دسته‌بندی نشده

شرایط ایده آل جهت رشد کاکتوس توپی یا کاکتوس پارودیا

چگونگی مراقبت از کاکتوس پارودیا یا توپی

کاکتوس از نوع پارودیا شامل تعداد زیادی کاکتوس کوچک و زیباست که پرورش آنها نیز بسیار ساده بوده و به عنوان گیاه خانگی انتخاب بسیار خوبی می باشد. پس از اینکه این نوع کاکتوس شناسایی شد، حالا گونه هایی که قبلا به عنوان نوتوکاکتوس، ایروکاکتوس و براسیلیکاکتوس شناخته می شد، به این نوع کاکتوس اختصاص داده شده اند.

پارودیا، بومی مرکز آمریکا جنوبی است؛ جایی که این کاکتوس ها از رطوبت بیشتری که در فضا وجود دارد لذت می برند، چیزی که اغلب افراد فکر می کنند کاکتوس ها از آن فراری هستند. این کاکتوس ها همچنین نیاز به نور مستقیم و کامل خورشید ندارند، اما به خصوص در ماه های تابستان که خورشید با شدت زیادی می تابد، از گه گدار قرار گرفتن زیر آفتاب بدشان نمی آید. گیاه های مسن تر، به طور منظم گل هایی به رنگ زرد، قرمز، نارنجی یا صورتی، بسته به گونه خود تولید می کنند. به طور کلی، پرورش این کاکتوس های ساده بوده و ظاهر بسیار زیبایی نیز دارند.

نور و آفتاب : گیاه پارودیا معمولا نور خورشید مستقیم ظهر را دوست ندارد و در ساعت های خیلی گرم با آفتاب شدید باید در سایه قرار داده شود. این گیاهان می توانند نور خورشید مستقیم در صبح یا بعد از ظهر دریافت کنند.

آب و آبیاری : در طول فصل رشد (بهار و تابستان) به طور منظم گیاه را آبیاری کنید و خاک گلدان را به میزان ملایمی مرطوب نگه دارید. در زمستان، آبیاری را قطع کرده و اجازه دهید خاک بین هر دو آبیاری تقریبا خشک شود، اما توجه داشته باشید خاک کاملا خشک نشود.

خاک : ترکیب خاک کاکتوسی که غنی از مواد معدنی بوده و زهکشی قوی و سریعی دارد برای رشد گیاه ایده آل می باشد.

کود : طی فصل رشد، ترکیب کود کاکتوس را به گیاه بدهید. این گونه کاکتوس واکنش بسیار خوبی در برابر کود نشان می دهند. طی دوره خواب گیاه در فصل زمستان کود دهی را متوقف نمایید.

چگونگی مراقبت از کاکتوس پارودیا یا توپی

بهترین روش جهت تکثیر کاکتوس پارودیا

کاکتوس توپی یا پارودیا را می توان به سادگی از طریق پا جوش هایی که می دهد تکثیر کرد؛ این پاجوش ها در خوشه هایی اطراف پایه گیاه اصلی رشد می کنند.

برای تکثیر، با دقت زیاد پاجوش را جدا کرده و اجازه دهید بخش بریده شده روی یک دستمال توالت، به مدت چند روز خشک شود. بسته به اندازه محدوده بریده شده، پینه ای اطراف محدوده برش تشکیل می شود. وقتی پینه شکل گرفت، گیاه جدید (پاجوش) را در گلدان جدیدی قرار داده و اطراف آن را با مخلوط خاک کاکتوس بپوشانید و سپس آن را در محیطی گرم قرار دهید تا گیاه ریشه دهد. وقتی گیاه ریشه داد و توانست زنده بماند، آن را در یک گلدان مناسب قرار دهید.

کاکتوس پارودیا را همچنین به سادگی می توان از طریق بذر تکثیر کرد. وقتی گیاه جوانه زد، آنها را تا چند ماه به طور منظم مرطوب نگه داشته و صبر کنید. برخی از گونه های متداول تر پارودیا برای تنها میزان کمی افزایش اندازه، به مدت زمان بسیار زیادی نیاز دارد.

زمان مناسب برای تعویض گلدان

هر زمان که لازم بود، ترجیحا طی فصول گرم سال تعویض گلدان را انجام دهید. برای تعویض گلدان این کاکتوس، اطمینان حاصل کنید که خاک پیش از تعویض گلدان خشک می باشد و سپس به آرامی گیاه را از گلدان خارج کنید. به خاکی که به ریشه گیاه چسبیده است چند ضربه بزنید تا خاک از ریشه جدا شود.

در طی همین فرآیند هرگونه ریشه پوسیده تا مرده را جدا کنید. روی بریدگی هایی که احتمالا روی ریشه وجود دارد، قارچ کش بزنید. گیاه را در گلدان جدید قرار داده و دور آن را با خاک گلدان بپوشانید؛ دقت کنید که ریشه ها را در تمام گلدان پخش کنید تا جای کافی برای رشد داشته باشند. یک هفته یا بیشتر گیاه را آبیاری نکنید و بعد از آن آبیاری ملایمی انجام دهید تا احتمال پوسیدگی ریشه کاهش پیدا کند.

حتماً بخوانید:

علت پژمردگی و شل شدن کاکتوس

علت پژمردگی و شل شدن کاکتوس

10 دلیل مرگ کاکتوس ها کاکتوس گیاهی است از تیره کاکتوسیان (Cactaceae) تیره‌ای از میخک‌سانان که اغلب خاردار و گوشتی هستند.کاکتوس در ابتدا تنها در شمال…

تنوع گونه ها

ظاهر کاکتوس توپی یا پارودیا به شکل شیار شیار بوده و تا حدودی کوچک می باشد. گونه های متداول پارودیا شامل پی اسکوپا که پیش از این به عنوان گونه ای از نوتاکاکتوس دسته بندی شده بود و دارای گل های زرد رنگ است، پی میکرواسپرما- کاکتوسی که به شکل توپ کوچکی است و گلهای بسیاری به رنگ قرمز یا زرد می دهد و پرورش آن بسیار متداول است و پی کریساکانتیون که دارای خارهای صاف و گل های زرد است می باشد. هر گونه ای که شما برای پرورش انتخاب کنید، می توانید از همین شیوه پرورش برای آن استفاده کنید.

نکات لازم برای پرورش و نگهداری کاکتوس پارودیا

نکات لازم برای پرورش و نگهداری کاکتوس پارودیا

اگر به طور عمومی و کلی می توانید کاکتوس ها و ساکولنت ها را پرورش دهید، احتمالا می توانید کاکتوس پارودیای معروف را نیز بدون دردسر بسیار زیاد پرورش دهید. نکته اساسی که باید به خاطر داشته باشید، این است که پارودیا نور مستقیم دوست ندارد و نسبت به اغلب گونه های کاکتوس دیگر به آب بیشتری علاقه دارد.

البته اصلا نباید کاکتوس در معرض رطوبت دائمی و آب راکد قرار بگیرد. هیچوقت اجازه ندهید کاکتوس شما در ظرف آب قرار داده شود. برای گل دهی بهتر، اجازه دهید گیاه از دوره سرد زمستانه لذت برده و به میزان قابل توجهی آبیاری را قطع نمایید. هرچند برخلاف دیگر گونه های کاکتوس، نیازی به متوقف کردن آبیاری به طور کامل ندارید. در پایان، حتما برای رسیدن به بهترین نتیجه، طی فصل رشد از کود مناسب استفاده نمایید.

منبع : بوستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا