دسته‌بندی نشده

چیزهایی که باید درباره ایمپلنت بدانید

دندان ها از دو قسمت تشکیل شده اند. یک بخش که در برگیرنده ریشه بوده و دیگری تاج که روی آن قرار می گیرد.ایمپلنت که شامل پین هایی از جنس فلز تیتانیوم است، تیتانیوم در واقع فلزی خنثی است، بنابراین زمانی که وارد بدن می شود بدن با آن سازگاری پیدا کرده و آن را به عنوان یک غیرخودی شناسایی نمی کند.

ایمپلنت، دهان ، دندان، لثه ، قک

محدودیت سنی ندارد
ایمپلنت در واقع محدودیت سنی ندارد یعنی هر فردی که بتواند بهداشت دهان خود را رعایت کند و به سن رشد هم رسیده باشد، می تواند به جای دندانی که از دست داده است، از آن استفاده کند. به عبارتی اگر کودکی بعد از رویش دندان های دایمی خود در اثر حادثه ای دندانش را از دست داد، پس از اینکه به 16 سالگی رسید، می تواند برای جایگزینی دندان خود به پزشک متخصص در این حوزه مراجعه کند. از سوی دیگر همانطور که گفته شد، افراد در هر سنی می توانند اقدام به این کار کنند.

مراقب باشید
در برخی موارد فرد نمی تواند از ایمپلنت استفاده کند، به عبارتی زمانی که فرد مبتلا به عفونت دندان یا فک است، کاشت این دندان نه تنها مشکلش را برطرف نمی کند، بلکه ممکن است دردسرهای جدید نیز برای وی به همراه داشته باشد.بنابراین باید فرد در مرحله نخست برای رفع عفونت و درمان آن به پرشک مراجعه و پس از رفع این مشکل اقدام به کاشت دندان کند، اما اگر به هردلیلی، با اصرار نابجای بیمار یا تشخیص اشتباه پزشک در این شرایط برای بیمار دندان کاشته شود، عفونت موجب خواهد شد ایمپلنت پس زده شود و همه زحمات پزشک و هزینه هایی که بیمار برای داشتن دندان جدید تقبل کرده است، به هدر برود.

دیابتی ها بخوانند
اگر خود شما یا یکی از افراد خانواده شاید هم دوستانتان مبتلا به دیابت هستید به عبارتی قند خون دارید، توجه داشته باشید که گذاشتن ایمپلنت باید با احتیاط های ویژه ای انجام شود. در گام نخست باید میزان قند خون فرد ازسوی پزشک مورد بررسی قرار گیرد تا اگر بیماری کنترل شده باشد، برای وی ایمپلنت گذاشته شود. در این شرایط شانس کاشتن دندان چنین فردی مانند افراد عادی است و مشکلی برای وی ایجاد نخواهد شد.

دود ممنوع
افرادی که دخانیات مصرف می کنند، باید توجه داشته باشند که برای انجام چنین درمانی بهتر است، برای مدتی سیگار را فراموش کرده یا حداقل کمتر این ماده دخانی را استعمال کنند. بنابراین چنین بیمارانی نیز باید ابتدا با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

استوانه تنباکو عامل جدایی فک و تیتانیوم
اما چرا سیگاری ها برای گذاشتن دندان باید احتیاط کنند؟ نیکوتینی که در سیگار وجود دارد، مانع از ارتباط استخوان فک و ایمپلنت می شود. به عبارتی هنگامی که فک فرد تحت عمل جراحی قرار می گیرد و استخوان باز می شود تا ایمپلنت درون آن قرار گیرد، باید ارتباط بین استخوان و پایه دندان برقرار شود، بنابراین اگر عاملی مانع از یک تکه و سفت شدن استخوان و ایمپلنت شود و آن را تحت فشار قرار دهد، مشکلاتی برای فرد به وجود خواهد آمد. چنین شرایطی باعث می شود روکشی که باید روی پین ها قرار گیرد تا فرد بتواند از آن برای جویدن استفاده کند پس زده شود.

ایمپلنت، دهان ، دندان، لثه ، قک

آسپرین هم خطر دارد
از همه این موارد که بگذریم، باید نکته دیگری را به شما گوشزد کنم، اینکه ملاحظاتی که در جراحی ایمپلنت باید مورد توجه قرار گیرد، همان مواردی است که در هنگام جراحی های دهان و دندان مورد توجه قرار می گیرد. به طور مثال برای کشیدن دندان یا جراحی دندان عقل باید ملاحظاتی در نظر گرفته شود، اینکه اگر فرد داروهای ضد انعقاد خون یا آسپرین مصرف می کند با نظر پزشک معالج خود باید 5 تا 7 روز قبل از انجام جراحی داروی خود را قطع کند.

با دندان جدید چه کنیم؟
به طور حتم بعد از خواندن سطرهای بالا این پرسش در ذهن شما شکل گرفته است که بعد از گذاشتن ایمپلنت چه باید کرد؟ آیا باید به صورت ویژه از این دندان جدید مراقبت کرد یا فقط رعایت مواردی که برای حفظ دندان های طبیعی باید در نظر گرفته شوند کفایت می کند؟ واقعیت این است که اگر می خواهید از دندان جدید خود به بهترین نحو نگهداری کنید استفاده از مسواک و نخ دندان مهمترین و اصلی ترین توصیه ای است که به شما می شود. پس فراموش نکنید که باید روزانه سه بار(پس از هر وعده غذایی) مسواک بزنید، علاوه براین یک بار در طی روز از نخ دندان استفاده کنید.

دهانشویه هم توصیه می شود
دهانشویه ها نیز توصیه دیگری است که دندان‌پزشکان به افرادی که در دهانشان ایمپلنت کار می‌شود، توصیه می کنند. البته اگر به هر دلیلی مایل به استفاده از دهانشویه ها نیستید یا به آنها دسترسی ندارید می توانید از آب نمک کمک بگیرید و روزی یک‌بار دهان خود را با آن بشویید. این نکته را فراموش نکنید که رعایت نکردن نظافت دندان می تواند دردسرهایی را با خود به همراه داشته باشد. بروز عفونت موضعی نخستین عارضه ای است که سلامت دهان‌ را در زمانی بعد از ایمپلنت به مخاطره می اندازایمپلنت شامل پین هایی از جنس فلز تیتانیوم است، در واقع دندان ها از دو قسمت تشکیل شده اند. یک بخش که در برگیرنده ریشه بوده و دیگری تاج که روی آن قرار می گیرد. تیتانیوم در واقع فلزی خنثی است، بنابراین زمانی که وارد بدن می شود بدن با آن سازگاری پیدا کرده و آن را به عنوان یک غیرخودی شناسایی نمی کند.

ایمپلنت‌ها بهترین جایگزین برای دندان‌های از دست رفته برای حفظ سلامت استخوان فک هستند، طول عمر یک ایمپلنت می‌تواند بعضاً از باقی مانده عمر یک انسان نیز بیشتر شود.

ایمپلنت، دهان ، دندان، لثه ، قک

عضو هیات مدیره انجمن ایمپلنتولوژی ایران اظهار داشت: به طور کلی 2 عامل سبب حفظ و نگهداری استخوان فک می‌شود که یکی فشارهایی است که از طریق دندان به صورت طبیعی به فک وارد می‌|شود و دیگری وجود ریشه دندان است که با داشتن ساختمان خاص حجمی را در فک اشغال می‌کند و باعث می‌شود نیروها به صورت طبیعی به فک وارد شوند.

وی تصریح کرد: به محض اینکه دندان‌ها از جای خود خارج می‌شود این مکانیسم‌های فیزیولوژیک از کار می‌افتد و استخوان شروع به تحلیل می‌کند و ممکن است قسمت اعظمی از آن، بعد از چند ماه از بین برود به همین سبب توصیه می‌شود که افراد به محض از دست دادن دندان ایمپلنت را جایگزین آن‌ها کنند.

دکتر حسین بهنیا اظهار داشت: در برخی از بیماران می‌توان بلافاصله پس از کشیدن دندان در محل دندان خارج شده از ایمپلنت استفاده کرد اما در برخی دیگر مطلقاً این امکان وجود ندارد.

وی گفت: با توجه به شرایط بیمار از نقطه نظر سلامت جسمی و شرایط موضعی یعنی وضعیت استخوان و نسوج نرم محل مورد نظر، می‌توان بلافاصله پس از کشیدن دندان از ایمپلنت استفاده کرد.

در عین حال تأکید کرد: در برخی موارد نباید بلافاصله پس از کشیدن دندان از ایمپلنت استفاده کرد چرا که آثار نامساعد و عوارضی بر جای خواهد گذاشت که جبران آن بسیار سخت و مشکل خواهد بود.

هنگامی که ایمپلنت جهت جایگزینی دندان‌های پیشین که در معرض دید همگان است مورد استفاده قرار می‌گیرد باید با دقت بیشتری انجام شود چرا که ممکن است قسمتی از ایمپلنت لخت شود و باعث مشکلات زیبایی و خطر از دست رفتن ایمپلنت شود.

بر همین اساس ایمپلنت به شرط فراهم بودن شرایط در برخی از نواحی دهان به راحتی قابل انجام است و در برخی نواحی مانند مناطق جلوی فک بالا و پایین که به مناطق زیبایی شناخته می‌شود با دشواری‌های خاص همراه است و همواره دقت می‌شود که دچار عوارض نشوند چرا که به شدت برای بیمار مشکل ساز است.

همچنین این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: با توجه به جمیع شرایط ذکر شده در برخی موارد باید پس از کشیدن دندان ایمپلنت را به صورت تاخیری انجام داد تا از مشکلات مذکور پیشگیری شود. بنابراین کسی که درمان ایمپلنت را انجام می‌دهد باید دارای دانش، مهارت و تجربه کافی داشته باشد.

او درباره طول عمر یک ایمپلنت نیز گفت: طول عمر یک ایمپلنت می‌تواند بعضاً از باقی مانده عمر یک انسان حتی بیشتر باشد که این بستگی به نوع تغذیه، بهداشت دهان و دندان، قدرت جویدن و عواملی مانند ابتلای فرد به بیماری‌های خاصی مانند دیابت و مصرف سیگار دارد.

گاهی اوقات لازم است برای انجام ایمپلنت استخوان فک ترمیم شود بنابراین نمی‌توان در همه افراد به یک صورت عمل کرد. در بیمارانی که دندان‌های خود را کشیدند و استخوان فک در آنها تحلیل رفته است می‌توان به کمک انواع مختلف پیوندهای استخوان از خود بیمار یا انواع استخوان‌های مصنوعی یا همچنین کشش در استخوان مشکل را حل کرد و ایمپلنت را انجام داد.

انواع پیوند استخوان چه از خود فرد و چه استخوان‌های مصنوعی به صورت روتین در کشور در حال انجام است اما باید در این زمینه آگاهانه عمل کرد تا از آسیب‌ها و عوارض نامناسب آن پیشگیری شود.

ایمپلنت ، دهان ، دندان ، فک ، دیابتی ، دهانشویه ، لثه

گرد آوری : دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا