دسته‌بندی نشده

چگونه میتوان شکمی صاف داشت

چگونه میتوان شکمی صاف داشت

اگر شما به امید داشتن شكمی متناسب و محكم ورزش می‌كنید تنها نیستید. ورزشهای شكمی یكی از پرطرفدارترین و محبوبترین ورزشها هستند كه افراد مختلفی از افراد مبتدی تا ورزشكاران حرفه‌ای آنها را انجام می‌دهند. برای رسیدن به این هدف، ورزشهای زیادی هستند كه می‌توانید آنها را انجام دهید. اما به جز حركات ورزشی باید كاری كنید كه لایه چربی بدن كه روی شكم شما را نیز پوشانده است كاهش پیدا كند تا عضلاتی كه خوب شكل گرفته‌اند نمایان‌تر شوند.

ورزشهای شكمی

برای ساختن عضلات شكم باید ورزشهای ویژه‌ای انجام دهید كه روی همه‌ی عضلات شكمی كار كند و همه آنها را فعال كند. ورزشهای زیادی هستند كه می‌توانید آنها را انجام دهید. برای استفاده از برخی تجهیزات باید به باشگاههای ورزشی بروید اما برای انجام بسیاری از ورزشها نیاز به خارج شدن از منزل ندارید و می‌توانید در خانه آنها را انجام دهید. تجهیزاتی نیز وجود دارند كه می‌توانید در منزل به خوبی از آنها استفاده كنید. مانند توپهای بزرگ ورزشی. می توانید برای درازنشست از توپ ورزشی استفاده كنید. البته برای این كار باید به حد كافی تبحر داشته باشید تا بتوانید تنه‌ی خود را روی توپ نگه دارید و تعادل خود را حفظ كنید. این كار باعث می‌شود كه حین انجام درازنشست عضلات بیشتری به كار گرفته شوند.

چگونه میتوان شکمی صاف داشت

تغذیه

برای كاهش چربی بدن و ظاهر شدن عضلات به تغذیه‌ی صحیح نیاز دارید. رژیم غذایی باید شامل نسبتهای متعادل از كربوهیدرات، پروتئین و چربی باشد. خوردن چند میان وعده‌ی كوچك در طول روز موجب می‌شود كه سیر بمانید و گرسنگی كاهش پیدا كند. برای جلوگیری از شكل‌گیری چربی در بدن، كلسیم مصرف كنید، صبحانه بخورید و غذاهای پر فیبر مصرف كنید. در طول روز آب كافی بنوشید و مطمئن شوید كه كالری مصرفی خود را زیاد كاهش ندهید چون ممكن است روند متابولیسم بدن كند شود.

ورزش ایروبیك

ورزشهای ایروبیك بهترین راه برای سوزاندن كالری و تنظیم كردن وزن هستند. كاهش كالری مصرفی بدون ورزش منجر به كاهش وزن می‌شود اما مطمئنا پس از مدتی روند كاهش وزن ثابت خواهد ماند و پیشرفت نخواهد كرد. حتی ممكن است ادامه‌ی این روند موجب از دست رفتن حجم عضلات شود. برنامه‌ی ورزشی فردی و منظم می‌تواند به حفظ عضلات كمك كند.

افزایش تعادل

شما باید ورزشهایی برای افزایش تعادل، پایداری و افزایش نیروی تنه انجام دهید. این كار موجب می‌شود كه عضلات مركزی بدن در شكم، كمر و لگن نیز قدرتمند شده و انجام سایر حركات هم برای شما ساده‌تر گردد. این گروه عضلات مركزی موجب پایداری ستون مهره‌ها می‌شوند و با تكیه بر همین عضلات است كه اندامها می‌توانند حركت كنند. تقویت عضلات مركزی بدن برای انجام هر نوع حركتی خصوصاً حركات قدرتی اهمیت دارد.

تركیب این روشها و داشتن تغذیه مناسب، ورزش آیروبیك و تقویت عضلات مركزی به صورت منظم و مداوم، ‌شكمی قوی صاف و متناسب به شما خواهد بخشید.

حال راهکارهای دیگر در ادامه….

سئوالي كه اين روزها بيش از هر زمان ديگري شنيده مي شود . متخصصين ورزشي در جواب اين نكته را ذكر مي كنند كه اگر بخواهيد شكمي صاف داشته باشيد بايد روي آن كار كنيد شكم لاغر نيازمند تركيبي از تغذيه خوب ، سلامت قلب و عروق و ورزشهاي شكمي مي باشد . كسانيكه اين سه را تركيب كنند بهترين نتايج را خواهند گرفت .

چگونه میتوان شکمی صاف داشت

تغذيه خوب براي سلامت كلي بدن يك جزء بسيار ضروري است . در صورتيكه اكثريت كالري مصرفي خود را از غذاهاي آماده بدست بياوريد داراي بدني ناسالم و فاقد مواد مغذي خواهيد بود . از سوي ديگر انتخاب غذاي مناسب باعث لاغر شدن خواهد بود . اگر غذاي كامل و طبيعي بخوريد مي توانيد به نسبت زمانيكه از غذاهاي آماده استفاده مي كنيد غذاي بيشتري بخوريد .

اگر چه تعادل كالري هاي مصرف شده يا كالري هاي استفاده شده مهم است ولي فقط محاسبه ها كافي نيست . توصيه مي شود كه در روز پنج تا شش وعده غذا ولي با حجم كم مصرف كنيد . به اين ترتيب متابوليسم شما در تمام روز حفظ شده و به شما انرژي مي دهد . و همچنين مانع پرخوري شما خواهد شد .

ورزش به تنهايي براي مصرف كالري ها خوب است ولي بدون كنترل رژيم غذايي فقط تكيه به ورزش يك راه طولاني و كند رسيدن به نتيجه است .

تحرك قلبي – عروقي به شكل دويدن ،‌ پياده روي ، دوچرخه سواري مي تواند به سوزاندن كالري ها كمك كند . ورزش آئروبيك همراه با يك رژيم غذايي متعادل مي تواند به شما در كاهش چربي روي عضلات كمك كند .

● بيشتر بهتر نيست
شما نمي توانيد ميزان چربي خود را كاهش دهيد مگر با ميزان زيادي ورزش شكم ( و يا انواعي از ورزشهاي آئروبيك ) كه غيرضروري و اتلاف وقت است .

عضلات شكمي از سه لايه تشكيل شده اند . عميقترين لايه عضله ترانسورسوس ابدومينيس است كه بعنوان كمربند بدن عمل كرده و حمايت و ثبات بدن را فراهم آورده و نقش مهمي در بازدم دارد . در وسط عضله ركتوس ابدومينيس است كه باعث خم شدن ستوان فقرات به جلو مي شود . سطحي ترين عضلات نيز مايل داخلي و خارجي هستند كه تنه را چرخانده و براي بدن حركات چرخشي و جانبي را ايجاد مي كنند .

ورزش هاي زير عمدتاً براي افراد در دهه دوم و سوم زندگي طراحي شده و هر چقدر سن بالاتر مي رود اين ورزش ها مشكل تر مي شود زيرا چربي زيرجلدي بيشتري تجمع مي يابد . اگر چه با برنامه ريزي دقيق حتي افراد در دهه چهارم و پنجم زندگي خود نيز مي توانند به هدف مطلوب برسند .

از لحاظ ژنتيكي زنان نسبت به مردان داراي يك نكته منفي مي باشند . بدن آنها چربي بيشتري از مردان ذخيره مي كند . علت اين مسئله اين است كه بدن زنان براي بارداري و تغذيه كودك طراحي شده و چربي منبع انرژي اوليه براي حمايت از تكامل جنين است . بعلاوه مردان با تمرينات مرتب سريعتر وزن خود را كاهش مي دهند . كاهش شديد چربي بدن در زنان حتي ممكن است منجر به نامنظمي سيكل قاعدگي آنان شود .

چگونه میتوان شکمی صاف داشت

اگر چه داشتن شكم كاملاً تخت و صاف يك هدف بسيار مشكل مي باشد كه نيازمند صرف وقت زيادي است ولي با اين وجود دلايل مهم ديگري نيز براي ورزش شكم وجود دارد . عضلات شكم باعث بهبود وضعيت بدن ،‌ كاهش كمردرد و كاهش صدمات مي شوند .
مؤثرترين ورزشهاي شكم به شرح ذيل مي باشد . اين ورزش ها بايد ۲ تا ۳ بار در هفته انجام شوند . ( براي مبتديان دوبار در هفته براي شروع كافي است ) هر ورزش بايد تا آخرين لحظه قدرت عضلات انجام شود كه معمولاً بين ۹۰-۳۰ ثانيه طول مي كشد . همچنين هر بار نبايد بيش از ۲۰-۱۵ بار اين حركات را تكرار كرد . بين حركات براي ۳۰ تا ۶۰ ثانيه استراحت كنيد . روي انجام هر ورزش به شكل مناسب تمركز كنيد .

۱) روي زمين دراز كشيده و زانوها را ۹۰ درجه خم كنيد . كف پاها از همديگر و از سطح زمين چند سانتيمتر فاصله داشته باشد . دست ها را كنار بدن بگذاريد ( اگر تجربه بيشتري داريد دست ها را پشت گوش ها قرار دهيد ) روي انقباض شكم تمركز كنيد و لگن خود را بالا آورده و به سمت قفسه سينه خود نزديك كنيد . در زمان انقباض عضلات ، نفس خود را خارج كنيد . هنگام برگشت به وضعيت شروع هوا را بداخل بكشيد .

۲) اين ورزش باعث فعاليت تمام تنه بخصوص عضله ترانسورسوس ابدومينيس مي شود روي شكم خود دراز كشيده و سپس خود را روي انگشتان پا و ساعد بالا ببريد ( ساعد موازي شانه ها و روي زمين ) در حاليكه عضلات شكم را منقبض كرده و پشت خود را صاف نگه مي داريد . اين وضعيت را براي ۵ ثانبه حفظ كرده ، سپس استراحت كرده و تكرار كنيد . نهايتاً سعي كنيد كه اين وضعيت را براي ۹۰ ثانيه بدون استراحت براي يكبار حفظ كنيد . اگر با تجربه تر باشيد مي توانيد اين ورزش را بجاي ساعد روي دستها انجام دهيد ( بعنوان يك مبتدي روي دستان و زانوها با ستون فقرات صاف شروع كرده و فقط عضلات شكم را هنگام بازدم منقبض كنيد بدون اينكه پشت خود را حركت دهيد .

۳) ( دوچرخه ) اين ورزش روي عضلات مايل وركتوس ابدومينيس مؤثر است . به پشت دراز كشيده در حاليه مفصل لگن و زانوها در حالت ۹۰ درجه خم شده باشند و سينه به بالا كشيده شده باشد و دستها پشت سر باشد پاي چپ را بطرف جلو داده و در همان زمان زانوي راست را به سمت سينه كشيده و شانه چپ را به سمت زانوي راست بچرخانيد مراقب باشيد كه بازو بصورت نچسبد . حركات آهسته و كنترل شده بدون حركت لگن داشته باشيد .

در صورتيكه ورزشهاي فوق بصورت منظم انجام شوند تغيير واضح در قدرت و توان تمام بدن ظرف شش هفته ملاحظه خواهد شد . صبور باشيد و معتقد باشيد كه شكم تخت امكان پذير است .

گردآوری : مجله اینترنتی دلگرم

راه های موثر برای سلامتی شما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا