دسته‌بندی نشده

فواید بی نظیر رژیم غذایی مدیترانه ای جهت پیشگیری از پوکی استخوان

کاهش اثرات یائسگی و پیشگیری از پوکی استخوان با رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند خطر شکستگی لگن را تا حدی در بین زنان سالمند کاهش دهد.پس از قطع آخرین عادت ماهیانه و یک سال پس از آن یائسگی زنان آغاز می شود. بدن زن دچار تغییر و تحولی عظیم می شود که یکی از بدترین و مخرب ترین آن کم شدن بافت استخوان ها و ابتلا به پوکی استخوان در زنان است.

زنانی که به پوکی استخوان مبتلا هستند با کوچکترین ضربه یا افتادن استخوان هایش شکسته می شود و درمان و ترمیم آن به زمان طولانی نیاز دارد که گاهی نیز بی نتیجه خواهد بود.

محققان به تازگی متوجه شده اند با شروع رژیم مدیترانه ای حتی پس از یائسگی می توان از بروز پوکی استخوان در زنان پیشگیری کرد. در مجمع سالیانه جامعه پزشکی غدد درون ریز در برزیل ENDO 2018:The Endocrine Society Annual Meeting این یافته مهم را دکتر تائیس رازیا سیلوا Thais Rasia Silva, PhD به طور رسمی اعلام کرد.

این سخنران با تاکید بر این که پیش از این تحقیقات زیادی بر روی تاثیر رژیم غذایی بر زنان بعد از یائسگی صورت نگرفته بود، خاطر نشان کرد تحقیقات جدید نشان می دهد حتی بعد از یائسگی رعایت یک رژیم غذایی سالم بخصوص رژیم مدیترانه ای می تواند مانع از ابتلا پوکی استخوان در زنان شود.

دکتر سیلوا و گروه تحقیقش 103 زن سالم را با میانگین سنی 55 سالگی مورد بررسی قرار دادند که دوران یائسگی را پشت سر می گذاشتند. در اکثریت قریب به اتفاق یائسگی زنان در سن 50 سالگی اتفاق می افتد. در برخی حدود 45 سالگی و حتی زودتر و در درصد بسیار کمی از زنان 60 سالگی سن یائسگی است. این افراد از هیچ نوع هورمون درمانی استفاده نمی کردند.

تراکم استخوان، بافت ماهیچه ای، بافت چربی، سوخت و ساز سلولی و فعالیت بدنی زنانی که در تحقیق شرکت داشتند اندازه گیری شد. سپس به آن ها پرسشنامه ای داده شد تا دقیقا غذاهایی را که روزمره استفاده می کنند به دقت درج نمایند.

فواید رژیم غذایی مدیترانه ای

محققان رژیم غذایی زنان را که شامل سبزیجات، حبوبات، میوه ها، غلات، ماهی، روغن زیتون، لبنیات، گوشت و حتی مصرف سیگار و الکل بود به دقت بررسی کردند.

مقایسه وضعیت بدنی زنان و رژیم غذایی که مصرف می کردند نشان داد زنانی که رژیم غذایی شان مدیترانه ای یا بیشتر حاوی مواد غذایی این رژیم بود سالم تر بودند. این زنان از تراکم استخوان محکم تری برخوردار بودند، بافت ماهیچه ای پرتری داشتند و مواد معدنی بدن شان با کمبودی مواجه نبود.

دکتر پولی مارا اسپریتزر Poli Mara Spritzer پزشک متخصص عضو تیم تحقیق که تالیف گزارش تحقیق را به عهده داشت اعتقاد دارد هر چند باید تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر رژیم مدیترانه ای و حتی مقایسه آن با سایر رژیم ها بر سلامتی زنان در سن یائسگی انجام گیرد ولی آن چه مشخص است مصرف پروتئین مثل ماهی نقش مهمی بر سلامت ماهیچه ها در زنان دارد.

علاوه بر پروتئین نقش آنتی اکسیدان های موجود در رژیم مدیترانه ای را نباید دست کم گرفت. دکتر سیلوا پس از تحقیق با تاکید اعتقاد دارد رعایت رژیم مدیترانه ای همراه با داشتن سبک زندگی سالم، داشتن فعالیت بدنی مناسب، دوری از الکل و انواع دود مانع از بروز پوکی استخوان در زنان بعد از سن یائسگی می شود.

دکتر سیلوا حتی به زنانی که دوران یائسگی را پشت سر گذاشته اند و دچار پوکی استخوان شده اند پیشنهاد می کند حتما با یک متخصص تغذیه در مورد استفاده از رژیم مدیترانه ای مشورت نمایند تا حداقل از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.

با رژیم غذایی مدیترانه ای مغز خود را تقویت کنید

محققان بیش از سه سال حجم مغز صدها نفر از افراد مسن در اسکاتلند را مورد بررسی قرار دادند. محققان دریافتند افرادی که بیشتر از عادات غذایی رایج در کشورهای مدیترانه ای (شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، روغن زیتون و حبوبات) استفاده می کنند، در مقایسه با دیگران، حجم مغزشان بیشتر حفظ می شود.

میشل لوسیانو سرپرست مطالعه در این باره می گوید:«تحقیقات نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای بر کاهش حالت شناختی و ذهنی عادی، زوال عقل و بیماری آلزایمر اثر دارد.»

مطالعه جدید نشان می دهد که این مکانیسم می تواند به حفظ حجم مغز کمک کند.

رژیم غذایی مدیترانه ای، یک نوع روش و سبک غذا خوردن است که بر مصرف میوه ها، سبزیجات، روغن زیتون به جای کره، لوبیا و حبوبات، دانه های غلات مانند گندم و برنج تاکید دارد. هم چنین مقدار متوسط ماهی و لبنیات را نیز شامل می شود در حالی که گوشت قرمز و مرغ در آن محدود است.

تاثیر رژیم غذایی بر زنان بعد از یائسگی

به گفته محققان، با افزایش سن، مغز کوچک و سلول های مغزی از دست می روند و این رژیم غذایی می تواند بر یادگیری و حافظه تاثیر گذارد. در این مطالعه، سن، بیشترین اثر را از دست دادن حجم مغز دارد.

محققان اذعان می دارند از آنجائیکه هیچ ارتباطی بین خوردن ماهی یا مصرف گوشت در حفظ حجم مغز دیده نشده است ممکن است دیگر اجزای رژیم غذایی مدیترانه ای یا سرتاسر این رژیم با هم، بتواند چنین مزیتی را به همراه داشته باشد.

ترکیبی از غذاها می توانند از مغز در برابر عواملی مانند التهاب و بیماری های عروقی، که موجب کوچک شدن مغز می شوند، محافظت کنند.

فواید رژیم مدیترانه‌ای بر سلامتی

در تحقیقاتی که روی موشها صورت گرفته مشخص شده است که چربی غیرفشرده و سبک روغن زیتون در دستگاه گوارش با نیترات موجود در سبزیجات تازه ترکیب شده و نیترواسید چربی تولید می‌کند که فشار خون را کاهش می‌دهد. پژوهشگران می‌گویند که ترکیب میوه‌های روغنی مثل بادام، گردو، فندق و همین‌طور آووکادو با سبزیجات نیز نتیجه مشابهی دارد.

در پژوهشی در دانشگاه لندن و دانشگاه کالیفرنیا انجام شده، پژوهشگران با استفاده از موشهایی که با مهندسی ژنتیک پرورش یافته‌اند تأثیر نیترواسید چرب را روی این جانوران بررسی کردند.

مشخص شد که این ماده با متوقف کردن ترشح آنزیمی به نام اپوکسید هیدرولاسه (هیدرولیس) فشار خون را کاهش می‌دهد. به نظر این پژوهشگران از آنجایی که همین آنزیم در دستگاه گوارش انسان نیز وجود دارد، تأثیر این ماده روی بدن انسان نیز به همین شکل خواهد بود. این نکته مشخص می‌کند که چرا رژیم غذایی مدیترانه‌ای با وجودی که خود شامل انواعی از چربی هاست ولی در مجموع یک رژیم غذایی سالم است

علاوه بر این محدودیت دفعات مصرف و میزان مصرفی گوشت قرمز به شدت توصیه می شود. در عوض، می توانید تا 2 وعده در هفته از ماهی (ماهی سالمون، قزل آلا و …)، مرغ یا پروتئین های گیاهی شامل انواع حبوبات (از جمله لوبیا، عدس، نخود، نخود فرنگی و …) استفاده نمایید.

مصرف لبنیات کم چرب به جای انواع پنیرهای شور و چرب مانند پنیر تبریز، لیقوان یا پنیر خامه ای، بستنی، خامه و … نیز در این رژیم مورد توجه قرار گرفته است.

یکی از عادت های غذایی مدیترانه ای که مشابه عادات غذایی ایرانی می باشد مصرفادویه های مختلف و محدود نمودن نمک مصرفی می باشد. شما می توانید در طبخ وعده ی غذایی خود از انواع ادویه ها از جمله زردچوبه، دارچین، زنجبیل، انواع فلفل ها، زعفران و بسیاری دیگر استفاده نمایید. فواید ادویه ها به وفور در مطالعات مختلف مورد بررسی و تأیید شده اند.

مصرف غلات سبوس دار و تصفیه نشده که به گوش همه ی ما آشنا است در این رژیم غذایی نیز مورد توجه قرار می گیرد. از مصرف نان های بدون سبوس مانند نان لواش و نان های فانتزی سفید خودداری کنید. در ازای آن از انواع نان های قهوه ای و سبوس دار فانتزی، نان سنگک و نان بربری استفاده نمایید.

مصرف متعادل شراب قرمز به علت داشتن رنگدانه ی قرمز به نام رزوراترول یکی دیگر از شاخصه های این رژیم غذایی می باشد. در صورت عدم دسترسی به آن می توانید از میوه های قرمز رنگ مانند انواع انگور، شاه توت، توت سیاه و … استفاده نمایید.

همانطور که می دانید نحوه ی طبخ مواد غذایی از جمله موارد تعیین کننده سلامت غذا می باشد. از سرخ کردن مواد غذایی در روغن جداً خودداری نمایید. سعی کنید مواد غذایی خود (به ویژه سیب زمینی به علت تولید ماده ای به نام اکریلامید) را در فر با دمای پایین، روغن اندک و مدت زیاد طبخ نمایید یا به صورت بخارپز یا آبپز تهیه نمایید.

سالهای خیلی پیش زمانی که هنوز علوم پزشکی پیشرفت نکرده بودمرگهایی براثرشکستگی رخ می دادیعنی در واقع شکستگی های استخوانی مثل لگن که باعث خانه نشین شدن فردبرای همیشه وتجزیه ی جسم اومی شد

از علل دردناک مرگ و میر بود اما خوشبختانه باگذشت زمان و کشف راههای مفید برای درمان این مشکلان درمان راحت تر شده است اما درد های ناشی از پوکی استخوان کاسته نشده است برای همین جلوگیری از درمان وجراحی های غیرضروری نیازمندبه حفظ سلامت استخوانها هستیم ومعمولا پوکی استخوان درسن 50سال اتفاق می افتد که باید مراقبت های آنرا از جوانسالی شروع کرد.

فاکتورهای خطر پوکی استخوان

سن ،ژن ،جنسیت ،بیماری ،افزایش وزن ،عادتها و رژیم غذایی ناسالم همه ی این ها باعث می شودزودتردچارپوکی استخوان شوید. به عنوان مثال خانم ها اغلب بیشتر در خطر پوکی استخوان هستند.

مخصوصا با افزایش سن و آغاز دوره یائسگی این به این معنی نیست که آقایان اصلا دچار پوکی استخوان نمی شوند در واقع چون آقایان استروژن ندارند شانس ابتلا کاهش میابد ، همچنین کمبود کلسیم و ویتامین د و مصرف الکل کافئین همگی از علل پوکی استخوان است.


چطور از پوکی استخوان جلوگیری کنیم؟

مصرف بیشتر کلسیم

کلسیم یکی از مواد معدنی است که برای استخوان سازی و حفظ سلامت استخوان ها لازم است خانم ها با افزایش سن و یائسگی پوکی استخوان را ممکن است تجربه کنند به همین دلیل از غذاهای حاوی کلسیم مثل ماست کلم بروکلی کلم پیچ ماهی و مکمل ها مصرف کنید.

ویتامین د و استروژن

مطالعات نشان داده که مصرف کلسیم نکردم به تنهایی کافی نیست مخصوصاً اگر بدن ویتامین دی کافی برای جذب کلسیم از روده ها رو نداشته باشد مصرف کلسیم و ویتامین د با هم از پوکی استخوان در سنین بالا جلوگیری می کند.

مواد معدنی مفید برای پوکی استخوان

تنهاکلسیم برای استخوان سازی و تقویت استخوان کافی نیست مطالعات نشان می دهد آهن زینک و منیزیم هم به اندازه کلسیم حائز اهمیت است .غذاهای دریایی گوشت قرمز لوبیا سبزیجات اسفناج حاوی فراوانی آهن و روی هستند منیزم هم در میوه ها شکلات وجود دارد این غذاها را در رژیم تان بگنجانید.

سویا

مطالعات اخیر که در رابطه با تاثیرات سویا و مشتقات آن انجام گرفته نشان می دهد زنانی که از محصولات سویا استفاده می کنند کمتر دچار پوکی استخوان می شوند

ورزش

ورزش هایی مثل ایروبیک ،تنیس ،دو و طناب برای سلامت استخوان ها بسیار مفید است.

توقف عادات نادرست و مضر برای استخوان ها

از خوردن نوشابه ها قهوه اجتناب کنید چون فسفریک اسید موجود در نوشابه کلسیم بدن را تخلیه میکند و به تراکم استخوان آسیب میزند و همینطور از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل خودداری کنید چون مصرف الکل به سلامت استخوان ها آسیب می رساند

بخصوص برای خانم های یائسه طبق مطالعات خانم های بالاتر از 65 سال که بیش از حد مصرف الکل دارند استخوان هایشان آسیب می بیند سیگار روی چرخه استروژن تاثیر می گذارد به همین دلیل خانم های سیگاری زودتر یائسه می شوند.

چهار عامل در افزایش تراکم استخوان دخیل هستند که عبارتند از:

  1. فعالیت بدنی
  2. هورمول جنسی
  3. کلیسم
  4. ویتامینD

این چهار عامل با تعاملاتی که با یکدیگر دارند موجب رشد و پایداری استخوانها می شوند:

1) فعالیّت بدنی:

فشار فیزیکی مداوم بر روی استخوان باعث تحریک استخوان سازی می شود و استخوانها به تناسب باری که باید حمل کنند تشکیل شده و تغییر شکل می دهند.

بعنوان مثال استخوانهای ورزشکاران به طور قابل ملاحظه ای سنگین ترازاستخوانهای افراد غیر ورزشکار می باشدویاهرگاه یک پای شخصی درگچ باشد امّا با پای دیگر به راه رفتن ادامه دهد.

استخوان پائی که در گچ قراردارد نازک شده وتا ۳۰ درصد کلیسم خود را از دست می دهد در حالیکه استخوان پای مقابل ضخیم با میزان کلسیم طبیعی می باشد.ورزش در کودکان و نوجوانان امری ضروری بوده وحتّی تا سن ۴۰ سالگی می تواند با افزایش تراکم استخوان نقش پیشگری کننده از پوکی استخوان داشته باشد.

پیاده روی روزانه و مرتب،دویدن،ورزشهای جهشی و استفاده از دوچرخه در این بین نقش ویژه ای دارند. معمولاً ۴۰-۳۰ دقیقه ورزش در بیشتر روز های هفته فواید مناسبی به منظور پیشگیری وحتّی درمان برخی بیماری هااز جمله پوکی استخوان دارد.

2) هورمون جنسی:

درمردان تستسترون و در زنان استروژن نقش کلیدی در تشکیل بافت استخوان وافزایش تراکم آن دارد

هرچند در مردان اثر هورمون تستسترون در سنین پیری کاهش می یابد امّا ترشح آن کماکان ادامه داشته و کمبود آن کمتر احساس می شود ولی در زنان که در سنین باروری(۴۹ -۱۵ سال) این هورمون از تخمدانها ترشح می شود به یکباره هنگام یائسه شدن ترشح آن کاهش چشمگیری یافته و موجب تشدید روند پوکی استخوان می شود، لذا یکی از علل شیوع بیشتر پوکی استخوان در زنان همین مطلب است.

3) کلیسم:

گفته شد که اسکلت بندی استخوان بوسیله کلیسم صورت می گیرد لذا رسیدن میزان کافی کلیسم به استخوانها در تشکیل استحکام آن نقش مهمی دارد.کلیسم مورد نیاز بدن از طریق رژیم غذائی تامین می گردد.

خشکبار،حبوبات،سویا،ماهی های نرم استخوان مثل ساردین و کیلکا از منابع غنی کلیسم می باشد امّا در رژیم غذایی مردم کشور ما ماعمده کلیسم مصرفی از لبنیات شامل:شیر،ماست وپنیر تامین می گردد.

۹۹%از کلیسم مصرفی در استخوانها مورد استفاده قرار می گیرد.ذکر این نکته خالی از لطف نیست که۱% باقی مانده برای انتقال پیام در سیستم عصبی،انقباض عضلات،انعقاد خون به هنگام خونریزی و چسبندگی و اتصال سلول های بدن بکار گرفته می شود .

لذا بعلت اهمّیت حیاتی موارد مذکور در صورت کمبود کلیسم در رژیم غذایی، بدن برای جبران این کمبود بلافاصله از استخوانها برداشت می کند که این امر روند پوکی استخوان را بهنگام کاهش مصرف کلیسم تشدید می کند.

اکر یک لیوان پرشیر یا یک کاسه ماست یکنفره یایک تکّه پنیر به اندازه یک قوطی کبریت رایک واحد لبنیات در نظر بگیریم،در زنان حامله مصرف روزانه ۴ واحد،نوجوانان تا سنّ۲۵ سالگی وزنان یائسه روزانه ۳ واحد وسایر افرادروزانه۲ واحد از لبنیات جهت تامین کلیسم مورد نیاز روزانه بدن کافی می باشد.

۴) ویتامین D:

حضور ویتامین Dبرای جذب مناسب کلیسم ضروری است.در واقع ویتامین Dمانند کلیدی عمل می کند که با باز کردن درها بر روی کلیسم به آن اجازه ورود می دهد به عبارت بهتر جهت جذب کلیسم مصرفی از روده ها،جلوگیری از دفع بی رویه کلیسم از ادرار و ورود کلیسم به ساختمان استخوان حضور این ویتامین الزامی است.

زرده تخم مرغ،ماهی های آب شور،خرما و کره از منابع طبیعی و سرشار ویتامین Dمی باشد امّا با توجّه به اینکه این ویتامین وسایر ویتامین ها به شرایط محیطی بسیار حساس بوده و طرز تهیه و پخت غذا ها و نیز مصرف توام مواد غذائی با یکدیگر میزان جذب آن ها را پایین می آوردبهترین منبع تامین ویتامین Dنور خورشید می باشد.

معمولاً تابش روزانه ۲۰ -۱۵ دقیقه نور مستقیم آفتاب به پوست دست و صورت برای تولید مقدارمورد نیاز ویتامین Dدر بدن کفایت می کند.البته تابش نور خورشید از پشت شیشه و نیز استفاده از کرم های ضد آفتاب این اثر راخنثی می کند،با افزایش سنّ نیز توانائی پوست برای تولید ویتامین Dکاهش می یابد.

با عنایت به انچه تا کنون گفته شد می توان اظهار نمود که در کشورما بیشترین علت بالا بودن شیوع پوکی استخوان در میان سالی وپیری عدم تشکیل تراکم کافی استخوان در نوجوانی و جوانی می باشد که علت عمده آن نیز تحرک ناکافی وتولید ناکافی ویتامین Dبویژه در خانم ها می باشد و بعلت کاهش اثر و تولید هورمون جنسی در مردان و زنان در این سنین روند.

پوکی استخوان شدید تر و احتمال شکستگی های استخوانی بیشتر می شود لذا حد اقل کاری که برای سالمندان می توان انجام داد ایجاد شرایط خاص در محیط زندگی است به گونه ای که ریسک افتادن و زمین خوردن آنها کمتر گردد.

پوکی استخوان باعث کم تراکم شدن و شکننده‌تر شدن استخوان‌ها می‌شود. بعضی از افراد نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

در ادامه عواملی که باعث افزایش احتمال ابتلا و علت پوکی استخوان می شود ارائه شده است:

  • پوکی استخوان در زنان شایعتر است.
  • سفید پوست ها و آسیایی ها
  • داشتن اندام باریک و کوچک
  • سابقه پوکی استخوان در بین اعضای خانواده ( برای مثال اگر مادر شما این بیماری را داشته باشد احتمال ابتلای شما به آن دوبار می شود)
  • سابقه شکستگی استخوان در بزرگسالی
  • سیگار کشیدن
  • مصرف بیش از حد مواد الکلی
  • ورزش نکردن
  • رژیم غذایی کم کلسیم
  • تغذیه و وضعیت سلامت نامناسب
  • بدجذبی (مواد غذایی به خوبی توسط دستگاه روده و معده جذب نمی شوند) ناشی از بیماری هایی مثل سلیاک
  • سطوح کم تستوسترون در مردان (هیپوگنادیسم)

شیمی درمانی که به دلیل عوارض جانبی که بر تخمک ها دارد باعث یائسگی زودتر از موعد شود و احتمال ابتلا به پوکی استخوان در زنان را زیاد می کند.

آمنوره (توقف دوره قاعدگی) در بین زنان جوان با کاهش استروژن و پوکی استخوان، آمنوره در بین زنانی ایجاد می شود که فعالیت های ورزشی بسیار سنگین انجام می دهند یا چربی بدن آنها بسیار کم است (برای مثال زنانی که دچار بی اشتهایی هستند)

التهاب مزمن ناشی از بیماری های مزمنی مثل آرتریت روماتوئید یا بیماری های کبدی.بی حرکتی برای مثال پس از سکته یا ناشی از بیماری که باعث اختلال درحین راه رفتن می شود.پرکاری غده تیروئید، بیماری است که در آن غده تیروئید هورمون تیروئید بیش از حدی (مانند بیماری گریوز) تولید می شود.

پرکاری پاراتیروئید بیماری است که در آن هورمون پاراتیروئید بیش از حدی توسط غده پاراتیروئید که در نزدیکی یا داخل غده تیروئید قرار دارد، تولید می شود. عموما، هورمون پاراتیروئید با گرفتن کلسیم از استخوان تا اندازیه ای سطح کلسیم خون را حفظ می کند. در صورتی که پرکاری پاراتیروئید درمان نشود، باعث جدا شدن کلسیم بیش از حد از استخوان و در نتیحه ابتلا به پوکی استخوان می شود.

  • وقتی بدن ویتامین دی کمی داشته باشد، نمی تواند برای جلوگیری از این بیماری میزان کلسیم کافی را از رژیم غذایی جذب کند. کمبود ویتامین دی ناشی از عدم جذب ویتامین در معده می شود که در بیماری هایی مثل سلیاک و سیروز صفرای اولیه اتفاق می افتد.

داروهای مشخصی باعث پوکی استخوان می شوند. این داروها استفاده طولانی مدت از هپارین (رقیق کننده خون)، داروهای ضد تشنجی مثل فنیتون (دیلانتین) و فنوباربیتال و استفاده طولانی مدت از داروهای کورتیکواستروئید خوراکی (مثل پردینسون) می شود.

اختلالات ارثی بافت همبند مثل استخوان سازی ناقص ،سندروم مارفان، سندروم اهلرز-دانلوس، هموسیستینوری و سندروم گلیوم همگی می توانند منجر به بیماری پوکی استخوان شوند.


پیشگیری از پوکی استخوان بطور کلی

  • بانوانی که دچار پوکی استخوان هستند روازنه 1000 تا 1500 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند.
  • جهت حفظ سلامتی خود به طور منظم به قدر کافی کلسیم و ویتامین D مصرف کنید.
  • یک برنامه غذایی متعادل سالم داشته باشید و سیگار نکشید.
  • از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا گیجی شما می‌شوند، خودداری کنید.
  • از زمین خوردن پیشگیری کنید و کفشهای محکم بپوشید که دارای پاشنه‌های کوتاه و کف عاج‌دار باشد.
  • مسیرهای و راه‌پله‌ها را کاملا روشن نگه دارید.
  • در کنار دوش و دستشویی دستگیره نصب کرده و از آنها استفاده کنید.
  • منزل خود را عاری از موقعیت‌هایی کنید که موجب به زمین خوردن افراد می‌شوند.
  • از دستگیره و نرده پلکان استفاده کنید.
  • از رفتن روی سطوح لغزنده نظیر مسیرهای یخ زده و زمینهای خیس و روغنی شده اجتناب کنید.
  • بیشتر ورزش کنید. چون استخوانهای شما شکننده‌اند، درباره نحوه ورزش بی‌خطر مشورت کنید.

همچنین بخوانید:

عصبانیت باعث پوکی استخوان میشود

داروهای پوکی استخوان : لیست کامل دارو برای درمان پوکی استخوان

تغذیه مناسب برای درمان پوکی استخوان

کدام داروها عامل پوکی استخوان هستند؟

درمان پوکی استخوان

از طریق نرمش و ورزش

بطور منظم ورزش کنید. ورزشهایی که با تحمل وزن بدن همراهند مانع از پوکی استخوان می‌شود.

ورزش‌هایی که با تحمل وزن بدن همراهند عبارتند از: راه رفتن، راهپیمایی، دوی آهسته، نرمش (ایروبیک) تنیس. ‌دقت کنید حتما ورزشی را در برنامه خود بگنجانید که قدری فشار بر پشت و بازوهای شما وارد می‌آورد، نظیر پارو زدن، تنیس یا حرکت با وزنه.

هفته‌ای 3-5 بار و هر بار به مدت 20-60 دقیقه ورزش فوایدی محسوس دارد. (قبل از آغاز برنامه ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.) فعال باشید.

حتی اگر نمی‌توانید مرتبا ورزش کنید، ‌سعی کنید به مدت 20 دقیقه یا بیشتر فعالیت جسمانی معتدلی در اغلب روزهای هفته، ترجیحا تمام روزهای هفته داشته باشید، حتی یک قدم زدن سریع روزانه به کاهش از دست دادن استخوان کمک می‌کند.

ورزش کمک می‌کند تا عضلات و استخوانها را تقویت کنید. کارایی قلب خود را افزایش دهید. وزن خود را کنترل کنید. استرس را کاهش دهید. تعادل و چالاکی خود را بهبود بخشید، که می‌تواند مانع از زمین خوردن شما گردد. سایر اقداماتی که می‌توانید در مقابله با پوکی استخوان انجام دهید.

سیگار نکشید برای ترک سیگار برنامه‌ریزی کنید، اگر در ترک سیگار مشکل دارید مقدار آن را کاهش دهید. به قدر مناسب در برابر نور آفتاب قرار بگیرید، بدن شما وقتی ویتامین D می‌سازد که پوستتان در معرض نور آفتاب قرار گیرد.

در برخی از کشورها بسیاری از محصولات لبنی نیز با ویتامین D اضافه غنی شده‌اند. حتی‌الامکان از مصرف نوشابه و قهوه خودداری کنید، اگر قهوه می‌نوشید آن را با شیر مصرف کنید.

همچنین بخوانید:

پوکی استخوان : بهترین و سریع ترین راه درمان پوکی استخوان

۱۵ راهکار خانگی حیرت انگیز برای درمان پوکی استخوان

رابطه کرم های ضد آفتاب با ابتلا به پوکی استخوان!

روز جهانی پوکی استخوان در سال ۹۸ چه روزی است ؟

داروهای پوکی استخوان : لیست کامل دارو برای درمان پوکی استخوان

بهترین قرص برای تقویت استخوان و مفاصل در بیماری پوکی استخوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا