دسته‌بندی نشده

طرز تهیه نان چمچمو به روش سنتی و با طعمی بی نظیر

طرز تهیه نان چمچمو سنتی با طعم دلچسب

در این مقاله با طرز تهیه نان چمچمو که یکی از نان های سنتی است، آشنا می شوید. شما می توانید این نان را به راحتی در خانه تهیه کنید و با انواع غذا نیز سرو نمایید. این نان متعلق به استان هرمزگان می باشد.
نان های سنتی که دارای پخت عالی و خوشمزه هستند، می توانند در خانه به راحتی آماده شوند. همانطور که می دانید در ایران انواع نان های سنتی وجود دارند که می توانید از پخت آن ها لذت ببرید. در این بخش ما علاقمندان می توانید با طرز تهیه نان چمچمو که یکی از انواع نان های سنتی است، آشنا شوید.

مواد لازم پخت نان چمچو

آرد: ۳ لیوان
تخم مرغ: ۱ عدد
خمیر مایه: ۳ قاشق چایخوری
روغن مایع: ۶ قاشق غذاخوری
شیر یا آب: ۱ لیوان
شکر: ۴ قاشق چایخوری
نمک: یک قاشق چایخوری

 نان چمچمو

طرز تهیه نان چمچمو

برای پخت این نان سنتی و خانگی خوشمزه می توانید از آرد و شیر استفاده کنید. در اولین مرحله از آماده کردن این نان باید ابتدا قابلمه مناسبی را انتخاب نمایید.
قابلمه را روی حرارت قرار داده و شیر را به موادتان اضافه کنید. زمانی که شیر کمی گرم شد، باید مقداری خمیر مایه اضافه نمایید. توجه داشته باشید که شیر نباید به نقطه جوش برسد.
کاسه ای دیگر انتخاب کنید و خمیر مایه خود را با مقداری شیر گرم و یک قاشق چایخوری شکر ترکیب کنید. بشقابی روی کاسه قرار دهید و اجازه دهید، تا مقداری استراحت کند. مدت زمان استراحت برای این خمیر مایه ۱۰ دقیقه بوده و در این زمان خمیر مایه شما عمل می آید.
حالا بقیه موادمان را در کاسه ای دیگر ترکیب می کنیم. تخم مرغ ها را به همراه شکرهای باقی مانده درون ظرفی ریخته و با استفاده از دور تند همزن به خوبی مخلوط می کنیم.

نان سنتی هرمزگان

بافت این مایه باید حالت لختگی داشته باشد. بعد از هم زدن تخم مرغ ها و شکر باید مقداری روغن و نمک نیز اضافه کنید. زمانی که مواد شما یکدست شد، می توانید خمیر مایه و آرد را به موادتان اضافه کنید. آرد را به همراه مواد تخم مرغ و خمیر مایه به خوبی هم بزنید.
سپس باید به میزانی آرد را به مواد اضافه کنید که خمیر به دست آید. زمانی که خمیر را به خوبی ورز دادید و خمیر شما جمع شد، باید آن را روی سطحی پهن کنید.
در این مرحله از طرز تهیه نان چمچمو پیش از اینکه خمیر را روی سطح مورد نظر قرار دهید، مقداری آرد بپاشید، تا خمیر به روی سطح نچسبد. روی این سطح باید خمیر را به خوبی ورز دهید. ۱۰ دقیقه برای این کار زمان مناسبی است.
زمانی که خمیر شما یکدست شد و بافت لطیفی پیدا کرد، آن را به درون کاسه ای منتقل می کنید. بهتر است، درون کاسه را نیز با مقداری روغن چرب نمایید. خمیر را درون کاسه قرار داده و روی آن پارچه می کشیم و به آن استراحت می دهیم.
بعد از یک ساعت باید خمیر را دوباره ورز دهید. این خمیر را به چونه های مختلف تقسیم کنید. حالا یک تابه مناسب انتخاب کرده و مقداری روغن در آن می ریزیم. خمیرها را درون تابه پر از روغن قرار می دهید و اجازه می دهیم تا به خوبی سرخ شوند. خمیرها را با استفاده از چنگال سوراخ کنید، تا درون آن پخته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا