دسته‌بندی نشده

طبع قارچ : قارچ سرد است یا گرم ؟

طبع قارچ

قارچ‌ های خوراکی ساختارهای تولید مثلی (کلاهک) گوشت‌مانندِ (گوشتی‌شکلِ) خوراکی چندین گونهٔ قارچ‌های بزرگ (ماکرو) هستند. آن‌ها ممکن است رو یا زیر زمین ظاهر شوند که انواع روی زمین، با دست چیده می‌شوند.

خوراکی بودن قارچ‌ها می‌تواند به صورت عدم وجود ترکیبات سمی برای انسان در قارچ و داشتن مزه و بوی مطبوع تعریف شود. انسان‌ها از قارچ‌های خوراکی به دلیل ارزش غذایی آن‌ها برای غذا استفاده می‌کنند.

همچنین گاهی از قارچ‌ها برای ارزش دارویی و پزشکی آن‌ها جهت درمان استفاده می‌شود

طبع قارچ چیست ؟

طبق نظر کارشناسان طب سنتی و محققان این علوم، قارچ دارای طبع سرد و تر است. افراد با مزاج سرد و تری بالا باید در مصرف مواد با طبع سرد و تر دقت کنند.

اما افراد با مزاج گرم می توانند بهره کافی از این دست خوراکی ها ببرند. با این حال بهتر است با هر طبع و مزاجی در مصرف هر ماده غذایی جانب احتیاط و حد رعایت شود.

طبع قارچ

قارچ سرده یا گرم ؟

مصلح قارچ چیست ؟

بهترین مصلح برای قارچ زنجبیل است. زنجبیل چه به صورت تازه و چه خشک شده و پودر آن مزاج قارچ را تعدیل می کند. قارچ را باید با آب سرد بشویید و بهتر است تا پیش از استفاده آن را نشویید.

زیره فلفل سیاه و آویشن از دیگر مصلحات قارچ هستند. طبخ قارچ همراه با نمک، پونه، کنجد و زیتون نیز در تعدیل طبع قارچ موثر است.

خواص قارچ

1. تنظیم سطح کلسترول با قارچ

قارچ کلسترول و چربی ندارد و میزان کربوهیدراتش هم کم است؛ پس مقدار زیادی پروتئینِ کم‌چرب به بدن‌تان می‌رساند. یکی از خواص قارچ این است که فیبر و آنزیم‌های خاصی در آن وجود دارند که به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کنند.

تازه، پروتئین کم‌چربی که در قارچ وجود دارد، موقع هضم به سوختن کلسترول بیشتر کمک می‌کند. توازن و تعادل بین سطح کلسترول بد (LDL) و کلسترول خوب (HDL) برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی مثل تصلب شرایین، حمله‌ی قلبی و سکته ضروری است.

2. درمان کم‌خونی با مصرف قارچ

از خواص قارچ مقابله با کم خونی و خستگی ناشی از آن است. کسانی که کم‌خونی دارند در واقع سطح آهن خون‌شان پایین است، در نتیجه همیشه احساس خستگی و سردرد دارند، عملکردِ سیستمِ عصبی‌شان کاهش می‌یابد و مشکل سوءِهاضمه دارند.

قارچ یک منبع خوب آهن است و ۹۰ درصد این آهن توسط بدن جذب می‌شود.‌ با جذب آهن، خون می‌تواند گلبول‌های قرمز بیشتری تولید کند که باعث می‌شود یکی دیگر از فواید قارچ، کمک به سلامتی و افزایش قدرت فرد باشد.

3. قارچ برای پیشگیری از سرطان سینه و پروستات

قارچ سرشار از بتاگلوکان و اسید لینولئیک کُنژوگه (Conjugated Linoleic Acid) است. این مواد خاصیت ضدسرطانی دارند و برای پیشگیری از سرطان سینه و پروستات خیلی مفید هستند.‌

به علاوه اسید لینولئیک آثار مضر استروژن اضافی در بدن را هم متوقف می‌کند. مقدار زیاد و اضافی استروژن بعد از یائسگی مهم‌ترین دلیل سرطان سینه در خانم‌هاست.

از طرف دیگر بتاگلوکان از رشد سلول‌های سرطان پروستات جلوگیری می‌کند و تحقیقات زیادی خواص ضدتومور قارچ را اثبات کرده‌اند.

4. قارچ دشمن دیابت

از خواص قارچ مقابله با دیابت است.قارچ یک رژیم غذایی کم‌انرژی عالی برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می‌شود.‌ این گیاه چربی و کلسترول ندارد، سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، فیبر و آب است و کربوهیدرات کمی هم دارد.

به علاوه قارچ مقدار زیادی انسولین و آنزیم‌های طبیعی دارد که به شکستن قند و نشاسته‌ی موجود در غذا کمک می‌کنند. ‌

قارچ ترکیبات پیچیده‌ی دیگری هم دارد که عملکرد کبد، لوزالمعده و غده‌های درون‌ریز دیگر را هم بهتر می‌کنند و به علاوه باعث تقویت تشکیل انسولین و تنظیم سطح آن در بدن می‌شوند.

افراد مبتلا به دیابت معمولا با مشکلات عفونی مواجه هستند مخصوصا در ناحیه‌ی اندام‌های حرکتی. این عفونت‌ها برای مدت طولانی فرد را آزار می‌دهند. آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی موجود در قارچ به درمان این عفونت‌ها و دردها کمک می‌کنند.

طبع قارچ چیست

طبع قارچ و مصلحات آن

5. کمک به سلامت استخوان با قارچ

قارچ یک منبع غنی از کلسیم است. این ماده برای قدرت و استحکام استخوان فایده‌ی زیادی دارد. اگر قارچ را به طور مداوم در رژیم غذایی‌تان بگنجانید خطر ابتلا به پوکی استخوان، درد مفاصل و کاهش تحرک را کاهش می‌دهید.

6. کمک به جذب مواد مغذی با مصرف قارچ

ویتامین D به سختی در سبزیجات پیدا می‌شود و در واقع شکل خوراکی این ویتامین خیلی کم است. اما قارچ سرشار از ویتامین D است و این ویتامین به جذب و متابولیسم کلسیم و فسفر کمک می‌کند.

به علاوه قارچ مقدار زیادی کلسیم و فسفر هم دارد. حالا که می‌دانید قارچ حاوی چه مواد و ویتامین‌های مفیدی است و با فواید قارچ برای سلامتی آشنا هستید باید هر وقت توانستید قارچ بخورید.

این افراد هرگز قارچ نخورند!

از نظر طب سنتی قارچ دارای مزاج سرد و تر است و میزان سردی و رطوبت نسبتا زیادی دارد در مناطق گرمسیری (مانند مناطقی که حضرات معصومین علیهم السلام ساکن بوده اند)

و نیز در انسان‌‌هایی که دارای کارهای سنگین بدنی یا مزاج گرم می‌‌باشند، مصرف آن برای جلوگیری از افزایش حرارت بدن و معده و جوشش خون می‌‌تواند مفید باشد.

اگر توسط مردم امروز که عموما دارای فعالیت بدنی زیادی نبوده و گوارش و بدن‌‌های ضعیفی دارند، زیاد خورده شود و جزء خوردنی‌های روزمره انسان قرار گیرد، می‌تواند منجر به ضرر شود.

مخصوصاً در افرادی با مزاج سرد و رطوبتی یا در افرادی با بلغم یا سودای زیاد و یا در اقلیم‌های سردسیری و فصول سرد، مناسب نمی‌باشد.

قارچ ماده و اخلاط خیلی غلیظی در بدن تولید می‌کند، غلظت خون را بالا می‌برد و در نتیجه ممکن است منجر به عوارضی بشود. بیماری‌‌های سوداوی را زیاد می‌کند.

در واقع تولید مایع لزج، بلغم و سودا را در خون و بدن زیاد می‌کند و ما می‌دانیم که این خود می‌تواند مقدمه بسیاری از بیماری‌ها از جمله سکته‌ها و انسدادهای عروقی باشد.

اگر زیاد مصرف شود ممکن است منجر به حالت قی، تهوع و استفراغ شود. به خاطر سنگینی که در بدن ایجاد می‌کند، ممکن است باعث کرخت شدن سر، احساس سنگینی، حالت تنگی نفس و حتی بند آمدن ادرار شود.

بهتر است برای مصرف پخته شود یا تفت داده شود (به صورت آبپز یا بخارپز بهتر است) و همراه با گیاهان و ادویه‌های گرم مثل پونه استفاده شود.

قارچ هضم سنگینی دارد و نفاخ است. افراد با مزاج سرد یا معده‌های سرد و ضعیف باید در مصرف آن احتیاط کنند تا دچار درد معده و قولنج نشوند.

بنابراین افراد گرم مزاج بهتر می‌توانند از این گیاه استفاده کنند، ولی مسلما توصیه نمی‌شود که هر روز از این گیاه استفاده شود. به طور پخته شده و گهگاه در کنار غذاها و خورشت‌ها اشکالی ندارد، ولی باید رعایت مزاج و فصل بشود.

بیشتر بخوانید:

کالری قارچ چقدر است ؟

با ارزش غذایی و خواص قارچ آشنا شوید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا