دسته‌بندی نشده

کالری زردچوبه : 100 گرم پودر زردچوبه چند کالری دارد ؟

کالری زرچوبه

زردچوبه ، ادویه هندی با نام علمی ‌curcuma longa متعلق به خانواده زنجبیل است. این گیاه، بومی‌ آسیای شرقی است و در بخش‌های مختلف هند، چین، تایوان و ژاپن کشت می‌شود.

قسمت‌های مورد استفاده این گیاه برای مصارف خوراکی و دارویی، ریزوم‌های (ساقه زیرزمینی) آن هستند. زردچوبه حاوی کورکومین است که ماده فعال اصلی در زردچوبه به حساب می آید.

کورکومین یک ماده شیمیایی گیاهی است و قسمت هایی از بدن را هدف قرار می دهد که التهاب را ارسال می کنند. پژوهش های انجام شده در ۲۰۱۷ نشان دادند که کورکومین به خودی خود خوب کار نمی کند.

مواد بسیاری هستند که به فعال شدن کیفیت کورکومین کمک می کنند. بررسی ها نشان دادند اگر کورکومین را با فلفل سیاه ترکیب کنید فعال سازی کورمومین تا ۲.۰۰۰ برابر بیشتر می شود.

خواص درمانی زردچوبه به دلیل کورکومین هزاران سال است که مورد شناسایی قرار گرفته است. به همین دلیل در سراسر دنیا از زردچوبه برای ادویه جات، رنگ های غذایی و مواد سس ها استفاده قرار می کنند.

کالری و ارزش غذایی زردچوبه

هر 100 گرم زردچوبه دارای 354 کالری می باشد.

تشکیل دهنده اصلی مقدار در 100 گرم
انرژی (کالری) 354 کیلوکالری
کربوهیدرات 64.93 گرم
پروتئین 7.83 گرم
چربی 9.88 گرم
آب 11.36 گرم
فیبر 21.10 گرم
قند 3.21 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

خواص زردچوبه

زردچوبه می تواند آنتی اکسیدان های بدن را افزایش دهد

اعتقاد بر این است که آسیب اکسیداتیو -عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها- یکی از مکانیسم هایی است که متعاقب افزایش سن و بسیاری از بیماری ها رخ می دهد. دلیل اصلی مفید بودن آنتی اکسیدان ها این است که از بدن درمقابل رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

کورکومین یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که به دلیل ساختار شیمیایی خاص خود می تواند رادیکال های آزاد را خنثی کند.

علاوه بر این، مطالعات سلولی و تحقیقات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که کورکومین می تواند موجب مسدود شدن عملکرد رادیکال های آزاد شده و عملکرد آنتی اکسیدان های دیگر را تحریک کند. برای تایید این فواید، مطالعات بالینی بیشتری بر روی انسان ها باید انجام شود.

کالری زردچوبه

کورکومین می تواند عامل عصب شناختی مغز را تقویت کند

در گذشته که دانشمندان شناخت درستی از نورون‌ها نداشتند، اعتقاد بر این بود که رشته های عصبی تنها در اوان کودکی قادر به تقسیم و تکثیر سلولی هستند و در سال های بعدی این توان را از دست می دهند؛ اما امروزه مشخص شده است که این گونه نیست.

نورون ها قادر به ایجاد اتصالات جدید هستند و در بخش های خاصی از مغز می توانند تکثیر شده و بر تعدادشان افزوده شود. یکی از محرک های اصلی این فرآیند، عامل عصب شناختی مشتق شده از مغز (BDNF) است. این محرک اصلی ژنی است که مسئول ساخت پروتئینی برای ارتقاء حیات نورون‌ها می باشد.

پروتئین BDNF در عملکرد حافظه و یادگیری نقش دارد و می توان آن را در قسمت های مختلفی از مغز یافت، مانند بخش هایی که مسئول خوردن، نوشیدن و تنظیم وزن بدن هستند. بسیاری از اختلالات مغزی رایج از جمله بیماری افسردگی و آلزایمر با کاهش سطح پروتئین BDNF مرتبط است.

جالب است بدانید مطالعاتی که بر روی حیوانات انجام شده است نشان می دهد که کورکومین ممکن است سطح BDNF مغز را افزایش دهد.

با دریافت داروهای حاوی کورکومین، احتمال دارد که بتوان در بروز بیماری های مغزی و تعویق در کاهش عملکرد مغزی ناشی از افزایش سن، تاخیر ایجاد کرد. با این حال، از آنجایی که این مطالعات بر روی حیوانات انجام شده است، به سختی می توان این نتایج را در مورد انسان ها نیز بیان کرد.

زردچوبه می تواند از سرطان پیشگیری کند

سرطان یک بیماری است که با رشد سلولی کنترل نشده شناخته شده است. سرطان انواع مختلفی دارد که به نظر می رسد تحت تاثیر مکمل های کورکومین قرار می گیرند. کورکومین به عنوان یک گیاه مفید در درمان سرطان مورد بررسی قرار گرفته است و مشخص شده است که بر رشد و گسترش سرطان تأثیر مثبتی دارد.

کالری زردچوبه

زردچوبه ممکن است در درمان بیماری آلزایمر مفید باشد

بیماری آلزایمر شایع ترین شکل زوال عقل است و ممکن است در ۷۰ درصد موارد زوال عقل نقش داشته باشد. با این که درمان هایی برای پایان یافتن برخی علائم آن وجود دارد، اما هنوز هیچ درمان قطعی برای آلزایمر وجود ندارد. به همین دلیل جلوگیری از وقوع آن در مراحل اولیه بسیار مهم است.

احتمالاً خبرهای خوبی در این زمینه شنیده خواهد شد؛ چرا که بر اساس برخی تحقیقات انجام شده کورکومین توانسته از سد خونی مغزی (محدوده ی جداکننده بین مایع برون‌ سلولی مغز در سیستم اعصاب مرکزی و جریان خون گردشی در بدن) عبور کند.

مشخص شده است که التهاب و آسیب اکسیداتیو در بیماری آلزایمر نقش دارند و کورکومین اثرات مفیدی بر روی هر دو دارد. علاوه بر این، یکی از ویژگی‌های اصلی بیماری آلزایمر، تجمع پروتئین‌هایی به نام پلاک‌های آمیلوئیدی است. مطالعات نشان می دهد که کورکومین می تواند به پاکسازی این پلاک ها نیز کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا