دسته‌بندی نشده

تفاوت علائم بیماری کرونا با سرماخوردگی 

هر آنچه باید در مورد تفاوت کرونا با سرماخوردگی بدانید

کرونا بیماری شبیه به سرماخوردگی رایج و آنفولانزا است ولی به دلیل شیوع بسیار بالا افراد زیادی را مبتلا کرده است.در حال حاضر سازمان بهداشت جهانی به دلیل بیماری کرونا اعلام وضعیت اضطراری کرده است و میلیون‌ها نفر در قرنطینه هستند.

هر لحظه تعداد مبتلایان و قربانیان این ویروس افزایش پیدا می‌کند. اکثر کشور‌های جهان به حالت آماده‌باش در آمده‌اند و ورود و خروج اتباع چینی به این کشورها ممنوع شده است دلیل تمام این اتفاقات، ویروس مرموز و مرگبار کرونا است.

ویروسی که سر و کله‌اش در اواخر دسامبر 2019 میلادی در ووهان چین پیدا شد و این روزها در صدر اخبار جهان قرار دارد. شکل ساده‌تر این ویروس در گذشته نیز در بیماری‌هایی مانند سارس و نوعی آنفولانزا، مشاهده شده بود اما عامل بیماری مرگباری که این روزها دنیا را به حالت اضطرار در آورده است، جدیدترین نوع ویروس کرونا است.

سرعت انتقال این بیماری، بسیار بالا است به طوری که پس از حدودا دو ماه از شروع این بیماری، حدودا 11 هزار و نهصد نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند و تقریبا 260 نفر بر اثر بیماری ویروسی کرونا فوت کرده‌اند؛ البته این آمار به سرعت در حال افزایش است.

تاریخچه و منشاء بیماری کرونا

ویروس کرونا، ویروسی عفونی است که گلو، سینوس‌ها و دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند. کرونا ویروس‌ها، اولین بار در سال 1965 کشف شده‌اند. تا اواسط دهه 1980 دانشمندان در حال مطالعه و بررسی انواع کرونا ویروس‌ها بودند. تا پیش از این، دانشمندان شش نوع ویروس کرونا را کشف کرده بودند.

در اواخر سال 2019 میلادی نوع جدیدی از ویروس کرونا در شهر ووهان چین مشاهده شد. سرعت بالای انتقال این بیماری و تعداد زیاد قربانیان آن، باعث شد کشور چین وضعیت اضطراری اعلام کند و 18 شهر از جمله شهر ده میلیونی ووهان را به طور کامل قرنطینه کند.

بیماری کرونا

علائم بیماری کرونا چیست؟

علائم رایج بیماری کرونا شامل؛ تب، سرفه‌های خشک، تنگی نفس، درد عضلانی، خستگی و تب است. علائم بیماری کرونا ویروس با شیوع کمتر شامل؛ سردرد، اسهال، خلط خونی و مخاط زیاد بینی می شوند.

همچنین علائم غیر معمول این ویروس آبریزش بینی وگلودرد است. علائم بیماری کرونا در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی اتفاق می‌افتد و عفونت‌ها معمولاً قسمت فوقانی را درگیر می‌کنند و بنابراین کسانی که به دو نشانه آبریزش بینی و عطسه مبتلا هستند، احتمالاً به سرماخوردگی و آنفولانزا نیز مبتلا هستند.

از آنجایی که کرونا ویروس جدید، عموماً روی قسمت پایین دستگاه تنفسی تاثیر گذار است، پس بیشتر عفونت‌های مربوط به آن همراه با سرفه خشک، تنگی نفس و ذات الریه می‌باشد، اما معمولاً گلودرد را به همراه نخواهد داشت.

بسیاری از افرادی که به ویروس کرونا جدید مبتلا شده اند، در وهله اول هیچ علائمی را از خود نشان نمی‌دهند. طبق تحقیقات انجام شده در مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری‌ها در کشور آلمان، این ویروس جدید دارای دوره کمون یا نهفته به مدت ۱۴ روز است.

اگر نمی‌دانید که دقیقاً به چه بیماری مبتلا هستید و در مورد آن نگران می‌باشید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. یک متخصص می‌تواند نمونه‌ای از مخاط شما را تجزیه تحلیل کند و تعیین نماید که ویروس تنفسی شما از چه نوعی است و در نهایت نتیجه قطعی را به شما گزارش خواهد داد.

تفاوت علائم بیماری کرونا با علائم آنفولانزا و سرماخوردگی

برای اینکه بهتر بتوانید این سه بیماری را از یکدیگر تشخیص دهید، علائمی را به به صورت تفکیک شده معرفی می‌کنیم.

در بیماری کرونا علائم به صورت تدریجی فرد را درگیر می کنند و علائمی که بیش از بقیه شایع می‌باشند که عبارتند از؛ تب معمولاً زیر ۴۰ درجه سانتیگراد و سرفه خشک و احساس خستگی با شدت متوسط، احساس ناراحتی در قفسه سینه با شدت بالا، بی اشتهایی در حالت خفیف وگرفتگی بینی که کمتر نسبت به موارد یاد شده رواج دارد.

علائم مربوط به ویروس آنفولانزا به صورت ناگهانی در فرد بروز پیدا می‌کنند، علائمی همچون؛ تب بالای ۴۰ درجه سانتیگراد، لرز شدید، سردرد، سرفه، گلودرد، درد عضلانی، احساس خستگی شدید، احساس ناراحتی در قفسه سینه با شدت متوسط، بی اشتهایی، و لرز شدید در ابتلا به آنفولانزا بیش از بقیه رواج دارند.

علائم مربوط به سرماخوردگی معمولاً به صورت تدریجی بروز پیدا می‌کنند علائمی مانند؛ گلو درد، آبریزش بینی، گرفتگی بینی ، عطسه و بی اشتهایی در ابتلا به سرماخوردگی بیش از بقیه رواج دارد.

مواردی همچون؛ لرز، سر درد، گلو درد، درد عضلانی، آبریزش بینی، عطسه، دل درد، حالت تهوع، استفراغ و اسهال در افراد مبتلا به کرونا ویروس بسیار نادر است و معمولاً جزء علائم ابتلا به کرونا محسوب نمی‌گردد.

آنفلونزا یا کرونا

روش‌های پیشگیری از ویروس کرونا و خطرات ویروس

ویروس جدید کرونا، هفتمین کرونا ویروس شناخته شده در حال حاضر است. این ویروس به قدری جدید و ناشناخته است که هنوز درمانی برای آن وجود ندارد. کرونا می‌تواند در ابتدا با علائمی مانند سرماخوردگی عادی بروز کند و بعد به صورت سرفه، تنگی نفس شدید، تب و مشکلات حاد تنفسی ادامه یابد.

این ویروس علاوه بر مشکلات تنفسی، تأثیر مخربی هم بر کبد، کلیه و گوارش انسان می‌گذارد؛ اما پیشگیری از ویروس کرونا بسیار ساده است. بنابراین در بیماری کرونا، مهم‌ترین مسئله پیشگیری از ابتلا به ویروس است.

پزشکان، مهم‌ترین عامل پیشگیری و اولین خط دفاع در برابر ویروس کرونا را شست‌وشوی صحیح دست‌ها می‌دانند. علاوه بر شست‌وشوی مرتب دست‌ها، رعایت موارد زیر برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا الزامی است:

شست‌وشوی دست و صورت

اولین قدم در جلوگیری از ابتلا به کرونا، شست‌وشوی مرتب و اصولی دست و صورت و پرهیز از لمس صورت با دست‌های آلوده است. قبل و بعد از خوردن غذا، قبل و بعد از حضور در اماکن عمومی، در محیط کار و تحصیل، لازم است مکررا، دست‌های خود را با آب و صابون یا ژل ضد عفونی‌کننده حاوی الکل، بشویید.

رعایت نکات بهداشتی حین سرفه و عطسه

هنگام عطسه یا سرفه خود یا دیگران، دهان و بینی خود را با دستمال تمیز بپوشانید و پس از سرفه و عطسه دستمال را در سطل زباله دردار بیاندازید.

رعایت تعاملات روزانه

با افرادی که علائم سرماخوردگی مانند تب یا سرفه دارند به هیچ وجه تماس و برخوردی نداشته باشید و تا حد امکان از آن‌ها فاصله بگیرید و اگر مجبورید با آن‌ها در یک ساختمان باشید، حتما از ماسک استفاده کنید

از افرادی که به تازگی در کشور چین یا تایلند، بوده‌اند تا حد امکان دوری کنید و اگر قصد مسافرت دارید و دچار تب و سرفه شده‌اید، سفر خود را لغو کرده و به پزشک مراجعه کنید.

کاهش ارتباط با حیوانات

از لمس و نوازش حیوانات اهلی و غیراهلی خودداری کنید و اگر ناخودآگاه حیوانی را لمس کردید، بلافاصله دست خود را با آب و صابون بشویید.

پرهیز از دست دادن و روبوسی

ویروس کرونا ممکن است تا یک هفته به صورت نهفته در بدن وجود داشته باشد و پس از یک هفته علائم بیماری بروز کند در نتیجه ممکن است، افرادی که علائم بیماری را ندارند نیز، ناقل ویروس نهفته کرونا باشند، بنابراین در دوران شیوع این ویروس مطلقا از دست دادن و روبوسی با دیگران خودداری کنید.

کاهش تماس با سطوح

ویروس کرونا حدودا 12 ساعت روی سطوح، فعال باقی می‌ماند. بنابراین بعد از لمس میز، صندلی، دستگیره‌های اتوبوس و … حتما دست‌های خود را ضد عفونی کنید.

ابتلا به بیماری کرونا

بهداشت در تغذیه

گوشت و تخم‌مرغ را به خوبی بپزید و در حین تمیز کردن گوشت مرغ یا گوسفند و گوساله به هیچ وجه دستتان را به چشم، بینی یا اطراف دهان خود نزنید و حتما پس از اتمام کار دست خود را با آب و صابون بشویید.

رعایت در محیط کار با دام و طیور

افرادی که در محیط کار با دام زنده و غیر زنده، حیوانات وحشی و اهلی، مرغ و ماهی سر و کار دارند، بیشتر از سایرین در معرض ویروس کرونا قرار دارند. این افراد باید به دفعات زیاد، دست‌های خود را بشویند و دقت کنند که با دست آلوده صورتشان را لمس نکنند.

استفاده از وسایل ایمنی

استفاده مناسب و اصولی از ماسک در پیشگیری از بیماری کرونا، بسیار مهم است. اگر از ماسک‌های یک بار مصرف استفاده می‌کنید، دقت کنید که سمت آبی ماسک باید به سمت بیرون باشد و قسمت ضخیم‌تر ماسک نیز روی بینی قرار بگیرد.

این ماسک‌ها یک بار مصرف هستند و به محض برداشتن باید دور ریخته شوند. ماسک‌های فیلتردار در پیشگیری از ویروس کرونا مناسب‌ترند، زیرا قابل شست‌وشو هستند و به دلیل ضخامت بیشتر، محافظت بیشتری از دهان و بینی دارند.

مراجعه به پزشک در صورت ابتلا به بیماری کرونا

اگر دچار علائم بیماری شدید به پزشک مراجعه کنید و در صورت ابتلا به بیماری کرونا تا زمان بهبود در خانه بمانید و برای انتقال ندادن ویروس از اطرافیان خود فاصله بگیرید و نکات بهداشتی را کاملا رعایت کنید.

همچنین توجه داشته باشید که هر چند این روزها بحث بیماری کرونا به یک خبر مهم در جهان تبدیل شده ولی بهتر است بدانید، خطر این بیماری آنقدرها هم که در جامعه نگرانی ایجاد کرده، زیاد نیست.

این نوع از کرونا، نسبت به نسل قبلی خود مانند سارس، مرس و حتی آنفولانزا کشندگی کمتری دارد؛ اما آنچه باعث شده است تا نگرانی از بابت این ویروس زیاد باشد، شیوع سریع و راحت‌تر آن است. به گونه‌ای که ممکن است هر یک نفر، بتواند هزاران نفر را درگیر این بیماری کند.

به طور کلی می‌توان گفت، خطر بیماری برای افرادی جدی است که در سنین بالای 50 سال هستند و زمینه بیماری‌های مختلفی مانند دیابت، تنگی نفس، بیماری‌های حاد تنفسی و قلبی دارند یا دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند.

بیشتر بخوانید:

لیست شهر های مبتلا به ویروس کرونا و آمار مبتلایان در ایران

پیشگیری از ویروس کرونا در سالمندان

سوالات رایج در مورد ویروس کرونا (COVID-19)

تفاوت بین کرونا ویروس و آنفلونزا چیست؟

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا