دسته‌بندی نشده

طبع گردو : گردو (خشک / تازه) سرد است یا گرم ؟

طبع گردو چیست ؟

گردو که شباهت بسیار زیادی هم به مغز انسان دارد در طب سنتی جایگاه خاصی را برای خود دست و پا کرده است. در ۱۰۰ گرم آن ۶۲۵ کالری و در یک عدد آن ۳۰ کالری انرژی نهفته است. فسفر آن با ماهی و تخم مرغ قابل قیاس است و ویتامین B آن موجب آرامش اعصاب و خوابی مطلوب می شود.

از حضرت امام علی (ع) در کتاب کافی نقل است که فرموده‌اند: خوردن گردو در گرمای شدید حرارت را در بدن برمی‌ انگیزد و زخم‌های تن را تحریک می‌کند، اما خوردن آن در زمستان، کلیه‌ها را گرم می‌کند و سرما را دفع می کند.

امام رضا (ع) مى‌فرماید: «دو چیزند که هرگاه داخل معده شوند سبب فساد آن مى گردند: پنیر و گوشت مانده، اما اگر به همراه مغز گردو خورده شود نه تنها ضرری ندارد و مکروه نیست بلکه یک غذای مفید است که از آن در روایات به شفاء تعبیر شده است.»

طبع گردوی خشک

از دیدگاه طب سنتی طبع گردو در درجه دوم گرمی و در درجه اول خشکی قرار دارد، هرچه خشک شود، حرارت آن زیاد شده و از رطوبت آن کاسته می‌شود.

اگر پرانرژی و چالاک هستید، رنگ پوستتان سرخ و تیره و رگ هایتان نمایان است ، اغلب اوقات عطش زیادی دارد ، ضربات قلبتان بالاست و اندام های پرخون ، محرک و فعالی دارید بدانید گرم مزاج هستید و نباید در مصرف گردو زیاده روی نکنید .

چرا که مصرف بیش از حد آن موجب یبوست، التهاب، کهیر، تنگی نفس، بوی تند ادرار، پرفشاری خون، آشفتگی، بی قراری، سرگیجه، افزایش میل جنسی، سوزش لثه ها و دهان و تنبلی کبد می شود و بدانید همیشه پس از خوردن گردو دهان را با آب بشویید و ماست یا میوه جات ترش بخورید.

طبع گردو تازه

طبع گردوهای تازه با مغز سفید و نرم، رطوبت بیشتری داشته و گرمی و خشکی کمتری دارند از این رو مزاج متعادل‌ تری داشته و بنابراین توسط افراد بیشتری قابل مصرف می‌باشند و از آن جایی که عارضه آنها کم است به همین دلیل اکثر انسان‌ها آن را دوست دارند.

این‌ نوع گردوی تازه از معده هم راحت‌ تر عبور می کند و حتی در برخی منابع ذکر شده که باعث کاستن حرارت زیاد معده هم می شود.

مصلحات گردو

مصلح گردو آب انار، مغز خیار و پیه های انار (بافت سفید بین دانه ها) می باشد.

طبع گردو

طبع گردو و مصلح آن

خواص گردو

کمک به تشکیل غضروف با گردو

مغز گردو سرشار از مس و منیزیم می باشد. مس نقش زیادی در حفظ کلاژن (پروتئین) استخوان‌ ها و تقویت بافت‌ ها دارد، منیزیم هم به دلیل جذب کلسیم، در غضروف سازی نقش زیادی دارد.

بهبود عملکرد رگ های خونی با خوردن گردو

یافته های پژوهش‌ های اخیر نشان داده که گوارش آلفا لینولنیک که به فراوانی در گردو یافت می شود موجب افزایش کارایی و بهبود عملکرد رگ های خونی را در پی دارد.

سلامت استخوان های بدن با گردو

مغز گردو به سبب دارا بودن اسید آلفا لینولنیک با التهاب ها مبارزه کرده، خطر شکستگی استخوان را پایین آورده و از پوکی زودرس استخوان جلوگیری می نماید.

گردو مفید برای لاغری

گردو به سبب فیبر بالایی که دارد از گرسنگی زود هنگام جلوگیری می کند. به همین سبب مصرف چند گردو در روز، کاهش وزن را در پی دارد. گردو منبع غنی پروتئین و فیبر به شمار می رود و انتخاب عالی به ویژه برای گیاهخواران محسوب می شود.

اسیدهای چرب امگا ۳، منگنز و مس از مواد مغذی موجود در گردو هستد که باعث افزایش متابولیسم و لاغری می شود.

طبع گردو

گردو سرده یا گرم ؟

گردو مفید برای دیابتی ها

گردو سرشار از اسیدهای چرب چند غیر اشباع و تک غیر اشباع می باشد. به همین سبب مغزه گردو می‌ تواند تغذیه مناسبی برای دیابتی ها و یا افراد مستعد مبتلا به دیابت باشد.

درمان یبوست با گردو

مغزه گردو سرشار از فیبر است. فیبرهای غذایی تأثیر بسیار خوبی روی عملکرد روده‌ها می‌ گذارد. در واقع باعث می‌ شوند روده ها کار دفع را راحت‌ تر و بهتر و سریعتر انجام دهند.

فواید گردو برای سلامت قلب

گردو حاوی امگا ۳، ویتامین E، منیزیم و همچنین اسید فولیک می باشد، تمامی مواد، عناصر و خواص ذکر شده، مواد مغذی لازم برای سلامت قلب را تأمین می نمایند.

درمان سرماخوردگی با گردو

گردو به سبب دارا بودن امگا ۳، امگا ۶، امگا ۹، منیزیم و کلسیم در درمان سرماخوردگی مفید می باشد و مصرف آنها در هنگام سرماخوردگی و یا ظهور علایم مبتلا به آن توصیه شده است.

خاصیت گردو برای راحت خوابیدن

گردو به سبب دارا بودن ماده ای بنام ملاتونین که خواب آور و تنظیم کننده خواب می باشد برای افراد بد خواب مفید است، کافیست قبل از خواب چند عدد گردو بخورید.

گردو مسکن دل پیچه

در هنگام دل پیچه های شدید دو عدد گردوی با پوست را چند دقیقه روی آتش گذاشته تا مغز آن ها پخته شود ولی پوستشان نسوزد. سپس پوست بگیرید و استفاده کنید.

درمان دردهای قاعدگی با گردو

گردو حاوی ویتامین E، اسیدهای چرب امگا ۳, ویتامین B1 ، ویتامین B6 و مکمل های منیزیم می باشد و می تواند در تسکین دردهای قاعدگی موثر باشد.

درمان ورم روده و معده با گردو

۱۵ تا ۲۰ گرم برگ گردو را به مدت ده دقیقه در یک لیتر آب جوش دم کنید، برای ورم معده و روده به عنوان کرم کش ۳ فنجان در روز از این دم کرده را بنوشید .

دم کرده برگ درخت گردو برای درمان ورم مفاصل مفید است.

درمان خستگی و ورم با گردو

دم کرده ۵۰ گرم برگ گردو در یک لیتر آب را در آب وان بریزید این حمام آرام بخش خستگی است و ورم را بر طرف می کند همچنین در مورد مداوای سرمازدگی و بیماریهای پوستی تجویز می شود.

طبع گردو

طبع گردو در طب سنتی

مضرات گردو

گردو علاوه بر داشتن خواص بسیار، دارای مضراتی نیز می باشد. مضرات گردو عبارتند از:

  • به هیچ وجه نباید در خوردن گردو افراط و از پنج عدد در روز بیشتر مصرف بشود زیرا برای سلامتی زیان آور است.
  • با وجود این که چربی‌های موجود در گردو جزو چربی‌های مفید محسوب می‌شوند اما در هر حال این ماده‌ی غذایی چرب است و باید در مصرف آن دچار افراط نشوید.
  • زیاده روی در مصرف گردو، باعث ورم لوزه و زخم دهان می شود.
  • مخصوصا گردو برای گرم مزاج ها خوب نیست و معمولا بهتر است اینگونه افراد بعد از خوردن گردو دهان خود را بشویند و یا انار ترش و یا کمی سکنجبین یا سرکه بخورند.
  • کسانی‌ که ناراحتی معده و کبد دارند نباید گردو بخورند.
  • کسانی که دچار حساسیت هستند گردو کمتر مصرف کنند.
  • خوابیدن در زیر درخت گردو به علت صدور فراوان گاز کربنیک در شب خطرناک است.
  • مغز گردو لطیف است و در اثر ماندن کهنه می شود و رنگ آن زرد یا قهو ه ای و طعمش تند می شود و باعث مسمومیت خواهد شد و نباید از آن استفاده شود .

همچنین بخوانید:

طبع بادام هندی : بادام هندی سرد است یا گرم ؟

طبع بادام زمینی : بادام زمینی گرم است یا سرد ؟

طبع فندق : فندق سرد است یا گرم ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا