دسته‌بندی نشده

روش نگهداری از ساکولنت بندکفشی (ساکولنت کراسولا ماسکوسا)

نحوه نگهداری و تکثیر کراسولا بند کفشی

نام علمی این گیاه Crassula muscosa است که به کراسولا ماسکوسا هم شناخته میشه، برگهای سبز یا سبز آبی این گیاه به شکلی طبقه‌ مانند و روی هم رشد می‌کنند و بسیار به هم چسبیده و متراکم اند و شبیه بند کفش به نظر می‌آیند. گیاه به شکل بوته‌ای است و حدود 20سانتیمتر رشد می‌کند.

ساکولنت کراسولا ماسکوسا با نام علمی Crassula muscosa به دلیل شباهت به بند کفش در ایران به کاکتوس بند کفشی معروف می‌باشد. نگهداری و تکثیر از این ساکولنت بسیار آسان می‌باشد و با اندکی توجه و فراهم کردن شرایط می‌توان از آن نگهداری کرد. در ادامه به آموزش نگهداری از این گیاه می‌پردازیم. از کاکتوس کراسولا ماسکوسا می‌توان برای تزیین و ساخت تراریوم و دیشگاردن نیز استفاده کرد.

شکل ظاهری: برگ‌های سبز ریز کنار هم که به‌صورت طبقه‌ای رشد می‌کنند که گیاه بوته شکلی پدید می‌آورند که حداکثر ۲۰ سانتی‌متر قد می‌کشد.
گلدهی: گل‌های ریز در سرشاخه‌ها که در اواخر تابستان تا اوایل بهار به وجود می‌آیند به رنگ زرد روشن و سفید به زیبایی آن می‌افزاید.

نحوه نگهداری و تکثیر کراسولا بند کفشی

آموزش نگهداری از ساکولنت بند کفشی

نگهداری: در بهار و تابستان به محیطی خنک و پرنور نیاز دارد. برگ‌های سبز یا سبز آبی ریز که به‌ صورت طبقه‌ای بر روی‌ هم رشد می‌کنند و زنجیر وار به هم متصل‌اند و منظم و متراکم در پشت سر هم قرار دارند و طول آنها بین ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر است و به قطر ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر گسترش می‌یابد. توجه کنید که این برگ‌ها بسیار حساس‌اند و با کمبود نور، غرق آبی، جابجایی، تعویض گلدان و نداشتن زهکشی در خاک و کمبود مواد غذایی رشدشان متوقف‌شده و بی‌حالی عومی و رنگ‌پریدگی کلی در گیاه ایجاد می‌شود.

آبیاری: این ساکولنت به آبیاری منظم، کامل و با فاصله مناسب نیاز دارد یعنی فاصله بین دو آبیاری طوری باشد که تا عمق ۳ سانتی‌متری خاک خشک شود ساکولنت نیاز آبی زیادی ندارد و حتماً حواستان باشد که حجم و فاصله آبیاری را تنظیم کنید تا خاک غرق آب نشود و به گیاه آسیب نرسد.

نور: نیاز نوری ساکولنت بند کفشی زیاد است و نیاز به نور شدید دارد. در منزل بهترین مکان برای رشد این ساکولنت پشت پنجره‌های جنوبی و در محیط باز در مکانی نیم سایه مانند زیر سایه درختان است. به یاد داشته باشد گیاهان برای رشد مناسب و داشتن ظاهری زیبا به نور کافی و با کیفیت مناسب نیاز دارد.

حتماً بخوانید:

راهنمای تعویض گلدان ساکولنت

راهنمای تعویض گلدان ساکولنت

ساکولنت چیست؟ ساکولنت به هر گیاهی که دارای اندام های گوشتی، سفت و ذخیره کننده ی آب است، اطلاق می گردد. ساکولنت ها آب را در برگها، ساقه ها و ریشه های…

خاک مناسب: خاک مناسب برای کاکتوس بند کفشی بهتر است دارای زه کشی مناسبی باشد. می‌توان از ترکیب ماسه با کوکوپیت و پیت ماس استفاده کرد.

کوددهی: در فصل رشد از کودهای ازت پایین و پتاس بالا می‌توان برای این کاکتوس استفاده کرد. در فصل زمستان و خواب گیاه نیازی به استفاده کود نمی‌باشد.

تکثیر : بهترین و ساده‌ترین راه تکثیر این ساکولنت قلمه زدن است. به این صورت که ساقه‌ها را بااحتیاط جدا کنید و در خاک مناسب قرار دهید در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد و خاک مرطوب خیلی سریع جوانه‌زده و مستقل می‌شوند. برای ایجاد زیبایی بیشتر چند ساقه را در یک گلدان ریشه‌دار کنید.

آموزش نگهداری از ساکولنت بند کفشی

علت زرد شدن و خشک شدن کاکتوس بند کفشی چیست؟

کاکتوس بند کفشی به دلایلی مانند بی آبی، بیماری‌ قارچی یا نور شدید خیلی زود زرد می‌شود و به‌مرور خشک می‌شود. آبیاری بیش‌ازحد هم که باعث پوسیدگی ریشه‌ها شود ممکن است باعث خشک شدن این گیاه شود.

منبع : وبلاگ کاکتوس بازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا