دسته‌بندی نشده

ایمپلنت دندان چه عوارضی دارد؟

ایمپلنت دندان به عنوان یک روش برای جایگزینی دندان های از دست رفته در زمینه طب دندانپزشکی می باشد. این فرآیند پزشکی پیشرفته، امکان ترمیم و بازسازی دندان های از دست رفته را فراهم می‌کند، اما همانند تمامی عمل های پزشکی، ایمپلنت‌ دندان نیز ممکن است عوارضی را برای افراد به همراه داشته باشد.

در این مقاله، به بررسی انواع عوارض احتمالی پس از اجرای ایمپلنت خواهیم پرداخت تا شما را با این مسائل آشنا سازیم و آگاهی کافی برای اتخاذ تصمیمات بهتر در زمینه سلامت دهان و دندان خود داشته باشید.

انواع عوارض ایمپلنت دندان

ممکن است حین جراحی ایمپلنت و همچنین پس از آن، برخی از عوارض و مشکلات پدید آیند. برخی از مهم ترین این عوارض به شرح زیر هستند.

1. آنفلاماتیون (عفونت)

ممکن است در محل جراحی یا اطراف آن عفونت رخ دهد که نیاز به درمان دارد. علائم عفونت شامل تورم، درد، قرمزی و گرمی در محل جراحی هستند. در بسیاری از مواقع بروز عفونت و در نتیجه آن احساس درد، تورم، قرمزی و… امری طبیعی است، اما اگر هرکدام از این موارد بیش از حد باشند، نیاز است به پزشک مراجعه شود.

2. خونریزی

خونریزی معمولا در طی جراحی و یا پس از آن ممکن است رخ دهد. اما در صورتی که خونریزی شدید باشد، نیاز به تدابیر پزشکی وجود دارد.

3. تورم

پس از جراحی ایمپلنت دندان، این احتمال وجود دارد که در محل جراحی و مناطق اطراف آن تورم ایجاد شود که این وضعیت می تواند تا چند روز یا یک هفته ادامه داشته و سپس به تدریج کاهش می یابد.

4. درد

درد نیز از عوارض احتمالی ایمپلنت است. معمولا تا ساعاتی پس از جراحی درد وجود دارد که برای جلوگیری از آن پزشک شما مسکن تجویز خواهد کرد.

5. آسیب به عصب ها یا بافت مجاور

اگر عمل کاشت ایمپلنت توسط پزشک حاذقی صورت نگیرد، ممکن است به عصب ها، سینوس نفوذی یا دیگر بافت های مجاور محل جراحی آسیب وارد شود که باعث علائمی مانند تحت فشار قرار گرفتن عصب، تنش عضلانی یا تغییرات در حساسیت حسی منطقه عمل می شود.

از این رو توصیه می شود در صورتی که قصد انجام عمل ایمپلنت دندان را دارید، حتما به دندانپزشکان باتجربه و کاربلد مانند دکتر شهرام اسعدی مراجعه نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از نحوه انجام ایمپلنت و قیمت آن توسط دکتر اسعدی، می توانید از وب سایت drshahram.com بازدید نمایید.

6. تخریب استخوان (فشرده تر شدن استخوان)

استخوان محل جراحی ممکن است بعد از مدتی فشرده تر شود که موجب مشکلات در پذیرش ایمپلنت و پایداری آن می شود. بروز این عارضه اصطلاحا تحت عنوان پس زدن ایمپلنت شناخته می شود.

البته این عارضه تا حد زیادی توسط پزشکان با تجربه قابل پیش بینی است و تدابیری نیز برای جلوگیری از آن وجود دارد. همچنین باید توجه داشته باشید که احتمال بروز عارضه پس زدن ایمپلنت بسیار کم است و در دسته عوارض نادر ایمپلنت قرار می گیرد.

در بخش بالا، با مهمترین عوارض احتمالی کاشت ایمپلنت آشنا شدید، حال بهتر است کمی در مورد انواع ایمپلنت نیز بدانید.

انواع ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چه عوارضی دارد؟

ایمپلنت اندواستیل یا تک پارچه

ایمپلنت اندواستیل (Endosteal Implant) رایج ترین نوع ایمپلنت دندان است. ایمپلنت اندواستیل از سه قطعه اصلی تشکیل شده است:

  • فیکسچر (Fixture): این قطعه اصلی ایمپلنت است که در استخوان فک قرار می گیرد و نقش ریشه دندان را دارد. فیکسچر معمولا از جنس تیتانیوم ساخته می شود.
  • اباتمنت (Abutment): این قطعه به فیکسچر متصل می شود و تاج دندان را نگه می دارد. اباتمنت نیز معمولا از جنس تیتانیوم، زیرکونیوم یا سرامیک ساخته می شود.
  • تاج دندان (Crown): این قطعه روی اباتمنت قرار می گیرد و ظاهر دندان طبیعی را ایجاد می کند. تاج دندان معمولا از جنس پرسلن، کامپوزیت یا سرامیک ساخته می شود.

در این روش ابتدا لثه شکافته شده و پایه ایمپلنت یا همان فیکسچر در استخوان فک قرار می گیرد و پس از آن محل شکافته شده با بخیه بسته می شود. پس از گذشت 3 تا 6 ماه فیکسچر با استخوان ترکیب می شود و در این مرحله باید اباتمنت روی پایه نصب شده و تاج دندان نیز به اباتمنت متصل می شود.

ایمپلنت بریج یا پل

ایمپلنت بریج برای پر کردن جای خالی دو یا چند دندان در مجاورت یکدیگر کاربرد دارد. در این روش، چند فیکسچر یا پایه ایمپلنت به استخوان فک یا فکین وارد می شوند و یک پل دندانی که شامل پروتز چندین دندان است روی پایه های ایمپلنت نصب می شود.

ایمپلنت فوری

در روش ایمپلنت فوری، تاج دندان بلافاصله بعد از کاشت پایه در فک، روی آن نصب می شود. این روش بیشتر هنگامی کاربرد دارد که دندان به تازگی کشیده شده باشد و حفره ایجاد شده در اثر کشیدن دندان هنوز باقی مانده باشد. روش ایمپلنت فوری معمولا نیاز به جراحی کمتری دارد اما احتمال موفقیت آمیز نبودن آن در مقایسه با روش های قبلی کمتر است.

مینی ایمپلنت

مینی ایمپلنت معمولا برای قسمت های بکار می رود که فک دارای استخوان کمتر یا ضعیف تر نسبت به حالات طبیعی است. پایه ایمپلنت مینی از پایه ایمپلنت های معمولی کوچکتر بوده و به صورت پیچی در استخوان فک کاشته می شود، سپس اباتمنت و تاج دندانی روی پایه نصب می شوند.

نتیجه گیری

برخی از عوارض ایمپلنت دندان می توانند از نوع و روش عمل تاثیر بگیرند و میزان تجربه و تبحر پزشک، بسیار در بروز و شدت عوارض موثر است. از دیگر عوامل موثر بر بروز و شدت این عوارض نوع روش ایمپلنتی است که مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال، مینی ایمپلنت و ایمپلنت فروی به دلیل این که به جراحی کمتری نیاز دارند، می توانند عوارض و البته طول عمر کمتری در مقایسه با سایر روش ها داشته باشند.

در آخر باید بگوییم مهمترین نکته در مورد ایمپلنت دندان، انتخاب پزشک متخصص و حاذق است. یکی از بهترین کلینیک های دندان پزشکی جهت انجام کاشت ایمپلنت، کلینیک دکتر شهرام اسعدی واقع در خیابان شریعتی تهران و با آدرس وب سایت drshahram.com می باشد که در آن انواع روش های ایمپلنت توسط یکی از بهترین دندانپزشکان ایران انجام می گیرند. برای کسب مشاوره و دریافت نوبت از این مرکز دندانپزشکی، می توانید به وب سایت مذکور مراجعه کرده یا با شماره تلفن ۰۲۱۲۲۸۷۹۳۹۵ تماس حاصل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا