دسته‌بندی نشده

آشنایی با زنجبیل و تأثیر شگفت انگیز این گیاه بر فشار خون

زنجبیل و تأثیر آن بر فشار خون

تاریخچه زنجبیل

گیاه زنجبیل (Zingiber officinale) از خانواده Zingiberaceae گیاه بومی آسیای جنوب شرقی است که بیش از 4000 سال است که به عنوان چاشنی و افزودنی در مواد غذایی و بیشتر از 2500 سال است که برای اهداف پزشکی مورد استفاده قرار گرفته و از قرن 13میلادی مصرف گسترده ای در سراسر اروپا یافته است.

اگر چه معمولاً از زنجبیل به عنوان ریشه آن گیاه نام برده می شود، ولی در اصل قسمت مورد استفاده این گیاه ساقه تورم یافته زیرزمینی آن است که ریزوم نام دارد. زنجبیل در کشورهایی چون استرالیا، چین، مصر، بریتانیای کبیر، هندوستان، ژاپن و سوئیس کاربرد داشته و در ایالات متحده آمریکا به عنوان یک مکمل رژیمی مصرف می گردد.

خواص درمانی زنجبیل

1. زنجبیل و معده

این گیاه می تواند در بهبود درد، سوء هاضمه، قولنج، اسپاسم و نفخ معده موثر باشد.

2. خاصیت ضد تهوع زنجبیل

از زنجبیل به عنوان یک درمان گیاهی جهت پیشگیری و از بین بردن حالت تهوع ناشی از حرکت ماشین، کشتی و هواپیما و تهوع شیمی درمانی استفاده می شود.

3. زنجبیل و رقت خون

تحقیقات اولیه بر روی حیوانات و در محیط آزمایشگاه نشان داده اند که زنجبیل مانع تجمع پلاکت ها شده و بنابراین می تواند در ممانعت از لخته شدن خون مؤثر باشد. به همین دلیل مصرف زنجبیل در افرادی که داروهای ضد انعقاد نظیر«وارفارین» یا مشابه آن مصرف می کنند و همچنین در افرادی که دچار خونریزی هستند و یا استعداد خونریزی دارند، صلاح نمی باشد.

4. ضد درد و التهاب

گزارش هایی مبنی بر تأثیر زنجبیل در کاهش دردهای عضلانی، آرتریت روماتوئید، سردرد، دندان درد و میگرن وجود دارد.

5. زنجبیل و سرطان

یافته های اولیه در مورد حیوانات نشان داده اند زنجبیل ممکن است در طی شیمی درمانی با جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در بهبود این بیماری مفید واقع شود. تست های آزمایشگاهی نشان داده اند عصاره زنجبیل موجب نابودی سلول های سرطانی تخمدان شده و همچنین مطالعه دیگری نیز حکایت از توانایی زنجبیل در جلوگیری از پیشرفت سرطان کولون داشته است

تاثیر زنجبیل بر فشار خون

مطالعات زیادی بر روی خواص زنجبیل و فشار خون انجام شده است که ثابت می کند زنجبیل می تواند فشار خون بالا را درمان کند.

دانشگاه لورین نیجریه به نتایج قابل توجهی دست یافت که خواص زنجبیل را در درمان فشار خون تایید می کند. این مطالعه بر روی ۲۲ مرد و ۳۸ زن انجام شد. این افراد به ۳ گروه ۲۰ نفر تقسیم شدند.

یکی از این گروه ها مسئول نظارت بر دو گروه دیگر شدند. گروه نظارتی تنها مجبور به مصرف آب ساده بودند، درحالی که دو گروه دیگر از پودر زنجبیل استفاده می کردند.

فشار خون سیستولیک (systolic)، فشار خون دیاستولیک (diastolic) و ضربان قلب این گروه ها اندازه گیری شد. نتایج این آزمایش ها شگفت آور بود: ۲ ساعت پس از مصرف پودر زنجبیل، محققین کاهش محسوسی را در نتایج آزمایش ها دیدند.

اثر سدیم در افزایش فشار خون تایید شده است. یکی از تحقیقات چاپ شده توسط دانشگاه ماین، زنجبیل را در لیست موادی که کمترین سدیم را دارند قرار داده است. به همین علت می توان زنجبیل را برای کاهش فشار خون مفید دانست.

اما به خاطر داشته باشید که برای کاهش فشار خون با زنجبیل، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. شما نباید تنها از زنجبیل برای بهبود فشار خون بالا استفاده کنید چون زنجبیل جای درمان های پزشکی را نمی گیرد.

خواص زنجبیل و تاثیر آن در فشار خون

موارد منع مصرف زنجبیل

ابتدا متذکر می شویم که مصرف این گیاه به عنوان چاشنی و فرآورده غذایی دارای مزایا و همچنین عوارض جانبی کمتری در مقایسه با شکل مکمل آن است. اگر چه در شکل غذایی نیز باید تعادل رعایت شود و در حالات خاص که در زیر به پاره ای از آن ها اشاره می شود، حتماً با پزشک مشورت گردد.

  1. هنگام جراحی
  2. ابتلا به دیابت یا مصرف داروهای کنترل کننده قند خون
  3. داشتن مشکلات قلبی و دریافت هر گونه داروی قلبی، فشارخون و چربی
  4. وجود سنگ های صفراوی و یا سیار بیماری های مربوط به کیسه صفرا
  5. مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک، ایندومتاسین، پیروکسیکام، ناپروکسن و سایر داروهایی از این گروه
  6. مصرف داروها یا مکمل های گیاهی، آنتی اکسیدان ها و غیره (بویژه انواعی که بر رقت خون تاثیر می گذارند)
  7. آلرژی
  8. در دوران بارداری و شیردهی که تأثیر زنجبیل هنوز ناشناخته است

در مصرف گیاه زنجبیل باید اعتدال رعایت شود و در صورت وجود بیماری یا مصرف داروهایی که ممکن است با آن تداخل نمایند، حتماً مشاوره پزشکی انجام پذیرد.

عوارض جدی مصرف بیش از حد زنجبیل

گزارشات مختلف نشان می دهد که زنجبیل می تواند واکنش های آلرژیک شدید همچون مشکل در تنفس، بستن گلو، تورم لب ها، زبان ، راش خارش دار و کهیر را به همراه داشته باشد. در چنین شرایطی باید مصرف زنجبیل به سرعت متوقف گردد و فرد به نزد پزشک متخصص برده شود.

مصرف طولانی مدت زنجبیل می تواند راش های پوست خشک و پوسته پوسته شده را به همراه داشته باشد. این موارد در ابتدا بر روی صورت فرد ظاهر می شود.

مصرف زنجبیل همچنین می تواند باعث حساسیت بصری به نور روشن شود. واقعیت این است که این موضوع هنوز تحت بررسی دانشمندان است. افرادی که چنین نشانه هایی دارند باید هر چه سریع تر مصرف زنجبیل را متوقف نمایند.

دوز بالای زنجبیل می تواند تپش قلب را به همراه داشته باشد که یکی از عوارض جانبی خطرناک زنجبیل است. مطالعات علمی نشان داده است که زنجبیل یک ماده کلیدی در برخی از نوشیدنی هاست. مصرف زنجبیل به این شکل می تواند باعث تحریک آریتمی شود.

خانم ها مراقب مصرف زنجبیل باشند

گیاهان مواد طبیعی هستند اما همه محصولات گیاهی برای خانم ها امن و بی خطر نخواهند بود. سازمان FDA از زنان باردار خواسته است از مصرف محصولات گیاهی بدون اجازه پزشک خودداری کنند. زنجبیل یکی از معدود داروهایی است که استفاده از آن در دوران بارداری منع شده است.

معمولا از خانم های باردار خواسته می شود مصرف زنجبیل را کنار بگذارند زیرا می تواند انقباضات شدید رحمی را در فرد ایجاد کند. زنجبیل می تواند با داروهای بیهوشی که در جراحی مورد استفاده قرار می گیرد تداخل داشته باشد.

این موضوع می تواند واکنش های معکوس را در پی داشته باشد که در نهایت به خونریزی کندتر شدن فرایند بهبود می انجامد. توصیه می شود افرادی که می خواهند جراحی انجام دهند، زنجبیل را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

بیشتر بخوانید:

۳۰ روش خانگی معجزه آسا برای درمان فشار خون پایین

۱۶ روش معجزه آسای کاهش فشار خون

آب زنجبیل ناشتا : 21 خاصیت دارویی درمانی آب زنجبیل، از رشد مو تا …

مصرف چای زنجبیلی همراه با خواص آن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا