دسته‌بندی نشده

زنجبیل : ۱۳ درمان خانگی با استفاده از زنجبیل

درمان های خانگی با استفاده از زنجبیل

از عصر روم باستان تا زمان سفر کاشفان اسپانیایی به غرب هند، زنجبیل (گیاه بومی مناطق گرمسیری جنوب شرقی آسیا) جایگاه ویژه ای در درمان های طبیعی و شفابخشی داشته و به عنوان ادویه نیز در پخت و پز کاربرد داشته است. امروزه در بسیاری از مکمل های غذایی در ایالات متحده، به خصوص برای درمان بیماری گوارشی، تهوع و سرماخوردگی و آنفولانزا از زنجبیل استفاده می شود. اگر خاصیت های درمانی زنجبیل را بدانید شگفت زده خواهید شد. برای آشنایی با خواص درمانی زنجبیل با مجله دلگرم همراه شوید.

انواع مختلف زنجبیل

زنجبیل علاوه بر استفاده در پخت و پز به صورت ادویه، خاصیت شفابخشی طبیعی دارد، گرچه معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه زنجبیل نام برده می شود اما قسمت مورد استفاده گیاه ساقه متورم شده زیرزمینی آن است که «ریزوم» نام دارد. ریشه این گیاه آروماتیک برای درمان های طبیعی استفاده می شود. یکی از رایج ترین اشکال درمانی زنجبیل استفاده از ریشه زنجبیل (خشک یا تازه) است. اشکال دیگر زنجبیل به صورت قرص، کپسول، عصاره زنجبیل ( که تنتور زنجبیل نامیده می شود) و دمنوش زنجبیل می باشد.

درمان های خانگی با استفاده از زنجبیل

درمان های خانگی با کمک زنجبیل

می توانید زنجبیل را به صورت ادویه همراه غذاهایتان مصرف کنید یا می توانید دمنوش زنجبیل میل کنید. به هر حال شما از تاثیرات آن واقعا شگفت زده خواهید شد زیرا زنجبیل گیاهی فوق العاده شفابخش و قدرتمند است. در بخش زیر می توانید مزایای استفاده از زنجبیل را بیاموزید:

1- درد آرتریت را کاهش می دهد

با اضافه کردن زنجبیل به رژیم غذایی می توانید درد ناشی از آرتریت، مفاصل متورم و عضلات دردناک را برطرف کنید. توصیه می شود هر روز 2 تا 3 گرم پودر زنجبیل در برنامه غذایی خود قرار دهید. این درمان برای بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت بسیار مفید است. سعی کنید زنجبیل تازه را به غذاهای خود بیفزایید تا از عوارض آرتریتی سریعتر خلاص شوید

2- درمان احتقان با کمک زنجبیل

برای رفع گرفتگی ریه، از ریشه زنجبیل ضماد و مرهم درست کنید و روی قفسه سینه قرار دهید.

3- درمان تهوع با استفاده زنجبیل

پس از عمل جراحی، زنجبیل را می توان برای کاهش استفراغ استفاده کرد. شما همچنین می توانید از زنجبیل برای جلوگیری از تهوع در طول شیمی درمانی، حاملگی و بیماری های حرکتی استفاده کنید. پیشنهاد می شود که از ریشه زنجبیل یک ضماد درست کنید و برای کاهش گاز و حالت تهوع روی شکم قرار دهید. شما همچنین می توانید مقداری زنجبیل تازه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و نوش جان کنید تا تهوع و دل پیچه ناشی از آن درمان شود.

4- تحریک گردش خون با کمک زنجبیل

برای افزایش گردش خون (به خصوص در مناطق شکم و لگن)، زنجبیل را به وعده های غذایی خود اضافه کنید. این گیاه همچنین با بهبود جریان قاعدگی مرتبط است.

5- کاهش سرفه و عوارض آن

برای درمان سرفه ناشی از سرماخوردگی شما به ½ لیمو و ½ تا 1 اینچ زنجبیل تازه و یک قاشق چای خوری عسل نیاز دارید. با کمک این سه ترکیب یک معجون فوق العاده آماده کنید. به یاد داشته باشید که اگر زنجبیل بیشتری اضافه کنید، نتیجه بهتری از درمان خواهید گرفت. اول، آب را بجوشانید و در یک لیوان بریزید. سپس نصف لیمو را در آب فشار دهید. زنجبیل را پودر کنید و به محتویات اضافه کنید. عسل را نیز اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا حل شود. برای دست یافتن به بهترین نتایج، چای را داغ میل کنید. این دمنوش درد بدن، سردرد ، گلو درد، سرفه و التهاب را کاهش می دهد و برای درمان گلو درد فوق العاده است. پیشنهاد می شود که شش تا هشت بار در روز از این دمنوش بنوشید.

6-مشکلات گوارشی با استفاده زنجبیل

هنگامی که شما از مشکلات گوارشی، مثلا دل درد یا مسمومیت غذایی رنج می برید، با مخلوط آب و زنجبیل و عسل یک معجون بسازید. زنجبیل تازه (3 تا 4 اینچ) را پودر کرده و به مقدار کمی آب اضافه کنید.. یک قاشق چای خوری عسل اضافه کنید تا این داروی گیاهی را شیرین کنید. اگر می توانید، عسل را برای نتیجه بهتر حذف کنید. این مخلوط را یک یا دو بار در ماه مصرف کنید. متابولیسم شما بهتر خواهد شد و مشکلات گوارشی شما باید بهبود خواهد یافت

7- مبارزه با تهوع بارداری با استفاده زنجبیل

زنجبیل یک درمان موثر برای کاهش شدت تهوع و استفراغ در دوران بارداری است زنان می توانند بدون هیچ عوارض جانبی مهم یا تاثیرات منفی، در زمان بارداری از زنجبیل استفاده کنند.

8- مبارزه با التهاب و تورم

زنجبیل با خواص ضد التهابی، می تواند التهاب و تورم ناشی از آرتروز و آرتریت روماتوئید را درمان کند. افرادی که زنجبیل را در رژیم خود اضافه می کنند، کاهش درد و التهاب و بهبود در وضعیت حرکتی را تجربه می کنند.

9- جلوگیری از سرطان کولورکتال

زنجبیل حاوی ترکیبات بسیار قوی ضد التهابی جینجرول (gingerols) است که می تواند مانع رشد سلول های سرطانی کولورکتال(سرطان روده بزرگ و مقعد) انسان شود. زنجبیل با کاهش التهاب روده از بروز سرطان کولورکتال(سرطان روده بزرگ و مقعد) جلوگیری می کند.

10- مبارزه با بیماری های حرکتی

برای مبارزه با بیماری حرکت (به خصوص دریازدگی)، تاثیر زنجبیل برای کاهش علائم مرتبط، مثلا گیجی و منگی ، سرگیجه، تهوع، استفراغ، عرق سرد اثبات شده است. یک مطالعه اظهار داشته است که زنجبیل نتایجی بهتری نسبت به مصرف داروی بدون نسخه درامامین دارد.

11- درمان تب و لرز با کمک زنجبیل

قدرت شفابخشی چای زنجبیل اثر گرم کنندگی دارد و می توانید تب و لرز ناشی از سرماخوردگی را درمان کند برای درمان، شما نیاز به 10 تا 12 تکه نازک از ریشه تازه زنجبیل، چهار فنجان آب و آب یک عدد پرتقال و نصف لیمو نیاز دارید شما همچنین می توانید ½ فنجان شربت عسل یا شیره افرا استفاده کنید که تسکین دهنده است. ریشه زنجبیل و آب را در یک ظرف ریخته و مایع را به مدت 10 دقیقه بجوشانید و سپس عسل و آب پرتقال و لیمو را اضافه کنید. این معجون را به عنوان دمنوش گرم کننده بدن بنوشید. اگر چندین فنجان در طول روز میل کنید، دمای بدن را بالا می برد و موجب تعریق می شود. شما می توانید از این درمان برای کاهش تب و گرفتگی و احتقان استفاده کنید.

12- درمان علائم دیابت با کمک زنجبیل

زنجبیل با توانایی تنظیم سطح قند خون، در درمان طبیعی دیابت مفید و موثر است

13-جلوگیری از سرماخوردگی

اثر گرم کننده زنجبیل می تواند به افزایش درجه حرارت بدن کمک کند. تعریق سالم، سم زدایی بدن را امکان پذیر می کند و در نیتجه می تواند با عفونت و علائم آن را دفع کند.

بیشتر بخوانید:

۸ خاصیت اعجاب انگیز زنجبیل که قطعا شما را شوکه خواهد کرد

مصرف چای زنجبیلی همراه با خواص آن

طرز تهیه چای زنجبیلی برای لاغری

طرز تهیه دمنوش زنجبیل و لیمو

تهیه و ترجمه مجله اینترنتی دلگرم

سهیلا مقصودی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا