دسته‌بندی نشده

بررسی تمامی تفاوت های بین کوکی‌ و بیسکویت‌ !

چه فرقی بین کوکی‌ و بیسکویت‌ است؟

هنر آشپزی در طول سال‌ ها با معرفی میان‌ وعده‌ها، خوراکی‌ ها و سایر وعده‌های غذایی جدید و متنوع، تغییر کرده است. مثلا محصولات غذایی ساخته شده از گندم را در نظر بگیرید؛ بیسکویت، دونات، پاستا، کلوچه، کوکی، نان و… در حالی که ممکن است این خوراکی‌ها مواد تشکیل‌دهنده‌ی مشابهی داشته باشند، تفاوت‌هایی هم با هم دارند. مثل چی؟ مثل بیسکویت‌ها و کوکی‌ها.

کوکی‌ها و بیسکویت‌ها، دو خوراکی و میان‌ وعده خوشمزه و محبوبی هستند که ترکیبات مشابه، همراه با طعمی شیرین دارند. همه‌ی ما تفاوت بین این دو خوراکی را به خوبی حس کرده‌ایم؛ اما نمی‌دانیم ریشه این تفاوت کجا است. چه چیزی این دو را از هم جدا می‌کند؟

چه چیزی باعث شده که کوکی، کوکی باشد و بیسکویت، بیسکویت؟ تفاوت بین بیسکویت‌ها و کوکی‌ها موضوعی است که بحث‌های جالبی را به همراه دارد. بیایید کوکی‌ ها و بیسکویت‌ ها را مقابل هم قرار دهیم و با هم نگاهی به تفاوت‌های آن بیاندازیم.

بیسکویت‌ چیست؟

بافت و تکنیک تفاوت اصلی بیسکویت و کوکی

اولین تفاوت و شاید بارزترین تفاوت بین بیسکویت‌ها و کوکی‌ها، طرز تهیه‌ی آنها است. کلمه کوکی از کلمه‌ی هلندی “Koekje” به معنای کیک کوچک گرفته شده است. در اصل این کیک‌ های کوچک در آزمایش دمای فر و قبل از پخت کیک واقعی درست شدند. بنابراین کوکی‌ها هم مانند کیک‌ها از موادی مثل آرد، تخم‌مرغ، شکر و روغن تهیه می‌شوند و خمیر نرم و غلیظی دارند. در نهایت هم محصول پخته شده یا همان کوکی، نسبت به بیسکویت‌ها بافت پهن تری دارد و ضخیم‌ تر هستند.

اما در مورد بیسکویت‌ها؛ کلمه‌ی بیسکویت از دو کلمه‌ی لاتین”bis” به معنی دو بار و “coquere” به معنای پخته شده، گرفته شده است. در اصل کل کلمه‌ی بیسکویت به معنای دوبار پخته شدن است. بیسکویت‌ها در مقایسه با کوکی‌ها مستحکم‌‌تر، نازک‌تر و نرم‌تر هستند. همین نازک بودنشان باعث شده تا به زمان پخت کمتری نسبت به کوکی‌ها نیاز داشته باشند. علاوه بر این، بیسکویت‌ها برای پخته شدن و بدست آوردن بافت مناسب، به خمیر سفت‌تری هم نسبت به کوکی‌ها نیاز دارند.

بیسکویت، این خوراکی ترد و خوشمزه معمولا فقط با چند ماده‌ی ساده مثل کره یا روغن، آرد و شکر درست می‌شود. همین ترکیبات بیسکویت هم باعث شده که به خوراکی محبوبی برای غوطه‌ور شدن در چای و قهوه تبدیل شوند. بافت بیسکویت، طعم‌های غنی قهوه و چای را جذب می‌کند و تجربه جدیدی از طعم را به وجود می‌آورد؛ تجربه‌ای که به سنت معروف انگلیس‌ها تبدیل شده است.

کوکی چیست؟

افزونه‌ ها

جادوی کوکی در اجزا‌یش نهفته است. چیپس شکلات، آجیل، کشمش، اسمارتیز، تکه‌های کارامل و… تنها چند مورد از مواد کوچک و بسیار خوشمزه‌ای است که می‌توانند به کوکی‌ها اضافه شوند. این مواد معمولاً قبل از پختن کوکی به خمیر اضافه می‌شوند و به بافت متراکم خمیر کوکی می‌افزایند. اما نکته‌ای که در مورد زیبایی کوکی‌ها وجود دارد این است که معمولا همین افزونه‌های کوچک و خوشمزه‌ی موجود در خمیر کوکی‌، کار زیبایی و تزئین کوکی را هم بر عهده دارند. بله، کوکی‌ها به ندرت بعد از پخته شدن تزئین می‌شوند.

نقطه مقابل کوکی‌ ها در مورد تزئین، بیسکویت‌ ها هستند. بیسکویت‌ها به دلیل ترکیبات ساده‌ای که دارند، همیشه به چشم یک کاندیدای مناسب برای تزئین‌ های مفصل دیده می‌شوند. روکش شکلاتی یا غوطه‌ور کردن آن‌ها در شکلات یا کارامل، استفاده از خامه یا مربا برای پر کردن بیسکویت‌های ساندویچی و استفاده از آیسینگ‌ها با بی‌نهایت طرح مختلف، تنها بخشی از این تزئین‌های وسوسه‌انگیز بیسکویت‌ها است.

حتماً بخوانید:

معرفی ۱۲ نمونه بیسکویت با طعم نارگیل

معرفی ۱۲ نمونه بیسکویت با طعم نارگیل

نارگیل یکی از میوه هایی است که تقریبا همه ی افراد به آن علاقمندند. از این رو از نارگیل در تولید بیسکویت استفاده می شود. با ما باشید تا بهترین بیسکویت…

درست است که ترکیبات ساده بیسکویت‌ها، در تزئین و جذاب‌تر کردن، به کمکشان آمده است؛ اما این به این معنی نیست که تنوعی طعمی بیسکویت‌ها کم است. انواع بیسکویت‌ها در سرتاسر جهان وجود دارد که روزانه بر تعداد و تنوعشان هم اضافه می‌شود، از بیسکویت‌های کم طرفدار و پر طرفدار گرفته تا عجیب‌ترین بیسکوت‌های جهان.

شیرینی و شکر

کوکی‌ها ترد و شیرین هستند و به دلیل مواد افزودنی که در ترکیباتشان حضور دارد مثل چیپس شکلاتی‌ها، طعم پیچیده‌تری نسبت به بیسکویت‌ها دارند. این بافت ترد و جویدنی کوکی‌ها، به دلیل مقدار زیاد شکر موجود در خمیرشان است. البته این می‌تواند خبر خوبی نباشد چون که همین مقدار شکر به این معنی است که از سلامت کمتری برخوردار هستند.

فرق کوکی و بیسکوییت

با وجود همه تفاوت‌هایی که بین این دو خوراکی وجود دارد، باز هم اغلب کوکی‌ها به عنوان بیسکویت آمریکایی شناخته می‌شوند نه کیک‌های کوچک. از آن طرف، اصطلاح بیسکویت هم به طور کلی و به خصوص به عنوان بیسکویت بریتانیا استفاده می‌شود. اما چرا، چرا بیسکویت‌های آمریکایی به کوکی معروف هستند؟ برای پاسخ به این سوال باید به سراغ تاریخ برویم.

نیوآمستردام که سکونتگاه استعماری هلندی در انتهای جنوبی جزیره منهتن بود؛ در سال ۱۶۲۵ و به عنوان شهر تجاری تاسیس شد. در آنجا غذاهای سنتی به نام koekjes و به معنای کیک کوچک در انواع مختلف پخته می‌شد. این کیک‌ های کوچک برای مدتی نام خود را حفظ کردند، اما همه چیز در سال ۱۶۷۴ زمانی که انگلیسی‌ها کنترل مستعمره را به دست گرفتند و شروع به انگلیسی کردن همه چیز کردند، تغییر کرد.
نیوآمستردام چه شد؟ بله، به نیویورک امروزی تبدیل شد. مدت زیادی طول کشید تا اکثر مردم هلند در مستعمره، به طور منظم انگلیسی صحبت کنند؛ که نتیجه‌ی آن تبدیل کلمه koekjes به کلمه انگلیسی‌ تر یا همان کوکی شد. پس از مدتی نیویورک چنان شهر مهمی شد که کلمه کوکی که از هلندی‌ ها گرفته شده بود، به کلمه‌ای استاندارد برای همه این نوع محصولات پخته شد در آمریکا تبدیل شد. اما قبل از این، این نوع محصولات را بیسکویت می‌ نامیدند، درست مثل چیزی که امروز در انگلستان و سایر کشورها وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا