دسته‌بندی نشده

بررسی کامل کالری یک قاشق عسل + مقایسه کالری عسل و شکر

کالری یک قاشق عسل

برای بسیاری از مردم عسل بخاطر وجود ویتامینها و موادمعدنی موجود در آن که به هضم غذا کمک می کند و همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی آن که باعث سلامتی می شود یک انتخاب سالمتر است بخاطر داشته باشید که همه کالریها یکسان ساخته نمی شوند؛ یک کالری یک کالری نیست.

در واقع یک کربوهیدرات است که بخاطر ویتامینها، املاح معدنی و خاصیت آنتی اکسیدانی آن در روزه داری توصیه می شود.

عسل مانند قند، همه واحدهای اصلی قند- گلوکز و فراکتوز- را داراست. شکر دانه دانه یا ساکاروز دارای فراکتوز وگلوکز به هم چسبیده است. در حالیکه در عسل فراکتوز و گلوکز واحدهای جدا از هم هستند.

فراکتوز از گلوکز شیرین تر است و به همین دلیل است که امروزه فراکتوز در بسیاری از فراورده های غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.اگرچه فراکتوز به خوبی گلوکز تبدیل به انرژی نمی شود در نتیجه غذاهای تولید شده فراکتوز دار خیلی راحتر از عسل تبدیل به چاقی می شوند.

کالری عسل با توجه به پیمانه های مختلف

  • یک پیمانه عسل ۱۰۳۱ کالری دارد.
  • یک اونس (حدود ۳۱ گرم) عسل ۸۶ کالری دارد.
  • یک قاشق غذاخوری عسل ۶۴ کالری دارد.
  • یک قاشق چایخوری عسل ۱۳ کالری دارد.

مقایسه کالری عسل و شکر

با دیدن میزان کالری عسل شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که چرا بعنوان خوراکی سالم پیشنهاد میشود؟ آیا عسل مصرف کنیم؟ برای مثال، میتوانیم عسل را با شکر تصفیه شده بعنوان دو شیرین کننده مقایسه کنیم.

  1. ۱۰۰ گرم شکر تقریبا ۱۰۰ کالری بیشتر از همان مقدار عسل دارد که تفاوت بزرگی است.
  2. شکر سفید، ساکارز خالص است و فایده ای برای بدن شما ندارد و در واقع میتوان گفت فقط کالری کاذب دارد.
  3. عسل حاوی فروکتوز و گلوکز کمتر در مقایسه با قند است، اما کالری آن نسبت به شکر بیشتر می باشد.

عسل و شکر هر دو کربوهیدرات بوده و شامل دو نوع قند: گلوکز و فروکتوز هستند. فروکتوز تصفیه شده که در شیرین کننده ها یافت می شود، توسط کبد متابولیزه می شود. همچنین فروکتوز و گلوکز، به سرعت توسط بدن تجزیه شده و می توانند موجب افزایش سطح قند خون شوند.

نسبت گلوکز و فروکتوز در عسل و شکر متفاوت است

  1. شکر: ۵۰ درصد فروکتوز و ۵۰ درصد گلوکز است.
  2. عسل : حاوی ۴۰ درصد فروکتوز و ۳۰ درصد گلوکز است.

کالری یک قاشق عسل

ویژگی‌های عسل

عسل از زمان های قدیم به عنوان شیرین کننده و دارو استفاده میشد، با اینکه قند عسل کمتر از شکر است اما نسبت به شکر، شیرینی و کالری بیشتری دارد و اگر جایگزین شکر شود میزان کمتری مورد استفاده قرار میگیرد؛ قابل ذکر است که مصرف بیش از حد هر دوی آنها منجر به اضافه وزن خواهد شد.

عسل یک مایع چسبناک است که توسط زنبور عسل ساخته شده و در رنگ های مختلف از زرد تا قهوه ای تیره است. زنبورها از گل ها شهد را جمع آوری کرده و قبل از ذخیره آنزیم ها در سلول های لانه زنبوری، با استفاده از آنزیم ها آن را تغییر شکل داده سپس بصورت عسل آن را ذخیره میکنند.

یکی از ویژگی های عسل این است که در ساختار تشکیل دهنده خود عنصر آب ندارد و در شرایطی که رطوبت نبیند، در مدت طولانی فاسد نمی‌شود. برای جلوگیری از فساد سایر مواد غذایی مثل میوه ها نیز می توان از عسل استفاده کرد.

مثلاً شاه‌توت را با آن مخلوط می‌کنند و هر چند روز یک بار آن را وارونه می‌کنند تا عسل به همه جای آن برسد که موجب می شود شاه‌توت تا یک سال فاسد نشود. عسل تنها ماده غذایی طبیعی است که فاسد نمی‌شود. اما اگر بیشتر از ۶۰ درجه حرارت ببیند خواص غذایی خود را از دست می دهد.

دیگر خواص عسل

عسل برای سرماخوردگی

عسل از خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد میکروبی برخوردار است که به مبارزه با سرماخوردگی و علائم آن کمک می کنند. عسل می تواند به تسکین گلو درد کمک کند. همچنین، عسل سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می کند که به بهبودی سریع‌تر و کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی در آینده کمک می کند.

توانایی های شفابخش عسل دیر زمانیست که شناخته شده اند. عسل نه تنها به بهبود زخم ها کمک می کند، بلکه به پیشگیری از بیماری های مزمن نیز کمک می کند. عسل حاوی خواصی است که به تسریع فرآیند سمزدایی و کارایی هرچه بیشتر آن کمک می کنند.

رژیم غذایی سمزدایی عسل، مواد مغذی و ویتامین های ضروری مانند ویتامین B6، تیامین، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، و غیره را برای حصول اطمینان از جریان پایدار انرژی در اختیار بدن قرار می دهد. ترکیب عسل با یک چای گیاهی و دارچین می تواند به سمزدایی بدن کمک کند.

عسل برای مشکلات سینوس

رژیم غذایی ضعیف، مواجهه مداوم با مواد شیمیایی سمی و افزایش سطوح استرس می توانند خطر ابتلا به مشکلات سینوس را افزایش دهند. از این رو، بهره‌مندی از یک سیستم ایمنی قوی برای مقابله با این شرایط و باکتری ها می تواند به پیشگیری از عفونت های سینوس کمک کند.

پیشگیری همواره بهتر از درمان است. مصرف روزانه عسل می تواند از ابتلا به عفونت پیشگیری کند. ترکیب عسل با مواد دیگر مانند سرکه سیب و دارچین می تواند خواص این ماده غذایی را هرچه بیشتر افزایش دهد.

عسل برای کاهش وزن

مصرف منظم عسل به همراه دارچین می تواند به کاهش وزن حتی در افراد چاق کمک کند. 30 دقیقه پیش از صبحانه با معده خالی و پیش از خواب، مصرف ترکیب عسل و دارچین در یک فنجان آب جوش را مد نظر قرار دهید. مصرف منظم این نوشیدنی به پیشگیری از انباشت چربی در بدن کمک می کند.

عسل و لیمو هر دو از خواص ضد ویروسی سود می برند. افزون بر این، لیمو حاوی ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان قوی محسوب شده و می تواند سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت کند.

عسل بخش داخلی گلو را پوشش می دهد و خارش و تحریک که می تواند موجب سرفه شود را تسکین می دهد. از این رو، جای شگفتی نیست که نوشیدنی عسل-لیموی گرم درمانی رایج برای سرفه و سرماخوردگی است. عسل می تواند به کاهش تکرر و شدت سرفه کمک کند.

عسل برای دندان درد

ترکیب عسل و دارچین را می توانید برای تسکین درد دندان استفاده کنید.

نیم اینچ چوب دارچین را شکسته و آن را به پودر تبدیل کنید. همچنین، شما می توانید از پودر دارچین استفاده کنید.

مقداری از ترکیب عسل و دارچین را مستقیم روی دندان بریزید. شما می توانید این کار را با انگشت تمیز، مقداری پنبه یا یک تکه گاز پانسمان انجام دهید.

این کار را دو یا سه بار در روز انجام دهید تا زمانی که درد تسکین یابد.

بیشتر بخوانید :

عسل آویشن : آشنایی کامل با خواص بی نظیر عسل آویشن

عسل کنار : ۴۰ خاصیت بی نظیر عسل کنار (سدر)

آشنایی با خواص حیرت انگیز معجون عسل و انجیر

عسل چهل گیاه : فواید بی نظیر عسل چند گیاه چیست ؟

عسل گزانگبین و تمام خواص این عسل گیاهی

عسل بره موم : آشنایی با خواص اعجاب انگیز عسل بره موم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا