دسته‌بندی نشده

ایمپلنت دیجیتال زیرکونیا چیست؟ مزایا ، معایب + نحوه انجام

همه چیز در مورد ایمپلنت زیرکونیا

اتصال روکش به ایمپلنت توسط قطعه واسطه ‌ای به نام اباتمنت انجام می‌شود.
تا چندی پیش ایمپلنتهای مورد استفاده همه از جنس تیتانیوم ساخته می‌شدند اما امروزه ایمپلنت زیرکونیا نیز وارد بازار شده و از محبوبیت روز افزون برخوردار است. هم ایمپلنت تیتانیومی و هم زیرکونیا موادی زیست سازگاری هستند و نرخ موفقیت آنها بسیار خوب می‌باشد. فرایند یکپارچگی استخوان در هر دو نوع ایمپلنت به خوبی انجام می‌شود.
یکپارچگی استخوان به فرآیند رشد استخوان پیرامون ایمپلنت و جوش خوردن آن به ایمپلنت گفته می‌شود. به این ترتیب ایمپلنت استحکامی مشابه دندان واقعی دارد.

بسیاری از ایمپلنتهای زیرکونیا به صورت یک تکه ساخته می‌شوند به این معنی که اباتمنت و پایه ایمپلنت یک تکه هستند و لازم نیست اباتمنت را در مرحله‌ ای جداگانه بر روی ایمپلنت پیچ کنید.
به این ترتیب عناصری که باید تحت کنترل قرار بگیرد کمتر میشود و احتمال عوارض مربوط به این بخش از ایمپلنت کاهش می یابد.

آیا هیچ فلزی در ایمپلنت زیرکونیا وجود ندارد؟

علت اصلی شهرت و محبوبیت زیرکونیا، ساختار بلورین الماس شکل و عاری از فلز آن می‌باشد که هنگام استفاده در دندانپزشکی، ایمپلنت اندکی تغییر می‌کند تا همرنگ دندان شود.
زیرکونیا فرم بلورین (کریستالی) فلز واسطه زیرکونیوم است و ایمپلنتهای زیرکونیا اغلب به عنوان ایمپلنتهای بدون فلز تبلیغ میشوند.

ایمپلنت زیرکونیا

هنگام پرداخت زیرکونیوم، مواد پایدار سازی شده و به فاز کریستال تبدیل میشوند. در این مرحله به این سرامیک اکسید زیرکونیوم یا زیرکونیا گفته میشود که میتوان به آن گفت عاری از فلز .
به علت افزایش نگرانیها راجع به جیوه موجود در برخی مواد پر کننده دندان (آمالگام)، برخی بیماران ترجیح میدهند کلا دهانشان هیچ ترمیم فلزی یا حاوی فلز نداشته باشد.

در طول سال ها مواد مورد استفاده برای درمان های دندانپزشکی مانند جراحی ایمپلنت بیشتر ماهیت فلزی داشتند . دلیل آن این است که فلز محکم و با دوام است .
ایمپلنت فلزی باعث افزایش طول عمر ایمپلنت می شود. ایمپلنت زیرکونیا نسبت به ایمپلنت های فلزی تقریبا مقاوت یکسانی دارند .

آلرژی به ایمپلنت زیرکونیا

آلرژی به ایمپلنت تیتانیومی در موارد نادر اتفاق می افتد اما هیچ مورد گزارش شده ای از آلرژی به ایمپلنت زیرکونیا وجود ندارد.
ایمپلنت دندان تیتانیومی معمولاً از آلیاژ تیتانیوم ساخته می‌شود که ترکیبی از چند فلز از جمله مقدار کمی آلومینیوم، نیکل و وانادیوم می‌باشد. درصد کمی از افرادی که به ایمپلنت تیتانیومی آلرژی دارند معمولاً به مقدار کم نیکل موجود در آلیاژ تیتانیوم آلرژی دارند.
بیمارانی که سابقه آلرژی به فلز دارند، می‌توانند از ایمپلنت زیرکونیا بهره ببرند.

کاشت ایمپلنت زیرکونیا چگونه است؟

ایمپلنت زیرکونیا نیز همانند ایمپلنت معمولی زیست سازگار است و بی ‌خطر به شمار می‌آید بنابراین بدن انسان مشکلی با آن ندارد و آن را پس نمی‌زند و برای بدن انسان سمی نیست.

ایمپلنت زیرکونیا درست همانند ایمپلنت معمولی در داخل استخوان فک جایگذاری می‌شود و پس از مدتی با استخوان آمیخته می‌شود.

با این حال در صورتی که تمامی دندان‌های یک قوس دندانی را می‌خواهید جایگزین کنید، ایمپلنت تیتانیومی گزینه بهتری است و قابلیت نصب دندان مصنوعی (اوردنچر) دارد.
همچنین از آنجایی‌ که ایمپلنت تیتانیومی با طراحی دو قطعه‌ ای استفاده می‌شود دندانپزشک آزادی بیشتری برای ایجاد تغییرات جزئی در مورد زاویه اباتمنت دارد.

بنابراین خط لبخندی که در نهایت ایجاد می‌شود طبیعی‌تر و همراستا تر خواهد کرد. در صورتی که ایمپلنت زیرکونیا با طراحی یک تکه، خیلی سخت تر قابل تنظیم است چرا که اباتمنت بر روی آن ثابت است و به دندانپزشک امکان نمی‌دهد آن را در موقعیت دلخواه قرار دهد.
با این حال در نظر داشته باشید که ایمپلنت زیرکونیا با انواع اباتمنت از جمله اباتمنت زاویه دار نیز وجود دارد که میتوان از آنها در شرایط خاص استفاده کرد (شکل زیر).

روش کاشت ایمپلنت زیرکونیا

معایب و مزایای ایمپلنت زیرکونیا چیست؟

هر یک از دو نوع ایمپلنت معایب و مزایای خاص خود را دارد و پیش از تصمیم ‌گیری باید در مورد تمام جوانب آن اطلاعات کسب کنید. به طور کامل تفاوت‌های ایمپلنت زیرکونیا و ایمپلنت تیتانیومی به ‌صورت زیر است:

عفونت ایمپلنت زیرکونیا

به علت طراحی یک تکه ایمپلنت زیرکونیا، احتمال عفونت و مشکلات مربوط به اتصال اباتمنت به ایمپلنت کاهش می یابد. در طراحی های دو تکه که غالبا در ایمپلنت تیتانیومی وجود دارد، امکان نفود و تجمع باکتریها در محل اتصال اباتمنت به ایمپلنت وجود دارد که احتمال عفونت را افزایش میدهد. همچنین احتمال شل شدن اباتمنت در اثر فشارهای شدید فک وجود دارد که این مشکل با طراحی یک تکه ایمپلنت زیرکونیا برطرف شده است.

زیبایی ایمپلنت زیرکونیا

زیرکونیا به زیبایی بیشتری در مقایسه با ایمپلنت تیتانیومی شناخته شده است. اگر چه برای بیشتر بیماران ایمپلنت تیتانیومی نتایج قابل قبولی دارد اما برخی از بیماران نگران نمایان شدن حلقه فلزی رنگ در قاعده دندان ایمپلنتی (در مرز لثه یا در امتداد ستیغ دندان) هستند .
در صورتی که لثه یا استخوان فک باریک باشد، اباتمنت ایمپلنت را میتوان از سرامیک ساخت تا چنین مشکلی در صورت پسروی لثه یا نازک بودن آن ایجاد نشود.
رنگ سفید و زیبای ایمپلنت زیرکونیا باعث میشود جایی برای این نگرانی وجود نداشته باشد. رنگ ایمپلنت زیرکونیا سفید و شبیه دندان است و بسیار طبیعی به نظر میرسد.

هزینه کاشت ایمپلنت زیرکونیا

هزینه ایمپلنت زیرکونیا

هزینه ساخت ایمپلنت زیرکونیا در کارخانه بیشتر از ایمپلنت تیتانیومی است بنابراین بیمار بابت ایمپلنت زیرکونیا هزینه بیشتری باید بپردازد و قیمت ایمپلنت زیرکونیا از ایمپلنت فلزی بیشتر است.
هزینه ایمپلنت تیتانیومی معمولاً بین ۳۰۰ دلار تا ۵۰۰ دلار و هزینه ایمپلنت زیرکونیا بین ۵۰۰ دلار تا ۶۰۰ دلار می‌باشد.

توجه داشته باشید این تنها بخشی از هزینه است اما برای مجموعه درمان کاشت ایمپلنت هزینه بیشتر خواهد بود چرا که باید هزینه مشاوره، عکس‌برداری، مواد مورد استفاده، عمل جراحی و چکاپهای بعدی را نیز در نظر داشته باشید که در این زمینه نوع ایمپلنت تفاوتی نمیکند.

یکپارچگی استخوان و التیام بافت نرم

همان طور که پیش‌تر گفته شد مواد مورد استفاده در هر دو نوع ایمپلنت دندان زیست ‌سازگار هستند و به خوبی فرآیند یکپارچگی استخوان را پشت سر می‌گذارند.
طول عمر ایمپلنت تیتانیومی بیش از ۲۰ سال برآورد می‌شود در حالی که ایمپلنت زیرکونیا هنوز امتحان خود را پس نداده است چرا که استفاده از آن سابقه زیادی ندارد.

حتماً بخوانید:

انواع قدیمی‌تر زیرکونیا دچار شکستگی شده و نیاز به تعویض پیدا میکردند. برخی شرکتهای سازنده ایمپلنت زیرکونیا این نگرانی را برای بیماران ایجاد کرده اند که در صورتی که نوع دیگری فلز در دهان داشته باشید، ایمپلنت تیتانیوم شوک پیزوالکتریکی ایجاد مینماید.

سهولت کاشت ایمپلنت زیرکونیا

ایمپلنت تیتانیومی در درمان جایگزینی دندانها سالها به عنوان درمان استاندارد در نظر گرفته شده و روز به روز افراد بیشتری ترجیح میدهند به جای دندان مصنوعی یا بریج، ایمپلنت بکارند.
ایمپلنت تیتانیومی درمانی بسیار متداول است و بدون پیچیدگی و عوارض به سهولت کار میشود. مشخص شده است که کاشت موفقیت آمیز ایمپلنت زیرکونیا چالش بر انگیزتر است.

بیشتر ایمپلنتهای زیرکونیا یک تکه هستند و نمیتوان آنها را در زیر لثه پنهان کرد. همچنین کاشت ایمپلنت زاویه دار که در برخی موارد اهمیت پیدا میکند در ایمپلنت زیرکونیای یک تکه امکان پذیر نیست.
گاهی اوقات به علت تراکم استخوان و نیمرخ دندان موقعیت بهینه دندان، کمی زاویه دار است. با این حال مدلهای جدیدتر دو تکه ای ایمپلنت زیرکونیا نیز ساخته شده است که این مشکل را مرتفع میسازد اگر چه هنوز به صورت گسترده مورد آزمایش قرار نگرفته است.

همه چیز در مورد ایمپلنت زیرکونیا

مقاومت و دوام ایمپلنت زیرکونیا در مقایسه با ایمپلنت فلزی

استحکام و قدرت ایمپلنت تیتانیومی کاملا شناخته شده بوده و بسیار مناسب است.
از طرفی از ویژگی انعطاف پذیری بالا و مقاومت در مقابل شکستگی نیز برخوردار است. زیرکونیا خاصیت کشسانی و انعطاف کمتری دارد که این موضوع ممکن است منجر به ایجاد شکستگی های میکروسکپی بیشتری در آن شود اما با این حال باید در نظر داشته باشید که زیرکونیا نیز بسیار سخت و محکم و مقاوم است.

برای آنکه بدانید ایمپلنت تیتانویم برای شما بهتر است یا ایمپلنت زیرکونیا باید توسط یک متخصص ایمپلنت ویزیت شوید و شرایط شما را بررسی کند که کدام نوع ایمپلنت برای شما مناسب تر است .

منبع : دکتر اختری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا