دسته‌بندی نشده

هشدار درباره افزایش ابتلا به سرطان به خاطر آلودگی هوا

به گفته رئیس مرکز سلامت وزارت بهداشت “سالانه ۲۷۲۴ مورد مرگ منتسب به آلودگی هوا در شهر تهران ثبت می‌شود.” کارشناسان در مورد نقش آلاینده‌های مختلف در افزایش “شکل‌های بدخیم انواع سرطان‌ها” هشدار می‌دهند.

آلودگی هوا

افزایش ابتلا به سرطان بر اثر آلودگی هوا

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، چهار شهر کشور جز 10 شهر آلوده‌ جهان قرار دارند، در همین زمینه محققان با تاکید بر اینکه میان افزایش آلودگی‌ هوا و شیوع برخی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی رابطه معناداری وجود دارد، نسبت به افزایش شکل های بدخیم انواع سرطان‌ها ناشی از افزایش آلاینده‌های محیطی هشدار دادند.

کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد، در کنار قربانیان آلودگی هوا در تهران، هر سال در پایتخت ۲۵۲۲ نفر دچار بیمار قلبی و عروقی و ۴۵۲۵ نفر نیز به دلیل بیماری‌های تنفسی ناشی از آلودگی هوا در بیمارستان بستری می‌شوند.

به گزارش روز چهارشنبه (۸ آبان ۹۲/ ۳۰ اکتبر) خبرگزاری ایسنا کاظم ندافی در اولین کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای شهر تهران، خاطرنشان کرد، از رده خارج کردن سالانه ۷۰ هزار خودروی فرسوده برابر با جلوگیری از آلودگی ناشی از تردد دو میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو خواهد بود، اما “دولت توانایی تامین هزینه‌های آن را ندارد.”

۳۲۱ روز با ذرات معلق بیش از استاندارد

کارشناسان یکی از عوامل تشدید آلودگی هوای تهران را سوخت غیر استاندارد می‌دانند که به منظور جبران کمبود بنزین با تغییر کاربری در تاسیسات پتروشیمی تولید می‌شود. انجمن خودروسازان سال گذشته نسبت به عوارض استفاده از بنزین تولید داخل هشدار داد.

در کشورمان نیز بر اساس گفته‌های رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، 2 هزار و 527 ایرانی به علت آلودگی هوا جانشان را از دست داده اند ضمن آنکه 2 هزار و 522 بیمار قلبی و 4 هزار و 525 بیمار تنفسی همزمان با آلودگی هوا در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند.

نتایج منتشر شده آخرین تحقیقات سازمان بهداشت جهانی و آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (‌IARC) نیز واقعیت جدیدتری را در این زمینه دراختیارمان قرار داده است. این نتایج به ما می‌گوید که در سال 2010 درحدود 223 هزار نفر در سرتاسر جهان در اثر ابتلا به سرطان ریه جان خود را از دست دادند که بیش از نیمی از آنها از ساکنان کشورهای شرق آسیا و چین بوده‌اند.

تا پیش از این IARC برخی از ذرات معلق آلودگی هوا از قبیل دود دیزل را به عنوان مواد سرطان‌زا اعلام کرده‌ بود اما در این گزارش جدید تمامی ترکیبات موجود در آلودگی هوا به عنوان مواد سرطان‌زا معرفی شده‌ است.

بر اساس لیستی که از آلوده‌ترین شهر‌های جهان ارائه شده است شهرهای اهواز در ایران، اولانباتار در مغولستان، سنندج در ایران، لودیانا در هندوستان، کوئتا در پاکستان، کرمانشاه در ایران، پیشاور در پاکستان، گابورونه در بوتسوآنا، یاسوج در ایران و کانپور در هندوستان به ترتیب 10 شهر آلوده جهان هستند. به بیانی دیگر اهواز اولین شهر آلوده جهان، سنندج سومین شهر آلوده، کرمانشاه ششمین شهر آلوده و یاسوج نهمین شهر آلوده جهان اعلام شده‌اند.

شهر های آلوده ایران

عناصر بیماری زا در آلودگی‌ هوا

عضو کمیته علمی انجمن سرطان و خون ایران، به بیان ذرات معلق در هوا معلق در شرایط آلودگی هوا اشاره کرد و یادآور شد: این ذرات به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در بروز برخی بیماری‌ها و همچنین انواع سرطان‌ها نقش داشته باشند.

وی مواد ناشی از سوخت‌های دیزلی، حلال‌ها، فلزات و غبارها را از جمله ذرات بیماری زا نام برد و خاطر نشان کرد: علاوه بر اینها، سموم شیمیایی شناخته شده خطرناک دیگری در هوا موجود است که نقش آنها در بروز سرطان‌ها ثابت شده است از جمله آنها می‌توان به دی اکسید ازت، دی اکسید گوگرد، گاز ازن، منواکسید کربن و هیدرو کربن‌های آروماتیک حلقوی اشاره کرد.

جنابیان منابع آلاینده محیط زیست ناشی از وسایل حمل و نقل عمومی، سموم صنعتی و کشاورزی، احتراق مواد گرم کننده محیطی و وجود برخی کارخانه‌ها در داخل شهرها را از جمله مهمترین منابع انتشار آلاینده‌هادر هوا دانست و یادآور شد: هرچه زمان در معرض آلودگی‌های محیطی قرار گرفتن بیشتر باشد خطر ابتلا به سرطان بیشتر خواهد شد از این رو باید با اقدامات فرهنگی در جهت مقابله با آلاینده‌های محیطی اقدام کرد.

وی با تاکید بر اهمیت توسعه فضای سبز در شهرها و فرهنگ سازی در زمینه فعالیت جسمانی اظهار داشت: تغییر سبک زندگی، رواج نشاط و ایجاد شادی روزانه، مصرف غذاهای سالم و فعالیت‌های بدنی کافی می توانند راهکارهای پیشگیرانه در زمینه کاهش بروز سرطان ها باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا