دسته‌بندی نشده

پیوند مدفوع چیست و چگونه انجام میشود ؟

پیوند مدفوع برای چاقی یا لاغری

پیوند مدفوع روشی است که از طریق آن می‌توان دوباره تعادل باکتری‌های روده را برقرار کرد.

می‌توان گفت از بین تمام انواع عمل‌های پیوند که در حال حاضر انجام می‌شود پیوند مدفوع عجیب‌ترین پیوندی است که یک بیمار می‌تواند دریافت کند.
اما در حقیقت این پیوند می‌تواند یکی از مهم‌ترین اقدامات درمانی باشد چرا که به عنوان راه‌حلی برای مشکل مقاومت دارویی که شاخه‌های مختلف پزشکی را تحت تأثیر قرار داده، مطرح است.

علاوه بر درمان عفونت، باکتری‌درمانی از بر هم خوردن ترکیب باکتری‌های مفید حاضر در بدن جلوگیری می‌کند، کاری که آنتی‌بیوتیک‌ها قادر به انجام آن نیستند.

چگونه پیوند مدفوع انجام میشود ؟

سیستم گوارشی برای جذب مواد مغذی و هضم مواد غذایی به باکتری‌های مفید خود نیاز دارد، اما برخی از عارضه‌های پزشکی و آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند فلور روده و باکتری‌های مفید آن را از بین ببرند.

پیوند مدفوع از فرد اهدا کننده سالم به فرد گیرنده، بدن فرد گیرنده را به رشد باکتری‌های سالم ترغیب کرده و می‌تواند در درمان برخی از عفونت‌ها موثر باشد و از شدت برخی مشکلات بهداشتی روده بکاهد.

روده محل توازن رنج کوچکی از میلیون‌ها باکتری است. زمانی که تعادل این باکتری‌ها به هم بریزد، فرد می‌تواند به اسهال و سایر مشکلات‌ روده‌ای مبتلا شود.

Stool transplant | پیوند مدفوع
پیوند مدفوع

پیوند مدفوع در چه بیماریهایی انجام میشود ؟

کاربرد پیوند مدفوع چیست ؟

پزشکان در درجه اول از پیوند مدفوع برای معالجه بیماری مرتبط با باکتری کلستردیوم دیفیسیل (CDAD) استفاده می‌کردند. در ایالات متحده، هر ساله حدود ۱۵۰۰۰ نفر، اغلب به علت التهاب شدید روده، قربانی CDAD می‌شدند.

پزشکان ممکن است مدفوع درمانی را برای درمان و مدیریت سایر مشکلات دستگاه گوارش توصیه کنند. به عنوان مثال، مشکلات مربوط به باکتری‌های روده ممکن است باعث بروز بیماری التهابی روده (IBD) شود، یا آن را تشدید کند.

پیوندهای مدفوع ممکن است در تخفیف علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نیز کمک کننده باشد سندرم روده تحریک پذیر، بیماری است که به خوبی شناخته نشده است و باعث بروز طیف گسترده‌ای از مشکلات گوارشی می‌شود.

تحقیقات صورت گرفته در مورد پیوند مدفوع درمانی هنوز در مراحل ابتدایی حود قرار دارد، اما نویسندگان بررسی فوق خاطرنشان کرده‌اند که در مطالعه‌ای که ۱۳ نفر مبتلا به IBS بررسی شده بودند، پیوند مدفوع علائم سندرم روده تحریک پذیر را در ۷۰٪ از افراد حل کرد.

Stool transplant | پیوند مدفوع چیست

پیوند مدفوع برای درمان چاقی و لاغری

اولین مثال پیوند مدفوع را می‌توان در چین، در قرن چهارم میلادی جستجو کرد که نوشتارهای آن زمان به استفاده از پیوند مدفوع در درمان مسمومیت غذایی و اسهال اشاره می‌کنند.

بعدها در قرن شانزدهم، گیاه‌شناس معروف لی شیزن بیماری‌های گوارشی را با استفاده از دارویی به نام «سوپ زرد» یا «شربت طلایی» درمان می‌کرد.

این ماده حاوی مدفوع تازه، خشک شده و یا تخمیر شده بود. در دامپزشکی قرن شانزدهم، روشی درمانی روی چهارپایان نشخوارکننده انجام می‌شد که امروزه نیز از آن استفاده می‌شود. در این روش میکروارگانیسم‌ها از معده حیوانات دهنده سالم به حیوانات بیمار منتقل می‌شوند.

طی جنگ جهانی دوم، سربازان آلمانی گزارش کردند که برای درمان اسهال خونی باکتریایی، به طور مؤثر از مدفوع تازه شتر استفاده می‌کردند.

استفاده از مدفوع در درمان بیماری‌ها ریشه عمیقی در تاریخ پزشکی دارد و به عنوان روشی مؤثر از قرن چهارم تا قرن حاضر شناخته می‌شود. از آن زمان پزشکی پیشرفت زیادی کرده و روش‌های استفاده از مدفوع از روزهای لی شیزن تا زمان حاضر بسیار پالایش شده‌اند.

پیوند مدفوع چگونه کار می‌کند ؟

امروزه پیوند مدفوع عملی نسبتا ساده است. این روش با یک دهنده سالم شروع می‌شود که نمونه‌ مدفوع خود را جهت استفاده اهداء می‌کند.

سپس نمونه مدفوع با محلول خاصی مخلوط می‌شود و برای جداسازی ذرات بزرگتر قبل از پیوند به بیمار صاف می‌شود.

راه‌های متعددی برای قرار دادن نمونه درون بدن بیمار وجود دارد. پزشکان می‌توانند از تنقیه، آندوسکوپ، کولونوسکوپ و یا سیگمویدسکوپ استفاده کنند. هیچ‌کدام از این روش‌ها به دیگری برتری ندارد و شرایط بیمار برای تعیین روش مورد استفاده در نظر گرفته می‌شود.

میکروارگانیسم‌هایی که در روده یافت می‌شوند، نقش مهمی در سلامت نگه داشتن ما بازی می‌کنند.

Stool transplant | کاربرد پیوند مدفوع
قرص مدفوع

آیا پیوند مدفوع عوارض دارد ؟

بیشترین کاربرد پیوند مدفوع

در حال حاضر استفاده از پیوند مدفوع برای درمان بیمارانی که از عفونت با کلستریدیوم دیفیسیل رنج می‌برند مرسوم است.

این عفونت بر اثر کمبود باکتری‌های مفید و طبیعی دستگاه گوارش ایجاد می‌شود و به غشای پوشاننده روده حمله می‌کند. علائمی که توسط کلستریدیوم دیفیسیل ایجاد می‌شود شامل اسهال و درد شکم است.

این عفونت اغلب در افرادی که برای درمان عفونتی دیگر از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند، بروز می‌کند.

با اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند برای درمان عفونت‌ها استفاده شوند، می‌توانند اثرات جانبی مضری روی باکتری‌های مفید ساکن روده داشته و خود باعث بروز عفونتی دیگر شوند.

کاربرد پیوند مدفوع برای چاقی یا لاغری

عوارض پیوند مدفوع

اکثر مطالعات نشان می‌دهند که پیوند مدفوع روشی بی خطر است، به خصوص هنگامی که نمونه‌ی مورد استفاده از فرد اهدا کننده سالمی که تمامی آزمایش‌های لازم را انجام داده باشد، بدست آید.

پزشکان در مورد ایمنی طولانی مدت پیوند مدفوع میکروبیوتای اطلاعات کمی در اختیار دارند. از سال ۲۰۱۹، یک کارآزمایی بالینی در حال ارزیابی ایمنی طولانی مدت پیوندهای مدفوعی است که از طریق انما انجام می‌شود.

با این حال، مرگ و میرهای اخیر به علت عفونت‌های شدید مقاوم به آنتی بیوتیک‌ که پس از پیوند مدفوع میکروبیوتای ایجاد شده است، باعث شده است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده تمامی آزمایشات بالینی را که از روش پیوند مدفوع استفاده می‌کنند، به حالت تعلیق درآورد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده در مورد عوارض پیوند مدفوع هشدارهای جدی را برای تمامی ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی صادر کرده است.

مصرف آنتی بیوتیک‌ها بعد از پیوند مدفوع ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد. بنابراین نکته مهم این جاست که درمورد داروهای فعلی و آنتی بیوتیک‌های مورد استفاده با پزشک مشورت کرد.

به همین ترتیب، در صورتی که برای فرد آنتی بیوتیک تجویز شده باشد، در حالی که اخیراً عمل پیوند مدفوع نیز انجام داده باشد، باید پزشک خود را در جریان بگذارد.

اگرچه تحقیقات نشان داده‌اند که پیوند مدفوع روش بی خطری محسوب می‌شود، اما بسیاری از مردم نسبت به این انجام این عمل مردد هستند.

برخی تصور می‌کنند که که پیوند مدفوع شخص دیگر به بدن آن‌ها فرآیندی ناامن یا کثیف است. با این حال، افرادی که از عوارض پزشکی مزمن یا خطرناکی رنج می‌برند، ممکن است به مدفوع درمانی از دیدگاه دیگری بنگرند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ چندین عامل خطر برای نارسایی پیوند مدفوع را مشخص نموده است، از جمله:

  • جنسیت زن
  • بستری قبلی بیمارستانی
  • جراحی اخیر پیش از پیوند

دسترسی و انجام پیوند مدفوع، به ویژه برای درمان مشکلاتی غیر از CDAD، می‌تواند دشوار باشد.

بعضی افراد و برخی از طرفداران سلامت طبیعی پیشنهاد پیوند مدفوع خانگی با استفاده از قرص یا انما مدفوع از اهدا کننده سالم را می‌دهند. با این حال، هیچ تحقیقی از انجام پیوند مدفوع در خانه پشتیبانی نمی‌کند و هیچ مدرکی مبنی بر ایمن بودن آن وجود ندارد. بدون انجام غربالگری مناسب، فرد اهدا کننده می‌تواند بیماری‌های جدی و کشنده‌ای را به فرد دریافت کننده منتقل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا