دسته‌بندی نشده

صفر تا صد نگهداری و تکثیر کاکتوس فنستراریا یا سم اسبی

تمام نکات ساکولنت فنستراریا یا گیاه سم اسبی

کاکتوس فنستراریا، نام های متعددی دارد. از جمله گیاه سم اسبی، پنجه کودک، دست کودک و یا نام علمی اش که فنستراریا اورانتیاکا می باشد. این گیاه متعلق به خانواده آزوآسه می باشد.

این گیاه بومی سواحل جنوب آفریقا از جمله ناماکوآلند در نامیبیا می باشد. نام گیاه شناسی این گیاه، از کلمه لاتین فنستراریا نشات می گیرد که به معنی پنجره بوده و اشاره به شکل گیاه فنستراریا دارد که مانند پنجره ای نور را به خود وارد می کند.

گونه گیاهان سم اسبی، ساکنان قدیمی بیابان ها بوده اند، چرا که آنجا در معرض نور فراوان قرار می گرفته اند. در بیابان ها، گیاهان سم اسبی تا بالا زیر شن ها مدفون شده اند. البته شما سعی نکنید عین این شرایط را برای گیاه فراهم کنید. گیاهان وقتی پرورش داده می شوند، نور و دمای کمتری را تجربه کرده و برگ هایشان نباید دفن شود. چرا که در این صورت برگ ها می پوسند.

اندازه و میزان رشد ساکولنت سم اسبی ( پنجه کودک یا دست کودک )

این گیاه قطری به اندازه 1.4-1 اینچ داشته و برگ های آن حدودا ½ 1 اینچ طول دارد. گیاه فنستراریا دارای خوشه هایی متشکل از برگ های استوانه ای است که در بخش های بالایی بزرگ تر می باشند. بخش های بالایی تقریبا بی رنگ این گیاه، پنجره های شفاف و نازنکی که به آن اشاره شد را تشکیل می دهند.

تمام نکات ساکولنت فنستراریا یا گیاه سم اسبی

گلدهی گیاه سم اسبی یا فنستراریا

گیاه سم اسبی یا فنستراریا از اواخر تابستان تا اوایل بهار شروع به گلدهی می کنند و گلهای خود را در دسته های دو یا سه تایی تولید می کنند. رنگ این گلها معمولا سفید یا زرد بوده و معمولا هیچگونه رایحه ای ندارند. گل های 3 اینچی آفتاب گردان مانند گیاه فنستراریا آرانتیاکا، عرضی تقریبا دو برابر خوشه های برگ گیاه دارد.

مکان مناسب نگهداری :

گیاه سم اسبی وقتی در فضای بیرون قرار می گیرند به طور کامل تحمل خورشید و نور را دارند؛ هرچند، این گیاهان می توانند در نور خورشید جزئی نیز به رشد خود ادامه دهند. باید اطمینان حاصل کنید که گیاه شما حداقل 6 ساعت زیر نور مستقیم خورشید قرار می گیرد.

اگر گیاه خود را داخل خانه پرورش می دهید، بهترین گزینه این است که آن را در نقطه ای قرار دهید که نور روشن اما غیرمستقیم دریافت می کند. پنجره ای که نور روشن و جنوبی دارد، بهترین مکان برای قرار دادن گیاه می باشد.

این گیاه، گیاهی نیست که بتواند در مناطق سردسیر دوام آورد. کاکتوس سم اسبی نیاز به دمایی دارد که از 20 درجه فارنهایت تجاوز نکند.

بهترین نحوه آبیاری :

در طول مرحله رشد گیاه، کاکتوس سم اسبی نیاز به آبیاری منظم دارد. برای آنکه از آبیاری بیش از اندازه جلوگیری کنید، اجازه دهید خاک گیاه خشک شده و بعد آبیاری بعدی را انجام دهید. در فصل تابستان، از آبیاری به طور کامل خودداری کنید چرا که می تواند باعث پوسیدگی ریشه و شکستگی برگ های گیاه شده و به گیاه آسیب برساند.

خاک مناسب :

گیاه فنستراریا نیاز به خاک آهکی یا شنی دارد که زهکشی خوبی دارد. می توانید ترکیب ایده آل برای گیاه را با ترکیب خاک گلدان با پرلیت یا پومیس ایجاد کنید.

چگونه می توانیم گیاه سم اسبی را تکثیر کنیم ؟

گیاه سم اسبی را می توان از طریق کاشت بذر یا پاجوش های گیاه تکثیر کرد. وقتی گیاه را از طریق بذر تکثیر می کنید، به خاطر داشته باشید که این ساکولنت ها رشد بسیار کندی داشته و ممکن است اصلا جوانه زنی نداشته باشند. بذرها را در ترکیبی از خاک کاکتوسی که زهکشی خوبی دارد با شن اضافه بکارید. بهترین زمان برای انجام این کار طی ماه های پاییز است.

حتماً بخوانید:

تکثیر از طریق پاجوش ساکولنت سم اسبی یا فنستراریا

وقتی گیاه را از طریق پاجوش تکثیر می کنید، از چاقوی تیز و استریل برای جدا کردن پاجوش ها از گیاه مادر استفاده کنید یا با استفاده از دست خیلی آهسته آن ها را از پایین گیاه جدا نمایید.
وقتی پاجوش را جدا کردید، اجازه دهید چند روز پیش از کاشت محل جدا شدن خشک شود.
سپس آن را کاشته و اطمینان حاصل کنید که تا زمانی که ریشه دهی می کند، نور کافی و خوبی دریافت می کند. گیاه سم اسبی را می توان از طریق کاشت بذر تکثیر کرد.

تکثیر از طریق پاجوش ساکولنت سم اسبی یا فنستراریا

آفت و بیماری های گیاه فنستراریا

این گیاه عملا عاری از آفات و بیماری ها می باشد که همین موضوع نیز آن را به گیاهی تبدیل کرده که مدیریت و پرورش آن آسان است. هرچند، در صورتی که بیش از اندازه لازم آب در اختیار گیاه قرار دهید، امکان پوسیدگی ریشه نیز وجود دارد.

اگر برگ های گیاه شروع به زرد شدن کردند، کافی است تناوب آبیاری را کاهش دهید. مراقب باشید حیوانات خانگی برگ های این گیاه را نخورند، چرا که ممکن است برای آنها سمی باشد.

منبع : بوستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا