دسته‌بندی نشده

چند نوع هوش مصنوعی وجود دارد؟ قسمت دوم

همانطور که در قسمت قبلی مطالعه کردید هوش مصنوعی در دو دسته‌ی اصلی هوش بر اساس قابلیت‌ها و هوش مصنوعی بر اساس عملکردها تقسیم بندی می‌شود. حال در این بخش به سراغ بررسی انواع هوش مصنوعی بر اساس عملکرد یا کارکرد می‌رویم.

  • ماشین‌های واکنشی

ماشین‌های واکنشی صرفا ابتدایی‌ترین نوع هوش مصنوعی هستند. چنین سیستم‌هایی خاطرات یا تجربیات گذشته را برای اقدامات آینده ذخیره نمی‌کنند. این ماشین‌ها فقط بر روی سناریوهای فعلی تمرکز می‌کنند و بر اساس آن‌ها بهترین اقدام ممکن را نشان می‌دهند. هوش مصنوعی Deep Blue (متعلق به شرکت IBM) که استاد بزرگ شطرنج، گری کاسپاروف، را شکست داد، یک ماشین واکنشی است که با دیدن محل مهره‌های صفحه شطرنج نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد.

چند نوع هوش مصنوعی وجود دارد؟ قسمت دوم

  • هوش مصنوعی از نوع حافظه محدود

ماشین‌های حافظه محدود می‌توانند تجربیات گذشته یا برخی داده‌ها را برای مدت کوتاهی ذخیره کنند. این سیستم‌ها می‌توانند از داده های ذخیره شده فقط برای مدت زمان محدودی استفاده کنند. خودروهای خودران یکی از بهترین نمونه‌های این نوع از سیستم‌ها است. درواقع این ماشین‌ها می‌توانند سرعت فعلی ماشین‌های مجاور، فاصله ماشین‌های دیگر، محدودیت سرعت و اطلاعات دیگر را برای پیمایش از جاده ذخیره کنند.

چند نوع هوش مصنوعی وجود دارد؟ قسمت دوم

  • هوش مصنوعی از نوع نظریه ذهن

هوش مصنوعی از نوع نظریه ذهن باید بتواند احساسات افراد و باورهای انسان را درک کند و بتواند مانند انسان‌ها از نظر اجتماعی تعامل داشته باشد. این نوع ماشین‌های هوش مصنوعی هنوز توسعه نیافته‌اند، اما محققان تلاش‌ها و پیشرفت‌های زیادی را برای توسعه چنین ماشین‌های هوش مصنوعی انجام می‌دهند. ماشین Kismet نمونه عملی نظریه ذهن به حساب می‌آید که شامل یک روبات به شکل سر انسان است و توسط پژوهشگری در مرکز فناوری‌های ماساچوست در اواخر دهه نود ساخته شد. Kismet می‌تواند از عواطف انسانی تقلید کند و آن‌ها را تشخیص دهد.

چند نوع هوش مصنوعی وجود دارد؟ قسمت دوم

  • هوش مصنوعی خودآگاهی

هوش مصنوعی خودآگاهی آینده‌ی هوش مصنوعی است. این ماشین‌ها فوق العاده هوشمند خواهند بود و آگاهی، احساسات و خودآگاهی ویژه‌ی خود را خواهند داشت. حتی جالب است بدانید که این ماشین ها هوشمندتر از ذهن انسان خواهند بود. البته لازم به ذکر است که هوش مصنوعی خودآگاهی هنوز در واقعیت وجود ندارد و فعلا یک مفهوم تئوری است.

چند نوع هوش مصنوعی وجود دارد؟ قسمت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا