جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آموزش لوله گذاری بینی معده ای (NGT) + ویدیو_657957505cbac.jpeg
آموزش لوله گذاری بینی معده ای (NGT) + ویدیو_657957505cbac.jpeg

آموزش لوله گذاری بینی معده ای (NGT) + ویدیو

سرفصل های این مقاله

لوله گذاری معده از راه بینی

سوند بینی معده ای نوعی لوله کوتاه است که اغلب از آن برای رساندن غذا یا دارو (gavage) استفاده می شود.آن ها برای استفاده کوتاه مدت (۳ یا ۴ هفته) بکار می روند. با استفاده از سرنگ، یا به وسیله قطره ریز یا پمپ الکتریکی انواع محلول ها به داخل این لوله ها وارد می شوند.

بیرون کشیدن گاز یا مایعات (آسپیراسیون) نیز با استفاده از سرنگ، ماشین ساکشن الکتریکی انجام می شود.

گاواژ چیست ؟

گاواژ از لحاظ مفهومی نوعی تغذیه از راه لوله است و از بینی رد می‌شود و در انتها به مری و معده می‌ رسد. خروجی گاواژ در معده قرار دارد. از این لوله‌ها برای بیمارانی که سطح هوشیاری پایینی دارند و توانایی خوردن و آشامیدن را ندارند، بیشتر استفاده می‌شود.

مانند بیمارانی که سکته مغزی کردند و توانایی جابجایی بدن خود را ندارند. معمولا استفاده بیش از اندازه از این لوله عوارضی مانند سینوزیت و تب درد به همراه خواهد داشت.

هدف از دادن تغذیه به بیمار با استفاده از لولهNGT

  1. تغذیه مناسب جهت بیمارانی که بلغ ندارند.
  2. تغذیه مناسب جهت بیماران بی هوش و نیمه بی هوش
  3. بیمارانی که از راه دهان کالری کافی دریافت نمی کنند.

برای چه بیمارانی نباید از لوله NGT استفاده کرد ؟

برای بیمارانی که مبتلا به شوک با گردش خون ایسکمی روده هستند.

بیمارانی که دچار انسداد کامل مکانیکی روده و یا ایلئوس تغذیه هستند و با گذاشتن لوله NGT مبتلا به انسداد مکانیکی روده می‌شوند.

بیمارانی که اسهال شدید و غیر قابل کنترل دارند.

بیمارانی که مبتلا به پانکراتیت و فیستول‌ های روده‌ ای هستند. اما برای گروه CC از بیماران روده این روش را می‌ توان تجویز کرد.

نحوه گذاشتن لوله بینی معده ای (NGT)

ممنوعیت مطلق: شکستگی قاعده جمجمه یا کام و صورت.

ممنوعیت نسبی: سابقه گاستروستومی، ازوفاژکتومی، جراحی بینی، اوروفارنکس و معده، بیماری های انعقادی، و درمان با داروهای ضد انعقاد.

بررسی بیمار حین ورود لوله

اگر حالت تهوع بیمار ادامه داشت در اوروفارنکس جمع شده است آن را بیرون کشیده خمیدگی را برطرف و به کار خود ادامه دهید. در صورت بروز مشکل تنفسی (حالت خفگی، سرفه، سیانوز، عدم توانایی صحبت) لوله را بیرون بکشید.

روش غذا دادن به بیمار با استفاده از لوله NGT

1. شستن دست

2. قرار دادن بیمار در حالت نشسته و بالا آوردن قسمت بالای تخت

3. ابتدا مطمئن شوید لوله درون معده قرار گرفته باشد و غذا به ریه بیمار وارد نشود.

4. باقی مانده معده را بررسی کنید. در صورتی که بیشتر از ۱۰۰ سی سی غذا در معده باقی مانده باشد، نشان دهنده تأخیر در تخلیه معده است. مایع کشیده شده را به معده بازگردانید و تغذیه بیمار را در آن جلسه حذف کنید.

5. بهتر است در شروع گاواژ از حجم ۵۰ سی سی هر ۴ ساعت استفاده شود و در صورت تحمل حجم گاواژ هر ۴ ساعت ۲۵ سی سی اضافه شود.

6. قبل از این که محلول غذایی به طور کامل تمام شود حدود ۳۰ تا ۵۰ سی سی آب ساده را به درون سرنگ بریزید تا لوله شسته شود.

7. قبل از تمام شدن آب، لوله معده را با فشار انگشتان ببندید و سرنگ را از لوله معده جدا کنید. پیستون را داخل سرنگ قرار دهید و مجدداً سرنگ را به سر لوله وصل کنید تا از ورود هوا به داخل معده جلوگیری شود. سپس بیمار را به مدت ۳۰ دقیقه در همان وضعیت قرار دهید.

بیماران و همراهان باید چه نکاتی را هنگام تعبیه NGT رعایت کنند ؟

شما از روش NGT می‌توانید حداکثر 4 الی 6 هفته برای غذا دادن به بیمار استفاده کنید. جنس این لوله‌ ها مهم است و باید بعد از هر 2 یا 3 با استفاده عوض شود. هنگامی که پرستار در منزل دارید او باید مایع گاواژ را روزانه تهیه کرده و به بیمار تزریق کند. گاواژ برای 24 ساعت در یخچال قابل نگهداری می‌باشد و بعد از این مدت قابل مصرف نیست.

مایه گاواژ نباید هرگونه ادویه و مواد افزودنی داشته باشد. با توجه به اینکه تمام گروه‌ های غذایی در مایع گاواژ وجود دارد، از دادن شیر در مدتی که بیمار گاواژ می‌شود خودداری کنید و در دو نوبت نهار و شام به بیمار (به جز بیماران تحت دیالیز و با فسفر خون بالا) ماست داده شود.

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: