دسته‌بندی نشده

تغذیه مناسب برای درمان پوکی استخوان

راهنماي تغذيه مناسب در پوکي استخوان

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با مواد غذایی مناسب برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان آشنا شوید.

راهنماي تغذيه مناسب در پوکي استخوان

تمامی حرکات بدن ما با حمایت استخوان هایمان انجام می شود پس با این حساب باید بگوییم که استخوان ها بافت مرده ای در بدن نیستند بلکه دارای سلول های زنده و فعالی می باشند که مدام در حال شکسته شدن و ساخت مجدد هستند. حال شما خواننده عزیز اگر سلامت استخوان هایتان برایتان مهم است و به حفظ تراکم استخوانتان اهمیت می دهید حتما باید یک رژیم غذایی سالم، مناسب و درست داشته باشید.

پروتئین

در صورتی که پروتئین وارد بدن ما نشود، استخوان های ما استحکامشان را از دست می دهند اما به غیر از پروتئین ها میوه ها و سبزیجات نیز برای تراکم استخوان مفید است. گوشت قرمز، پوست مرغ، دنبه، چربی، کره، خامه و روغن علاوه بر این که باعث بروز بیماری های قلبی عروقی در فرد می شود، باعث لاغر شدن استخوان ها هم می شود.

متاسفانه یکی از بیماری هایی که جوامع فعلی را به شدت درگیر کرده است، کمبود تراکم استخوان یا همان پوکی استخوان است. اگر به عوارض این بیماری نگاهی داشته باشیم، مخصوصا برای گروه های ویژه ای که در معرض کمبود تراکم استخوان هستند و مبتلا به پوکی استخوان می شون، متاسفانه خواهیم دید میزان عوارض و در نهایت میزان مشکلاتی که برای افراد ایجاد خواهد کرد، یکی از هزینه های بهداشتی و درمانی عمده را در کل دنیا پوشش می دهد کشور ما هم مستقل داستان خرج و مخارج گران درمانی نیست.

اگر به دوران نوجوانی افرادی که به پوکی استخوان دچار می شوند برگردیم، باید به نوع دریافت مواد غذایی در دوران جوانی و نوجوانی شان دقت کنیم. گفته می شود که دو دهه اول زندگی، شاید بیشترین و مهم ترین زمانی باشد که می تواند تراکم استخوان را به حد ایده آل خودش نزدیک کند، پس اگر تمایل ما به کاهش پوکی استخوان در سنین بالا باشد، باید توجه ویژه ای به تغذیه در نوجوانان به خصوص دختر ها داشته باشیم.

کلسیم

بیشترین جذب کلسیم در دو دهه اول زندگی از داخل دستگاه گوارش صورت می گیرد. به همین دلیل نیاز به کلسیم در دو دهه اول زندگی به مراتب بیشتر هست زیرا این زمانی است که ساختار استخوانی فرد شکل می گیرد و این افزایش تراکم استخوانی می تواند تا سن 30 تا 35 سالگی ادامه داشته باشد و بعد از آن شروع به کاهش تراکم استخوان بسته به شرایط محیطی و نوع رژیم غذایی می کند.

یکی از توصیه های اساسی به این بر می گردد که ما در دوران نوجوانی چگونه رژیم غذایی را تنظیم کنیم که کمبود تراکم استخوان را به حداقل خودش نزدیک کنیم. مسئله ای که در این خصوص بارز است، مسئله دریافت کلسیم است. به همین دلیل به طور مستمر توصیه می شود که از شیر و لبنیات به خصوص در گروه نوجوانان استفاده شود. متاسفانه متوسط دریافت لبنیات در کشور ما نسبت به استاندارد جهانی بسیار پایین تر است، یکی از دلایل آن عدم رویکرد مناسب به مصرف شیر و لبنیات به اندازه کافی در دوران نوجوانی است.

توصیه اکید ما این است که در این دوران به طور روزانه حداقل سه سهم استفاده شود به عبارت دیگر اگر یک لیوان شیر، یک پیاله ماست و حدود 30 گرم پنیر را به عنوان یک سهم (از هر کدام) در نظر بگیریم برای این که میزان کلسیم دریافتی کافی باشد باید به طور روزانه از هر کدام این ها یک سهم دریافت کنیم یا هر کدام از این ها می توانند جای سهم دیگری را نیز پر کنند.

متاسفانه با زندگی ماشینی و استفاده از فرهنگ غربی رژیم غذایی تمایل به مصرف لبنیات کمتر شده است. استفاده کردن از نوشابه های گازدار در دوران نوجوانی با توجه به میزان اسیدفوسفوریک و میزان فوسفوری که در آن هست از یک جنبه دیگر می تواند جذب کلسیم را در داخل دستگاه گوارش کم کند در نتیجه فرد مستعد کمبود کلسیم و پوکی استخوان خواهد شد.

ویتامین D

کنار این مقوله ها، مصرف ویتامین D هم از اهمیت بالایی برخوردار است. متاسفانه بر اساس آمار و ارقام موجود مصرف ویتامین دی در ایران نسبت به استاندارد جهانی به مراتب پایین تر است.

عدم تماس مستقیم با نور خورشید مخصوصا در شهر هایی که با آلودگی هوا روبه رو هستند و عدم انجام تبدیلاتی که باید در پوست برای تولید ویتامین دی فعال صورت بگیرد، از یک طرف و رژیم غذایی که حاوی کلسیم به اندازه کافی نیست از طرف دیگر منجر به این خواهند شد که فرد از نظر تراکم استخوانی دچار اشکال شود و پیک استخوان سازی که در دو دهه اول زندگی است و تا 35 سالگی به حداکثر خودش می رسد با اشکال مواجه شود و فرد را با مشکلات بعدی که ناشی از تراکم استخوان هستند مواجه می کند.

شما خواننده ای که در رژیم لاغری خودتان از پروتئین ها زیاد و از نشاسته ها کم مصرف می کنید حتما باید در رژیمتان از کلسیم هم به اندازه کافی استفاده کنید چرا که مصرف زیاد پروتئین ها باعث خروج کلسیم از استخوان ها می شود، پس به همین خاطر است که باید داشتن یک بدن سالم و استخوان های متراکم و قوی، یک رژیم غذایی درست داشته باشید.

————————————————————————————————-

گرداوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا