دسته‌بندی نشده

روزانه چند کالری بخوریم که لاغر شویم و چاق نشویم ؟

برای لاغر شدن روزانه چقدر کالری مصرف کنیم؟

کالری واحد اندازه‌گیری انرژی می‌باشد. میزان انرژی موجود در خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها با واحد کالری بیان می‌شود. برای کم کردن وزن، باید میزان کالری دریافتی شما کمتر از میزان کالری‌ باشد که می‌سوزانید.

میزان کالری‌ای که باید یک شخص در طول روز مصرف کند بین خانم و آقا متفاوت است، و یک خانم برای حفظ وزن فعلی‌اش، باید روزی ۲۰۰۰ کالری جذب کند و اگر آن را به ۱۵۰۰ کالری برساند، می‌تواند تقریبا هفته‌ای نیم کیلوگرم وزن کم کند.

همچنین یک آقا برای حفظ وزن فعلی‌اش، باید روزی 2500 کالری جذب کند و اگر آن را به 2000 کالری برساند، می‌تواند تقریبا هفته‌ای نیم کیلوگرم وزن کم کند.البته تمام اینها بستگی به عوامل مختلفی از جمله سن، قد، وزن، میزان فعالیت، سلامتی و… دارد.

کالری چیست؟

چند کالری در این غذا است؟ این سوال رایجی است که وقتی به یک غذا نگاه می کنیم از خود می‌پرسیم. عبارت کالری برای اندازه گیری مقدار انرژی موجود در غذا به کار می رود. وقتی می خواهیم بدانیم چه مقدار کالری در یک غذا موجود است و چه مقدار انرژی برای بدن آماده می کند.

کلمه «کالری» اولین بار در سال 1863 برای محاسبه انرژی لازم برای رساندن یک کیلوگرم آب به یک درجه سلسیوس استفاده شد. برچسب های اطلاعات تغذیه ای بر روی بسته های غذایی بر اساس کیلو کالری است. یک کیلو کالری برابر با 1.000 کالری کوچک است. با این حال، معمولا کیلو از این عبارت حذف می شود و کالری به جای کیلو کالری استفاده می شود.

تنظیم این عبارت اصلی است که می توانیم از طریق آن روی وزن تاثیر بگذاریم. در بسیاری از برنامه های غذایی که قصدشان کاهش وزن است اصلی ترین کاری که انجام می شود حذف کالری های اضافه است. اگر به اندازه انرژی دریافت نکنید بدن انرژی خود را از سوزاندن چربی ها بدست می آورد.

کالری چیست ؟
چی بخوریم لاغر شویم

کیفیت کالری ها

اگر تنها روی کالری شماری تمرکز کنید ممکن است موضوع مهم تری را از دست بدهید. مطمئناً محدود کردن آنچه می خورید منجر به کاهش وزن می شود اما مهم تر از کالری کیفیت مواد غذایی است که انتخاب می کنید. خوردن وعده غذایی متعادل و سالم تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن تنها این اطمینان را حاصل می کند که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن برای بهبود وضعیت سلامت را تامین می کند و به کاهش وزنی پایدار می رسید.

کاهش کالری دریافتی و میزان مصرف کالری برای لاغر شدن

به زبان ساده، کالری معیار سنجش انرژی است.برای افزایش وزن، شما باید بیشتر از مقادیری که می‌سوزانید، کالری دریافت کنید. برعکس، اگر بیشتر از کالری دریافتی، کالری بسوزانید، وزن کم می‌کنید. اما کاهش وزن و لاغری با کم کردن کالری دریافتی، بدون توجه به خوراکی‌هایی که می‌خورید، ادامه‌دار نخواهد بود.

در مورد برخی این روش جواب می‌دهد، اما بیشتر افراد در این روش دچار گرسنگی می‌شوند و در آخر رژیم خود را قطع می‌کنند. بنابراین به طور جدی توصیه می‌شود، تغییرات دیگری را در رژیم غذایی خود ایجاد کنید تا در یک روند همیشگی و بدون گرسنگی کشیدن، کالری دریافتی خود را کاهش دهید.

چی بخوریم لاغر بشیم ؟
مقدار مصرف کالری روزانه

سوزاندن کالری ، میزان مصرف کالری در روز ، لاغری ، رژیم کالری

بهترین روش برای کاهش وزن

مصرف کم کالری بهترین روش برای کاهش وزن

امروزه اکثریت افراد دارای اضافه وزن هستند به همین دلیل دنبال روش هایی سریع برای کاهش وزن می گردند اما تمام این روش ها درست نیست و آسیب های جبران ناپذیری را به بدن وارد می کند.

ممکن است فرد با این روش ها به سرعت وزن کم کند اما بعد از مدتی به وزنی بیشتر از قبل باز می گردد چون در یک دوره دچار ضعف و کمبود ویتامین ها می شود و دیگری غذاها پاسخگوی نیازهای بدن او نیست.

یکی از روش های کاهش وزن نیز کالری شماری است که در ادامه می خواهیم ببینیم که آیا در کاهش وزن تاثیری دارد یا خیر. همچنین اینکه چه نوع و مقداری کالری لازم است.

تغذیه صحیح و ورزش انجام حرکات ورزشی همراه با رژیم غذایی صحیح و آداب درست غذا خوردن مهم ترین راه حل برای رسیدن به کاهش وزن است. هر کدام از این دو مورد به تنهایی موثر نیستند.

یادتان باشد رژیم غذایی را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی داشته باشید و از غذاهای سفره خانواده محروم نباشید تا سهم هر گروه غذایی مشخص باشد.

چطوری کالری های دریافتی را بشماریم ؟

اگر علاقه مند به شمارش مقدار کالری های دریافتی تان هستید راه های مختلفی وجود دارد. یکی از آنها استفاده از کالری شمار زیره است که می توانید تمام کالری های مواد غذایی و فعالیت های لازم برای کالری سوزی را دریافت کنید. حواستان باشد موثرترین روش را انتخاب کنید. مطمئن باشید که بر اساس بهترین برنامه کالری شماری رژیم را شروع می کنید. هنگام انتخاب مواد غذایی مراقب ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن باشید.

کالری‌شمارهای آنلاین

سایت‌هایی وجود دارند که مقدار کالری غذاها و نوشیدنی‌های مختلف را برای شما محاسبه می‌کنند. این سایت‌ها در قالب اپلیکیشن نیز وجود دارند.

توصیه می‌شود دست‌کم برای مدتی، از یک کالری‌شمار استفاده کنید تا مقدار مصرف اقلام مختلف مانند کالری، کربوهیدرات، چربی، فیبر، ویتامین و مواد معدنی را بدانید

کالری شماری و لاغری
کاهش وزن با کالری شماری

میزان کالری های دریافتی بر اساس نیاز افراد

بدن تمام انرژی های موجود برای انجام نیازهای فوری مثل راه رفتن را از طریق کالری دریافتی از موادغذایی به دست می آورد. در حقیقت مقدار انرژی های بدست آمده به کیفیت غذاها بستگی دارد چون همه کالری ها برابر نیستند

همچنین میزان کالری دریافتی هر فرد به سن، جنس و سطح فعالیت بدنی او بستگی دارد که عبارتند از:

  • خانم و آقای یکجا نشین بالای 30 سال: 1600 تا 2400 کالری
  • خانم و آقای فعال بالای 30 سال: 2000 تا 3000 کالری
  • آقای یکجا نشین در سنین 14 تا 30 سالگی: 200 تا 2600 کالری
  • آقای فعال در سنین 14 تا 30 سالگی: 2800 تا 3200 کالری
  • خانم یکجا نشین در سنین 14 تا 30 سالگی: 1800 تا 2000 کالری
  • خانم فعال در سنین 14 تا 30 سالگی: 2400 کالری
  • پسران 9 تا 13 ساله: 1600 تا 2000 کالری
  • دختران 9 تا 13 ساله: 1400 تا 1600 کالری
  • کودکان 2 تا 8 سال: 1000 تا 1400 کالری

چیکار کنیم لاغر شیم | چی بخوریم چاق نشیم | بهترین روش لاغری | میزان مصرف کالری در روز

چطوری بدون اینکه گرسنگی بکشیم میزان جذب کالری را کم کنیم؟

در ادامه ۵ تغییر مهم در سبک زندگی و رژیم غذایی، که مؤثر بودن آنها بر مبنای مطالعات به اثبات رسیده است، به شما معرفی می‌شود.

1. نوشیدن آب برای لاغری

نوشیدن آب می‌تواند موجب کاهش وزن شود، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش وزن نوشیدن آب است. نوشیدن آب می‌تواند زمان سوزاندن کالری را تا ۹۰ دقیقه افزایش دهد.

  • نوشیدن ۲ لیتر آب (۸ لیوان) در هر روز باعث می‌شود ۹۶ کالری، بیشتر بسوزانید.
  • زمان نوشیدن آب هم مهم است. اگر پیش از وعده‌های غذایی آب بنوشید، کمتر احساس گرسنگی می‌کنید و در نتیجه کمتر می‌خورید.
  • بر مبنای یک پژوهش، نوشیدن نیم لیتر آب نیم ساعت پیش از غذا، موجب شده است افراد طی یک دوره‌ی ۱۲ هفته‌ای ۴۴ درصد بیشتر وزن کم کنند.
  • نوشیدن آبِ بیشتر (مخصوصا پیش از صرف غذا)، همراه با یک رژیم غذایی سالم، در کاهش وزن مؤثر است.
  • نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه و چای سبز هم مفید هستند. کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها، دست‌ کم در کوتاه‌مدت، باعث افزایش سوخت‌و‌ساز بدن می‌شود.

نتیجه‌گیری::

نوشیدن آب سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد. نوشیدن آب، نیم ساعت پیش از غذا به جذب کمتر کالری کمک می‌کند.

تاثیر نوشیدن آب در لاغری
لاغری با نوشیدن آب

2. نوشیدنی‌های قندی را حذف کنید

از نوشابه‌های قندی (و آبمیوه‌ها)، که امروزه چاق‌کننده‌ترین مواد در رژیم‌ غذایی هستند، خودداری کنید، یک تغییر نسبتا ساده‌ی دیگر، حذف کالری مایعات قندی از رژیم روزانه‌تان است، نوشیدنی‌هایی مانند سودا، آب‌میوه‌ها، شیرکاکائو و هر نوشیدنی قنددار دیگر.

این غذاها تا به امروز، چاق‌کننده‌ترین مواد رژیم غذای انسان مدرن بوده‌اند. زیرا مغز ما کالری دریافتی به حالت مایع را مانند کالری دریافتی جامد تشخیص نمی‌دهد. بنابراین با وجود دریافت کالری از نوشیدنی‌های قندی پیامی برای کاهش دریافت کالری از منابع دیگر صادر نمی‌کن.

تحقیقات نشان می‌دهد، نوشیدنی‌های قنددار رابطه‌ای قوی با افزایش اضافه وزن دارند. یکی از این مطالعات بر روی کودکان، نشان داده است که مصرف یک عدد نوشیدنی قند دار در روز ریسک اضافه وزن را تا ۶۰ درصد افزایش می‌دهد.

مضرات و خطرات شدید مواد قندی

  • اثرات زیان‌بار مواد قندی فراتر از افزایش وزن است. مواد قندی می‌توانند آثار فاجعه‌باری داشته باشند و خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش دهند.
  • جذب قند طبیعی از خوراکی‌ها (مثل میوه‌ها)، لازم و مفید است، اما مصرف مقادیر زیاد قندهای مصنوعی و نوشیدنی‌های قنددار بسیار خطرناک است.
  • از نظر بیولوژیک، بدن هیچ نیازی به این نوشیدنی‌ها ندارد، و حذف آنها از رژیم غذایی، مزایای بلندمدت بی‌شماری دارد.

نتیجه‌گیری::

حذف نوشابه‌های قندی و آبمیوه‌های قنددار اهمیت بسیاری دارد زیرا این مواد چاق‌کننده‌ترین مواد موجود در رژیم غذایی امروزی ما هستند.

بهترین روش کاهش وزن
چقدر کالری مصرف کنیم تا لاغر شویم و چاق نشویم ؟

3. رژیم پروتئین برای کاهش وزن

مصرف پروتئین باعث کاهش اشتها می‌شود، میل به غذا را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد و موجب می‌شود کالری بیشتری بسوزانید.

  • برای کاهش وزن، پروتئین بهترین غذاست. مصرف پروتئین، ساده‌ترین، مؤثرترین و خوشمزه‌ترین راه کاهش وزن است.
  • پژوهش‌ها نشان می‌دهد، پروتئین در عین افزایش سوخت و ساز بدن، باعث کاهش اشتها می‌شود.
  • چون پروتئین به انرژی زیادی برای هضم شدن نیاز دارد، یک رژیم شامل پروتئین، میزان سوزاندن کالری را ۸۰ تا ۱۰۰ واحد افزایش می‌دهد.
  • پروتئین همچنین سیرکننده‌ترین ماده‌ی غذایی است. پژوهشی نشان داده است، کسانی که ۳۰ درصد کالری دریافتی‌شان از پروتئین تأمین می‌شود، به طور طبیعی با خوردن غذا در هر روز ۴۴۱ کالری، کمتر دریافت می‌کنند.
  • به عبارتی شما با افزایش میزان پروتئین دریافتی، به سادگی می‌توانید جذب کالری را کاهش و دفع آن را افزایش دهید.
  • پروتئین همچنین موجب کاهش میل به غذا می‌شود، عاملی که دشمن درجه‌ی یک رژیم‌گیرها است.
  • بر مبنای مطالعات، تأمین ۲۵ درصد کالری توسط پروتئین، افکار وسوسه‌انگیز درباره‌ی غذا را تا ۶۰ درصد و میل به خوردن میان‌وعده‌ی شبانه‌ی دیر وقت را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.
  • اگر می‌خواهید با کمترین تلاش، کاهش وزنی پایدار داشته باشید، باید میزان پروتئین دریافتی خود را افزایش دهید.
  • این کار نه تنها باعث کاهش وزن می‌شود، بلکه احتمال بازگشت وزن را در صورت قطع کردن ٰرژیم غذایی کاهش می‌دهد.

نتیجه‌گیری::

افزایش پروتئین دریافتی، سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد، اشتیاق به غذا را سرکوب می‌کند و به طور چشمگیری اشتها را کاهش می‌دهد. همه‌ی اینها به طور خودکار باعث کاهش وزن می‌شود.

بهترین روش کاهش وزن
چقدر کالری مصرف کنیم تا لاغر شویم و چاق نشویم ؟

4. کاهش کربوهیدرات، به ویژه کربوهیدرات‌ها و قندهای تصفیه شده

کاهش کربوهیدرات روش مؤثر دیگری برای کاهش وزن است. با این کار اشتها کاهش می‌یابد و در نتیجه افراد کالری کمتری دریافت می‌کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، رژیم‌های کم‌ کربوهیدرات نسبت به رژیم‌های کم‌چربی موجب کاهش وزن بیشتری معادل ۲ تا ۳ برابر می‌شوند.

علاوه بر این، رژیم‌های کم‌ کربوهیدرات برای سلامتی مفیدترند، به ویژه برای مبتلایان به دیابت نوع ۲. اما اگر تمایلی به رژیم کم‌کربوهیدرات ندارید، مهم نیست؛ فقط به اندازه‌ی کافی کربوهیدرات‌های فیبردار مصرف کنید.

اگر از غذاهای طبیعی و نه فرآوری شده استفاده می‌کنید، ترکیب دقیق رژیم غذایی‌تان اهمیت کمتری خواهد داشت.

بهترین روش کاهش وزن
چقدر کالری مصرف کنیم تا لاغر شویم و چاق نشویم ؟

5. ورزش کنید و وزنه بزنید

با دریافت کالری کمتر، برای جبران، بدن ما هم کالری کمتری می‌سوزاند. به همین دلیل است که رژیم‌های کاهش‌دهنده‌ی کالری، در درازمدت منجر به کاهش چشمگیر سوخت‌وساز بدن می‌شوند. این رژیم‌ها همچنین موجب کوچک شدن و از دست رفتن عضله می‌شوند.

عضلات، اعضای فعال بدن هستند و از دست رفتن آنها، سوخت‌وساز بدن را بیشتر کاهش می‌دهد. در نتیجه تنها روش مؤثر برای جلوگیری از این وضعیت، تقویت عضلات با وزنه زدن است.

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که وزنه زدن از کوچک شدن عضلات و در نتیجه کاهش سوخت‌وساز ناشی از رژیم‌های درازمدتِ کاهش کالری دریافتی، جلوگیری می‌کند. در عین حال ما نمی‌خواهیم فقط وزن کم کنیم، ما می‌خواهیم بدن سالمی داشته باشیم.

اگر نمی‌توانید به باشگاه بروید، با استفاده از وزن بدنتان تمرین‌هایی مانند شنا، اسکات، درازنشست و… را انجام دهید. انجام برخی تمرین‌های هوازی مانند پیاده‌روی، شنا و دو هم مؤثر است، شاید نه برای کاهش وزن ولی برای سلامتی عمومی.

ورزش کردن مزایای بسیاری فراتر از کاهش وزن دارد. مزیت‌هایی مانند طول عمر بیشتر، کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ها و داشتن انرژی بیشتر.

بهترین روش کاهش وزن
چقدر کالری مصرف کنیم تا لاغر شویم و چاق نشویم ؟

نتیجه‌گیری::

کار با وزنه عامل مهمی است زیرا از کوچک شدن عضلات و به دنبال آن کاهش سوخت‌وساز بدن جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید :

خواص حیرت انگیز خوردن اسپند (اسفند) برای لاغری

لاغری در ۳ روز با رژیم سیب زمینی و ماست

ورزش برای لاغری و داشتن شکم صاف و عضلانی (ورزش در خانه)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا