دسته‌بندی نشده

جاذبه های کمتر شناخته شده استانبول

استانبول پر از شگفتی است و این شگفتی تنها به مساجد و دریا و بازار محدود نمی‌شود. برای کسانی که در سفر به استانبول دوست دارند جاهای جدید را تجربه کنند، آشنایی با جاذبه های استانبول که کمتر شناخته شده است، می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. در این مطلب تعدادی از جاذبه‌های کمترشناخته شده استانبول را به شما معرفی می‌کنیم.

استانبول، شهری پر از رازو رمز

از ساختمان‌های قدیمی تا باغ‌های مخفی، در گوشه کنار شهر پر از دیدنی‌هایی است که شاید از نگاه بسیاری از گردشگران مخفی باشد. تعدادی از جاذبه های استانبول که پیش از خرید بلیط استانبول باید بشناسید، عبارتند از:

محله بالات (Balat)

بالات محله قدیمی یهودی با میراث یهودی، کنیسه‌ها و کلیساها، مغازه‌های عتیقه فروشی و البته ساختمان‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های رنگارنگ است. از دوره بیزانس، بالات محله زندگی یهودیان بوده است تا اینکه مهاجرانی از اسپانیا در آن ساکن شدند. هنوز یهودیان زیادی در این محله زندگی می‌کنند و یونسکو طرح بازسازی این محله را در حال اجرا دارد.

سنگ میلیونی (The Million Stone)

از دیگر جاذبه های استانبول، سنگ میلیونی است که قدمت آن به قرن چهارم پس از میلاد می‌رسد. این از مکان‌های کمتر شناخته شده اما بسیار مهم استانبول است که در منطقه سلطان احمد، در گوشه سمت راست جاده دیوان از ایاصوفیه به سمت بیازیت قرار دارد. به آن “Roman Millarium Aureum” یا سنگ محک طلایی نیز می‌گویند. اهمیت این سنگ از آن جهت است که زمانی نشانه‌ای برای اندازه‌گیری تمام فواصل در دوره بیزانس بوده است. سنگ میلیونی، نقطه صفر جهان در نظر گرفته می‌شده است. و این جمله که “همه راه‌ها به رم ختم می‌شود”، از اینجا نشات می‌گرفته است.

محله کوکورکوما (Cukurcuma)

کوکورکوما یک محله قدیمی پایینتر از خیابان Siraselviler است که در خیابان‌های پشتی تکسیم قرار گرفته است. بیشتر از 100 مغازه عتیقه فروشی در این محله قرار دارد که گلدوزی‌های قرن نوزدهمی، جعبه‌های بیسکوییت قدیمی و نقاشی‌های عتیقه می‌فروشند. در این محله، کافه‌های دنج و زیبایی را می‌توانید برای استراحت پیدا کنید.

کاروانسرای بیوک ولید (Buyuk Valide)

نزدیک بازار بزرگ در منطقه فاتح استانبول، یک کاروانسرای قرن هفدهمی قرار دارد که بیش از 300 مغازه دارد. تراس این کاروانسرا در سال‌های اخیر بسیار موردتوجه عکاسان و کسانی قرار گرفته که عاشق عکس گرفتن هستند.

قنات بوزدوگان (والنس) در محله وفا

قنات بوزدوگان، قنات بزرگی به طول یک کیلومتر است که در سال 375 توسط امپراتوری رومی والن ساخته شد و یک منظره زیبا در منطقه ایجاد کرد. از این قنات برای انتقال آب به شهر استفاده می‌شده. منطقه وفا و زیرک (Zeyrek) هر دو مسکونی هستند و بسیاری از اماکن تاریخی را در خود جای داده‌اند، مانند مسجد کلیسای وفا (Vefa) و کلیسای آیین بیری (Ayin Biri).

بازار زنان

یکی از جاذبه های استانبول که شاید خیلی‌ها نشناسند، بازار زنان استانبول است. این بازار که به Siirt Bazaar نیز شناخته می‌شود، جایی است که در آن می‌توانید غذاهای محلی باکیفیتی متعلق به شهرهای جنوب شرقی ترکیه مانند سیرت، آدیامان، ماردین، دیاربکر، بیتلیس و موس پیدا کنید.

در این بازار همچنین می‌توانید گیاهان متنوع و بسیاری را پیدا کنید که در هیچ جای دیگر ندیده‌اید. حتی می‌‍توانید شیرینی‌های زیادی که از این گیاهان درست شده‌اند را در این بازار مزه کنید. غرفه‌های عسل در بازار زنان بسیار جذاب است. پنیر و فراورده‌های آن نیز در این بازار بسیار محبوب است.

جاذبه های کمتر شناخته شده استانبول

نخلستان مهرآباد (Mihrabad)

این نخلستان زیبا مشرف به پل بسفر است، با مساحتی حدود 25 هکتار که در کانلیکا، سواحل آسیایی بسفر، نزدیک دریای سیاه قرار دارد. این منطقه پر از درختان از انواع مختلف است از جمله سرو، کاج و نخل. برای کسانی که دوست دارند یک پیک‌نیک دلپذیر در دل طبیعت داشته باشند، این منطقه بسیار مناسب است.

قلعه یوروس (Yoros)

اماکن تاریخی بخش مهمی از جاذبه های استانبول را تشکیل می‌دهند. قلعه یوروس در قسمت انتهایی سواحل آسیایی بسفر در طول 500 متر و عرض 60 تا 130 متر قرار دارد. این قلعه در زمان امپراتوری بیزانس با هدف کنترل ورود اسپانیایی‌ها (بسفورها) ساخته شده است. بسیاری از مردم محلی صبحانه و وعده‌های غذایی خود را در کافه‌های این منطقه صرف می‌کنند.

جنگل بلگراد (Belgrad)

جنگل بلگراد در شمال غربی استانبول، واقع در منطقه سارییر، یک جنگل محافظت شده از درختان بلوط، راش و شاه بلوط به مساحت 55000 هکتار است. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و پیک‌نیک از فعالیت‌های محبوب در این جنگل است.

سیله (Sile)

دریا و ساحل از جاذبه های استانبول هستند که محبوب بسیاری از گردشگران است. در سمت آسیایی استانبول، در ساحل دریای سیاه با فاصله یک ساعت و نیم رانندگی از مرکز شهر، شهرک زیبای سیله قرار دارد که این امکان را به شما می‌دهد تا لحظاتی را در آرامش و زیبایی ساحل سپری کنید و از رستوران‌های آن لذت ببرید.

شهرت این منطقه به میزان زیادی به دلیل فانوس دریایی قدیمی آن است که قدمتش به دوران عثمانی برمی‌گردد. اگر می‌خواهید رزرو هتل استانبول را در یکی از مناطق زیبا و چشم‌نواز انجام دهید، باید گفت سیله پر از خانه‌های تابستانی، اقامتگاه‌های تفریحی، هتل و پانسیون است. این منطقه سواحل شنی طولانی، رستوران و کافه‌های زیادی دارد و می‌توانید قایق‌سواری و ماهیگیری در این منطقه را نیز تجربه کنید.

پولونزکوی (Polonezkoy)

روستای پولونزکی از جاذبه های استانبول است که در عین حال که بسیار شگفت‌انگیز و جذاب است، اما شاید بسیاری نشناسند. این روستا در سمت آسیایی استانبول است، واقع در پارک طبیعی و حفاظت شده که حدود 45 دقیقه رانندگی از شهر فاصله دارد. پولونزکی یک روستای زیبای لهستانی است که تاریخچه جالبی دارد. این روستا پس از اینکه لهستان مورد هجوم همسایگانش یعنی روسیه، اتریش و پروس قرار گرفت، در سال 1775 تاسیس شد. با کمک امپراتوری عثمانی، مهاجران لهستانی در اینجا سکنی گزیدند.

این روستای بی‌نظیر با طبیعت سرسبز، از زیباترین جاذبه های استانبول است. مردم محلی تعطیلات آخر هفته را به این روستا می‌آیند و از هتل‌ها، پانسیون‌ها، رستوران‌ها و باغ‌های آن استفاده می کنند و صبحانه محلی می‌خورند.

تجربه منحصر به فرد در سفر به استانبول بسازید

بلیط هواپیما

شاید تصور کنید تنها تهیه بلیط هواپیما و رزرو هتل برای آغاز یک ماجراجویی کافی است. برای آنکه سفرتان را به سفری فراموش‌نشدنی تبدیل کنید، باید جاهای جدید را کشف کنید. جاذبه های استانبول تنوع زیادی دارد، از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی تا جاذبه‌های خوراکی و تفریحی. در این مطلب سعی کردیم تعدادی از جاذبه های استانبول که شاید کمتر شنیده‌اید را معرفی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا