دسته‌بندی نشده

استرس / ۷ راه جادویی برای رهایی از استرس

با مجله دلگرم همراه باشید تا با راههای رهایی از استرس آشنا شوید

1- استرس مصنوعی را کم کنید

در زندگی روزمره آنقدری با استرس مواجه می شویم که دیگر نیازی نیست استرس مضاعف به خودمان وارد کنیم اما اکثراً بدون به هر طریقی این کار را انجام می دهیم. به جای اینکه به دلیل این کار معمول خود را سرزنش کنید چرا یاد نگیرید که چه کاری می توانید انجام دهید تا دست از این خود آسیبی بردارید و در فراغت از استرس قوی ترین دوست خود باشید؟

2- تفاوت بین موفقیت و کمال گرایی را متوجه شوید

بسیاری با عادات کمال گرایانه گمراه می شوند بدون اینکه بدانند به جای ضربه زدن به خود راه بهتری برای رسیدن به موفقیت وجود دارد. بسیاری از کمال گرایان در سطحی عقیده دارند که اگر به کمال نرسند موفق نشده اند. این باور نه تنها باعث اظطراب می شود بلکه موفقیت کمتر هم می شود. هنگام اظطراب تمام تلاش خود را کردن بهتر از بی عیب بودن است و در طولانی مدت سالم تر نیز هست. اگر بیش از حد به اشتباهاتتان فکر می کنید، بیشتر به کارهای اشتباهی که انجام داده اید فکر می کنید تا کارهای درست و وقتی کار خوبی به جای کاری عالی انجام می دهید، بدانید که راه بهتری نیز وجود دارد.

3- بین انسانی سخت کوش و شماره یک تعادل برقرار کنید

سخت کوشی اگر نتیجه اش موفقیت باشد می تواند استرس را کاهش دهد ولی رفتار انسانس شماره یک که می تواند نوعی انسان سخت کوش افراطی باشد، تأثیر بدی روی سلامت جسمی و ذهنی و همینطور روابطتان دارد. افراد شماره یک نسبت به افراد سخت کوش مشتاق و متعادل بیشتر به بیماری یا رفتارهای ناسالم دچار می شوند. شاید قادر نباشید شخصیتتان را تغییر دهید اما می توانید کمتر مته به خشخاش بگذارید و بیشتر روی آرام بودن متمرکز شوید و این کار می تواند تغییرات بزرگی ایجاد کند.

4- مرزی بین زندگی پربار و غرق در آن تعیین کنید

زندگی پرباری داشتن عالی است ولی اگر متعادل زندگی نکنید ممکن است استرس زیادی احساس کنید. چگونه می توانید بین مشغله ی هیجان انگیز و غرق شدن در کار مرزی تعیین کنید؟ می توانید با توجه کردن به اینکه در پایان روز، در آخر هفته( زمانی که می خواهید هفته ی نویی را با چالش های جدید شروع کنید) چه احساسی دارید و به زندگیتان بنگرید تا ببینید آیا برای روابط عاطفی مفید، ورزش منظم، به قدر کافی خوابیدن و حفظ تمرینات خودیابی منظم دیگر وقت دارید، شروع کنید. مراقبت از خود در مدریت استرس امری مهم است و هیچ هدف دیگری نباید در جایگاه بالاتری از آن قرار گیرد در غیر این صورت نمی توانید به طور مؤثر به آن اهداف برسید. افراد خسته در نهایت نیروی حرکتشان را از دست می دهند.

5- به جای فردی بدبین مانند فردی واقع گرای خوش بین فکرکنید

بسیاری از مردم از مثبت اندیشی حراس دارند. آن را شبیه به حقه ای ذهنی می دانند که مشکلات مهم یا راهنمایی های ارزشمند زندگی را نادیده می گیرند و در نهایت مرتکب اشتباه می شوند که بیشتر استرس زا است. در حقیقت مثبت اندیشی واقع گرایانه (تمرکز بر نکات مثبت بدون نادیده گرفتن کامل مشکلاتی که نیازمند واکنش اند) می تواند کمکتان کند تا در زندگیتان مؤثرتر عمل کنید و در این مسیر کمتر دچار اظطراب شوید. یک از بهترین استراتژی های مثبت اندیشی که می توانید یادبگیرید خوش بینی است که الگوی فکری خاصی است که به شما اجازه می دهد روی دستاوردهایی تمرکز کنید که اعتماد به نفستان را به بیشترین میزان ممکن می رساند، و در آینده تمام تلاشتان را بکنید و به بهترین نتیجه برسید.

6- به خودتان اجازه دهید که احساس کنید، سپس احساس بهتری داشته باشید

حتماً تا به حال شنیده اید که انباشته کردن احساسات انکار کردن احساسی که دارید کار مفیدی نیست. درست است. در حالی که مهم است بین شناخت احساسات و اندیشناکی تعادل برقرار کرد، انکار هم مفید نیست. راه مؤثر دیگری که در زمان های پر استرس کمکتان میکند می تواند یادداشت های روزانه ای باشد که با آن شناخت بیشتری نسبت به احساساتتان پیدا می کنید یا صحبت با دوستی صمیمی یا در صورت لزوم صحبت با یک روانشناس و بعد سعی در مشارکت در تمرین هایی که باعث رشد احساسی سالم شما می شوند و کمک می کنند به زندگیتان ادامه دهید.

7- ضعف های خود و دیگران را بپذیرید

حتماً از عنوان این مقاله متوجه شده اید که راهی عالی برای خلاصی از استرس آسان گرفتن است به خودتان استراحت دهید. همچنین می توانید با استراحت دان به دیگران نیز از استرس رهایی یابید، مسائل را به خودتان نگیرید، کینه نورزید و سعی کنید بهترین ویژگی های دیگران را ببینید و مسائل را از دید آن ها درک کنید. بخشیدن اشتباهات گذشته ی خود و دیگران را بیاموزید. راه های مؤثر بسیاری برای انجام این کار وجود دارد ولی مدیتیشن عشق ورزی-مهربانی راهی است که با ابزارهای مدیریت استرس بسیار تأثیر گذار مدیتیشن در می آمیزد و به احساس بهتر و آرامش کمک می کند

تهیه شده مجله دلگرم

مهتاب جهاندار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا