دسته‌بندی نشده

کدام بیماریها خطر ابتلا به کرونا را افزایش می دهند؟

کرونا برای چه بیمارانی خطرناک تر است؟

کرونا بیماری بسیار مسری و خطرناک است که برخی افراد با بیماریهای زمینه ای را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین افرادی که مبتلا به بیماری هایی مثل دیابت یا مشکلات ریوی هستند بیش از سایر افراد باید از خود مراقبت کنند.

برخی از بیماری‌های جسمی که میلیون‌ها نفر در جهان به آن‌ها دچار هستند شرایطی را فراهم می‌سازد تا ویروس به راحتی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. این مشکلات جسمی می‌تواند با خطرات جدی مرتبط با بیماری کووید-۱۹ یا کرونا همراه باشد.

همزمان با همه‌گیری کرونا ویروس به افراد میانسال توصیه می‌شود از خانه‌های خود خارج نشوند چرا که بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کووید-۱۹ قرار دارند اما واقعیت این است که «سن» تنها فاکتور در افزایش احتمال ابتلا به این بیماری نیست.

افرادی که از قبل به بیماری های فشار خون بالا، مشکلات مزمن ریوی، دیابت ، بیماریهای قلبی و عروقی مبتلا بوده اند بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری و آسیب های خطرناک آن هستند .بر خلاف رینوویروس، علت دیگر سرماخوردگی، ویروس کرونا انسانی در آزمایشگاه به آسانی قابل کشت نیست و هنوز داروی اختصاصی یا واکسنی برای آن کشف نشده است.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا می توانند علایم آنفلوانزا و علائم تنفسی را ایجاد کنند. ویروس کرونا انسانی (HCoV) ابتدا در دهه 1960 در بینی بیماران مبتلا به سرماخوردگی شناسایی شدند. دو ویروس کرونا انسانی مسئول بخش بزرگی از سرما خوردگی های معمول OC43 و 229E هستند.

ویروس کرونا بر اساس طرح های تاج مانند بر روی سطوح خود،به این نام شناخته شده است. “Corona” در لاتین به معنی “هاله” یا “تاج” است.

در میان انسان ها، عفونت اغلب در ماه های زمستانی و همچنین نزدیک بهار اتفاق می افتد ،کسی که به ویروس کرونا مبتلا شده است ممکن است بارها در معرض سرما خوردگی قرار گیرد زیرا آنتی بادی های کرونا متغیر هستند.

کرونا ویروس

علائم و نشانه های بیماری کرونا

علائم سرما خوردگی و یا آنفلوانزا معمولا از دو تا چهار روز پس از عفونت ویروس کرونا اتفاق می افتد و معمولا خفیف است.

علائم کرونا عبارتند از:

  • سیستمی:تب و احساس خستگی مفرط
  • تنفسی:آبریزش بینی، عطسه، گلو درد، سرفه خشک، تنفس کوتاه و مقطعی و تند ، در موارد نادر، تب
  • کلیه ها:کاهش عملکرد(کاهش حجم ادرار یا تعداد دفعات دفع)
  • روده ای:اسهال
  • سیستم گردش خون:کاهش تعداد گلبولهای سفید
  • خستگی
  • تشدید علائم آسم

این بیماری می تواند به سینه پهلو ، التهاب ریه ها و آب گرفتگی کیسه های هوا منجر شود و در نهایت باعث نارسایی ریوی می گردد .

خطر بیماری کرونا

بیماریهای زمینه ای که ابتلا به کرونا را تشدید می کنند؟

برخی از بیماری‌های جسمی که میلیون‌ها نفر در جهان به آن‌ها دچار هستند شرایطی را فراهم می‌سازد تا ویروس به راحتی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. این مشکلات جسمی می‌تواند با خطرات جدی مرتبط با بیماری کرونا همراه باشد.

محققان انگلیسی با بیان اینکه افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای در صورت ابتلا به کرونا نیز از شانس بهبودی کامل برخودارند، اظهار داشتند: هرچند این افراد در معرض فزاینده مشکلاتی از قبیل تنگی نفس، ذات‌الریه قرار دارند و در برخی موارد استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی و مراقبت‌های ویژه در بیمارستان از آنان ضروری می‌شود.

بررسی‌های اولیه نشان داد افراد مبتلا به دیایت بیشتر احتمال دارد با عوارض شدیدتر بیماری کرونا مواجه شوند و لازم است در بخش‌ مراقبت‌های ویژه تحت نظر باشند. همچنین ابتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی از قبیل آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه به تشدید پیامدهای کرونا کمک می‌کند.

سایت مدیکال دیلی در مطلبی به برخی از بیماری‌های زمینه‌ای که تشدید کننده علائم بیماری کرونا است اشاره کرده است.

دیابت: برآوردها حاکی از آن است حدود ۴۱۵ میلیون نفر در جهان به بیماری دیابت مبتلا هستند. این بیماری پیامدهای کرونا را تشدید می‌کند زیرا بالا بودن سطح قند خون به سیستم ایمنی آسیب می‌زند.

هر چه سیستم ایمنی ضعیف‌تر باشد توانایی بدن برای مقابله با عفونت تحلیل می‌رود. در این شرایط ویروس اجازه پیدا می‌کند تا بدن آلوده شده و با پیامدهای ناشی از آن مواجه شود.

بیماری‌های قلبی: افرادی که دچار فشار خون یا کلسترول بالا هستند بیشتر احتمال دارد به بیماری کرونا مبتلا شوند که دلیل آن از چگونگی جریان خون در بدن ناشی می‌شود.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند داروهای تجویزی را مصرف کرده، رژیم غذایی سالم را رعایت کرده و فعالیت بدنی را فراموش نکنند تا وضعیت سلامت قلب خود را حفظ کنند.

بیماری‌های ریوی: افراد مبتلا به آسم یا بیماری مزمن انسدادی ریه در صورتی که بیش از دو بار در هفته مجبور به استفاده از اسپری‌های استنشاقی می‌شوند لازم است به پزشک مراجعه کنند زیرا می‌تواند نشان دهنده تشدید بیماری‌شان باشد. وجود مشکلات ریوی عوارض بیماری کرونا را تشدید می‌کند.

پیشگیری از کرونا

راههای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس

شستشوی صحیح دست‌ها

شستشوی دست حتماً باید آب و صابون و حداقل زمان ۲۰ ثانیه ادامه داشته باشد. طبق بررسی که انجام‌شده، ۲.۴ میلیارد نفر از جمعیت کره زمین دسترسی کامل به بهداشت ندارند و از جمعیتی که به بهداشت نیز دسترسی دارند، فقط ۲۰ درصد دست خود را صحیح می‌شویند.

حال همین افرادی که دست خود را صحیح می‌شویند سبب می‌شوند ۲۶۰ میلیارد دلار به سیستم‌های بهداشتی جهان کمک شود.

پوشاندن دهان و بینی در زمان عطسه

در هنگام عطسه و سرفه جلوی دهان و بینی خود را با یک دستمال بگیرید و بلافاصله بعد از آن، دستمال را داخل سطل زباله بی‌اندازید.

ممانعت از لمس اعضای صورت با دست‌های آلوده

پس از حضور در مکان‌های عمومی و تماس با افراد مختلف از لمس صورت، دهان و چشمان خود با دست‌های آلوده بپرهیزید و حتماً قبل از تماس دست‌های خود را کاملاً ضدعفونی کنید.

  • همچنین درصورتی‌که در نزدیکی شما افرادی مبتلا به این بیماری وجود دارند از تماس مداوم و مستقیم با این افراد بپرهیزید.
  • درصورتی‌که به این بیماری مبتلا شدید سعی کنید بیشتر در منزل بمانید و از تماس با دیگران خودداری کنید.
  • بهتر است اشیاء و سطوحی که بیشتر لمس می‌شوند و در معرض آلودگی هستند را با مواد ضدعفونی‌کننده مثل الکل و یا ژل ضدعفونی‌کننده تمیز کنید.
  • اگر بیمار هستید و فکر می‌کنید ممکن است علت آن مسافرت به منطقه آلوده به ویروس کرونا یا تماس با شخصی باشد که در آنجا بوده است، باید به یک پزشک اطلاع دهید و به دنبال درمان زودهنگام باشید.
  • ویروس‌ها در هوای سرد و خشک انتقال سریع‌تری دارند. مرطوب نگاه‌داشتن هوای منزل و محل کار و اماکن عمومی، به‌ویژه بیمارستان و درمانگاه‌ها ابتلا به ویروس‌ها را کاهش می‌دهد.
  • از دیگر نکات مهم می‌توان به مواردی همچون: خواب راحت، ورزش، خوردن غذاهای گیاهی و سبزیجات و استعمال نکردن دخانیات که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند، پرداخت.

بیشتر بخوانید:

بیماری کرونا و شیوع آن

تفاوت بین کرونا ویروس و آنفلونزا چیست؟

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا