دسته‌بندی نشده

راه های مناسب برای مقابله با استرس

مقابله با استرس و انعطاف پذیری بیشتر

با مجله دلگرم همراه باشید

انعطاف پذیری ذهنی تقریبا ذاتی است، اما می تواند (و باید) آموخته شود و توسعه یابد. اگر مایلید توانایی گذر از چالشهای زندگی (چه بزرگ و چه ناچیز) را با سهولت بیشتر، و رشد در خلال ناملایمتی ها وتبدیل بالقوه رویدادهای منفی به مثبت را به دست آورید، مراحل زیر می توانند به شما در ایجاد انعطاف در برابر استرس کمک کنند.

1. نگرش صحیح را توسعه دهید

افراد انعطاف پذیر به مشکلات زندگی به دیده ی چالش می نگرند و به جای ترس، افسوس، سرزنش و “ذهنیت قربانی بودن”، با عمل مناسب به آنها پاسخ می دهند. در حالی که زندگی می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، گامی مهم در انعطاف پذیری بیشتر، ایجاد یک خودگویی مثبت و یادآوری آن است که شما قوی هستید و می توانید با افزایش چالش های زندگی خود، قوی تر و عاقلانه تر رو به جلو حرکت و رشد کنید.

2. هوشیار باشید

بخشی از انعطاف پذیری، آگاهی عاطفی است و دانستن اینکه چه احساسی دارید و علت آن چیست، بسیار حائز اهمیت است. گاهی اوقات افراد در احساسات خود غرق می شوند که این ممکن است سبب ترس یا حتی نابودی آنها شود. دانستن علت احساس ناراحتی، می تواند به شما اطلاعات ارزشمندی در مورد مواردی که باید تغییر دهید، ارائه دهد. همچنین مهم است که در مورد چگونگی برآورده ساختن چالش های پیش رو تحقیق کنید.

3. یک کنترل داخلی ایجاد کنید

افراد انعطاف پذیر معتقدند که آنها در کنترل زندگی خود هستند و این صحیح است: در حالیکه ما نمی توانیم شرایط خود را کنترل کنیم، اما می توانیم نحوه ی پاسخگویی به شرایط موجود را در اختیار بگیریم، و این امر تفاوت بزرگی در نوع نگرش ها ایجاد می کند. خوشبختانه، کنترل داخلی قابل ایجاد است.

4. مثبت نگری را پرورش دهید

خوش بین بودن چیزی فراتر از نیمه ی پر لیوان را در نظر گرفتن است (هرچند که این امر هم می تواند کارساز باشد). خوش بینی روشی برای نگریستن جهان در حالتی است که قدرت و دستاوردهای خود را در بالاترین حد، و ضعف ها و شکست های خود را در پایین ترین حالت در نظر بگیرید.

5. پشتیبانی اجتماعی برای خود دست و پا کنید

هنگامیکه در نهایت با چالش های زندگی خود مواجه می شویم، یک دوست یا گروهی از حامیان، می توانند در کاهش بار این اتفاق موثر باشند. افرادی که شبکه های قوی حمایت اجتماعی دارند، در طول زندگی سالم تر و شادترند و تمایل بیشتری به رویارویی با استرس دارند. برعکس، کسانی که دارای پشتیبانی کمی هستند ممکن است خود را بیشتر آسیب پذیر ببینند، و برای کسانی که دارای روابط متضاد و فاقد پشتیبان و حامی هستند، گذران دوران های سخت مشکل تر خواهد بود.

6. حس شوخ طبعی خود را حفظ کنید

اگر توانایی خندیدن در مواقع ناامیدی را دارید، اگر بخواهید می توانید ایمنی خود را در برابر استرس و مشقت افزایش دهید. کسانی که حس شوخ طبعی بیشتری نسبت به زندگی دارند، تمایل بیشتری برای آسان تر گرفتن زندگی دارند، و می توانند با دیگران در طول سختی ها ارتباط برقرار کنند، و مزایای بی شمار خندیدن را تجربه کنند. اگر بتوانید در شرایط سخت یک پله به عقب بازگردید تا حس شوخ طبعی خود را حفظ کنید، انعطاف پذیری بیشتری نیز خواهید داشت.

7. ورزش کنید

بله، درست متوجه شدید. ورزش با سطوح قوی تری از انعطاف پذیری رابطه مستقیم دارد. این رابطه ممکن است به علت اثرات اندورفین ها بر روی خلق و خو و یا مزایای سلامت فیزیکی برای ورزشکاران باشد، و یا در اثر اتفاق همزمان هر دو. صرف نظر از این، اضافه کردن یک عادت ورزشی منظم به شیوه زندگی شما می تواند به شما در بسیاری از موارد کمک کند.

8. با بعد معنوی خود در ارتباط باشید

تحقیقات نشان می دهند، افرادی با معنویت بیشتر، تمایل بیشتری به انعطاف پذیری بیشتر دارند. این بدان معنا نیست که در صورت آتئیست یا آگنوستیک بودن نمی توانید انعطاف پذیر باشید. اما اگر آن را بپذیرید، با از سرگیری ارتباط یا تقویت ارتباط خود با بعد معنوی می توانید قوی تر از پیش شوید.

9. تسلیم نشوید

در هنگامیکه همه ی افراد از استراتژی های مقاومت که به شما در کنترل استرس کمک می کنند، مانند رژیم ها و برنامه های ورزشی، مطلعند، موفق ترین افراد کسانی هستند که اثر آن را برای بلند مدت حفظ می کنند. در مقابل شرایط پیش آمده تسلیم نشوید؛ از تلاش برای گذر از آن دست نکشید. به این روند اعتماد کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا