دسته‌بندی نشده

آشنایی با خواص بی نظیر نارنگی در دوران بارداری

ارزش غذایی نارنگی در دوران بارداری

ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم نارنگی عبارتست از:

ویتامین آ : ۴۲۰ آی. یو

کربوهیدرات : ۳۴/۱۳ گرم

فیبر رژیمی : ۸/۱ گرم

پروتئین : ۸۱/۰ گرم

تیامین (ویتامین B1) : شش صدم میلی‌گرم

نیاسین (ویتامین B3) : سی و هفت صدم میلی‌گرم

ویتامین B6 : هشت صدم میلی‌گرم

ویتامین C : بیست و هفت میلی‌گرم

کلسیم : ۳۷ میلی‌گرم

آهن : ۱۵/۰ میلی‌گرم

منیزیم : ۱۲ میلی‌گرم

فسفر : ۲۰ میلی‌گرم

پتاسیم : ۱۶۶ میلی‌گرم

سدیم : ۲ میلی‌گرم

روی : ۰۷/۰ میلی‌گرم

چربی : ۳/۰ گرم

کالری : ۴۴ کیلوکالری

همچنین بخوانید: کربوهیدرات چیست ؟ میزان مصرف کربوهیدرات ما چه میزان باید باشد؟

فواید درمانی خوردن نارنگی در زمان بارداری

طبیعت نارنگی سرد است.منبع غنی ویتامین C است.منبع غنی بتاکاروتن است.برای کاهش تب و رفع تراکم خون در کبد مفید است.به اعتقاد برخی، به خاطر خاصیت ضدعفونی کننده‌اش، می‌تواند در درمان سفلیس موثر باشد.دارای مقادیر فراوانی ویتامین A است و برای پیشگیری از سرطان مفید است.

مسکن خوبی برای سلسله اعصاب است.این میوه خون را تصفیه و زیاد می کند.اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید و شب‌ها نمی‌توانید خواب آرام و راحتی داشته باشید، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند یکی دو ساعت قبل از خواب چند دانه نارنگی میل کنید.

نارنگی علاوه بر خاصیت اشتهاآوری از جمله میوه‌هایی است که برای قلب و معده مقوی بوده و به‌عنوان یک اشتهاآور طبیعی برای بیماران کم‌اشتها و افرادی که تمایل به افزایش وزن دارند، تجویز می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی کامل مزایا و عوارض مصرف ویتامین C

کارشناسان تغذیه می‌گویند نارنگی به دلیل داشتن ویتامین‌های ث، آ و ب مفرح قلب است و می‌تواند اعمال قلب را تنظیم کند.

این میوه ادرار آور خوبی است و از این رو می‌تواند سموم بدن را دفع کند.پزشکان خوردن نارنگی را به بیمارانی که از سرگیجه رنج می‌برند نیز توصیه می‌کنند.این میوه پاییزی چسبندگی خون را معالجه می‌کند، در نتیجه تصلب شرایین، ورم جدار ورید و سیاه شدن شریان، فلج ناقص و آنژین را بهبود می‌بخشد.

نارنگی حاوی مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت عضلانی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی موثر است و به خاطر داشتن میزان فسفر و کلسیم بالا، یکی از میوه‌هایی است که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن موثر است.نارنگی به خاطر داشتن فسفر زیاد و ویتامین‌های فراوان، باعث تقویت حافظه و هوش می‌شود.

همچنین بخوانید: ۱۰ روش خانگی موثر برای درمان سرگیجه

این میوه پرخاصیت، برای درمان بیماری‌های زیر مفید است:

  • چاقی
  • برونشیت
  • التهاب ریه
  • آسم
  • زکام
  • فشارخون بالا
  • بیماری‌های مختلف پوستی

همچنین بخوانید: عفونت های ویروسی ؛شایع ترین علت برونشیت کودکان

نارنگی می تواند به حفظ فشار خون سالم کمک کند:

نارنگی غنی از پتاسیم و حاوی مقدار کمی سدیم هستند. این به رگ های خونی کمک می کند که آرام شوند و فشار خون مناسب را حفظ کنند.

نارنگی می تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند:

فیبر، ویتامین C، ویتامین B6، و پتاسیم برای بهبود سلامت قلب شناخته شده اند.

نارنگی می تواند به شما در مبارزه با عفونت ها کمک کند:

یک نارنگی بزرگ 53 درصد از نیازهای روزانه ویتامین C را دارد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی در آب طبیعی است که به بدن کمک می کند تا در برابر عوامل عفونی مقاومت کند و باعث کاهش رادیکال های آزاد در بدن شود.

همچنین بخوانید: همه آنچه که باید در مورد رادیکال آزاد و آنتی اکسیدان بدانید!

نارنگی برای صاف کردن مو و پوست عالی است:

جذب ویتامین C نه تنها به مبارزه با عفونت کمک می کند، بلکه می تواند باعث ایجاد و حفظ کلاژن، یک پروتیین ضروری که در مو و پوست یافت می شود. هم چنین، ویتامین A موجود در آن برای حفظ رطوبت مو از طریق افزایش تولید چربی شناخته شده است. نارنگی ممکن است به بهبود دستگاه گوارش معده شما کمک کند:نارنگی منبع عالی فیبر هستند.

همچنین بخوانید: کلاژن چیست ؟ کاربرد و راههای افزایش کلاژن در بدن

نوشیدن آب نارنگی تازه یا افزودن میوه خشک شده آن به غذا فشار خون را کاهش داده و آن را کنترل کند.افرادی که نیاز به دریافت پتاسیم بیشتری دارند می توانند از طریق میوه نارنگی، پودر نارنگی یا آب این میوه زمستانی میزان پتاسیم مورد نیاز خود را جبران کنند.

پوست خشک شده نارنگی یکی از مفیدترین بخش های این میوه در درمان و تسکین سرفه های زمستانی است. میوه نارنگی برای کاهش تب و رفع تراکم خون در کبد مفید است. اگر از بی خوابی رنج می برید و شب ها نمی توانید خواب آرام و راحتی داشته باشید، متخصصان تغذیه توصیه می کنند یکی دو ساعت قبل از خواب چند دانه نارنگی میل کنید.

این میوه ادرار آور خوبی است و از این رو می تواند سموم بدن را دفع کند به شرطی که در مصرف آن زیاده روی نشود.خوردن نارنگی به بیمارانی که مدام دچار سرگیجه می شوند توصیه می کنند.

نارنگی حاوی مقدار زیادی منیزیم است و از این طریق در فعالیت عضلانی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی مؤثر است و به خاطر داشتن میزان فسفر و کلسیم بالا، یکی از میوه هایی است که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن مؤثر است.

همچنین بخوانید: ۱۰ خوراکی شگفت انگیز برای درمان بی خوابی

درمان نفخ شکم با نارنگی :

افرادی که به نفخ شکم مبتلا هستند با مصرف میوه نارنگی به تنهایی می توانند به درمان نفخ شکم خود بپردازند. نارنگی علاوه بر خاصیت اشتهاآوری از جمله میوه هایی است که برای قلب و معده مقوی بوده و به عنوان یک اشتهاآور طبیعی برای بیماران کم اشتها و افرادی که تمایل به افزایش وزن دارند، تجویز می شود.

نارنگی اکسپکتورانت طبیعی :

میوه نارنگی از بهترین داروهای طبیعی ضد‌سرفه است که به اکسپکتورانت طبیعی در میان درمانگران طب سنتی چین معروف است.مصرف این میوه زمستانی به افرادی که مبتلا به سرفه‌های خلط‌دار هستند، بسیار توصیه می‌شود.این میوه همانند شربت اکسپکتورانت خاصیت خلط‌آور دارد و موجب تخلیه اخلاط موذی از گلو و کاهش سرفه‌های بیمار می‌شود.

نارنگی مفید در درمان مسمومیت در بارداری :

افرادی که دچار مسمومیت با الکل می‌شوند می‌توانند این مسمومیت را با نوشیدن آب نارنگی یا خوردن نارنگی تازه برطرف کنند. خاصیت سم‌زدایی نارنگی به بیمار کمک می‌کند تا خیلی سریع بر مسمومیت و ضعف خود غلبه کند.

همچنین بخوانید: درمان سریع مسمومیت های غذایی در بارداری

کاهش فشار خون بالا در بارداری با نارنگی:

اگر به فشار خون مبتلا هستید، نوشیدن آب نارنگی تازه یا افزودن میوه خشک شده آن به غذا به بیمار کمک می‌کند تا فشار خون خود را کاهش داده و آن را کنترل کند.

منبع غنی پتاسیم :

افرادی که نیاز به دریافت پتاسیم بیشتری دارند می‌توانند از طریق میوه نارنگی، پودر نارنگی یا آب این میوه زمستانی میزان پتاسیم مورد نیاز خود را جبران کنند.


خواص پوست نارنگی

خوردن پوست نارنگی از بیماری قلبی پیشگیری می کند.از پوست سبزرنگ این میوه برای درمان فشارخون پایین و التهاب استفاده می شود.طبق گفته ی متخصصان تغذیه جویدن پوست نارنگی کلسترول بد خون را کاهش می دهد و اثر آن همانند داروهای شیمیایی است که البته عوارض آن را ندارد.

آنزیم های موجود در سلول های سرطانی از طریق ترکیبی به نام Q40 موجود در پوست نارنگی از بین می رود.آنتی اکسیدان پوست نارنگی 20 برابر میوه ی نارنگی است.بر اساس طب چینی، پوست نارنگی اختلالات طحال و ریه را برطرف می کند.

مصرف پوست میوه نارنگی ناراحتی های عصبی، افسردگی، استرس و اختلالات مربوط به خواب را برطرف می کند.بیشتر اختلالات گوارشی را می توان با استفاده از پوست نارنگی برطرف کرد؛ نفخ و حالت تهوع را برطرف می کند.

با تحریکسیستم لنفاوی، به دفع مایعات اضافه کمک و با چاقی مفرط نیز مقابله می کند.پوست نارنگی را پس از شستن در فر یا زیر نور خورشید خشک کنید و به شکل پودر در بیاورید. این پودر را می توان روی تمامی غذاها از جمله خورشت، سوپ، برنج، چای، مرغ و… اضافه کرد.

همچنین بخوانید: علت پایین بودن مینیمم فشار خون چیست و چگونه درمان میشود ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا