دسته‌بندی نشده

نارنگی و این همه خاصیت !

اطلاعات مفید درمورد نارنگی

نارنگی، از جمله مرکباتی است که شباهت زیادی به پرتقال و مزه شیرین‌ تری نسبت به آن دارد. نارنگی در طب قدیم و سنتی ایران به عنوان میوه سرد شناخته می‌شده است و برای آن خواصی به مانند درمان بیماری قلبی، صفرابر و فرونشاننده اسید معده بر می‌ شمردند.

کالری و ارزش غذایی نارنگی

هر 100 گرم نارنگی حاوی 44 کالری می باشد.

مقدار 100 گرم
کالری ۴۴
کربوهیدرات ۳۴/۱۳ گرم
فیبر رژیمی ۸/۱ گرم
پروتئین ۸۱/۰ گرم
تیامین (ویتامین B1) 6 میلی‌گرم
نیاسین (ویتامین B3) 37 میلی‌گرم
کلسیم ۳۷ میلی‌گرم
آهن ۱۵/۰ میلی‌گرم
منیزیم ۱۲ میلی‌گرم
فسفر ۲۰ میلی‌گرم
پتاسیم ۱۶۶ میلی‌گرم
سدیم ۲ میلی‌گرم
روی ۷/۰ میلی‌گرم
چربی ۳/۰ گرم

نارنگی/کالری نارنگی/ارزش غذایی نارنگی/خواص نارنگی/فواید نارنگی

بیشتر بخوانید:

کالری سیب : یک عدد سیب چقدر کالری دارد ؟

معرفی کالری، ارزش غذایی و خواص زردآلو

نارنگی/کالری نارنگی/ارزش غذایی نارنگی/خواص نارنگی/فواید نارنگی

خواص نارنگی

1. کاهش التهاب با نارنگی

یکی از خواص نارنگی این است که به واسطه داشتن مقادیر زیادی ویتامین A توانایی کاهش التهاب در بدن و اندام های مختلف را دارد. علاوه بر ویتامین C، نارنگی حاوی ویتامین A نیز می باشد که در نوع خود تامین کننده آنتی اکسیدان های بدن هستند. آنتی اکسیدان ترکیبی است که ما از آن به عنوان درمانگر اغلب بیماری‌ها یاد کرده‌ ایم.

آنتی اکسیدان به عنوان عاملی برای پیشگیری از بروز واکنش های اکسیداتیو عمل کرده و موجب کاهش التهاب ناشی از این فرایندها در بدن می‌شود. التهاب نشانه ای از انواع بیماری‌های مزمن به مانند آرتروز، درد مفاصل، روماتیسم و بیماری‌ های قلبی و عروقی است.

خوشبختانه آنتی اکسیدان طول عمر زیادی در بدن دارد و می‌تواند برای مدت زیادی در بدن باقی بماند.

2. خواص نارنگی در آرام بخش بودن

یکی دیگر از خواص نارنگی در این است که می‌ تواند به شما آرامش بیشتری بدهد. بر اساس مطالعات انجام شده روی خواص نارنگی مشاهده شده است که این میوه و ترکیبات موجود در آن می‌تواند التهاب‌ها را سرکوب و بیش فعالی که نتیجه مشکلات عصبی در کودکان است را به مقدار زیادی کنترل کند.

همچنین نتایجی به مانند بهبود سیستم گردش خون، گوارش و همچنین دفع ادرار نیز در بررسی‌های انجام شده روی خواص نارنگی به دست آمده است.

در برخی موارد طب سنتی پیشنهاد داده است که خواص نارنگی حتی می‌تواند به کاهش التهاب، اضطراب، استرس و حتی افسردگی هم کمک کند. از این رو شما می‌توانید خواص نارنگی را در جهت رسیدن به آرامش بهتر و همچنین رسیدن به ساعت خواب منظم‌ تر استفاده کنید.

3. خواص نارنگی در کاهش احتمال بروز سرطان

نارنگی می‌ تواند از بروز بیماری‌ های بسیاری جلوگیری کند که از جمله آن‌ ها سرطان است. سرطان در اثر آسیب سلولی به وجود می‌آید و نارنگی عاملی برای بهبود آسیب‌های سلولی نیز می باشد. یکی از خواص نارنگی این است که بر اساس آنچه که گفته شد، مقادیر زیادی آنتی اکسیدان به اشکال مختلف در خود دارد.

آنتی اکسیدان‌ها به عنوان ضد سرطان در بدن شناخته می‌شوند. آنتی اکسیدان‌ها به طور خاص از بروز جهش‌های سلولی و همچنین تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری می‌کنند. در نهایت رشد تومورهای موجود در اندام های مختلف کاهش پیدا کرده و موجب کنترل از رشد سرطان می‌شود.

4. بهبود سیستم ایمنی با نارنگی

سیستم ایمنی بدن نقش‌های متفاوتی در بدن دارد که در نهایت باعث حفظ سلامتی ما می‌گردد ولی اغلب مردم سیستم ایمنی را دیواری در برابر سرماخوردگی برای محافظت از خود می‌دانند. با این وجود، سیستم ایمنی نمی‌تواند خود را مجهز و ایمن نگه دارد و برای رشد و تقویت آن نیاز به دریافت مواد مغذی است.

مواد مغذی که موجب افزایش قدرت دفاعی سیستم ایمنی بدن می‌گردد، ویتامین‌ ها و اغلب مواد معدنی هستند. نارنگی به عنوان مرکبات و هم‌ خانواده پرتقال، مقدار مناسبی ویتامین در خود دارد تا سیستم ایمنی را در جهت شناسایی بهتر باکتری‌ها و سلول های بیماری‌ زا (پاتوژن) بهبود ببخشد. این خاصیت در مرکبات به علت وجود بیوفلانوئیدها هستند.

بیشتر بخوانید:

با کالری و ارزش غذایی شلیل آشنا شوید

مقدار کالری هندوانه و تخمه هندوانه + رژیم لاغری با هندوانه

5. خواص نارنگی در بهبود مشکلات معده

معده یکی از حساس‌ ترین اندام‌های انسان است که باید برای سلامتی آن کوشید. مشخص شده است که یکی از خواص نارنگی در بهبود سلامتی مشکلات گوارشی، معده و همچنین روده است.

بر اساس مطالعاتی که روی خواص نارنگی انجام شده است، نفخ و دفع گاز از بدن و سیستم گوارشی با مصرف و استفاده از خواص نارنگی به مقدار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

روغن نارنگی که این روزها در همه جا از آن به عنوان یک فراورده پرخاصیت از نارنگی معرفی می‌کنند، می‌تواند جریان شیره گوارشی، تعادل میان اسید و باز و همچنین ترشح صفرا را بهبود دهد. به همین دلیل است که خواص نارنگی به میزان زیادی در بهبود مشکلات معده توصیه شده است.

6. محافظت از قلب با نارنگی

قلب مسئول انتقال خون در اندام های داخلی بدن است و سلامت آن برای عملکرد مناسب اندام های داخلی کاملا ضروری و واجب است. یکی از خواص نارنگی این است که می‌تواند به افزایش سلامت قلب به واسطه داشتن ترکیبات ضد آنتی اکسیدانی کمک شایانی کند.

از جمله دلایل بیماری قلبی، التهاب در رگ‌های منتهی به قلب یا دهانه رگ‌ها در قلب است که آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند از بروز این التهاب‌ها به میزان زیادی جلوگیری کنند. بدن انسان مملو از رادیکال آزاد است.

رادیکال های آزاد تا حدودی در بدن بدون خطر هستند اما اگر غلظت آن‌ها افزایش پیدا کند موجب بروز بیماری‌های شایع و خطرناک می‌شود. ویتامین C موجود در نارنگی از جمله مواد آنتی اکسیدانی است که می‌تواند غلظت رادیکال های آزاد در بدن را کاهش دهد.

به همین دلیل است که خوردن نارنگی باعث بهبود گردش خون و سلامتی قلب می‌گردد. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی نارنگی از تجمع کلسترول‌های مضر در بدن جلوگیری و از سوی دیگر به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.

7. خواص نارنگی: کاهش فشارخون

همانطور که اشاره شد، یکی از خواص نارنگی این است که برای سلامتی قلب مفید است و به واسطه آن موجب کاهش فشار خون نیز می‌گردد. نارنگی دارای مقادیر زیادی پتاسیم است.

پتاسیم از جمله عناصری است که به عنوان الکترولیت عمل کرده و خواصی مشابه سدیم در بدن ایفا می‌کند که باعث تعادل ترکیبات یونی در خون می‌گردد. این تعادل موجب خارج شدن آب اضافی از بدن و کنترل فشارخون می‌شود.

پتاسیم خواص دیگری هم دارد که از جمله آن‌ها، افزایش قطر رگ‌ های خونی و افزایش میزان خون‌رسانی به اندام‌ها است. علاوه بر این افزایش قطر رگ، فشار وارد شده بر آن را نیز کاهش می‌دهد. از حد اعتدال مصرف پتاسیم خارج نشوید و خوردن چند دانه نارنگی برای استفاده از خواص آن برای کاهش فشارخون کافی است.

8. خواص نارنگی در درمان اسپاسم

اسپاسم یکی از مشکلاتی است که می‌تواند در هر یک از اندام‌های بدن شما رخ دهد. اسپاسم سطح ساده تا پیشرفته دارد. عموماً گزارش شده است که اسپاسم در اندام‌هایی به مانند تنفس، گوارش و سیستم عصبی تأثیر گذار بوده است.

برای اینکه از بروز اسپاسم جلوگیری کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم که از خواص نارنگی استفاده کنید. ساده‌ترین عوارض بروز اسپاسم در معده، اسهال و همچنین وبا می‌تواند باشد. برای جلوگیری کردن از بروز این مشکلات سلامتی خواص نارنگی را هیچ وقت فراموش نکنید.

نارنگی/کالری نارنگی/ارزش غذایی نارنگی/خواص نارنگی/فواید نارنگی

بیشتر بخوانید:

کالری خیار : با ارزش غذایی و خواص خیار بیشتر آشنا شوید

کالری زالزالک : 100 گرم زالزالک چقدر کالری دارد ؟

۱۱ خاصیت چشمگیر اسانس نارنگی

خواص سفیدی های چسبیده به پرتقال و نارنگی چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا