دسته‌بندی نشده

تمام فواید و خواص انجیر هندی برای تک تک اعضای بدن

انجیر هندی چیست ؟

کاکتوس هندی گیاهی است با مقاومت بالا که در اکثر نقاط جهان دیده می‌شود. زیستگاه اصلی آنها آمریکای جنوبی است و به طور طبیعی در سراسر شمال، جنوب آمریکا در شمال کانادا و آرژانتین این نوع کاکتوس فراوان است ولی با این حال این گونه اکنون در سراسر جهان کشت داده می‌شود کاکتوس خاردار هندی در مناطقی از شیلی منشا گرفته و سپس پراکنده شده است.

موارد استفاده از انجیر هندی

خوراک: کاکتوس به علت ارزش غذایی بسیار بالایش به عنوان خوراک گیاهی پر طرفدار در کشورهای آمریکای مرکزی، اروپا، خاورمیانه، هند، آفریقای شمالی و استرالیا است بهترین روش برای بهره مندی از فواید کاکتوس مصرف آن به صورت پودر است با این روش به آسانی در دستگاه گوارش هضم و بدن به راحتی آن را جذب می کند. تمام بخش های این گیاه قابل خوردن است ساقه های کاکتوس خوردنی است و به عنوان سبزی تازه شور و ترشی استفاده می‌شود.

خواص میوه کاکتوس

قطعه‌های جوان به شکل خام و تکه های بالغ ابتدا باید پخته شود. به عنوان علوفه برای جانوران مفید است و ساقه ی بالغ و نابالغ توسط علفخواران خورده می‌شود ساقه های خشک شده در سراسر سال و در زمان خشکسالی مورد استفاده قرار می گیرند این گیاه قابلیت منحصر به فرد ذخیره آب را در خود دارد بسیاری از حیواناتی که در بیابان زندگی می‌کنند آب مورد نیاز خود را از کاکتوس می گیرند.

کاکتوسها در طوفانهای ناگهانی آب ذخیره می‌کنند و آب ذخیره شده را طی ماه‌های خشکسالی به مصرف می رسانند. ساقه ها نیز به عنوان مخزن و حتی قمقمه می‌توانند به کار برده شوند.

در ایران به میوه کاکتوس گلابی خاردار یا انجیر کاکتوس گفته می‌شوند این میوه بیضی شکل و به رنگ قرمز و بنفش است گوشت آن شیرین مزه آبدار و دانه های ترد سیاه رنگی در بافت آن پراکنده است کاکتوس انجیری خاردار به علت ارزش غذایی بسیار بالایش به عنوان یک ابر میوه دسته بندی می شود و به عنوان میوه درجه اول در بعضی نقاط دنیا مورد علاقه مردم است.

سوریه و لبنان از جمله کشورهایی هستند که این میوه را پرورش میدهند و مراکش بزرگترین صادر کننده آن است و منطقه وسیعی را در این کشور در بر گرفته است این سوال مطرح است که مگر میوه کاکتوس چه فوایدی دارد که در کشورهای آمریکای مرکزی، هند، آفریقا و استرالیا طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

یکی از کاربردهای رایج آن در رژیم غذایی است که به دلیل غنی بودن از مواد فیبری در دوران رژیم باعث مهار گرسنگی می شود و آن را به تجربه ای لذت بخش تبدیل می کند.

فواید انجیر هندی

خواص دارویی انجیر هندی

کاکتوس خاردار دارای ارزش دارویی بالاست بیش از ۱۲ هزار سال است که از این گیاه خارق العاده به دلیل شفابخشی حیرت آورش بهره می‌برند معمولاً برای افراد مبتلا به بیماری می توان از این میوه آبدار به شکل آب میوه، مارمالاد، مربا و بستنی های خوشمزه استفاده کرد علاوه بر این مواد فیبری دارد مقوی برای دستگاه گوارش است و به هضم غذا کمک میکند. این کاکتوس یک ملین بسیار عالی است که خاصیت رونده دارد و باعث لینت مزاج می شود.

مهمترین فایده آن در معالجه کبد و مصرف آن برای بیماران کبدی زیر نظر پزشک مفید است به دلیل کاهش دادن فعالیت پلاکتی اثر بسیار مفیدی روی سیستم قلبی عروقی می‌گذارد. به عبارت دیگر برای عروق خون و قلب بسیار مفید است قند خون را کاهش می دهد و در تنظیم قند خون بیماران دیابتی نوع ۲ موثر است.

برخی منابع ادعا می‌کنند مصرف این میوه بعد از غذا باعث کاهش جذب انسولین می‌شود و برای مبتلایان به دیابت نوع دوم مفید است محققان در تحقیقات خود روی موش های مبتلا به دیابت به این نتیجه رسیدند که مصرف میوه کاکتوس روزانه به دفعات مختلف برای مدت دو ماه خاصیت ضد دیابتی دارد.

حتماً بخوانید:

میوه این گیاه باعث کاهش کلسترول بد خون میشود از عفونت های کلیوی جلوگیری و تب بالا و هپاتیت را درمان میکند و به طور چشمگیری در التیام زخم ها موثر است این میوه کمک بسیار شایانی به کاهش وزن می کند. در گروه پزشکان مکزیک برای مهار زخم ها و التهاب های لوله گوارش و مجاری ادراری پرزها و عصاره میوه کاکتوس مورد توجه قرار گرفته است .میوه کاکتوس از غده پروستات مردان محافظت می کند.

انجیر هندی چیست ؟

اخیراً این میوه به عنوان شاهکار محصول شناخته شده است زیرا می توان از دانه های ریز موجود در میوه آن روغن تهیه کرد که میزان آنتی اکسیدان آن سه برابر سایر روغن ها و غنی از ویتامین ایی که برای پوست نافع است در حال حاضر خواص ضدپیری آن شناخته شده است اما هر چند که هنوز روزهای آغازین استفاده در صنعت از بسیاری از شرکت‌های مواد آرایشی علاقه شدید به این روغن با ارزش نشان داده‌اند علاوه بر خاصی که ذکر شد کاربردهای دیگری دارد.

به طور مثال استفاده از عصاره استخراج شده از ساقه های کاکتوس انجیری است که معمول ترین استفاده از آن به عنوان افزودنی های مواد روکش زمین است از طرف دیگر از بخش لزج و چسبنده گوشتی آن برای خالص سازی آب استفاده می شود.

حاوی مقدار زیادی مواد شیمیایی است که در حال حاضر به وسیله آزمایش های داروسازی برای اهداف دارویی استفاده می شود این گیاه سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است و آنتی اکسیدان ها سلاح گیاه در مقابله با شرایط سخت و طاقت فرسای محیطی است وجود این ترکیبات در میوه کاکتوس اثر سم زدایی قوی و ضد التهاب دارد و از آسیب های سلولی که باعث سرطان و پیری می‌شود جلوگیری می‌کند و از سوی دیگر تقویت سیستم دفاعی بدن را در برابر عفونت ها مقاوم تر می کند.

هر چند که ۸۵ تا ۹۰ درصد میوه کاکتوس آب است ولی در داشتن ویتامین سی نیز غنی و منبع خوبی از کربوهیدرات است و ساقه ها حاوی کربوهیدرات و در داشتن ویتامین آ غنی هستند برگ‌های این گیاه سرشار از بتاکاروتن، ویتامین های گروه b، ویتامین c و کلسیم است.

سرشار از فلاونوئیدهاست که خاصیت آنتی اکسیدانی آن تاثیر سم زدایی دارد و از آسیب های سلولی جلوگیری می‌کند میزان کلسیم ساقه ها زیاد است . هر دو اگزالات کلسیم نامحلول و مواد چسبنده محلول آن دارای خاصیت هیپوگلیسمیک ( تنظیم قند خون ) هستند و همچنین به طور مشخص کلسترول را پایین می‌آورد و از بالا رفتن قند خون نیز پیشگیری می‌کنند.

فیبرهای محلول حاوی مواد چسبنده هستند که جذب کربوهیدرات های ساده را متوقف می‌کنند ساقه ها همچنین حاوی سطح بالایی از آمیلوز است. نشاسته ای که خیلی آهسته تر از آمیلوپکتین که نشاسته موجود در نان و سیب زمینی به قندهای ساده میشکند.

منبع : شاخه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا