دسته‌بندی نشده

کودکان بیشتر به کدام سرطان ها مبتلا میشوند ؟

شایع ترین سرطان ها در کودکان

آمار ابتلای کودکان به سرطان ۲.۵ درصد است، البته خوشبختانه درمان‌پذیری سرطان‌های کودکان تقریبا 80 درصد است.»

این آمار در کشور ما حدود ۲.۵ درصد سهم سرطان‌ کودکان است و سرطان‌های بزرگسالان سهم ۹۷.۵ درصدی دارد. از شایع‌ترین سرطان‌هایی که کودکان به آن مبتلا می‌شوند سرطان‌های خونی و لنفوم‌ها است که با نام لوکمیا شناخته می‌شود.

لوکمیا دارای‌ شکل‌های مختلفی است که تقریبا ۸۰ درصد درمان پذیر است.»

سرطان‌های کودکان برخلاف سرطان‌های بزرگسالان با درصد بهبودی بالاتری مواجه هستند، به ایسنا گفت:« سال به سال این شاخص بهبودی در ایران افزایش یافته که مایه خرسندی است.

هر سال حدود ۱۱۰ هزار سرطان جدید در کشور شناسایی می‌شود، وقتی می‌گوییم آمار ابتلای کودکان ۲.۵ درصد است یعنی حدود ۲۰ هزار کودک در سال که تقریبا رقم پایینی است.»

معرفی سرطان های شایع در کودکان

1. Leukemia

حدود 30 درصد از تمام سرطان های کودکان را تشکیل می دهد که اکثر آنها مبتلا به لوسمی لنفوبلاستی حاد (ALL) و بعضی مبتلا به لوسمی میلوئید حاد (AML) هستند .Leukemia ( سرطان مغز استخوان و خون ):Leukemia حدود 30 درصد از تمام سرطان های کودکان را تشکیل می دهد که اکثر آنها مبتلا به لوسمی لنفوبلاستی حاد (ALL) و بعضی مبتلا به لوسمی میلوئید حاد (AML) هستند. علایم ممکن است شامل درد استخوان و مفصل، خستگی، ضعف، رنگ پریدگی، خونریزی یا کبودی، تب، کاهش وزن و سایر علایم باشد .

Leukemia |

علائم سرطان مغز در کودکان

2. تومورهای مغزی و سیستم عصبی مرکزی

این سرطان ها دومین سرطان های پر شیوع در کودکان هستند که شامل حدود 26 درصد سرطان های دوران کودکی می شوند .

دو نوع سرطان مغز داریم:

  1. سرطان مغز اولیه : در این حالت سلول های مغزی خودشان دچار سرطان می شوند.
  2. سرطان مغز ثانویه : در ابتدا سلول های مغز سالم هستند، ولی سلول های سرطانی از سایر نقاط بدن به مغز می آیند و سلول های مغز را سرطانی می کنند، یعنی متاستاز رخ می دهد.

درمان اصلی سرطان مغز در کودکان، عمل جراحی است که طی آن اگر امکان داشته باشد، تومور مغزی به طور کامل برداشته می شود و به دنبال آن برای جلوگیری از رشد مجدد سلول های سرطانی، روش شیمی درمانی و یا رادیوتراپی انجام می شود.

تومورهای مغزی در کودکان

علائم سرطان خون در کودکان

3. لنفومای هاجکین و غیر هاجکین

معمولا در گره های لنفاوی ظاهر می شود و می تواند روی مغز استخوان و سایر اعضای بدن نیز تأثیر بگذارد.

علایم شامل کاهش وزن، تب، عرق، خستگی و تورم غدد لنفاوی زیر پوست در گردن، زیر بغل یا کشاله ی ران می باشد .

4. سرطان سارکوما Rabdomyosarcoma

این نوع سرطان رایج ترین نوع سارکوما در بافت نرم کودکان است و حدود 3 درصد از سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهد.

این نوع سرطان می تواند در هر ناحیه ای از بدن، از جمله سر و گردن، کشاله ی ران، شکم، لگن یا در دست یا پا شروع شود .

5. (سرطان چشم) Retinoblastoma

حدود 2 درصد از سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهد. معمولا در کودکان بالای 2 سال رخ می دهد و به ندرت در کودکان بالای 6 سال دیده می شود .

Retinoblastoma اغلب هنگامی تشخیص داده می شود که والدین یا پزشک متوجه می شوند چشم کودک، به ویژه در عکس هایی که از فلش استفاده می شود، غیرعادی به نظر می رسد .

سرطان چشم در کودکان

لنفوم در کودکان

6. سرطان استخوان

سرطان هایی که در استخوان ها شروع می شوند اغلب در کودکان بزرگ تر و نوجوانان رخ می دهند، اما می توانند در سنین کمتر نیز رشد کنند و حدود 3 درصد از سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهند .

سرطان استخوان در کودکان

جلوگیری از سرطان در کودکان

7. تومور ویلمز یا نفروبلاستوم

تومور این سرطان معمولا در یک کلیه ایجاد می شود و به ندرت دو کلیه را تحت تاثیر قرار می دهد .

بروز این تومور بیشتر در کودکان 3 تا 4 ساله می باشد و معمولا کودکان بالاتر از شش سال، کمتر به این تومور مبتلا می شوند .

این تومور حدود پنج درصد از سرطان های دوران کودکی را به خود اختصاص می دهد و علائمی مانند تب ، درد، تهوع و کم اشتهایی دارد .

8. سرطان سلول های زایا

این نوع سرطان به علت رشد تومور در سلول های تولیدمثلی کودک می باشد که به سلول های تولیدکننده تخمک و اسپرم متاستاز می کند (پخش می شود) و آنها را سرطانی می کند .

علائم سرطان در کودکان

سرطان در کودکان

علائم سرطان در کودکان

با وجود اینکه که درصد کمی از سرطان ها در کودکان اتفاق می افتد ولی با توجه به حساس بودن قضیه برای خانواده‌ها اقتضا می شود که معمولاً خانواده‌ها یک دید کلی نسبت به بعضی از علائم شایع در کودکان داشته باشند که بتوانند استدلال کنند و بدانند که کدام علائم غیر طبیعی هستند و در صورت مشاهده این علائم در اسرع وقت به پزشک نزدیک یا معالج خود مراجعه کنند.

از علائم شایع سرطان درکودکان می توان به تب های پایدار و طلانی مدت که پاسخ به درمان نداشته باشند، کاهش وزن، بی اشتهایی شدید، تعریق، خارش شبانه، اختلال در دید، سردرد اشاره کرد که والدین باید از این علائم اطلاع کافی داشته باشند.

گاهی توده‌های غیر طبیعی، دردهای شکمی مزمن ،گاهی استفراغ، اسهال یا سوءجذب مزمن می تواند نشانه های مشکوک از بروز سرطان باشد.

گاهی بی قراری کودک و در تومورهای مغز افزایش دور سر، استفراغ، توده های غیر طبیعی یا برآمدگی در شکم نیز می توانند از علائم سرطان در کودکان باشند و با مشاهده اینها خانواده باید کودک را به سرعت نزد پزشک ببرند اگر علائم ذکر شده سرطان در کودکان طولانی شوند باید کودک را نزد پزشک برد.

گاهی کم خونی که مزمن شود و کبودی ها و درواقع راش هایی که به صورت کبودی یا به اصطلاح خون مردگی در بدن دیده می شوند می تواند نشان دهنده یک بیماری خونی باشد وگاهی کودکان از درد کمر یا درد استخوانی شاکی هستند و اگر با درمان اولیه بهتر نشدند باید حتما به یک پزشک متخصص اطفال خبره مراجعه بکنند که زودتر بیماری تشخیص داده شود.

چند درصد سرطان‌ها در کودکان درمان پذیر هستند ؟

نوربخش با ابراز امیدواری درباره درمان سرطان در کودکان گفت: سرطان در کودکان یعنی به این معنی نیست که چاره ای وجود ندارد و باید بدانند که با راهکارهای جدید درمان قطعی هم وجود دارد ما در گذشته و بیشتر ۵ سال حداکثر زندگی رو در مورد مبتلایان به سرطان بیان می کردیم و به عنوان مثال می گفتیم که ۳۰ درصد برای سرطان لوکمی درمان قطعی وجود دارد اما اکنون میگوییم ۸۰ درصد لوکمی ها درمان قطعی می‌شوند.

این فوق تخصص بیماری های خون و سرطان کودکان ادامه داد: ما این آگاهی را به خانواده‌ها می دهیم که اگر بیماری سرطان برای فرزندانشان رخ داد به دنبال درمان باشند و مداخله های روانشناسی و روانپزشکی را مد نظر قرار دهند و چرا که این مداخله ها به نتیجه مثبت برای درمان کمک می کنند و روند درمان با موفقیت ادامه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید :

نوروبلاستوما در نوزادان : علائم و درمان بیماری نوروبلاستوما در کودکان

انواع سرطان استخوان : سرطان استخوان چگونه درمان میشود ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا