دسته‌بندی نشده

کودک از چه سنی می‌ تواند جگر بخورد؟

نوزادان از چه سنی می‌توانند جگر بخورند؟

جگر برای نوزادان غذای مهمی است. حاوی ماده‌ی پیش نیاز برای ساخت ویتامین آ است که به تقویت سیستم ایمنی بدن، چشم‌ ها و رشد استخوان‌ ها کمک می‌کند. همچنین کلسترول خوب را برای بدن فراهم می‌کند، این ویژگی نیز برای رشد نوزادان اهمیت دارد. البته نکته این است که افراط در تغذیه با جگر، اثر عکس دارد و مضر است.

به‌محض اینکه کودک به سن 6 ماهگی رسید، برخی از والدین جگر را معرفی می‌کنند. اما بهتر است برای جگر گاو قدری صبر کنید. چرا؟ زیرا حاوی مقادیر بسیار بالایی از ویتامین A است. بله، نوزادان برای سیستم ایمنی در حال رشد، چشم و پوست خود به آن نیاز دارند، اما مصرف بیش از حد آن خطرناک و سمی است.

بهتر است جگر گاو را از 8 ماهگی وارد رژیم غذایی نوزاد کنید. با مقادیر بسیار کم شروع کنید. مثلاً هفته‌ای یک الی دو بار و هر دفعه، حداکثر 1 قاشق چای‌خوری. البته جگر مرغ محلی و کاملاً ارگانیک گزینه‌ای عالی برای نوزادان 6 ماه به بالا است.

هشدار : جگر گاو دارای سطوح بسیار بالایی از ویتامین A است. یک ماده مغذی ضروری که مصرف بیش از حد آن خطرناک است. مصرف جگر برای نوزادان را محدود به 1 الی 2 بار در هفته نمایید. هر بار فقط یک قاشق چای‌خوری.

فواید جگر برای سلامتی نوزادان

پروتئین با کیفیت بسیار بالا
منبع طبیعی و غنی ویتامین آ
وجود تمام ویتامین‌های B، خصوصاً ویتامین B12
منبع عالی اسید فولیک
حاوی قابل جذب‌ترین شکل آهن برای بدن
حاوی مس، روی و کروم. جگر بهترین منبع مس است
ضد خستگی
حاوی مواد مغذی برای بهبود عملکرد قلب و عروق
منبع خوبی از پورین‌ها، ترکیبات حاوی نیتروژن که به عنوان پیش ساز برای DNA و RNA عمل می کنند.

جگر برای نوزادان

آیا خوردن جگر می‌تواند خطر خفگی ایجاد کند؟

بله. بافت جگر گاو سفت است و ممکن است بالقوه باعث ایجاد خفگی شود. برای ایجاد ایمنی، آن را کاملاً پوره کنید یا به‌صورت چرخ‌ کرده درآورید. غذا خوردن نوزاد نیز باید در یک محیط امن و تحت نظارت شما صورت گیرد. حتماً در طول صرف غذا در دسترس کودک باشید.

آیا جگر برای نوزادان حساسیت ایجاد می‌ کند؟

خیر. آلرژی به جگر گاو نادر است، البته محال نیست. افرادی که به لبنیات حساسیت دارند، ممکن است در معرض خطر آلرژی به گوشت گاو باشند. البته این حالت رایج نیست.

همیشه و برای معرفی هر غذایی از قانون 3 روز استفاده کنید. یعنی در یک بازه‌ی 3 روزه غذای جدید نوزاد شما، جگر است. در این دوره مراقب تمام علائم حساسیت باشید. اگر واکنش نامطلوبی مشاهده نکردید، به‌تدریج میزان مصرف جگر را افزایش دهید.

کدام‌یک برای نوزادان بهتر است؟ جگر گاو یا جگر مرغ؟

جگر مرغ محلی و ارگانیک بهتر است. البته هر دو مورد بسیار غنی و مغذی‌اند اما در مقام مقایسه:

جگر مرغ تقریباً دو برابر جگر گاو، حاوی آهن است.
کمی لطیف‌تر است، بنابراین جویدن آن برای نوزادان راحت‌تر از جگر گاو می‌باشد.
همچنین جگر گاو دارای ویتامین A بسیار بیشتری نسبت به جگر مرغ است. ویتامین آی زیاد، سمی است.

نکته مهم: جگر مرغ ماشینی را هرگز نخورید. پس از تغذیه مرغ با آنتی‌بیوتیک، دوره‌های منع مصرفی وجود دارد که توسط مرغ‌داری‌های صنعتی مراعات نمی‌شود. اما اگر به جوجه‌ها و مرغ‌های محلی دسترسی دارید، حتماً از جگر آن‌ها برای تغذیه کودک خود استفاده کنید.

از بین جگر گاو بالغ و گوساله، جگر گوساله را انتخاب کنید. همان ارزش تغذیه‌ ای را دارد و در عین حال لطیف‌ تر است. طعم آن ملایم‌ تر است و حاوی آنتی‌بیوتیک و هورمون کمتری است. البته اگر گوساله‌ی مورد نظر در مراتع پرورش یافته باشد، از مزایای سلامتی بسیار بیشتری برخوردار است.

جگر به سرعت فاسد می‌شود. بنابراین باید آن را بسیار تازه بخرید و ظرف 24 ساعت بپزید. اگر هنوز وقت پخت آن را ندارید، فوراً در فریزر قرار دهید. به‌مدت یک ماه تازه خواهد ماند.

روش پختن جگر

منبع : بچگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا