دسته‌بندی نشده

سرطان رحم : مهمترین علائم و نشانه های سرطان دهانه رحم + درمان

هر آنچه باید راجع به سرطان گردنه رحم (HPV) بدانید

سرطان دهانهٔ رحم (به انگلیسی: cervical cancer) یا سرطان گردن رحم گونه‌ای سرطان است که از گردن رحم آغاز می‌گردد. این بیماری به دلیل رشد غیرطبیعی سلول ایجاد می‌شود و این سلول‌ها می‌توانند در دیگر اعضای بدن گسترش یابند یا به آن‌ها حمله کنند.

در ابتدای ابتلاء به این بیماری، معمولاً نشانه‌ای بروز پیدا نمی‌کند. نشانه‌های بعدی این بیماری شامل مواردی همچون: خونریزی واژنی، درد لگن یا دردآمیزش می‌شود.در ۹۰ درصد موارد این بیماری، عفونت ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد می‌شود.اما بسیاری از افرادی که عفونت‌های ویروس پاپیلوم انسانی دارند، به سرطان دهانهٔ رحم مبتلا نمی‌شوند.

separator line

دیگر عوامل خطر این بیماری شامل مواردی همچون:

سیگار کشیدن، سیستم ایمنی ضعیف بدن، قرص ضد بارداری خوراکی، شروع رابطهٔ جنسی از سنین پایین و داشتن شریک‌های جنسی متعدد می‌شود، اما این عوامل اهمیت کمتری دارند.سرطان دهانهٔ رحم معمولاً به دنبال تغییرات پیش‌سرطانی در مدتی بیش از ده تا بیست سال پیشرفت می‌کند.

انواع مختلفی از سرطان دهانهٔ رحم وجود دارد. حدود نود درصد از موارد شامل کارسینوم سلول-سنگفرشی، ده درصد آدنوکارسینوم و تعداد کمی شامل موارد دیگر می‌شود. تشخیص این بیماری با غربالگری دهانه‌ی رحم و به دنبال آن با بافت‌برداری صورت می‌گیرد. در ادامه تصویربرداری پزشکی اجرا می‌گردد تا پزشکان گسترش یا عدم گسترش آن را تشخیص دهند.

سرطان دهانه رحم

واکسن پاپیلوما ویروس انسانی از انسان در برابر دو گونه از این خانوادهٔ ویروس محافظت می‌کند و این امکان وجود دارد که این امر، بین ۶۵ تا ۷۵ درصد از سرطان‌های دهانهٔ رحم پیشگیری نماید. از آنجا که بعد از درمان، همچنان خطر سرطان وجود دارد، معمولاً توصیه می‌شود که نمونه‌برداری از سلول‌های دهانهٔ رحم به صورت مداوم صورت گیرد.

separator line

دیگر روش‌های پیشگیری از این بیماری در ادامه آمده است:

پرهیز از رابطهٔ جنسی یا نداشتن چند شریک جنسی به صورت همزمان و استفاده از کاندوم.غربالگری سرطان دهانهٔ رحم با استفاده از نمونه‌برداری سلول‌های دهانهٔ رحم یا اسید استیک می‌تواند تغییرات پیش‌سرطانی را مشخص نماید، که به دنبال درمان، می‌تواند از توسعهٔ سرطان پیشگیری کند.

درمان سرطان دهانهٔ رحم شامل ترکیبی از مواردی همچون جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی می‌شود.نرخ بقای پنج ساله در ایالات متحده ۶۸ درصد است.هرچند که نتیجهٔ درمان تا حد زیادی به این بستگی دارد که چقدر سرطان زود شناسایی شده باشد.

در سراسر دنیا، سرطان دهانهٔ رحم چهارمین عامل بیشترین موارد سرطان و همچنین چهارمین عامل بیشتر مرگ‌ها از سرطان در زنان است.در سال ۲۰۱۲، کارشناسان تخمین زدند که ۵۲۸ هزار مورد سرطان دهانهٔ رحم و ۲۶۶ هزار مورد مرگ در نتیجهٔ این بیماری رخ داده است.

این عدد هشت درصد تمامی موارد ابتلاء و مجموع تعداد مرگ از سرطان به‌شمار می‌رود. تقریباً هفتاد درصد از موارد سرطان دهانهٔ رحم در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد. در کشورهایی با میزان درآمد پایین، این بیماری معمول‌ترین عامل مرگ ناشی از سرطان است.

در کشورهای توسعه‌یافته، اجرای گستردهٔ برنامه‌های غربالگری دهانهٔ رحم تا حد زیادی نرخ ابتلاء به این بیماری را کاهش داده است. در تحقیقات پزشکی، مشهورترین کشت یاخته که به هلا معروف است از سلول‌های سرطانی دهانهٔ رحم زنی به نام هنریتا لاکس صورت گرفت.

separator line

علائم سرطان رحم

خونریزی غیرطبیعی

خونریزی واژینال غیر عادی ترین علامت سرطان دهانه رحم است. این خونریزی ممکن است پس از رابطه زناشویی و یا بین دوره قاعدگی نیز اتفاق بیفتد. خونریزی سنگین در هر دوره قاعدگی و یا خونریزی پس از یائسگی، نشانه بالقوه سرطان دهانه رحم است.

درد لگن

همراه با خونریزی غیر طبیعی، درد لگن هم ممکن است ایجاد شود. درد می تواند منتشر شود و یا در هر منطقه از لگن خود را نشان می دهد. همچنین می تواند از یک درد شدید تا یک درد مبهم درجه بندی شود. به خصوص اگر درد تازه است و یا به نظر می رسد که مربوط به قاعدگی نیست، موضوع را با پزشک در میان بگذارید. درد و یا دفع ادرار در هنگام رابطه زناشویی نیز از علائم هشدار دهنده است.

سرطان دهانه رحم

ترشحات غیر طبیعی واژن

ترشح بدبو و آبکی واژن یک علامت خطر است. البته ترشحات غیر طبیعی واژن علل زیادی دارد که هیچ ربطی به سرطان دهانه ی رحم ندارند. بنابراین بهتر است حساس و نگران نشوید. پیشنهاد می شود در این شرایط حتما با یک پزشک موضوع را در میان بگذارید.

خستگی

شما می توانید سرطان دهانه رحم را نیز به لیست طولانی بیماری هایی که باعث احساس خستگی می شوند، اضافه کنید. در حالی که احساس خستگی را نمی توان از علائم اولیه این بیماری حساب کرد، اما می تواند وجود داشته باشد.

تغییر اجابت مزاج

دفع ادرار (اغلب) و یا احساس همیشگی نیاز به دفع ادرار می تواند نشانه ی مرتبط با سرطان دهانه ی رحم باشد. علاوه بر این تغییرات مداوم در کیفیت مدفوع نیز از علائم هشداردهنده است.

اگر این حالات بیش از یک هفته به طول انجامید و یا نشانه ها تشدید شدند، باید به پزشک مراجعه کنید.

نکته اینجاست که این تغییرات باید مداوم باشند و وجود این علائم در کمتر از یک هفته، نباید نگران تان کند.

شما سیگار می کشید

بله، این یک عامل خطر است، نه یک نشانه. طبق یک مطالعه که در مجله بین المللی سرطان انجام گرفت، گفته شد افرادی که در حال حاضر سیگاری هستند و افراد سابقه کشیدن سیگاری را داشته اند باید بدانند عادت دخانیات آنها تقریبا می تواند خطر ابتلا به این بیماری را دو برابر کند.

همه علائم مربوط به سرطان گردن رحم که در بالا به آن ها اشاره شد، اغلب در اواخر ۳۰ سالگی، ۴۰ سالگی و یا ۵۰ سالگی خود را نشان می دهند. اما این بیماری در زنان جوان ۲۰ ساله و یا در زنان بسیار مسن تر هم دیده شده است. سن متوسط ابتلا به این سرطان در اواسط ۴۰ سالگی می باشد.

شما بدون شک شنیده اید که در حال حاضر یک واکسن وجود دارد که از زنان در برابر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) محافظت می کند. این ویروس یک نوع رایج از عفونت است که دلیل تقریبا تمام موارد سرطان گردن رحم می باشد.

سرطان دهانه رحم

روش های تشخیص سرطان دهانه رحم

• پاپ اسمیر: این مورد یک آزمایش موفق در تشخیص است که ساده و بدون درد است که با نمونه برداری ازسلول های داخل یا اطراف رحم و آنها را برای شناسایی سلول های غیر عادی بررسی می کنند.

• آزمایش DNA HPV: در این آزمایش HPV از نظر پر خطر بودن بررسی می شود. این آزمایش برای افرادی که تست پاپ اسمیر آنها غیرعادی است توصیه می شود.

• کولپوسکوپی: یک آزمایش ساده است که مدت کوتاهی طول نمی کشد و متخصص بوسیله دستگاهی به نام کولپوسکوپ سلول های دهانه رحم را چندین برابر بزرگتر می کند و بررسی می کند. در صورتیکه پزشک در تست پاپ اسمیر مورد مشکوکی مشاهده کرد باید حتما بیمار را کولپوسکوپی کند.

separator line

آیا می دانید کولپوسکوپی چیست و هزینه آن چقدر است؟

کورتاژ دهانه رحم: خراش دهی و برداشتن سلول های داخلی دهانه رحم را گویند که یکی از روشهای تشخیص سرطان دهانه رحم است.

separator line

روش های درمان سرطان دهانه رحم

درمان این بیماری بسته به این سرطان که در چه مرحله ای باشد میتواند شامل درمان های زیر باشد:

  • عمل جراحی: میتواند با جراحی برداشتن رحم، غدد لنفاوی، تخمدان ها و لوله های فالوپ باشد.
  • شیمی درمانی
  • رادیوتراپی (پرتو درمانی) _ این درمان ها ممکن است به تنهایی یا به صورت ترکیبی بر روی بیمار انجام شوند.
  • separator line

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

  • معاینات منظم و دوره ای و انجام آزمایشات پاپ اسمیر
  • زدن واکسن HPV قبل از بیست سالگی
  • عدم مصرف دخانیات
  • داشتن رابطه جنسی امن و سالم

separator line

همچنین بخوانید:

درمان چسبندگی لوله رحم

درمان ضخامت دیواره ی رحم (آندومتریوزیس)

علت چسبندگی رحم! آیا چسبندگی رحم خطرناک است؟

رحم دوشاخ چیست؟ آیا با رحم دو شاخه می توان باردار شد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا