دسته‌بندی نشده

طول عمر روکش ایمپلنت دندان چقدر است؟

روکش ایمپلنت چیست ؟

از دست دادن دندان مشکلات متعددی را از جمله مشکلات در غذا خوردن، تکلم، ظاهر، اعتماد به نفس و… افراد به وجود می آورد و بر روی زندگی آنها تاثیرات منفی می‌گذارد. اما روش های جدید کاشت دندان از جمله پروتز دندان، دندان های مصنوعی، بریج و ایمپلنت باعث حل این مشکلات می‌شود.

بهترین روش کاشت دندان در حال حاضر، ایمپلنت میباشد. ایمپلنت ها از قسمت های مختلفی تشکیل می‌شوند، یکی از مهم ترین بخش های آنها روکش ایمپلنت میباشد، که در این مقاله به صورت کامل به بررسی آن خواهیم پرداخت.

روکش ایمپلنت بخش نهایی ایمپلنت یا همان تاج ایمپلنت می‌باشد که از جنس زیرکونیا و یا معمولاً از جنس سرامیک است و در مرحله آخر جراحی ایمپلنت بر روی اباتمنت ها قرار می گیرد. در واقع ابتدا ریشه های ایمپلنت درون استخوان فک قرار می‌گیرد و پس از جوش خوردن استخوان و ترمیم لثه، اباتمنت ها بر روی ریشه نصب می‌شوند و در مرحله آخر روکش ایمپلنت و یا همان پروتز روی آن قرار می‌گیرد. اما نصب روکش های ایمپلنت نیز از مراحل مختلفی تشکیل می‌شود، که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

ماندگاری روکش ایمپلنت

مراحل روکش ایمپلنت

در ابتدا روکش ایمپلنت توسط مواد سیلیکونی که مواد خمیری شکلی میباشد، قالب گیری می‌شود . آلژینات ها در واقع حالت پودری هستند و پس از ترکیب با آب خمیری میشوند و برای قالب فک مقابل از آنها استفاده میشود. زمانی که این موارد بر روی ریشه های ایمپلنت افراد سفت می‌شوند، فرم دندان می‌گیرند.

در واقع برای اینکه فرم دندان به خوبی به دست بیاید، فیکسچر ها را بر روی ترنسفر کوپینگ قرار میدهند و دور آنها را مواد سیلیکونی می‌ریزند، پس از اینکه مقدار اضافات مشخص شد، ترانسفر ها را جدا میکنند و روکش مخصوص دندان فرد را در لابراتوار می‌سازند.

در واقع مرحله دشوار روکش های ایمپلنت، قالب گیری آنهاست و پس از آنکه قالب آنها ساخته شد، ضد عفونی می‌شوند و بر روی اباتمنت ها نصب می‌شوند.
اما این فرایند تقریبا طولانی می باشد و از آن جایی که برخی از افراد دندان های جلویی خود را از دست دادند و دندان های جلویی در ظاهر آنها تاثیر بسیاری دارد، تا زمان آماده شدن روکش های اصلی، از روکش های موقت استفاده میکنند. در واقع کاربرد روکش های موقت، کمک به حفظ ظاهر دندان های بیمار در طول فرایند درمان میباشد.

انواع روکش ایمپلنت

روکش های ایمپلنت با توجه به جنس(متریال و مواد سازنده) و نحوه اتصال به ریشه ایمپلنت به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.
اگر بخواهیم روکش ایمپلنت را از لحاظ مواد سازنده تقسیم بندی کنیم، به دو دسته روکش ایمپلنت از نوع روکش PFM و روکش ایمپلنت با فریم زیرکونیا تقسیم می‌شوند.

روکش ایمپلنت از نوع PFM: قسمت خارجی این نوع روکش ها، از جنس سرامیک میباشد و پایه آنها نیز از آلیاژهایی میباشد که ضد حساسیت می‌باشند.

روکش ایمپلنت فریم زیرکونیا و تمام زیرکونیا: این نوع روکش ها بسیار محکم هستند و زیرکونیا در این روکش ها جایگزین آلیاژ می‌شود. جنس زیرکونیا بسیار مقاوم میباشد و در عین حال که بسیار مستحکم هستند، ظاهر بسیار طبیعی دارند. از مزایای این نوع روکش ایمپلنت می‌توان به شفافیت و طبیعی نشان دادن ایمپلنت ها، غیر حساسیت زا، عمر طولانی، مقاومت بالا و… اشاره‌ کرد.

روکش ایمپلنت

از لحاظ روش اتصال به ایمپلنت نیز روکش ها به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • روکش ایمپلنت dCemente

این نوع روکش ها با چسب های مخصوص به دندان و اباتمنت های آن متصل می‌شوند. بزرگترین مزیت این نوع روکش، ایجاد ظاهر طبیعی و افزایش زیبایی دندان می باشد، زیرا روکش ایمپلنت Cemented بسیار به دندان های طبیعی شباهت دارند. در این نوع از روکش ها، پس از اینکه اباتمنت ها متصل شدند، روکش با استفاده از چسب و یا سیمان مخصوص دندانپزشکی روی آن قرار می‌گیرد

  • روکش ایمپلنت Screw retained

در روکش های screw retained، روکش به وسیله پیج به پایه ایمپلنت متصل می‌شود، در واقع روکش با استفاده از یک پیج، بر روی ایمپلنت قرار میگیرد و نیازمند ترمیم دوره ای میباشد. در این نوع روکش ها، کل قسمت ها به صورت واحد ساخته میشود و دیگر نیازی به چسب های مخصوص برای متصل کردن آنها وجود ندارد و با پیچ سفت میشوند.

هر کدام از این روکش ها از مزایا و معایب خاص خود برخوردار می باشند و شما باید با توجه به نظر پزشکان یکی از آنها را انتخاب کنید، برای مثال امکان ابتلا به عفونت های لثه در روکش های چسبی یا همان Cemented بیشتر میباشد و همچنین خارج کردن آنها نیز دشوار تر می باشد، این در حالی است که روکش های screw retained تنها با باز کردن پیچ خارج می شوند. اما از آنجا که پیچ ها در معرض شل شدن هستند، نیاز به ترمیم دوره ای دارند و بیشتر در معرض لب پر شدن هستند.

حتماً بخوانید:

افتادن روکش ایمپلنت

افرادی که جراحی ایمپلنت انجام می دهند، ممکن است به دلایل گوناگونی روکش ایمپلنت خود را از دست بدهند و روکش ایمپلنت آنها بیفتد.

ترمیم روکش ایمپلنت بسته به نوع آن و نحوه اتصال آن به ریشه ایمپلنت متفاوت می باشد و همانطور که ذکر کردیم اگر روکش ها به وسیله پیچ به ریشه دندان متصل شده باشند، به راحتی قابل جایگذاری دوباره هستند و دندان پزشک با پیچ آنها را دوباره سفت می‌کند. در روکش های چسبی نیز اگر آسیبی به اباتمنت ها وارد نشده باشد، ترمیم و یا تعویض آن ساده می‌باشد و جای نگرانی وجود ندارد.

می دانید که ایمپلنت های دندانی می توانند تقریباً 25 سال دوام بیاورند که بسیار بیشتر از بسیاری از جایگزین ها است.

مزایای روکش ایمپلنت

  • بهبود ظاهر دندان از دست رفته و به دست آوردن لبخندی زیبا
  • تثبیت موقعیت دندان روکش شده نسبت به سایر دندان های مجاور و…
  • برطرف کردن مشکلات مختلفی از جمله مشکلات در غذا خوردن، تکلم، جویدن غذاها و….
  • جلوگیری از آسیب رسیدن و پوسیدگی دندان های مجاور دندان از دست رفته
  • افزایش اعتماد به نفس بیماران بعد از کاشت دندان

مزایای روکش ایمپلنت

از آنجایی که عوامل مختلفی در تعیین قیمت روکش های ایمپلنت تاثیر گذار می‌باشند، بنابراین روکش ها قیمت ثابتی ندارند و قیمت هر یک بر اساس ویژگی های آنها متفاوت می باشد. به طور کلی از عواملی که در تعیین قیمت روکش های ایمپلنت موثر می‌باشند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برند ایمپلنت( معمولا برند های ایرانی ارزان تر و برند های سوئیسی گران قیمت تر می‌باشند)
میزان دستمزد دندانپزشک و کلینیک (بسته به میزان سابقه کاری، تحصیلات، موقعیت جغرافیایی کلینیک و…)
هزینه ساخت روکش در لابراتوار
جنس روکش ها

منبع : دکتر بزرگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا