دسته‌بندی نشده

همه چیز درباره ساکولنت افوربیا اوبِس !

پرورش کاکتوس منحصر به فرد افوربیا بیسبال

کاکتوس افوربیا اوبسا که به آن افوربیا بیسبالی نیز گفته می شود، یک گونه کاکتوس منحصر به فرد می باشد. این گیاه متعلق به تیره افوربیا و گل مرجان بوده و بومی مناطق خشک جنوب آفریقا است. در نگاه اول، شاید فکر کنید که گیاه افوربیا یک کاکتوس است. با اینکه این گیاه مشخصات بسیار زیادی را در اشتراک با کاکتوس ها دارد، اما یک ساکولنت منحصر به فرد است. گونه “اوبسا” یکی از گونه های هیجان انگیز افوربیا می باشد.

اندازه و رشد

افوربیا بیسبالی ساکولنتی است که رشد آرامی داشته و ساقه های بزرگ و کروی را داراست. سطح این گیاه خاکستری- سبز بوده و علامت های V شکل دارد. وقتی از نزدیک به این گیاه نگاه می کنید، درزهای روی گیاه مانند بخیه های کوچک به نظر می رسد. ساختار کروی بزرگ این گیاه به دلیل ساقه هایش است که پس از سالها رشد به 4 یا 5 اینچ می رسند.

گل دهی کاکتوس افوربیا

با اینکه این گیاه شاخ و برگ ندارد، گل های کوچکی تولید می کند. گل های این گیاه به شکل خوشه هایی در بالای گیاه ظاهر می شوند. گل های نر و ماده روی گیاهان مختلف به وجود آمده و این گیاهان در زمان های تصادفی طی سال ظاهر می شوند.

پرورش کاکتوس منحصر به فرد افوربیا بیسبال

نور و دما

گیاه افوربیا بیسبالی در محیط بیرون دپارتمان کشاورزی آمریکا (USDA) بین زون های 10 و 11 و در شرایط سخت رشد می کند. خارج از این محیط باید گیاه را در محیط خانه پرورش دهید. این گیاهان نیاز به حداقل چهار ساعت نور روشن خورشید دارند. اگر گیاه نور کافی دریافت نکند، ساختار کروی خود را از دست خواهد داد. در فصول بهار، تابستان و پاییز، گیاه دماهای بین 75 تا 85 درجه فارنهایت را ترجیح می دهد.

در زمستان، این گیاه می تواند دماهایی را تا 65 درجه فارنهایت نیز تحمل کند. اگر این گیاه داخل خانه پرورش داده شود، دمای نرمال اتاق بسیار مناسب است. هرچند، قرار دادن گیاه کنار پنجره ای که نور زیادی دریافت می کند، مانند پنجره های رو به سوی جنوب یا شرق بهترین گزینه می باشد.

آبیاری و کود دهی کاکتوس

آبیاری افوربیا بیسبالی بزرگ ترین چالش است. اگر گیاه بیش از حد آبیاری شود یا آب کمی در اختیارش قرار داده شود، احتمال آسیب رسیدن به گیاه بالا می رود. اجازه دهید بین هر دو آبیاری خاک گیاه خشک شود. هرچند، نباید اجازه دهید خاک به طور کامل خشک شود. طی ماه های گرم سال، آبیاری بیشتری نیاز است و در زمستان، باید میزان آبیاری کاهش داده شود. در فصول بهار و تابستان، کود مایع را به نسبت 2/1 با آب مخلوط کرده و به گیاه بدهید تا مواد غذایی مورد نیاز گیاه تامین شوند.

خاک و تعویض گلدان کاکتوس افوربیا اوبسا

خاک و تعویض گلدان کاکتوس افوربیا اوبسا

با این که این گیاه جزء کاکتوس ها به شمار نمی رود، اوبسا را در خاک استاندارد کاکتوس بکارید. از خاک گلدان استاندارد با پرلیت اضافه هم می توانید استفاده کنید. بیست و پنج تا پنجاه درصد از ترکیب خاک باید پرلیت باشد. گلدان های ترا کوتا برای کاشت گیاه پیشنهاد می شود. اما هر گلدان دیگری که سوراخ های مناسبی برای زهکشی داشته باشد هم کارایی خوبی خواهد داشت. تعویض گلدان گیاه ضروری نیست مگر آنکه گیاه از گلدان فعلی خود بزرگ تر شده باشد. وقتی گلدان گیاه را تعویض می کنید، اجازه دهید گیاه برای نصف روز خشک شده و بعد آن را به گلدان جدید منتقل کنید.

حتماً بخوانید:

چگونگی تکثیر افوربیا

این گیاه پاجوش تولید نمی کند اما تکثیر این گیاه به وسیله بذر امکان پذیر است. همان طور که اشاره شد، گل های نر و ماده این گیاه روی گیاهان مختلف روییده و نیاز به گرده افشانی دستی دارند. پس از آنکه غلاف بذرها تشکیل شد، گیاه را با یک پوشش توری بپوشانید. به این ترتیب جلوی پراکنده شدن بذرها پس از پاره شدن غلاف بذرها گرفته خواهد شد. پاره شدن غلاف بذرها حدودا ده روز طول می کشد. سپس می توان بذرها را برای تکثیر گیاه استفاده کرد.

بذرها را در خاک شنی کاشته و روی آنها را به آرامی بپوشانید. بالای ظرف یا گلدان را با ورقه پلاستیکی پوشانده و سوراخ هایی روی آن ایجاد نمایید. ظرف را زیر نور روشن و غیرمستقیم قرار دهید. پس از آنکه جوانه بذرها نمایان شدند، پوشش پلاستیکی را برداشته و ظرف را در مکانی روشن تر قرار دهید. تا زمانی که جوانه ها به ارتفاع حدودا 2/1 اینچی می رسند صبر کنید و بعد آنها را به گلدان های اصلی منتقل نمایید. اجازه دهید تا ریشه گیاهان به خوبی رشد کنند.

گل دهی کاکتوس افوربیا

بیماری ها و آفات شایع گیاه افوربیا

شپشک آردآلود و حشرات دیگر احتمال حمله به این گیاه را دارند. شپشک ها را با یک پارچه مرطوب از روی گیاه پاک کنید. اگر شپشک ها در خاک و در نزدیکی گیاه بودند، سمپاشی با حشره کن می تواند راه حل مناسبی باشد. حشرات دیگر را با خلال دندان یا گوش پاک کن پنبه ای بردارید. اگر آلودگی گیاه به حشرات شدید است، از حشره کش استفاده کنید. وقتی روی گیاه، لکه های خزه مانند به وجود می آید، احتمالا گیاه آلوده به کپک شده است. گلدان گیاه را تعویض کرده و آبیاری را محدود کنید.

پیشنهاداتی برای استفاده از گیاه افوربیا

  • شکل کروی این گیاه آنقدر منحصر به فرد و جذاب است که می تواند جلوه ای بی نظیر به هر باغ و حیاطی ببخشد.
  • گیاه افوربیا اوبسا، همچنین گیاهی عالی برای نگهداری در منزل است. به خصوص زمانی که بالغ شده و اندازه بزرگی دارد.

منبع : بوستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا