دسته‌بندی نشده

چه کسی هوش مصنوعی را اختراع کرده است؟

در همین ابتدای مقاله باید بدانید که حضور تکنولوژی هوش مصنوعی در جهان همچون اختراع لامپ، تنها ساخته‌ و پرداخته‌ی یک نفر با ایده‌ای خاص نیست بلکه مجموعه‌ای از افراد در آفرینش و بهبود هر روزه‌ی آن نقش مهمی دارند. در همین راستا ارائه‌ی توضیحاتی در مورد تاریخچه‌ی هوش مصنوعی با داستان طویلی همراه است اما ذکر نام یکسری افراد مهم در این مسیر می‌تواند شما را تا حدی به پاسخ برساند.

چه کسی هوش مصنوعی را اختراع کرده است؟

آزمایش تورینگ

جالب است بدانید که برای اولین بار دو محقق به نام‌های جان فون نویمان و آلن تورینگ توانستند از کامپیوترهایی با منطق اعشاری که در قرن نوزدهم رایج بودند به سمت ماشین‌هایی با منطق باینری بروند

چه کسی هوش مصنوعی را اختراع کرده است؟
جان فون نویمان

از سوی دیگر، تورینگ در مقاله معروف خود در سال 1950 از آزمایشی به نام آزمایش تورینگ نام برد.

چه کسی هوش مصنوعی را اختراع کرده است؟
آلن تورینگ

در این آزمایش ذهنی تورینگ از چیزی به نام بازی تقلید پرده برداشت و این ایده را مطرح کرد که اگر یک زن و مرد را در اتاق‌های مجزا قرار بدهیم و قرار باشد تا داوری با استفاده از دست‌نوشته‌های آن دو به هویت‌شان پی ببرد، این افراد باید رفتارهای تقلیدانه داشته باشند. به این معنی که مردی که درون اتاق قرار دارد، شروع به تقلید از رفتار زن‌ها کند، و زن هم برعکس این کار را انجام دهد. هدف از طراحی این آزمایش، پاسخ به سوال «آیا ماشین‌‌ها می‌توانند فکر کنند؟» بود.

چه کسی هوش مصنوعی را اختراع کرده است؟

بنابراین طبق نتایج آزمایش تورینگ، ماشینی می‌تواند هوشمند باشد که افراد در ارتباط با آن نتوانند تشخیص بدهند که با ماشین روبه‌رو هستند یا با انسان! در همین راستا لازم است بدانید که هم‌اکنون هم از آزمایش تورینگ با عنوان پربحث‌ترین آزمایش‌های مرتبط با تعریف هوش مصنوعی یاد می‌شود.

از طرفی ارائه‌ی اصطلاح «AI» را می‌توان به جان مک کارتی از موسسه‌ی فناوری ماساچوست نسبت داد، او این اصطلاح را که مخفف « Artificial Intelligence» است از این منظر ارائه داد که این سیستم‌ها به فرآیندهای ذهنی سطح بالایی مانند یادگیری ادراکی، سازماندهی حافظه و استدلال انتقادی نیاز دارند.

چه کسی هوش مصنوعی را اختراع کرده است؟

هوش مصنوعی در قرن بیست‌ویکم

جالب است بدانید که تاریخچه‌ی هوش مصنوعی در قرن 21 به شرکت آمازون مربوط می‌شود زیرا این شرکت برای اولین بار از رویه‌ای بر پایه‌ی هوش مصنوعی برای حذف کالاهای مشابه و تکراری از سایت خود استفاده کرد. همچنین در سال 2006 فیس بوک، توییتر و نتفلیکس هم از هوش مصنوعی برای بهبود و گسترش فعالیت‌های خود استفاده کردند. تا اینکه سرانجام پروژه‌ای به نام Project Debater، برای اولین بار در سال 2018 کلید خورد که اولین سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی برای مناظره‌های پیچیده بود.

چه کسی هوش مصنوعی را اختراع کرده است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا