دسته‌بندی نشده

پودر عسل و فواید مصرف آن

پودر عسل چیست؟

پودر عسل همان عسل معمولی است که آب آن گرفته‌شده و به شکل پودر درآمده است. پودر عسل معمولاً تنها ۲ درصد از مایع عسل را در خود دارد و ۹۸ درصد مایع عسل گرفته می‌شود. ازآنجایی‌که آب عسل در این فرآیند گرفته می‌شود، پودر عسل دارای ماندگاری بیشتری است و برای استفاده در دستورهای آشپزی مختلف کاربردی‌تر می‌باشد. برخلاف تصور بسیاری از افراد پودر عسل رنگ سفید خالص دارد و معمولاً با آرد ذرت اشتباه گرفته می‌شود. پودر عسل برای اولین بار در کشور در استان آذربایجان غربی، پایتخت عسل کشور تولید شد. پودر عسل نقش مهمی در توسعه صنعت غذایی کشور دارد. خواص پودر عسل را در مجله دلگرم بخوانید.

همان‌گونه که می‌دانید عسل دارای غلظت فراوان است و به همین دلیل حالت چسبندگی آن بسیار زیاد است درنتیجه برای راحت‌تر شدن کار به خشک‌کردن عسل و تبدیل آن به پودر پرداختند اما باید گفت در پودر عسل هیچ‌گونه ماده‌ شیمیایی موجود نمی‌باشد و خود عسل طبیعی است.

موارد استفاده از پودر عسل

  • پودر عسل در صنایع مختلف مانند تهیه نان استفاده می‌شود جالب است بدانید که طبق نتایج و تحقیقات موجود استفاده از این پودر به‌جای شکر باعث می‌شود که کیفیت و نرمی نان بهتر شود و در ضمن ماندگاری نان را نیز افزایش می‌دهد.
  • پودر عسل در کارخانه‌های شکلات‌سازی، بستنی، لوازم‌آرایشی و … نیز کاربرد دارد.
  • اغلب مردم از پودر عسل به‌عنوان یک طعم‌دهنده برای غلات صبحانه، سالاد میوه، نان، کیک و دسرهای مختلف استفاده می‌کنند.
  • بسیاری از نانوا‌ها و آشپزان از این پودر در پخت‌وپز بهره می‌برند. علاوه بر کاربردهای فراوان در آشپزی، پودر عسل خواص فراوانی نیز دارد.

مزایای پودر عسل

مراقبت از پوست

مصرف پودر عـسل یا ترکیب کردن آن با سایر لوازم بهداشتی – آرایشی می‌تواند به بهبود ظاهر و سلامتی پوست کمک کرده و علائم پیری را کاهش دهد.

کاهش وزن

اگرچه این پودر حاوی مقداری کربوهیدرات و کالری است، اما مطمئناً گزینۀ بهتری نسبت به شکر می‌باشد. همچنین مصرف این پودر به افزایش سوخت‌وساز بدن کمک می‌کند که می‌تواند منجر به لاغری گردد.

پودر عسل

کمک به هضم غذا

ترکیبات ضدالتهابی و ضد باکتری موجود در پودر عسل برای درمان و پیشگیری از عفونت‌ها در بدن، به‌خصوص در معده مفیدند. این خاصیت به کاهش علائم یبوست و گرفتگی نیز کمک می‌کند.

کاربرد در آشپزی

این پودر به‌شدت برای آشپزی مناسب می‌باشد و می‌توانید نسبت به عسل معمولی، زمانِ بسیار بیشتری آن را در کابینت آشپزخانه نگهداری کنید. همچنین پـودر عسل به‌سرعت حل‌شده و برای شیرین کردن غذاهای مختلف گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود.

طرز تهیه پودر عسل

اغلب مردم برای تهیۀ این پودر، خودشان دست‌به‌کار شده و از دستگاه خشک‌کننده یا اجاق (فِر) استفاده می‌کنند. اگر دستگاه خشک‌کننده دارید، یک‌لایۀ بسیار نازک از عسل را بر روی ورق مخصوص آشپزی بریزید. اگر از فِر استفاده می‌کنید، دمای فر را بر روی کمترین درجۀ ممکن بگذارید و عسل را به‌آرامی به مدت ۲۴ ساعت تحت حرارت قرار دهید. حرارت بیش‌ازاندازه باعث تخریب پروتئین‌ها شده و کیفیت غذایی عسل را کاهش می‌دهد. تهیۀ پودر عـسل بدون دستگاه خشک‌کننده می‌تواند کمی طولانی باشد.

پودر عسل ارگانیک

به زبان ساده، پودر عسـل ارگانیک پودری است که از عسل ارگانیک به‌دست‌آمده باشد. مانند عسل خام، عسل مانوکا، عسل شبدر و عسل آکاسیا. همیشه هنگام خریدن پودر عسل از طبیعی و ارگانیک بودن آن اطمینان حاصل کنید.

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا