دسته‌بندی نشده

مواد غذایی خاص برای مقابله با کرونا

چه مواد غذایی برای مقابله با کرونا مفید هستند؟

سید مرتضی صفوی متخصص تغذیه گفت: مردم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ضمن استفاده از مرکبات، روزانه یک پیاز قرمز رنگ همراه با غذا مصرف کنند. صفوی درباره «مهم‌ترین مواد غذایی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا» گفت:‌ ابتدا باید سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد تا بتوانیم در مقابل این ویروس مقاومت کنیم.

او با اشاره به نقش بسیار مهم آنتی‌اکسیدان‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن، افزود: آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C بسیار مفید هستند؛ این مواد در مرکبات مانند پرتقال، لیموترش، لیمو شیرین، نارنگی و گریپ فروت وجود دارد؛ ضمن اینکه مردم می‌توانند لیموی ترش را هنگام صرف صبحانه بر روی لقمه غذایی خود بریزند و آن را مصرف کنند.

توصیه‌های غذایی خاص برای مقابله با کرونا

مصرف سبزیجات

توصیه می‌کنیم مردم سبزیجات نارنجی رنگ مانند هویج و به ویژه کدوی حلوایی را مصرف کنند؛ ضمن اینکه باید روزانه یک عدد تخم‌مرغ کامل یا دو سفیده تخم‌مرغ را مصرف شود. البته کسانی که دچار کلسترول بالا هستند نباید زرده تخم مرغ را مصرف کنند.

صفوی با تأکید بر مصرف ادویه‌هایی مانند زردچوبه و زعفران، یادآور شد: جوانه‌هایی مانند شبدر، ماش باید مصرف شود؛ ضمن اینکه مردم می‌توانند در طول روز از گردو به عنوان یک ماده مؤثر استفاده کنند.

مواد غذایی خاص برای مقابله با کرونا

میوه ها و سبزیجاتی که موجب پیشگیری از کرونا می شوند

روزانه باید یک پیاز خام دارای رنگ بنفش (پیاز قرمز) همراه با ناهار و شام مصرف شود؛ ضمن اینکه استفاده از خانواده کلم‌ها نیز بسیار مفید است. این متخصص تغذیه با تأکید بر پرهیز از غذاهای کنسروی به دلیل داشتن افزودنی‌ها و پر نمک بودن، گفت: مردم باید سوسیس و کالباس مصرف نکنند؛ البته خوردن عدسی و خوراک لوبیا نیز مفید است.

صفوی با تأکید بر مصرف پرتقال سرخ به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان بیشتر، گفت: روغن زیتون، کنجد، ارده، شکلات تلخ، از جمله مواد غذایی مؤثر در پیشگیری از ابتلا به ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا است.

ضرورت توجه به کم‌خونی‌ها

صفوی با اشاره به ضرورت توجه به کم‌خونی‌ها در برخی افراد و آسیب پذیر بودن آنها، بیان داشت: مردم باید شیرینی‌های مختلف مانند آب‌نبات، نقل و… کمتر مصرف کنند؛ ضمن اینکه میوه «به» نیز به عنوان یک میوه بسیار مفید باید مورد استفاده قرار گیرد.

در مجموع سالمندان، خانم‌های باردار، نوزادان و کودکان باید در خصوص مصرف مواد غذایی توجه بیشتری کنند.

مواد غذایی خاص برای مقابله با کرونا

کدام منابع غذایی سیستم ایمنی بدن را بالا می برد؟

در پایان علی اشرف رشیدی، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی با تاکید براینکه با در پیش گرفتن تغذیه سالم، باید سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری هایی همچون کرونا ویروس تقویت کنیم، اظهار داشت: معمولا با تقویت سیستم ایمنی بدن امکان ابتلا به بیماری پایین خواهد آمد.

رشیدی ادامه داد: برخی از موادمغذی در بالارفتن سیستم ایمنی بدن نقش دارد که می تواند به ویتامین «آ،سی،دی و ای» اشاره کرد و یا از مواد معدنی همانند سلنیوم و روی یاد کرد که کمک رسان و تقویت کننده بدن است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: مصرف منابع غذایی ویتامین «سی» همانند مرکبات، سبزیجات نقش حفاظت از سیستم بدن در افراد سالم را دنبال می کند و مصرف آن را برای پیشگیری توصیه می کنیم که همین مرکبات و سبزیجات باید کاملا ضدعفونی شده باشد. وی اضافه کرد، بهتر است سبزیجات به شکل پخته و بخارپز مصرف شود.

مواد غذایی خاص برای مقابله با کرونا

جلوگیری از مصرف لبنیات در زمان کرونا

برای مقابله با کرونا مصرف لبنیات محلی را توصیه نمی کنیم

رشیدی ادامه داد: همچنین پروتیین حیوانی و پروتیین گیاهی در سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد که می توان به تخم مرغ، گوشت و ماهی اشاره کرد که لبنیات کم چرب پاستوریزه و استرلیزه توصیه می شود و مصرف لبنیات محلی را به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم.

وی از حبوبات و مغزدانه ها به عنوان منبع غذایی دیگر برای بالارفتن سیستم ایمنی بدن یاد کرد و ادامه داد: موادغذایی باید به صورت کامل پخته شوند.

سوپ های مناسب جهت جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

سوپ ترخینه در بالارفتن سیستم ایمنی نقش دارد

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پاسخ به این سوال که غذاهای محلی همچون سوپ ترخینه تا چه اندازه در بالابردن سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار است، اظهار داشت: مصرف غذاهای گرم و رقیق همانند انواع سوپ و آش ها را توصیه می کنیم.

چرا که به دلیل داشتن خاصیت پروبیوتیکی و حبوبات و سبزیجات تقویت کننده هستند ولی نباید فکر کنیم که مصرف این مواد جایگزین دارو است و یا با خوردن سوپی همچون ترخینه دیگر اتفاقی برای ما نمی افتد.

مواد غذایی خاص برای مقابله با کرونا

مصرف ماست و لبنیات حاوی پروبیوتیک فراموش نشود

وی معتقد است، اگر براساس گفته سازمان بهداشت جهانی از همه گروه های موادغذایی استفاده کنیم به مکمل نیازی نداریم ولی استفاده از مولتی ویتامین در این حالت مشکلی ندارد ولی بیشتر بر پیشگیری تاکید داریم و مصرف مکمل های حاوی پروبیوتیک همانند ماست های پروبیوتیک، دوغ کفیر پاستوریزه و ویتامین دی را توصیه می کنیم.

رشیدی خاطرنشان ساخت، از مصرف غذاهایی که دارای قند ساده هستند مثل انواع شیرینی جات و نوشابه ها پرهیز کنیم.

وی از فولیک اسید به عنوان یکی دیگر از مواد ویتامینی یاد کرد و افزود: در حبوبات، سبزیجات و کلم هایی مثل بروکلی یافت می شود و سبزیجاتی همچون سیر و پیاز به دلیل ترکیبات گوگردی که دارند به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

وی از چای سبز به عنوان منبع مقوی غذایی دیگر یاد کرد و گفت: به دلیل ترکیباتی که دارد این نوشیدنی موثر است و نوشیدن یک فنجان در روز کفایت می کند.

مواد غذایی خاص برای مقابله با کرونا

سلنیوم در کارکرد طبیعی ریه تاثیرگذار است

رشیدی ادامه داد: سلنیوم یکی دیگر از مواد معدنی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و کارکرد طبیعی ریه راه گشاست که می توان در برنامه غذایی گنجانده شود که در دانه های روغنی، میوه و سبزی یافت می شود.

رژیم غذایی سنگین ممنوع

وی تاکید کرد در زمان شیوع بیماری کرونا سعی شود از رژیم های غذایی خاص که به هر دلیلی دریافت مواد مغذی را پایین می آورد به دلیل پایین آوردن سیستم ایمنی پرهیز شود و رژیم غذایی سختی گرفته نشود.

ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. در معمولی‌ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان “سارس” می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.


بیشتر بخوانید :

۷ گام ساده برای عادت دادن کودکان به خوردن مواد غذایی سالم

۱۰ غذای سالم و مقوی با تخم مرغ مخصوص کودکان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا