دسته‌بندی نشده

کباب شیره: طرز تهیه کباب زردک با شیره غذای محبوب اصفهان

طرز تهیه کباب زردک مشتی یزدی اصفهانی با شیره و سرکه

کباب زردک که با نام کباب مُشتی هم شناخته می شود یکی از انواع کباب های سنتی شهر اصفهان است، برای مشاهده این آموزش آشپزی اصفهانی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
شیره انگور ۳ قاشق غذاخوری
سرکه قرمز ۵ قاشق غذاخوری
زردک ۲ عدد
آرد نخودچی به مقدار کافی
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

کباب زردک که یا نام کباب مُشتی

دستور پخت کباب زردک
مرحله اول

برای تهیه کباب زردک خوشمزه ابتدا پیاز را با رنده ریز رنده می کنیم و آب اضافی اش را با دست می گیریم سپس داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، در ادامه گوشت چرخ کرده را به کاسه حاوی پیاز اضافه می کنیم.

حتماً بخوانید:

مرحله دوم

در این مرحله پوست زردک ها را می گیریم، سپس رنده می کنیم و به همراه مقداری نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به کاسه اضافه می کنیم. حالا مواد را به خوبی مخلوط می کنیم تا حالتی چسبناک و منسجم پیدا کنند.

مرحله سوم

در صورتی که مایه کباب آبکی و شل بود باید کمی آرد نخودچی اضافه کنیم تا منسجم شود. در ادامه روی کاسه حاوی مایه کباب را با سلفون می پوشانیم و به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا مایه کباب استراحت کند.

مرحله چهارم

پس از گذشت یک ساعت مایه کباب را از یخچال خارج می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن داخل تابه می ریزیم، در ادامه به اندازه یک نارنگی از مایه کباب بر می داریم و با دست حالت می دهیم.

کباب زردک مخصوص اصفهانی

مرحله پنجم

ظاهر این کباب تقریبا شبیه به کباب لقمه است، در ادامه کباب ها را داخل روغن داغ سرخ می کنیم. پس از اینکه تمام مایه کباب را سرخ کردیم، یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و سرکه را به همراه شیره و نصف لیوان آب به تابه اضافه می کنیم.

مرحله ششم

پس از اینکه مخلوط سرکه و شیره به نقطه جوش رسید، حرارت زیر تابه را ملایمتر می کنیم و کباب های سرخ شده را درون تابه می چینیم و اجازه می دهیم به مدت یک ساعت بپزند تا مخلوط سرکه و شیره به خورد کباب ها برود.

مرحله هفتم

پس از اینکه سس موجود در تابه غلیظ شد و کباب ها به طور کامل پختند، حرارت زیر تابه را خاموش می کنیم، سپس کباب ها را به همراه باقیمانده در تابه داخل ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه نان یا برنج سرو می کنیم.

نکات مهم در پخت کباب زردک

نکات مهم در پخت کباب زردک

یکی از مهم ترین نکات تهیه این کباب طعم دهی به آن می باشد، به این صورت که بدانیم که چقدر شیره و چقدر سرکه باید اضافه کنیم. حتما بعد از اضافه کردن شیره و سرکه طعم کباب را می چشیم و در صورتی که با ذائقه ما سازگار نبود می توانیم مقدار سرکه یا شیره را افزایش دهیم.

جایگزین زردک

زردک شباهت بسیار زیادی به هویج دارد و با نام هویج ایرانی هم شناخته می شود. البته زردک فصل مشخصی دارد و در همه فصل ها موجود نمی باشد. به همین دلیل در صورتی که زردک در دسترس نبود می توانیم از هویج هم استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا