دسته‌بندی نشده

چگونه سیستم ایمنی بدن را درمقابل ویروس کرونا تقویت کنیم ؟

تقویت سیستم ایمینی بدن و پیشگیری از ویروس کرونا

برای مقابله با ویروس کرونا تنها راه تقویت سیستم ایمینی بدن است ، کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها و زیر مجموعۀ کروناویریده هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود.

سرتاسر بدن ما توسط شبکه امنیتی قدرتمندی تحت حفاظت قرار دارد که «سیستم ایمنی» خطاب می شود. سیستم ایمنی طراحی شده تا روزانه در برابر میلیون ها میکروب از جنس مختلف، باکتری، ویروس، سموم، انگل ها و هر ارگانیسم زنده ای که به ما آسیب می رساند ، دفاع کند.

وقتی یک موجود زنده می میرد، سیستم ایمنی اش همزمان با هر سیستم پویای دیگر در بدن اش، از کار می افتد و در عرض چند ساعت، بدن مورد تهاجم همه جور باکتری، میکروب و انگلی قرار می گیرد و تنها چند هفته زمان لازم است تا تمام گوشت و پوست بدن مان خوراک باکتری ها و دیگر میکروب ها شود. پس از آن فقط اسکلت کلی باقی می ماند.

بنابراین واضح است زمانی که سیستم ایمنی مثل ساعت کار می کند، اتفاقات عجیب و غریبی در حال رخ دادن است. در غیر این صورت ما باید در این دنیای پر از میکروب و انگل همچون مردگان متحرک می بودیم که قسمت های مختلف بدن مان هر ثانیه خوراک میلیون ها موجود ریز بود.

راه های پیشگیر از ویروس کرونا

به طور خلاصه راهای پیشگیری از ویروس کرونا به شرخ زیر است :

راه های پیشگیر از ویروس کرونا

چگونه سیستم ایمنی بدن را درمقابل ویروس کرونا تقویت کنیم ؟

فرقی ندارد موضوع ویروس کرونا باشد، انفولانزا باشد یا حتی صحبت درباره ویروس اچ آی وی باشد. در هر شرایطی اولین سلاح بدن انسان در برابر ویروسها سیستم ایمنی بدن و گلبولهای سفیدند.

گرچه در کنار سیستم ایمنی بدن، استفاده از داروها نیز الزامی هستند اما هر اندازه سیستم ایمنی بدنتان را بیشتر حفاظت کنید، در برابر ویروسها آسیب پذیری کمتری خواهید داشت.

در پی شیوع ویروس کرونا در جهان و نگرانی‌های گسترده مردم در سطح دنیا و بعد هم ورود آن به ایران این مورد خیلی مهم است که نسبت به ابتلا به این بیماری و پشگیر از آن اطلاع داشته باشیم مهم ترین کار برای مقابله با کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن است.

برای تقویت سیسنم ایمنی بدن نیازی به مصرف قرص های گران قیمت نیست شما با مواد طبیعی و به روش طبیعی میتوانید سیستم ایمنی بدن را درمقابل ویروس کرونا تقویت کنید.

چگونه سیستم ایمنی بدن را درمقابل ویروس کرونا تقویت کنیم ؟ | تقویت سیستم ایمنی بدن با روش های طبیعی

تقویت سیستم ایمنی بدن با روش های طبیعی

اگر نگران هرنوع بیماری از جمله ابتلا به ویروس کرونا هستید بهتر است از روش های زیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده کنید.

مصرف ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن را در مقابل ویروس کرونا

برای تقویت سیستم ایمنی بدن را درمقابل ویروس کرونا از ویتامین C استفاده کنید، شاید بد نباشد حداقل روزی یک لیوان آب پرتقال بنوشید. دکتر کلی متخصص تغذیه در انجمن تغذیه ایالات متحده می گوید: “اولین چیزی که هنگام احساس سرماخوردگی به آن می پردازیم، ویتامین C است.” “مطالعات نشان داده اند که مصرف ویتامین C در 24 ساعت اول بیماری ها می تواند به سیستم ایمنی بدن کمک شایانی کند.

ویتامین C در انواع میوه‌ها و سبزی‌ها وجود داشته و مرکبات از جمله لیمو، پرتقال، نارنگی و گریپفروت و انواع توت، انبه، کیوی و انواع سبزیجات تازه از منابع خوب آن به شمار می‎آیند.

آب کلم و تقویت سیستم ایمنی بدن

آب کلم سرشار از ویتامین‌های متعدد، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و همچنین منبع ویتامین آ، ث، ب ۶، منیزیم، مس و آهن است که سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می‌کند.
مصرف کلم همراه با چغندر منبع خوبی از فولات و ویتامین‌ها است.

تقویت سیستم ایمنی بدن با سوپ مرغ

سوپ مرغ واقعا برای تقویت سستم ایمنی بدن مفید است. یک مطالعه در ژورنال Chest به بررسی حرکت گلبول های سفید به نام نوتروفیل ها هنگام ورود ترکیب سوپ به بدن پرداخت. سلولهای در معرض سوپ مرغ حرکات کمتری را نشان دادند که این خاصیت ضدالتهابی سوپ را نشان می دهد. سوپ مرغ حاوی مواد شیمیایی خاصی است که می تواند سطح التهاب را در معابر بینی کاهش دهد. فراتر از آن، سوپ مرغ مملو از مواد مغذی است و احساس خوبی در گلو درد و التهابات تنفسی دارد.

آب کدو تنبل تاثیرگذار در تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس کرونا

برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان از آب کدو تنبل استفاده کنید؛ زیرا این آبمیوه منبع خوبی از ویتامین آ، ویتامین ب ۶، ویتامین‌ ای و روی است.

چگونه سیستم ایمنی بدن را درمقابل ویروس کرونا تقویت کنیم ؟ | تقویت سیستم ایمنی بدن با روش های طبیعی

تاثیر سیر در تقویت سیستم ایمنی بدن

این ماده معطر دارای ترکیباتی است که به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با میکروب ها کمک می کند. یک مطالعه جدید نشان داد که تعداد سرماخوردگی کسانی که یک مکمل سیر روزانه مصرف می کنند، تقریباً نصف دیگران است. دکتر اینا لوکیانوفسکی، فوق تخصص بیماری های عفونی می گوید: “داروهای ارزان قیمت و قدیمی خانگی مانند سیر تازه، لیمو تازه، فلفل و عسل واقعا مفید هستند.”

ترکیب آب توت فرنگی و کیوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ترکیب آب توت فرنگی و کیوی سرشار از ویتامین ث است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد؛ مصرف این آبمیوه همراه با نعنا که منبع خوبی از فولات، ویتامین آ، منیزیم و روی است توصیه می‌شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن با ویتامین D

ویتامین D هم نقش بسیار مهمی در جذب کلسیم و رشد استخوان‎ها داشته و مطالعات جدید، حکایت از نقش داشتن این ویتامین در حفاظت از سیستم ایمنی دارند.

کلسیم موجود در شیر، لبنیات، کنجد، بادام، لوبیای سویا، کلم سبز، اسفناج و کلم بروکلی و اسیدهای چ رب امگا-3، ویتامین‌های گروه B ،E ،A، بتا-کاروتن و لسیتین و استیل کولین هم از جمله مواد مغذی موثر در سیستم ایمنی بدن هستند.

آب پرتقال، گریپ فروت و لیمو کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن

ترکیب آب میوه‌های پرتقال، گریپ فروت و لیمو منبع خوبی از ویتامین ث به شمار می‌رود که برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است.

منابع غذایی حاوی روی، منیزیم و سلنیوم تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

منابع غذایی حاوی روی، منیزیم و سلنیوم تقویت کننده سیستم ایمنی بدن بوده و منابع غذایی روی در گوشت‌های مختلف، غلات و حبوبات، بادام زمینی، شیر کم چرب و تخم مرغ، منابع غذایی منیزیم در بادام زمینی، اسفناج، نخودسبز، گوشت گاو و گوساله، انواع میوه‌ها، سیب زمینی و آجیل، نان جو، نان گندم، جوانه گندم، سبوس گندم، عدس، لوبیا سفید، کلم بروکلی، اسفناج و سایر سبزیجات، گردو، فندق و بادام و منابع غذایی سلنیوم در انواع پنیر، شیر، تخم مرغ، گوشت و جگر گوساله و گاو، قلوه، ساردین و سایر انواع ماهی‌ها یافت می‎شوند.

آب گوجه فرنگی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس کرونا

توصیه می‌شود برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان از آب گوجه فرنگی استفاده کنید؛ زیرا این ماده منبع بسیار خوبی از ویتامین ث و ویتامین آ است.

چگونه سیستم ایمنی بدن را درمقابل ویروس کرونا تقویت کنیم ؟ | چگونه کرونا نگیریم | تقویت سیستم ایمنی بدن با روش های طبیعی

ویتامین E حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن

ویتامین E هم یک آنتی اکسیدان قوی بوده و در تنظیم و حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است، دانه‌ها و جوانه‌ی گندم، گردو، بادام و پسته و بادام، تخمه آفتابگردان، ذرت، جوانه گندم، روغن گردو، روغن کنجد و زیتون، روغن هسته انگور، روغن جوانه ذرت، روغن آفتابگردان، روغن جوانه گندم، غالت کامل، انواع مغزهای گردو، بادام زمینی و فندق دارنده ویتامین E هستند.

آب هویج بری تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس کرونا

آب هویج سرشار از بتا کاروتن و ویتامین آ است و مصرف آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود.

ویتامین A تقویت سیستم ایمنی بد ن در مقابل ویروس کرونا

ویتامین A در تقویت سیستم ایمنی بد ن نقش مهمی دارد. تخم مرغ، جگر و لبنیات و انواع میوه‌ها و سبزی‌های رنگی و هویج، اسفناج، طالبی، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گوجه فرنگی و انبه از منابع این ویتامین به شمار می‌آیند.

نقش مواد معدنی در تقویت سیستم ایمنی بدن

نقش مواد معدنی در تقویت سیستم ایمنی بدن و تامین آهن مورد نیاز بدن جهت خونسازی و تقویت نیروی دفاعی بدن الزامی بوده و کمبود آن می‌تواند ایمنی کلی بدن را کاهش دهد، انواع ماهی‌ها، گوشت قرمز و تخم مرغ از منابع حیوانی آهن و کلم قمری، چغندر قرمز، کلم بروکلی، غلات و حبوبات، گردو، جوانه گندم وانواع مغزها و آجیل‌ها از منابع منابع گیاهی آن هستند.

نقش فیبر و پروتیئن در تقویت سیستم ایمنی بدن

تا مین فیبر و پروتیئن را برای بدن ضروری است : میوه‌ها و سبزیجات و غلات سبوس‌دار حاوی فیبر هستند، در خصوص پروتئین نیز کمبود آن می‌تواند ایمنی کلی بدن را کاهش دهد، توصیه می‌شود افراد برای تقویت سیستم ایمنی بدن، خوراکی‌هایی همچون تخم مرغ، سویا، خشکبار، غذاهای دریایی و گوشت حاوی پروتئین را مصرف کنند.

چگونه سیستم ایمنی بدن را درمقابل ویروس کرونا تقویت کنیم ؟ | چگونه کرونا نگیریم | تقویت سیستم ایمنی بدن با روش های طبیعی

آنتی اکسیدان‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان‌ها ب ا مقابله با رادیکال‌های آزاد و تقویت سیستم ایمنی بدن مانع از تخریب سلولی و کاهش احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها بویژه سرطان می‌شوند، میوه‌ها و سبزی‌های زرد، نارنجی و قرمز، مواد غذایی دارای ویتامین‌های C و E در مرکبات، فلفل دلمه‌‎ای‌ها، میوه‌ها و سبزی‌های رنگی خام، گوجه‌ فرنگی، مرکبات، چغندر، توت فرنگی، کیوی، نخود، هویج، تخمه آفتابگردان، سیب، بادمجان، پیاز قرمز و منابع غذایی حاوی سلنیوم، غذاهای دریایی و جگر و منابع روی، گوشت قرمز، مرغ و ماهی، مغزها، حبوبات، غلات سبوسدار و … دارای آنتی اکسیدان هستند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با رژیم غذایی مناسب

رعایت سه اصل تنوع، تعادل و تناسب غذایی در سفره‌ها، سبب تقویت سیستم ایمنی افراد شده و یک برنامه غذایی متعادل گزینه خوبی برای مبارزه با انواع مختلف ویروس‌ها و عفونت‌ها به شمار می‎آید، به این معنی که اگر رژیم غذایی ما نامناسب باشد، بیشتر دچار بیماری می‎شویم و بنابراین زمان بیشتری برای بهبود نیاز است.

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف مرکبات

مصرف مرکبات، لبنیات به ویژه لبنیات پروبیوتیک و غنی شده با ویتامین D، ماهی، مصرف انواع دانه‌ها، میوه‌های رنگی، پیاز، ادویه‌ها و شکلات تلخ هم در تقویت سیستم ایمنی موثر مهمی دارند.

نقش مایعات در تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس کرونا

اشاره به نقش مایعات در دفع سموم بدن نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی می‌تواند مواد سمی را از بدن دفع و خارج کرده و سیستم دفاعی بدن را تقویت کند، می‌توان روزانه بخشی از دریافت مایعات خود را به چای سبز اختصاص داد، چرا که چای سبز به علت داشتن ترکیبات آنتی اکسیدانی پلی فنول‌ها و فالونوئیدها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

ورزش یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن

نقش ورزش در سلامت بدن : ورزش باعث کاهش استرس شده و یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن است، همچنین تحرک و فعالیت بدنی منظم روزانه با پیشگیری از بروز اضافه وزن و چاقی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و… را نیز پایین می‌آورد.

خودداری از مصرف بیش از حد چربی‌ها

خودداری از مصرف بیش از حد چربی‌ها ب ه ویژه چربی‌های اشباع شده و اسید چرب امگا-6 و کلسترول، قندهای افزوده شده و رژیم‌های غذایی با گلیسمیک بالا می‌توانند موجب کاهش عملکرد گلبول‌های سفید خون شده و به شکل گیری التهاب، و آسیب سیستم ایمنی منجر شود.

چگونه سیستم ایمنی بدن را درمقابل ویروس کرونا تقویت کنیم ؟ | چگونه کرونا نگیریم | تقویت سیستم ایمنی بدن با روش های طبیعی

چگونه کرونا نگیریم ؟

همیشه نمی توان از ویروسها با خوراکی ها جلوگیری کرد، اما شستن دستان در واقع می تواند بسیار کمک کند تا ویروسهای محیط را با خود حمل نکنید. هراندازه به نظافت شخصی و شستشوی دست ها بیشتر دقت کنید، سالم تر خواهید ماند.

با رعایت موارد بالا و تغذیه مناسب و قرار نگرفت در مقابل افرادی که سرما خوردند و آنفولانزا دارند از انتشار این ویروس جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا