دسته‌بندی نشده

راهنمای سفر به شهر زیبای استانبول و هزینه های آن

سفر به استانبول و جاذبه های گردشگری آن

استانبول یکی از محبوب ترین شهرهایی که تقریبا در تمام فصول سال مسافران زیادی را به سمت خود جذب می کند است. این شهر جاذبه های دیدنی و فروشگاه های متعددی برای خرید تمامی برندهای معتبر و معروف دنیا دارد و همین خود دلیلی است که سالانه تعداد زیادی از افراد به خصوص ایرانی ها به این شهر سفر کنند.

استانبول تنها شهر دنیا می باشد که در دو قاره یعنی آسیا و اروپا قرار گرفته است. با وجود اینکه استانبول پایتخت بسیاری از امپراطوری های قدیمی نظیر روم، بیزانس و عثمانی بوده است اما امروزه پایتخت ترکیه آنکارا می باشد. استانبول با جمعیتی حدود 14 میلیونی، بزرگ ترین و پر جمعیت ترین شهر ترکیه به حساب می آید. این شهر به لحاظ رشد گردشگری، بیشترین سرعت را در دنیا دارد به طوری که در سال 2013، بیش از 10 میلیون نفر از این شهر بازدید کردند که بیشترین بازدید کنندگان استانبول از کشورهای آلمان، روسیه، فرانسه، بریتانیا، هلند، ایتالیا و ایران می باشند. از لحاظ تعداد گردشگران خارجی استانبول سومین شهر توریستی جهان به شمار می‌رود.

آب و هوا و موقعیت جغرافیای استانبول

استانبول در تابستان گرم و مرطوب است و متوسط دما بین ماه های ژوئن و سپتامبر 28 درجه سانتی گراد می باشد و در زمستان بسیار سرد همراه با بادهای تند و برف زیاد است. بهترین زمان سفر به استانبول در بهار از اردیبهشت تا خرداد و در تابستان و پاییز از شهریور تا مهر است. در این ماهها درجه حرارت هوا بین ۱۶ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است و رطوبت نیز مطلوب است. در زمستان بارندگی در استانبول زیاد می باشد اگر به بادهای زمستانی و برف علاقه دارید در زمستان به استانبول سفر کنید. شهر استانبول از لحاظ موقعیت شهری به ۳ قسمت اصلی تقسیم شده است که عبارتند از:

1- شبه جزیره تاریخی، شامل بخش های قدیمی نواحی امین اونو و فاتح می باشد. این مناطق در سواحل شمالی شاخ طلایی یا خلیج واقع شده‌اند که مرکز قدیمی شهر را از قسمت‌های شمالی و جوانتر جدا کرده است.

2- شمال شاخ طلایی، مناطق تاریخی بی اوغلو و بشیکتاش و محل اسکان آخرین سلطان بوده و زنجیره‌ای از روستاهای سابق مانند اورتاکوی و ببک در میان سواحل بسفر است.

3- کوی‌های اوسکودر و کادیکوی، که در سمت آسیایی قرار گرفته‌اند و در واقع شهرهای مستقلی تشکیل داده اند و امروزه مناطق تجاری و مسکونی مدرنی در آنها ایجاد شده که حدود یک سوم از جمعیت استانبول در این منطقه می باشند.

استانبول

بهترین زمان برای سفر به استانبول

تقریبا همه ماه های سال برای سفر به استانبول مناسب است، اما بهترین زمان برای رفتن به این شهردر ترکیه بهار و پاییر است. علاوه بر هوای دلچسب پاییز حراج ها و جشنواره های زیادی هم در این دو فصل برگزار می شود که می توانند سفر شما بهتر بنمایند. اگر بخواهیم به تفکیک فصل های شرایط سفر بگوییم به صورت زیر می توان شرح داد:

استانبول در بهار

تقریبا می توان گفت بهترین زمان سفر به استانبول فصل بهار است. چرا که از میزان بارش های فصلی کم شده و هوا طراوت خاصی را به خود می گیرد. همچنین حراجی ها و برنامه های ویژه مخصوص نوروز نیز در این فصل برگزار می شود که همگی سبب می شوند شما سفری عالی را تجربه کنید.

استانبول در تابستان

فصل تابستان به دلیل تعطیلی مدارس و داشتن فراغت بیشتر توسط مردم این شهر بسیار شلوغ می شود و همینطور شرایط جوی ترکیه هم به نسبت دیگر فصل های سال بسیار گرمتر می شود؛ بنابراین اگر می خواهید سفری ارزان داشته باشید و اینکه جمعیت کمتری را در سفر مواجه باشید لازم به ذکر است برنامه سفری خود را در فصل بهار تا پاییز به خصوص در اواسط مهر ماه نیز تنظیم کنید.

استانبول در پاییز

در فصل پاییز از قیمت تورهای مربوط به این شهر مبلغ زیادی کاسته می شود و همینطور شرایط جوی بسیارمناسبی هم نیز فراهم در شهر استانبول بنابراین بعد از فصل بهار پاییز بهترین زمان برای سفر به استانبول می باشد اما توجه داشته که تنها در نیمه اول سعی کنید به این شهر بروید زیرا در نیمه دوم پاییز با افزایش بارندگی ‌ها و کوتاه شدن طول روزها، گشت و گذار کمی سخت می شود.

استانبول در زمستان

اگر که قصدتان از سفر به شهر استانبول گشت و گذار و تفریح در ممناطق توریستی آن است سعی کنید برنامه سفرتان در فصل زمستان نباشد. زیرا اصلا شرایط مناسبی برای گشت و گذار در شهر فراهم نیست اما اگر برای خرید به استانبول می روید، این فصل می‌تواند مناسب باشد و حراجی زمستانه در کریسمس (دی ‌ماه) می‌تواند قابل توجه باشد.

ترکیه

امنیت در سفر به استانبول

برای سفر به شهرهای ترکیه پاسپورت شما باید حداقل 6 ماه از تاریخ انقضا آن مانده باشد. ترکیه بخاطر توریستی بودنش کشور با ثبات و امنی می باشد اما دلیل نمی شود که موارد ایمنی را نادیده بگیریم. پلیس در همه جای شهر حضور دارد ولی توصیه می شود در مکان های شلوغ مراقب جیب ها، کیف، گوشی همراه و مدارک خود باشید. بهتر است پاسپورت خود را یا تحویل هتل دهید و یا در صندوق اتاق خود نگهداری کنید و فتوکپی مدارک را با خود همراه داشته باشید، در بسیاری از جاها فتوکپی مدارک شما را قبول می کنند. بعضی از خیابانهای استانبول از ساعت 10 شب به بعد از امنیت بالایی نسبت به خیابانهای دیگر آن برخوردار نیست. بیشتر این خیابانها درمحدوده اروپای قدیم استانبول یعنی آکسارای و لالعلی هستند که خیابانهای مرکز خرید پوشاک، کیف و کفش می باشد.

هزینه اقامت در استانبول

همیشه هزینه اقامت یکی از مهمترین هزینه های در سفر می باشد. به خصوص در شهری مثل استانبول که جز پر بازدیدترین شهرهای ترکیه است برای همین تخفیف های ویژه گاهی هتل های برای با رقبای خود در این شهر می گذارند، بنابراین سایت های رزرو هتل و گردشگری را قبل از سفر خود چک کنید که از تخفیف ها مطلع باشید

نکاتی برای رزرو هتل در استانبول

برای انتخاب هتل در شهر استانبول باید توجه داشته باشید که اکثر هتل های این شهر در دو ناحیه بی اوغلو و فاتح قرار گرفته اند و دلیل آن وجود جاذبه ها و مراکز خریدی است که در آن محدود وجود دارد.

اگر تصمیم گرفتید که در منطقه بی اوغلو (تکسیم) هتل بگیرید، در نزدیکی خیابان استقلال، میدان تکسیم، برج گالاتا و اسکله کاباتاش خواهید بود. اگر در منطقه فاتح (سلطان احمد) هتل بگیرید در نزدیکی موزه ایاصوفیه، مسجد آبی، کاخ توپکاپی، مسجد احمد سلطان، آب انبار بازیلیکا سیسترن، بازار بزرگ و اسکله امینونو خواهید بود.

اگرچه رزرو هتل در مرکز شهر و نزدیک بودن به جاذبه ها و مراکز خرید می تواند شرایط ایده آلی را برایتان به وجود بیاورد اما این نکته را هم توجه داشته باشید که هزینه اقامت در آن ها به نسبت هتلی که از مرکز شهر دور باشد بیشتر است.

eatanbol

هزینه خورد و خوراک در استانبول

برای هزینه خورد و خوراک در استانبول زیاد نگران نباشید زیرا هزینه تقریبا مشابه تهران است.

  • هزینه های مربوط به غذا در این کشور را بر اساس سایت رسمی Numbeo ذکر می کنیم، که عبارتند از:
  • برای یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت باید هزینه ۲۵ لیر را بپردازید.
  • برای صرف یک وعده غذای دونفره در یک رستوان متوسط باید ۱۰۰ لیر پرداخت کنید.
  • قیمت منوهای مک دونالد در شهر مالاگا به نسبت ارزان تر است و مبلغ ۲۰ لیر می باشد.
  • برای تهیه آب معدنی ۱۰ لیر و اگر بخواهید یک فنجان قهوه میل کنید باید بابت آن ۱۰ لیر بپردازید

حمل و نقل در شهر استانبول

سیستم حمل و نقل در شهر استانبول شامل تاکسی، اتوبوس، ترامول و کشتی می شود. پیشنهاد ما این است که اگر قصد گشت و گذار توریستی دارید از مترو و تراموا استفاده کنید.

استفاده از مترو در استانبول

خط جنوبی مترو یعنی M۱ از فرودگاه آتاتورک تا آکسارای کشیده شده است. آکسارای ایستگاه تراموا دارد و می‌توانید خیلی راحت به مناطق تفریحی توریستی و بافت قدیمی شهر برسید. خط شمالی مسیر کوتاهی است بین شیشانه و حاجی‌عثمان که برای سر زدن به میدان تقسیم و خیابان استقلال به کار‌تان می‌آید.

استفاده از تراموا در استانبول

تراموا هم وسیله‌ خوبی برای سفرهای درون شهری می باشد،از تراموای T۱ می‌توانید در ایستگاه متروی زیتون بورنو سوار شوید که تا کاباتاش می‌رود، سپس به ایستگاه فیندیک‌زاده می‌رسید که جمعه‌بازار استانبول در آن برپا می‌شود. ایستگاه لاله‌لی نزدیک مرکز‌خریدی به همین نام است و همین‌طور ایستگاه آکسارای و مرکز خرید آکسارای. از ایستگاه بیازیت می‌توانید پیاده تا گرند‌بازار بروید و ایستگاه سلطان‌احمد هم که نزدیک مسجد آبی، ایاصوفیه و آب‌انبار بازیلیکا‌ست. و در آخر هم کاباتاش که نزدیک اسکله است و با فانیکولار (قطار زیرزمینی) به تقسیم می‌رود. فاصله‌ ایستگاه‌های ترموا حدود ۳-۴ دقیقه پیاده‌روی است.

هزینه کشتی در استانبول

دیگر وسیله نقلیه در این شهر کشتی است، مسافران می توانند از کشتی های استانبولی برای رفتن با استفاده از آن از بخش های اروپایی به بخش های آسیایی این شهر بروند. برای سفر با کشتی باید از اسکله های بلیط تهیه که حدود ۳ لیر است. مسیر حرکت این قایق ها از اسکله‌ کاباتاش در بخش اروپایی و اسکله‌های «کادیکوی»، «بوستانچی»، «مالتپه» و «کارتال» در بخش آسیایی حرکت می‌کنند و مسافران را به جزایر پرنس می‌برند که معروف‌ترین و بزرگترین آن‌ها، بیوک‌آداست که آخرین ایستگاه کشتی است.

هزینه تاکسی در استانبول

هزینه تاکسی زمانی درون آن می نشینید ۴ لیر و به ازای هر یک کیلومتر ۲٫۵۰ لیر به مبلغ اضافه می گردد. اگر بخواهید تاکسی منتظر شما بماند ۲۳ لیر باید پرداخت نمایید.اما پیشنهاد ما این است که حتی الامکان از تاکسی در این شهر استفاده نکنید زیرا هزینه ی بالایی دارد.

جاذبه های استانبول

جاذبه های گردشگری استانبول

ایا صوفیه در استانبول

ایاصوفیه یا حاجیا صوفیا به جرات مشهورترین جاذبه گردشگری استانبول است. در اکثر تصاویری که از استانبول می بینید حتما گنبدهای زیبای این بنا را هم دیده اید. ایاصوفیه بنایی بسیار باشکوه در منطقه تاریخی استانبول است و در طول تاریخ توسط امپراتوری های مختلف دست به دست گشته است. این بنا در سال ۵۳۷ توسط امپراتور بیزانس، ژوستین یکم ساخته شد و ابتدا کلیسایی برای مسیحیت شرق به حساب می آمد. به مدت ۶ قرن و تا قرن ۱۲ ایاصوفیه کلیسای کاتولیک رمی به حساب می آمد، تا این که در سال ۱۴۵۳ این بنا به مسجد تبدیل شد و تا ۱۹۳۱ به همان شکل باقی ماند. سپس درهای ایاصوفیه چندسالی بسته شد و مجددا در سال ۱۹۳۵ و این بار به عنوان موزه به روی عموم بازگشایی شد. ایاصوفیه روزگاری بزرگ ترین کلیسای جامع دنیا محسوب می شد و معماری خاص و زیبای ایاصوفیه الهام بخش بناهای متعدد دیگری در استانبول شده است. به طور مثال آبی، ایاصوفیه کوچک و .. همگی تحت تاثیر معماری سبک بیزانس ساخته شده اند. در سفر به استانبول بازدید از این بنای تاریخی یکی از واجبات سفر است.

مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی در استانبول

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استانبول مسجد سلطان احمد است که به خاطر رنگ آبی کاشی هایش به مسجد آبی هم شهرت پیدا کرده است. این مسجد زیبا در اوایل قرن ۱۷ ساخته شده و از آن زمان تا به امروز مکانی برای عبادت و نیایش مسلمانان بوده است. از آن جا که هنوز هم نمازهای پنجگانه در این مسجد برگزار می شود برای بازدید از این مسجد باید حواستان به زمان نماز و عبادت هم باشد. معماری امسجد سلطان احمد تاثیر زیادی از مسجد ایاصوفیه داشته است و این تاثیر را می توان به وضوح مشاهده کرد.

کاخ توپکاپی استانبول

کاخ یا قصر توپکاپی یکی دیگر از معروف ترین جاذبه های گردشگری استانبول است و حتما باید جزء برنامه سفر شما قرار بگیرد. این قصر باشکوه با معماری نفس گیری که دارد توسط ۵ کیلومتر دیوار سنگی با ۲۷ برج دیدبانی احاطه شده و روایت گر عظمت امپراتوری عثمانی است. این کاخ باشکوه و زیبا در قرن ۱۵ ساخته شده و مشرف به دریای مرمره، تنگه بسفر و شاخ طلایی استانبول است. البته حواستان باشد که کاخ توپکاپی بسیار بزرگ است و شامل قسمت ها و بخش های مختلفی است، بنابراین اگر می خواهید کل مجموعه را ببینید حداقل به ۳-۴ ساعت زمان نیاز دارید. این مجموعه هم در منطقه فاتح قرار دارد و در فاصله نزدیکی از سایر جاذبه های گردشگری استانبول قرار گرفته است.

کاخ

بازار بزرگ استانبول

اگر شما هم از آن دسته مسافرانی هستید که برای خرید به استانبول سفر کرده اید پس حتما باید سری به بازار بزرگ استانبول هم بزنید. حتی اگر خیلی اهل خرید هم نیستید می توانید فرصت بازدید از یکی از بزرگ ترین بازارهای سرپوشیده دنیا را داشته باشید. معماری بازار بزرگ استانبول برای ما خیلی غریبه نیست و شبیه به بازارهای سنتی خودمان است که در تقریبا در هر شهری وجود دارد. در این بازار ۵۰۰۰ مغازه وجود دارند و انواع محصولات از جواهرآلات و طلا گرفته تا ادویه، عتیقه جات، فرش و لوازم حمام ترکی را می توانید در این بازار پیدا کنید. اگر قصد خرید در بازار بزرگ را دارید حتما روی مهارت چانه زنی تان کار کنید تا بتوانید حسابی تخفیف بگیرید.

آب انبار باسیلیکا سیسترن استانبول

آب انبار باسیلیکا سیسترن فضایی جادویی و هم برانگیز درست در قلب منطقه تاریخی استانبول است. تنها کافیست چند قدم از مسجد سلطان احمد دور شوید و از پله ها پایین بروید تا به سرزمینی از گذشته وارد بشوید. این آب انبار در قرن ۶ و به دستور امپراتور ژوستین یکم برای تامین آب مورد نیاز اهلی استانبول ساخته شده است. این آب انبار با ستون های باشکوه و زیبایی که دارد از لحاظ معماری در نوع خود بی نظیر است و نشان دهنده پیشرفت های معماری دوران بیزانس دارد. ۳۳۶ ستون در ۱۲ ردیف این آب انبار بی نظیر را تشکیل می دهند، اما یکی از مشهورترین بخش های آب انبار، پایه های ستونی است که به نام سنگ های مدوسا شهرت پیدا کرده اند و شبیه به مدوسای افسانه ای تراشیده شده اند.

مسجد سلیمانیه استانبول

در بالای منطقه سلطان احمد و بر فراز تپه ای یکی دیگر از جاذبه های گردشگری استانبول قرار گرفته است. مسجد سلیمانیه بین سال های ۱۵۴۹ و ۱۵۷۵، توسط سینان، معمار مشهور بسیاری از بناهای استانبول و برای سلطان سلیمان ساخته شده است. در محوطه این مسجد گورستان مقامات بلندپایه عثمانی قرار دارد و علامت های خاصی که روی هر قبر وجود دارد نشان دهنده مقام و شغل او بوده است. در گوشه ای از این مجموعه هم آرامگاه سلطان سلیمان و همین طور همسر محبوبش، خرم سلطان قرار دارد که در کشورهای غربی به رکسانا شهرت دارد.

باغ

کاخ دلمه باغچه استانبول

کاخ دلمه باشکوه یکی از باشکوه ترین، مجلل ترین و زیباترین بناهای استانبول و دنیاست و آن را حتی با کاخ ورسای مقایسه می کنند. این قصر باشکوه در قرن ۱۹ ساخته شده و ۱۴ تن روکش طلا در ساخت این قصر به کار رفته است! سبک معماری این قصر در نوع خود بی نظیر است و ترکیبی از سبک معماری سنتی عثمانی و سبک های اروپایی نئوکلاسیک، باروک و روکوکو است. کاخ دلمه باغچه بین سال های ۱۸۵۶ تا ۱۹۲۴ محل اقامت ۶ سلطان عثمانی بوده است و امروزه یکی از باشکوه ترین جاذبه های گردشگری استانبول به حساب می آید. بزرگ ترین لوستر کریستالی دنیا که هدیه ای از طرف ملکه ویکتوریاست در این قصر نگهداری می شود.

برج گالاتا استانبول

برج گالاتا را تقریبا از هرکجای شهر می توان دید و یکی از نمادهای استانبول به حساب می آید. این برج ۶۷ متر ارتفاع دارد و بر فراز تپه ای مشرف به منطقه قدیم و تنگه بسفر قرار گرفته است. زمانی که این برج سنگی در سال ۱۳۴۸ ساخته شد بلندترین بنای شهر محسوب می شد و حتی مدتی به عنوان برج نگهبانی و دیدبانی مورد استفاده قرار می گرفت. برج گالاتا در محله بی اوغلو قرار گرفته و با کمی پیاده روی از پل گالاتا می توانید خود را به این برج برسانید. با استفاده از آسانسور می توانید به بالای این برج بروید و از آن جا چشم اندازی ۳۶۰ درجه از کل شهر استانبول داشته باشید.

میدان هیپودروم استانبول

میدان هیپودرم یا میدان سلطان احمد در قلب منطقه تاریخی استانبول قرار دارد و بسیاری از جاذبه های گردشگری استانبول در نزدیکی و مجاورت این میدان قرار گرفته اند. میدان هیپودروم در دوران امپراتوری روم محل برگزاری مسابقات اسب سواری و ارابه رانی و برنامه های سرگرم کننده بوده است و امروزه تنها بخش های کمی از آن باقی مانده است. یکی از بخش های قابل توجه میدان هیپودروم بنای ستون مانند به ارتفاع ۲۰ متر است که با نقش و نگارهای مصری تزئین شده است. همچنین ستون مار هم که از دلفی به این میدان آورده شده از جمله دیدنی های میدان تاریخی هیپودروم است. مسجد سلطان احمد یا همان مسجد آبی و آب انبار باسیلیکا سیسترن در نزدیکی همین میدان قرار دارند.

کاهش هزینه های سفر با استانبول کارت

حتما سعی کنید برای بازدید از اماکن دیدنی و همینطور استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در این شهر استانبول کارت تهیه کنید. این کارت ها را در کیوسک های سرتاسر استانبول خریداری کنید، در ورودی ایستگاه مترو و یا فرودگاه می توانید کارت خود را شارژ کنید و کم هزینه از سویی به سوی دیگر شهر بروید. هزینه بلیط سفر یک طرفه در استانبول دو برابر هزینه گشت و گذار با کارت استانبول است.
از جمله امکاناتی که این کارت در اختیار مسافران می گذارد، شامل:

  • اینترنت رایگان در سطح شهر
  • راهنمای شبانه ‌روزی به صورت آنلاین
  • سرویس رایگان از فرودگاه به محل اقامت
  • تجربه‌ ی رایگان تفریحاتی که برای کارت تعریف شده
  • حمل و نقل رایگان یا همراه با تخفیف فوق العاده در سطح شهر
  • بازدید رایگان از جاذبه ‌ها و موزه هایی که برای کارت تعریف شده

divider

بیشتر بخوانید:

از هزینه های سفر به وان ترکیه و جاذبه های توریستی آن بدانید

از هزینه های سفر به مارماریس ترکیه بدانید

هزینه های سفر به لارناکا و جاذبه های توریستی آن

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا