دسته‌بندی نشده

انقضا جگر : جگر در یخچال و فریزر تا چند روز قابل نگهداری است؟

ویژگی های جگر سالم

جگر سالم و بهداشتی دارای رنگ قرمز متمایل به قهوه ای است و فاقد هرگونه لکه های رنگی ، رنگ پریدگی ، پر خونی و خونریزی می باشد. جگر سالم دارای لبه های تیز بوده و قوام طبیعی دارد و بافت جگر به راحتی از هم نمی پاشد. گرد شدن لبه های جگر نشانه متورم بودن آن است و غیر عادی تلقی می شود.
زرد شدن رنگ جگر و همچنین تیرگی بیش از حد آن غیر طبیعی است و باید عاری از هرگونه کیست ، دانه های غیر طبیعی و انگل و بدون هر گونه بوی غیر طبیعی از قبیل ترشیدگی ، گندیدگی و تعفن می باشد.

جگر و سایر آلایش های خوراکی تازه گاو و گوسفند در دمای برودت یخچال (صفر تا ۴ درجه سانتیگراد) دو روز و به صورت منجمد در دمای برودت فریزر (۱۸- درجه سانتیگراد) سه ماه عمر نگهداری دارند و ماندگاری دارند.
جگر و سایر آلایش های خوراکی تازه مرغ در دمای برودت یخچال(صفر تا ۴ درجه سانتیگراد) دو روز و به صورت منجمد در دمای برودت فریزر (۱۸- درجه سانتیگراد) سه ماه عمر نگهداری و ماندگاری دارند.

ایا گذاشتن جگر در فریزر باعث خرابی میشود

از محبوب ترین غذاهای ایرانی می توان از دل و جگر نام برد که طرفدار بسیار زیادی دارا می باشد. خوردن دل و جگ بسیار لذت بخش است. البته روش های طبخ در شهر های ایران متفاوت می باشد ولی به هر روشی این غذا طبخ شود، جز غذای های بسیار خوش رنگ و بو می باشد که خواهان بسیاری دارد.
خواص جگر گوسفندی بسیار زیاد بوده و جزو غذاهای مقوی حساب می گردد که می تواند برای سلامتی بسیار مفید باشد. این منبع غذایی خاصیت های فراوانی دارد و به حذف کردن ماده های سمی از بدن کمک خواهند کرد و همچنین باعث بازسازی دستگاه ایمنی و گوارش می شوند. جگر گوسفند می تواند منبع شگفت انگیزی از ویتامین، پروتئین، اسیدهای چرب، ماده معدنی و آنتی اکسیدان ها باشد.

جگر سفید در میان مردم یکی از مواد غذایی سرشار از آهن که برای کم خونی مناسب است. جگر بعنوان بزرگترین غده در بدن شناخته می‌شود که فعالیت های سوخت و ساز بدن چون گوارش را برعهده دارد. خیلی از ما هنگام خرید جگر سردرگم می‌شویم زیرا دو نوع جگر سفید و سیاه در بازار موجود است که هر کدام از آنها خاصیت هایی زیادی برای شما دارند.

خواص جگر برای کودکان و زردی نوزاد

مصرف جگر برای کودکان که زیر یک سال هستند ممنوعیت مصرف دارد.به این نکته توجه داشته باشید که جگر مرغ ویتامین آ فوق العاده زیادی دارد و علی رغم مفید بودن برای کودکان ، اگر در مصرف آن زیاده روی شود، خاصیت سمی پیدا می کند. به همین دلیل قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید .

خواص جگر

خواص جگر برای بدنسازی

به عقیده پژوهشگران، کمبود ویتامین B۱۲ افت توانایی جسمانی و قدرت بدنی ورزشکاران را بدنبال داشته و باعث کاهش توانایی آنان می‌شود. جگر مرغ دارای ویتامین A. است که به بهبود و تقویت بینایی کمک می‌کند، جگر برای استخوان‌ها و عضلات بسیار مفید است، زیرا حاوی مقادیر فراوانی فسفر است. فسفر نقش بسیار مهمی در اکثر واکنش‌های بیوشیمیایی بدن ورزشکاران دارد. جگر حاوی ویتامین B۱ بوده که ویتامینی اساسی در آزاد سازی انرژی کربوهیدرات‌ها، ارتقاء سلامت سیستم عصبی، ترمیم بافت‌ها و سلول‌های بدن ورزشکاران نقش مهمی دارد.

خواص جگر برای کرونا

برای مقابله با ویروس کرونا تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از ملزومات مهم است و بیماران کرونایی که در خانه قرنطینه می‌شوند باید مواد غذایی مناسب را دریافت کنند. جگر گوسفند، گاو و جگر مرغ به شرط تازه بودن منبع تامین ویتامین آ هستند که به تقویت سیستم ایمنی کمک بسیاری می‌کند .

خواص جگر برای مردان و اسپرم

تعداد اسپرم ها را افزایش می دهد. مقدار کمی از جگر منبع سرشاری از ویتامین آ است که برای افزایش قدرت باروری مفید می باشد. مطالعات نشان می دهند که مردانی که روزانه به مقدار فراوانی ویتامین آ مصرف می کنند تعداد اسپرم هایشان بالاتر و روابط جنسی بهتری نسبت به کسانی که ویتامین آ مصرف نمی کنند دارند.زمانی که ویتامین آ بدن کم می شود تولید اسپرم هم به طور چشمگیری کاهش مییابد.جگر نیز یک منبع غنی از روی است. بدن ۵ میلیگرم روی دفع می کند (یک سوم نیاز روزانه تان). بنابراین آخر هفته بدنتان روی را ذخیره کرده است.

ویژگی های جگر سالم

با اینکه جگر به علت وجود آهن زیادی برای بانوان بسیار مفید است ولی مصرف بیش از حد آن برای آقایان بسیار مضر می باشد زیرا باعث تجمع بیش از حد در کبد و کلیه می شود و باعث بروز اختلالات جدی در این دو عضو خواهد شد همچنین باعث بروز بیماری های قلبی و عروقی نیز می شود.
دل و قلوه یکی دیگر از اعضای گوسفند است که منبع خوبی از ویتامین B12، آهن و پتاسیم ، پروتئین ،ریبوفلاوین، ویتامین B6، اسیدفولیک و نیاسین بوده و چربی و کلسترول کمتری نسبت به دیگر امعا و احشا گوسفند دارند .جگر تنها منبع گوشتی است که دارای ویتامین ث بوده و در سلامت پوست و مو و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

قلوه کم چرب تر از دل بوده و میزان پروتئین موجود در آن از دل و جگر بیشتر است . قلوه سرشار است از مواد مغذی مهم، پروتئین‌ها و اسیدهای چرب امگا-۳. به همین دلیل است که قلوه را به‌عنوان خوراکی مهمی برای کاهش التهاب و تقویت سلامت قلب معرفی می‌کنند.

پختن جگر

نحوه درست پخت جگر

جگر از غذاهای سنتی است که باید در طول سال بسیار کم مصرف شود، به نوع پخت آن توجه گردد.
از کبابی کردن آن به ویژه روی زغال بپرهیزید زیرا چربی بالا و آهن زیاد جگر در صورت تماس با زغال منجر به تولید مواد سرطانزا می شود و سلامت را تهدید می کند.
جگر را به روش های دیگری از جمله جغوربغور یا به شکل خوراک هم می توانید تهیه کنید. در این روش پیاز داغ کنید و به آن زردچوبه بزنید و جگرها را به پیاز اضافه کنید سپس مقداری سیب زمینی را نگینی خرد و در روغن جدا سرخ کرده و بعد به جگرهای پخته اضافه کنید و در آخر با اضافه کردن رب و مخلوط کردن آن غذای تان را نوش جان کنید.
یا می توانید دوطرف جگر ها را بعد از برش های بلند به شکل استیک در روغن سرخ و با اضافه کردن نمک و فلفل نوش جان کنید.
باید بدانید طی پخت جگر سموم، داروهای هورمونی و زواید موجود در آن از بین نمی رود اما در اثر حرارت انواع میکروب های بیماری زا و انگل ها نابود می شود بنابراین جگرها باید به خوبی پخته، سفت و بدون آب شوند. انگل یا کرم زبانی شکل موجود در برخی جگرهایی که به خوبی پخته نشده ، می تواند در ناحیه حلق انسان مستقر شده یا به چشم رفته و موجب اختلالات بینایی شود.

حتماً بخوانید:

روش انتخاب جگر سالم

از کشتارگاه های مورد تایید وزارت بهداشت جگر را خریداری نمایید.
زمان خرید جگر سیاه، رنگ و دانه های سفید روی آن را بررسی کنید.
آبسه یا کیست انگلی اطراف جگر را ببرید و دور بیندازید اما در صورت زیاد بودن تعداد این کیست ها جگر را نخرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا