دسته‌بندی نشده

فواید نوشیدن الکل برای قلب حقیقت دارد؟

الکلی که بعنوان نوشیدنی مصرف میشود همان اتانول است.اتانول اولین دارویی بوده که بعنوان داروی آرام بخش یا خواب آور کشف شده و قبل از کشف خانواده داروهای آرام بخش ؛ الکل بعنوان داروی آرام بخش مورد استفاده قرار می گرفته.بعدها با کشف داروهای جدید و به دلیل اعتیاد آور بودن ,الکل کنار گذاشته شد.

یکی از خواص الکل,ساپرس کنندگی (پایین آورنده فعالیت )سیستم عصبی مرکزی ست.اگر در کنار الکل سایر داروهای ساپرس کننده CNS مصرف شود مثل خانواده بنزودیازپین ها (دیازپام یا والیوم) ,باربیتورات ها (فنوباربیتال) اثر ساپرسی مغز بسیار تشدید میشود و ممکن است فرد زمین گیر شود.و یا در دوزهای بالا ممکن است باعث مرگ است.

فواید نوشیدن الکل برای قلب

فواید نوشیدن الکل برای قلب

اگرچه برای سال هاست که شنیده ایم نوشیدن مقدار کم الکل برای سلامت قلب فوایدی دارد اما مطالعات اخیر فواید نوشیدن الکل برای قلب را زیر سوال برده است.

در اوایل سال جاری سازمان بهداشت جهانی به شدت نسبت به مضرات نوشیدن الکل و افزایش خطر ابتلا به سرطان هشدار داده است و در گزارش خود تاکید کرده است مصرف هر مقداری از الکل هیچ فایده ای ندارد و سلامت فرد را به خطر می اندازد.

فواید نوشیدن الکل برای قلب

بنابراین اگر ریسک ابتلا به سرطان با نوشیدن کم الکل نیز افزایش می یابد و همچنین هیچ اثر مثبت واقعی به قلب ما نمی رساند، آیا اصلا نباید الکل مصرف کنیم؟

دکتر مایکل شاپیر متخصص قلب عروق معتقد است حتی نوشیدن مقدار کم الکل برای ما هیچ فایده ای دربر ندارد.

فواید نوشیدن الکل برای قلب

دکتر شایپر بیان می دارد: “این یک باور مشترک در میان عموم است که مصرف الکل به خصوص فواید شراب قرمز برای سلامت قلب زیاد است اما این باور بر پایه هیچ شواهد علمی مستندی قرار ندارد و حتی اگر مصرف الکل سودی داشته باشد که کاملا روشن نیست، مقدار این سود بسیار کم است.

فواید نوشیدن الکل برای قلب

حقایق و افسانه ها درباره ی حمله قلبی

دکتر شاپیرو محقق دانشگاه علم و سلامت اورگان در پورتلند، تاکید دارد: بیشتر تحقیقاتی که درباره فواید نوشیدن الکل برای سلامتی شعار می دهند هیچ دلیل و یا اثری مشخصی برای آن عنوان نمی کنند؛ اینکه آیا خود الکل از بروز حمله قلبی پیشگیری می کند و یا الکل با کاهش خطر سایر ریسک فاکتورها چنین اثری دارد و یا ترکیب این 2 باهم خطر حمله قلبی را کاهش می دهد؟ پاسخ هیچکدام از این سوال ها هنوز مشخص نشده است.

فواید نوشیدن الکل برای قلب

دکتر شایپر اضافه می کند: در افرادی که در حد اعتدال الکل مصرف می کنند نیز ممکن است برخی عوامل اجتماعی اقتصادی و الگوهای رفتاری وجود داشته باشد که منجر به ارتقا سلامت آنها شود اما هرگز نمی توانیم بگوییم دلیل این موضوع نوشیدن الکل است.

فواید نوشیدن الکل برای قلب

در مقاله مروری چاپ شده در مجله بسیار معتبر پزشکی بریتانیا BMJ ، که بیش از 50 مطالعه ی مربوط به رابطه اثر مصرف الکل بر سلامت قلب، مورد بررسی مجدد قرار گرفته است، از دیدگاه دکتر شاپیر حمایت می کند.

محققان دریافته اند در افرادی که به علت داشتن یک ژن الکل کمتری مصرف می کنند از سلامت قلب بهتری برخوردارند. این یافته محققان نشان می دهد که کاهش مصرف الکل حتی در افرادی که مقدار مصرف الکل آنها در سطح کم و یا خفیف است، سبب افزایش سلامت قلب می شود.

فواید نوشیدن الکل برای قلب

وقوع سکته مغزی زودرس با مصرف الکل و مواد مخدر

نتایج مطالعه ای دیگر نشان می دهد افرادی که مصرف الکل در آنها کم است (1 تا 2 پیک شراب یا مشروبات دیگر) خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی (آریتمی دهلیزی) در آنها افزایش می یابد. فیبریلاسیون دهلیزی سبب افزایش خطر ابتلا به سایر مشکلات ریتم قلبی، خستگی مزمن، نارسایی قلبی و بدتر از همه افزایش احتمال سکته مغزی می شود.

فواید نوشیدن الکل برای قلب

در هر صورت برای داشتن یک زندگی سالم تر و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مختلفی همانند سرطان، سکته مغزی و قلبی و سیروز کبدی و بسیاری از بیماری های دیگر بهتر است از مصرف الکل اجتناب کنید.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا