دسته‌بندی نشده

عوارض استرس و فشار عصبی بر روی چشم و بینایی

تاثیر استرس بر بینایی چیست؟

مطالعات محققان دانشگاه ایالتی اوهایو آمریکا نشان می‌دهد سطح بالای استرس با انحطاط ماکولای وابسته به سن، یکی از مهمترین دلایل نابینایی با افزایش سن، مرتبط استحققان 137 بیمار مبتلا به انحطاط ماکولای وابسته به سن (AMD) را با استفاده از یک مقیاس سنجش استرس به نام PSS مورد بررسی قرار دارند.

نتایج نشان می‌دهد سطح بالای استرس با بیماری AMD مرتبط است. به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس،محققان احتمال می‌دهند دلیل این ارتباط این است که AMD یک بیماری التهابی محسوب می‌شود و استرس یکی از مهمترین عوامل تحریک‌کننده التهاب است. دستیابی به نتایج دقیق‌تر نیازمند آزمایش‌های بیشتر است.

انحطاط ماکولای وابسته به سن یا AMD، یکی از مهمترین علل نابینایی در سالمندان محسوب می شود و یک پنجم افراد بالای 75 سال به آن مبتلا هستند. این بیماری بدون درد به مرور زمان دید مرکزی سالمند را کاهش می دهد و به دو نوع انحطاط خشک و تر تقسیم بندی می شود.

افرادی که در طول روز دچار اضطراب و استرس و در انتهای روز دچار درد و خستگی ناحیه چشم می‌شوند به سردرد استفراغی مبتلا می‌شوند که به ناحیه پیشانی نیز سرایت می‌کند و با استراحت بهبود می‌یابد.

دکتر محمد کریم اسماعیلی با بیان این که سردرد یکی از شایع‌ترین شکایات بیماران مراجعه کننده به کلینیک‌های چشم پزشکی است، اظهار داشت: عیوب انکساری چشم مانند دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی از شایع‌ترین علل سردرد است.

اگر درد در ناحیه چشم‌ها و یا در اطراف ابروها باشد، احتمال این که مربوط به چشم باشد زیاد است، اگرچه ممکن است دلیل دیگری نیز داشته باشد.

در بررسی سردرد باید مواردی همچون محل دقیق سردرد، سن و جنس بیمار، نوع درد (درد ضربان دار، مبهم، فشارنده)، زمان ایجاد درد و سابقه خانوادگی در نظر گرفته شود.مکرر بودن سردرد و همراه بودن آن با علائم عصبی و چشمی مانند قرمزی چشم و تاری دید از دیگر مواردی است که باید در تشخیص علت سردرد مورد توجه قرار بگیرد.

قرنیه و عدسی چشم، برای فوکوس تصاویر بر روی شبکیه همکاری می‌کنند و در مواردی این هماهنگی کافی نیست، عضلات کوچک چشم‌ها، مجبور به کار بیشتر می‌شوند که این مسئله موجب ایجاد خستگی و درد در چشم‌ها و تاری دید و در نهایت ایجاد سردرد می‌شود.

این نوع سردرد با استفاده طولانی مدت از کامپیوتر و یا مطالعه طولانی و یا کارهایی که نیاز به دید دقیقی دارد ایجاد می‌شود و با تجویز عینک مناسب و یا لنز تماسی و یا استراحت کافی، این نوع سردرد بهبود می‌یابد.در مواردی که نمره عینک و یا فاصله کانونی عینک، صحیح نباشد نیز سردرد ایجاد می‌شود که با اصلاح عینک بهبود می‌یابد.

کار دقیق چشمی به مدت طولانی مانند کار کردن مداوم با کامپیوتر حتی در مواردی هم که فرد دچار عیوب انکساری نباشد ایجاد سردرد می‌کند.این فوق تخصص پیوند قرنیه با اشاره به اینکه بیماری آب سیاه یکی از علل شایع نابینایی است.

در بیماری آب سیاه به ویژه در نوع زاویه بسته حاد که فشار چشم سریعا بالا می‌رود، علائم قرمزی چشم، کاهش بینایی، تهوع و استفراغ، درد چشم و سر درد وجود دارد که در این موارد با تشخیص و درمان سریع باید مانع از آسیب دیدن عصب بینایی و بروز نابینایی شد.

التهاب و عفونت لایه‌های مختلف چشم از قرنیه، اسکلرا، عنبیه و غیره سبب درد می‌شوند که اغلب همراه با قرمزی چشم و گاه کاهش بینایی است.در زونای چشمی گاه بیمار، چند روز درد ناحیه چشم و پیشانی دارد و سپس بثورات جلدی بروز می‌کند.

از دیگر علل سردرد التهاب عصب بینایی که اغلب علائمی مانند کاهش بینایی دارد، سبب بروز درد در پشت چشم می‌شود که با حرکات چشم‌ها، این نوع درد تشدید می‌شود.

سردرد خوشه‌ای که اغلب در مردان جوان سیگاری با درد شدید در پشت یک چشم شروع می‌شود و کمتر از دو ساعت طول می‌کشد و در روزها و هفته‌های بعدی ادامه می‌یابد از دیگر موارد سردرد با علل چشمی است و از علائم آن اشک ریزش، قرمزی چشم و آبریزش بینی است.

در مواردی درد در ناحیه چشم بروز می‌کند اما مرتبط با چشم‌ها نیست- به طور مثال باید سینوزیت و التهاب دندان 32 را با بیماری چشم افتراق داد.

میگرن، اغلب در زنان با علائم عصبی به ویژه علائم چشمی مانند کاهش بینایی موقت و یا دیدن اشکال مختلف شروع شده، سپس درد به ناحیه سر منتقل می‌شود و فرد چند ساعت و گاه تا چند روز درد دارد و اغلب با خوابیدن در تاریکی بهبود می‌یابد. میگرن عود کننده است و مصرف بعضی از غذاها مثل شکلات، پنیر کهنه، کافئین و الکل احتمال بروز حملات میگرنی را افزایش می‌دهد.

در مواردی که سردرد با تهوع و استفراغ و یا علایم عصبی مانند کاهش بینایی، اختلال شنوایی همراه باشد و یا سردردهای عود کننده و مزمن، سردردی که در ابتدای صبح باشد و یا فرد را از خواب بیدار کند و سردردی که با سرفه، عطسه و یا حرکت سر تشدید شود ضروریست علت توسط پزشک بررسی شود.


عوارض استرس داشتن چیست؟

  • استرس ذهن‌تان را به‌هم می‌ریزد

شاید به نظرتان کار کردن تحت فشار به صورت مداوم، اشکالی نداشته باشد؛ اما به عقیده‌ی پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، استرس مزمن بر توانایی تمرکز و عملکرد مفید شما تأثیر می‌گذارد و احتمال اینکه دچار تصادف یا حادثه شوید، افزایش می‌یابد.

استرس مزمن آثار شدیدی بر حافظه و توانایی یادگیری به جا می‌گذارد. در واقع استرس سلول‌های مغز را نابود می‌کند. بنا بر گزارشات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، هیپوکام یا مرکز حافظه‌ی مغز در افراد مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) تا ۸ درصد کوچک‌تر می‌شود.

در فرایند پاسخ به استرس، هورمون استرسِ کورتیزول، گلوکوز را به ماهیچه‌ها هدایت می‌کند و باعث می‌شود سوخت کمی برای مغز باقی بماند. همچنین کورتیزول با اختلال در عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی فعالیت سلول‌های ارتباطی مغز را دچار وقفه می‌کند.

بدتر اینکه هیپوکام وظیفه‌ی توقف ترشح کورتیزول را به عهده دارد و وقتی به دلیل استرس مزمن دچار آسیب بشود، به خوبی از عهده‌ی این کار بر نمی‌آید و چرخه‌ی آسیب شدیدتر می‌شود.

استرس بیش از هر چیز، توانایی یادگیری را در کودکان تحت تأثیر قرار می‌دهد. یادگیری بر پایه‌ی دسترسی به حافظه ممکن می‌شود. استرس توانایی دسترسی به حافظه را تحت تأثیر قرار می‌دهند و مانع خلق حافظه‌ی جدید می‌شود.

  • استرس احتمال بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش می‌دهد

هنوز ارتباط مستقیم میان استرس مزمن و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و بروز سکته اثبات نشده است اما استرس مزمن بر عوامل مؤثر بر این مشکلات تأثیر می‌گذارد. استرس باعث افزایش ضربان و کارکرد قلب می‌شود، رگ‌های قلب را تنگ می‌کند و ضرب‌آهنگ آن را تحث تأثیر قرار می‌دهد.

استرس غلظت خون را افزایش می‌دهد که در هنگام خونریزی عامل مثبتی به شمار می‌رود. استرس فشار خون را افزایش می‌دهد و لایه‌ی درونی رگ‌ها را تخریب می‌کند؛ زیرا استرس مزمن التهاب ایجاد می‌کند.

علاوه بر افزایش فشار خون که برای سکته عامل ریسک به شمار می‌رود، سطوح مختلف استرس باعث سختی سرخ‌رگ‌ها (تصلب شرایین) می‌شود که عامل مؤثر دیگری در افزایش احتمال سکته است.

  • استرس سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند

وقتی بدن فکر می‌کند باید آماده‌ی رویارویی با خطری آنی باشد، مبارزه با عفونت‌ها و میکروب‌ها در اولویت قرار نمی‌گیرد. استرس سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مبارزه با بیماری‌ها را دشوارتر می‌کند. افراد مضطرب و افرادی که زیاد در موقعیت‌های استرس‌زا قرار می‌گیرند، بیشتر دچار عفونت می‌شوند و در هنگام ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلانزا دچار عوارض شدیدتری می‌شوند.

استرس همچنین باعث فعالیت‌های تخریبی سیستم ایمنی می‌شود. همان‌طور که گفتیم استرسالتهاب ایجاد می‌کند، سیستم ایمنی در پاسخ به این مشکل ترکیباتی به نام سیتوکین ارسال می‌کند. این ترکیبات در حین مبارزه برای از بین بردن عوامل مخرب، به سلول‌های سالم نیز آسیب می‌رسانند.

التهاب بر ایجاد و تشدید بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری و مشکلات قلبی، آسم، دیابت و سرطان تأثیرگذار است.

به گفته‌ی انجمن روان‌شناسی آمریکا، استرس درمان و بهبودی را پس از حمله‌ی قلبی دشوار می‌کند؛ در مقابل آموزش‌های مدیریت استرس به روند بهبود کمک می‌نماید.

بر مبنای نظر مؤسسه‌ی فرانکلین، استرس سد خونی مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این سد از مغز در برابر هر ماده‌ای که وارد بدن می‌شود و قابلیت اثرگذاری بر مغز را دارد مانند دارو، سم و ویروس‌ها محافظت می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند نفوذپذیری سد خونی مغز در سربازان جنگی بیشتر است.

همچنین بخوانید:

استرس چیست؟ علل ایجاد استرس کدامند؟راه های درمان استرس کدامند؟

عوارض خوابیدن همراه با استرس

۱۰ گام برای زندگی بدون استرس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا