دسته‌بندی نشده

آشنایی با ارزش غذایی بادمجان و کالری موجود در آن

بادمجان و میزان کالری موجود در آن

بادمجان که یک گیاه بومی هندی است، از نظر فنی میوه محسوب می شود اما متعلق به تیره ای به نام بادنجانیان است. در غذاهای آسیایی، مدیترانه ای و خاورمیانه ای زیاد از این ماده استفاده می شود. بادمجان خام زیاد خوشمزه نیست. اما هنگامی که به صورت کباب شده یا سرخ شده استفاده می شود، طرفداران زیادی پیدا می کند.

بادمجان گیاه مضری است زیرا گوشت انباشته آن، روغن را در طول پخت و پز جذب می کند. در مقابل پوست بادمجان یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی مفید است.

کربوهیدرات موجود در بادمجان

بادمجان گیاهی است که کربوهیدرات کمی دارد. بنابراین بسیاری از افرادی که دیابت دارند یا می خواهند وزن کم کنند می توانند از این ماده غذایی بهره ببرند.

یک فنجان بادمجان پخته شده شامل ۸ گرم کربوهیدرات است. بار گلیسمی پایین این ماده که چیزی معادل عدد ۲ است به این واقعیت اشاره می کند که ۱۰ درصد از محتوای این سبزی را کربوهیدرات ها تشکیل می دهند. فیبر به کاهش سرعت فرایند هضم کمک می کند و انرژی پایدار را برای بدن فراهم می کند.

تعداد کربوهیدرات های خالص در ۱۰۰ گرم بادمجان پخته فقط ۵٫۶ گرم است. این گیاه منبع خوبی از فیبر است.

مطالعات نشان داده اند که فیبر زیاد و چربی کم در این ماده، باعث شده که برای کاهش وزن و هضم سیستم گوارش مفید باشد.

۱۰۰ گرم بادمجان بخار پز شده، کبابی و یا آب پز حاوی ۲٫۵ گرم فیبر است. این مقدار فیبر حدود ۱۰ درصد نیاز بدن را در روز تامین می کند.

بیشتر بخوانید:

دانستنی های طلایی درمورد کالری مورد نیاز بدن

مقدار کالری هندوانه و تخمه هندوانه + رژیم لاغری با هندوانه

ذرت چه مقدار کالری دارد ؟ راهکارهای سوزاندن کالری حاصل از ذرت

پروتئین موجود در بادمجان

بادمجان حاوی مقدار کمی پروتئین است. به طوری که فقط یک گرم پروتئین در یک فنجان بادمجان پخته شده وجود دارد. اگر گیاهخوار هستید، می توانید این ماده را به عنوان منبع پروتئین گیاهی امتحان کنید.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بادمجان

بادمجان حاوی مقدار متوسطی ​​ویتامین A، ویتامین E ، ویتامین C و ویتامین های گروه B است. غنی ترین ویتامین در بادمجان ویتامین K می باشد. به طوری که در هر ۱۰۰ گرم حدود ۳ میکروگرم ویتامین K وجود دارد. برخی از مواد مغذی دیگری که در بادمجان یافت می شوند عبارتند از:

  1. منیزیم
  2. پتاسیم
  3. آهن
  4. کلسیم
  5. منگنز
  6. مس

آنتی اکسیدان های موجود در بادمجان

بسیاری از خواص بادمجان به آنتی اکسیدان های موجود در پوست آن مربوط می شود. آنتی اکسیدانی بادمجان عمدتا از آنتوسیانین ها تشکیل شده اند. این ترکیب پوست بادمجان را سیاه مایل به بنفش می کند. مطالعات نشان داده اند که آنتوسیانین ها موجود در پوست بادمجان به دلیل ظرفیت آنتی اکسیدان قوی که دارند بسیار مفید هستند.

یک نوع آنتی اکسیدان منحصر به فرد که در پوست بادمجان یافت می شود، ناسونین است. مطالعات نشان داده اند که ناسونین فعالیت ضد رادیکال های آزاد دارد و می تواند در برابر استرس اکسیداتیو از بدن محافظت کند.

کالری موجود در بادمجان

کالری بادمجان چقدر است و در روند لاغری و چاقی چه تاثیری دارد ؟ این سؤال را علاقه‌مندان به این ماده غذایی جذاب مطرح می‌ کنند. بادمجان را می‌ توانید برای طبخ غذا‌های مختلف استفاده کنید. بادمجان حاوی فیبر است و برای رژیم غذایی گزینه مناسبی است.

این ماده غذایی حاوی بتاکاروتن، ویتامین C، ویتامین B۶، ویتامین K و ویتامین A است. بادمجان عملکرد مغز را بهبود می‌ دهد و برای استحکام استخوان‌ ها مفید است.

میزان کالری و ارزش غذایی بادمجان

هر ۱۰۰ گرم بادمجان ۲۵ کالری دارد.

مقدار ۱۰۰ گرم
کالری ۲۵
پروتئین ۰.۹۸ گرم
چربی کل ۰.۱۸ گرم
کربوهیدرات ۵.۸۸ گرم
فیبر ۳ گرم
شکر ۳.۵۳ گرم
کلسیم ۹ میلی گرم
آهن ۰.۲۳
منیزیم ۱۴ میلی گرم
فسفر ۲۴ میلی گرم
پتاسیم ۲۲۹ میلی گرم
سدیم ۲ میلی گرم
زینک ۰.۱۶ میلی گرم
مس ۰.۰۸۱ میلی گرم
منگنز ۰.۲۳۲ میلی گرم
سلنیوم ۰.۳ میلی گرم
ویتامین C ۲.۲ میلی گرم
تیامین ۰.۳۹ میلی گرم
نیاسین ۰.۶۴۹ میلی گرم
ویتامین B۶ ۰.۰۸۴ میلی گرم
فولات ۲۲ میلی گرم
بتاکاروتن ۱۴ میلی گرم
ویتامین A ۱ میلی گرم
ویتامین E ۰.۳ میلی گرم
ویتامین k ۳.۵ میلی گرم

تاثیر پخت و پز بادمجان روی مواد مغذی موجود در آن

بادمجان ماده ای است که پخته اش بسیار خوشمزه تر از خامش است. اما آیا روند پخت و پز ارزش های غذایی بادمجان را تحت تاثیر قرار می دهد؟

مطالعات نشان داده اند که برخی از روش های پخت و پز می توانند ارزش غذایی بادمجان را افزایش دهند. به عنوان مثال، کبابی کردن بادمجان، تعداد آنتی اکسیدان هایی مانند ناسونین را در این ماده افزایش می دهد.

با این حال، کباب کردن یا پختن می تواند سطح ویتامین های ضروری مانند ویتامین C، A و بتا کاروتن را کاهش دهد.

خواص بادمجان

  1. درمان خشکی پوست و جوان‌ سازی
  2. بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  3. درمان کم خونی
  4. درمان بیماری‌ های ویروسی
  5. ضد سرطان بودن
  6. تقویت مو‌ها
  7. کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان
  8. درمان بی‌ خوابی

جمع بندی

کالری بادمجان در هر ۱۰۰ گرم ۲۵ است؛ این یعنی این ماده غذایی پر خاصیت کم کالری است و با خیال راحت می‌توانید از مصرف آن لذت ببرید. این ماده غذایی را در تمام فصل‌ ها می‌توانید پیدا کنید. بادمجان حاوی ویتامین‌ ها و مواد معدنی بسیار زیادی است.

مصرف بادمجان هم برای تقویت دستگاه گوارش مفید است و هم قدرت بینایی را بهبود می‌دهد. بادمجان را می‌توانید به همراه دیگر سبزیجات طبخ کرده و مصرف کنید. البته زیاده روی در مصرف آن، مخصوصا برای افرادی که میگرن دارند، طبعشان سودایی است، یا افرادی که مبتلا به سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا هستند توصیه نمی‌ شود.

بیشتر بخوانید:

دانستنی های طلایی درمورد کالری انواع نان

کالری بادام چقدر است ؟ کالری حاصل از بادام را چگونه بسوزانیم ؟

همه چیز درمورد خرما و میزان کالری موجود در آن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا