دسته‌بندی نشده

موارد مصرف و عوارض داروی نورتریپتیلین

داروی نورتریپتیلین چیست؟

نورتریپتیلین (Nortriptyline) دارویی از گروه ضدافسردگی‌های سه حلقه‌ای یا TCA است که برای درمان اختلال افسردگی اساسی برخی بیماری‌های دیگر اعصاب به کار می‌رود.

برای آشنایی بیشتر با داروی نورتریپتیلین و موارد مصرف این دارو با دلگرم همراه باشید.

نورتریپتیلین

نورتریپتیلین داروی ضد افسردگی

سه حلقه ای است. این دارو مواد شیمیایی را در مغز تحت تاثیر قرار می دهد که ممکن است از حالت تعادل خارج شده باشند. نورتریپتیلین برای درمان نشانه ها و علائم افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این دارو ممکن است برای درمان بیماری هایی که در لیست راهنما وجود ندارد نیز استفاده شود.

اگر اخیرا حمله قلبی داشته اید و یا اینکه در حال درمان با تزریق متیلن بلو هستید نباید این دارو را مصرف کنید. اگر در 14 روز گذشته از یک بازدارنده ی MAO استفاده کرده اید، نباید نورتریپتیلین مصرف کنید. ممکن است یک تداخل دارویی خطرناک رخ دهد. بازدارنده ی MAO شامل ایزوکاربوکسازید، لینزولید، فنلزین، رازاگیلین، سلگیلین و ترانیل سیپرومین است.

افراد جوان هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی ممکن است افکار خودکشی داشته باشند. باید پزشک شما به صورت مرتب فرآیند طول درمان را بررسی کند. خانواده و اطرافیان شما نیز باید در مورد تغییرات خلقی حاصل از این دارو نیز باید هشدار باشند.هر گونه نشانه جدید و علامت بدتر شدن را به پزشک معالج خود خبر دهید. این موارد شامل تغییرات خلقی و یا رفتاری، اضطراب، حملات درد آور، مشکل در خواب، احساس تحریک پذیری، عصبانیت، خشونت، نا آرامی افکار خودکشی، بیش فعالی (ذهنی یا فیزیکی)، افسردگی بیشتر می باشد.این دارو را بدون تجویز پزشک به کودکان ندهید. نورتریپتیلین برای مصرف کودکان تایید نشده است.

قبل از مصرف این دارو به موارد زیر توجه کنید:

همان طور که قبلا نیز گفتیم اگر اخیرا حمله قلبی داشته اید و یا در حال مصرف متیلن بلو هستید نباید از این دارو استفاده کنید. اگر به نورتریپتیلین و یا سایر داروهای افسردگی (همچون آمی تریپتیلین، آموکساپین، کلومیپرامین، دزیپرامین، دوکسپین، ایمی پرامین، تریمیپرامین) حساسیت دارید نباید این دارو را مصرف کنید.

برای اینکه مطمئن شوید نورتریپتیلی برای شما امن و بی خطر است اگر موارد زیر را دارید حتما به پزشک معالج خود خبر دهید:

  • بیماری های قلبی، و یا سابقه ی حملات قلبی، سکته و تشنج
  • سابقه ی فامیلی در مورد مرگ ناگهانی حاصل از اختلالات ضربان قلب
  • اختلال دو قطبی
  • اسکیزوفرنی و یا سایر بیماری های روانی
  • بیماری کبدی
  • اختلال تیروئیدی
  • دیابت (نورتیلیپتین ممکن است سطح قند خون را کاهش و یا افزایش دهد)
  • مشکلات ادرار

برخی از افراد جوان، هنگام مصرف داروهای ضد افسردگی ممکن است افکار خودکشی داشته باشند. باید پزشک شما را مداوم بررسی نماید. هنوز اثرات این دارو در مورد جنین کشف نشده است. اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، به پزشک اطلاع دهید. هنوز در مورد اینکه آیا این دارو می تواند از شیر مادر عبور کرده و به کودک برسد، اطلاعاتی وجود ندارد. اگر کودک شیر خوار دارید حتما موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

——————————————————————————–

تداخل های دارویی آن:

مصرف همزمان این دارو با مهار کننده های آنزیم MAO باعث تحریک CNS و بالارفتن فشارخون میگردد. این دارو از طریق کاهش آستانه تشنج با اثر داروهای ضدصرع، مقابله میکند. بعضی از داروهای ضدصرع با کاهش غلظت پلاسمایی نورتریپتیلین، اثر ضدافسردگی آن را کاهش میدهند. این دارو اثر پائین آورنده فشار خون کلونیدین و گوانتیدین را کاهش میدهد. مصرف همزمان این دارو با فنوتیازین ها موجب افزایش عوارض جانبی آنتی موسکارینی و تسکین بخش هر دو دارو میشود. همچنین احتمال بروز حملات تشنجی را افزایش میدهد.

مصرف همزمان این دارو با داروهای مقلد سمپاتیک ممکن است سبب تشدید عوارض قلبی – عروقی و احتمالاًبروز آریتمی، تاکیکاردی یا افزایش فشارخون شود. مصرف همزمان این دارو با داروهای ضدتیروئید ممکن است خطر بروز اگرانولوسیتوز را افزایش دهد. مصرف همزمان فرآورده های حاوی الکل و سایر داروهای مضعف CNS با این دارو ممکن است سبب بروز ضعف شدید CNS، ضعف تنفسی و کاهش فشارخون شود. سایمتیدین بامهار متابولیسم این دارو، غلظت پلاسمایی آن را افزایش میدهد. درصورت تزریق داخل نخاعی متریزامید همزمان با مصرف این دارو، احتمال بروز حملات تشنجی افزایش می یابدو بنابراین باید از 48 ساعت قبل و تا 24 ساعت بعد از میلوگرافی مصرف نورتریپتیلین قطع شود.

موارد مصرف و عوارض داروی نورتریپتیلین

——————————————————————————–

عوارض جانبی مصرف دارو:

خشکی دهان، خواب آلودگی، ضعف و خستگی، تاری دید، افزایش فشار داخل کره چشم، یبوست، تهوع، اشکال در ادرار کردن، کاهش فشارخون وضعیتی،اختلال ضربان قلب، اختلالات خونی، اختلال ادراک ، عصبانیت و بیقراری، واکنشهای ازدیاد حساسیت، اختلالات رفتاری، اختلالات حرکتی، افزایش اشتها و وزن از عوارض جانبی دارو هستند.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب داروی نورتریپتیلین

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

——————————————————————————–

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا