دسته‌بندی نشده

درمان حس چشایی

سالمندان به علت کاهش فرایند جذب با کمبود عناصر مختلفی به خصوص آهن ،ویتامین B ۱۲ و روی مواجهه هستند که باید با افزایش مصرف موادغذایی منابع این ویتامینها از کمبود آنها جلوگیری کنند.

درمان حس چشایی

سالمندان به علت کاهش فرایند جذب با کمبود عناصر مختلفی به خصوص آهن ،ویتامین B ۱۲ و روی مواجهه هستند که باید با افزایش مصرف موادغذایی منابع این ویتامینها از کمبود آنها جلوگیری کنند.

دکتر زهرا عبدالهی، متخصص تغذیه و مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:جذب كلسيم و ويتامين D بدن با افزايش سن كاهش مي يابد كه خود اثر مخربي بر سلامت استخوان ها دارد و سبب افزايش احتمال شكستگي هاي استخواني مي شود.

بنابراين با افزايش سن نياز بدن به مصرف منابع غني كلسيم (مانند شير و لبنيات) وتامين ويتامين D (استفاده از نور آفتاب) افزايش مي يابد.قرار گرفتن به مدت طولاني تر در معرض نور مستقيم خورشيد و مصرف جگر، روغن كبد ماهي براي تامين ويتامين D توصيه مي شود.

درمان حس چشایی

وی با بیان این که بر اين اساس توصيه مي شود زنان بالاي ۵۰ سالي كه تحت درمان با استروژن نيستند و همچنين همه بالغين بالاي ۶۵ سال ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ ميلي گرم در روز مكمل دارويي كلسيم مصرف كنند افزود:شير و لبنيات از منابع غني كلسيم هستند. در برخي افراد، بخصوص سالمندان به علت ايجاد ناراحتي معده ناشي از مصرف شير تازه، مصرف سايرغذاهاي غني از كلسيم از جمله ماست و پنير به عنوان جايگزين شير توصيه مي شود.

همچنين شير بدون لاكتوز كه اخيرا” در كشور توليد شده است، جهت مصرف افرادي كه دستگاه گوارش آنها قادر به تحمل شير معمولي نيست توصيه مي شود.

درمان حس چشایی

عبدالهی عنوان کرد:با افزايش سن توانايي جذب ويتامين B۱۲ بدن حتي در افرادي كه عملكرد عصبي طبيعي دارند كاهش مي يابد. گوشت قرمز، ماهي، شير و تخم مرغ از منابع ويتامين B۱۲ مي باشند.

كم خوني فقر‌آهن در سالمندان نسبت به افراد ديگر شيوع كمتري دارد اما در افــرادي كـــه غذاهاي كم انرژي مصرف مي كنند شايع است. باید توجه داشت نياز مردان و زنان سالمند به آهن يكسان است و ميزان توصيه شده روزانه به طور متوسط ۷ ميلي گرم است.

باید توجه داشت زرده تــخــم مرغ، گوشت،ماهي،جگر، حبوبات و سبزيهاي برگ سبز تيره مانند جعفري ،برگ چغندر ،گشنيز و بخشهاي تيره برگ از منابع آهن مي باشند.

وی به نقش مهم روی در دوران سالمندی اشاره و اظهار کرد:نقش روي در بدن ترميم بافتها و شركت در سيستم ايمني است. بطور كلي مصرف روي در سالمندان پايين است. بعلاوه ممكن است افراد مسن جذب روي كمتري نسبت به افراد جوانتر داشته باشند.

درمان حس چشایی

برخي از عوامل شامل داروهايي كه مصرف آنها در ميــانسالان شايع است مانند مكملهاي آهن و كلسيم مي توانند جذب روي را مختل كرده و يا ترشح آن را در ادرار افزايش دهند و اين مسئله منجر به كمبود روي در بدن شود. به همين دليل براي اين افراد معمولا” مكمل روي تجويز مي شود.

عبدالهی تاکید کرد:جگر،گوشت، حبوبات و غلات و مغزها(پسته ،بادام ،گردو ،فندق ) از منابع غذايي حاوي روي مي باشند.

برخي از علائم كمبود روي شبيه علائمي است كه بطور طبيعي همزمان با سالمندي بروز مي كند مانند كاهش حس چشايي و انواع درماتيت ها. اگر اين علائم با كمبود روي همراه باشند علت اصلي علائم فوق ناشناخته باقي مي ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا