دسته‌بندی نشده

هر آنچه لازم است برای تکثیر و نگهداری از گیاه طناب هندو بدانید !

گیاه ریسمان هندو چیست؟

گیاه ریسمان هندو (Hoya carnosa ‘Compacta’ یا ‘Krinkle Kurl’) یک گونه برگ مجعد از گل چینی یا گیاه مومی (Hoya carnosa) است. این گونه نیمه آبدار، چند ساله و شبه رونده به دلیل شاخ و برگ های سرسبز، مومی شکل، برگ های پیچش دار منحصر به فرد و شکوفه های چشمگیرش شناخته شده است. آنها بومی آسیای شرقی و استرالیا هستند و معمولاً به عنوان گیاهان آپارتمانی در آمریکای شمالی نگهداری می شوند و مراقبت از آنها آسان است. رشد کند و البته عمر طولانی دارند و برای دوستداران گیاهان تازه کار عالی هستند.

برخلاف هویا کارنوزا، گونه Compacta عادت رشد آویزانی دارد و برگ‌های دنباله‌دار هنگام آویزان شدن بر روی تاقچه‌های قفسه‌های مرتفع یا در سبدهای آویزان عالی به نظر می‌رسند. گل های زیبای سفید متمایل به صورتی، معطر و ریز ستاره ای شکل یکی دیگر از عناصر محبوب این گیاه است. آنها در خوشه های توپی شکل رشد می کنند و از اوایل بهار تا تابستان ظاهر می شوند. گل ها می توانند تا چند هفته دوام بیاورند و گیاهان سالم به خوبی گل می دهند.

روش مراقبت از گیاه طناب هندو

اگر شما یک تازه کار در پرورش گیاه آپارتمانی هستید و به دنبال چیزی هستید که نیاز به نگهداری زیادی نداشته باشد، پس یک گیاه طناب هندو می تواند یک انتخاب عالی باشد. آنها فقط به یک مخلوط گلدانی با زهکشی خوب، مقدار مناسبی از گرما و نور روشن و غیر مستقیم خورشید برای رشد نیاز دارند.

گیاه ریسمان هندو چیست؟

نیازهای گیاه طناب هندو

نور
نور روشن اما غیرمستقیم بهترین نتیجه را از نظر رشد و گلدهی دارد. از قرار دادن گیاه طناب هندو خود جلو پنجره ای که در معرض آفتاب مستقیم بعد از ظهر طولانی قرار می گیرد خودداری کنید. آفتاب مستقیم بیش از حد می تواند برگ ها و شاخ و برگ های زرد را بسوزاند.

خاک
همانطور که از گونه های اپی فیتیک (که می تواند روی شاخه های گیاهان دیگر رشد کند) انتظار میرود، خاک سنگین برای گیاه طناب هندو مناسب نخواهد بود. این گیاه به مخلوط گلدانی با زهکشی سریع نیاز دارد که سبک باشد. شرایط غرقابی باعث مرگ گیاه شما می شود، بنابراین افزودن پرلیت و پوست ارکیده به مخلوط گلدان می تواند برای اطمینان از زهکشی خوب مفید باشد. ریشه ها به خاکی با هوادهی خوب نیاز دارند.

آب
این نیمه ساکولنت آب را در شاخ و برگ خود ذخیره می کند. در طول دوره رشد فعال خود در بهار و تابستان، به آبیاری منظم بیشتری نیاز دارد، اما این باید زمانی باشد که چند اینچ بالای خاک کاملاً خشک شود. در این مرحله، گیاه شما نیاز به آبیاری عمیق دارد، اما باید مطمئن شوید که در گلدانی با سوراخ های زهکشی مناسب رشد می کند.

بهترین روش آبیاری این است که گیاه خود را روی سینک نگه دارید، خاک را خیس کنید، اجازه دهید آب تمام شود، و پس از تخلیه گلدان را روی یک نعلبکی قرار دهید. مطمئن باشید که مخصوصاً در دوره خواب زمستانی، در مورد میزان آبیاری گیاه طناب هندو خود محافظه کار هستید. در فصل زمستان به رطوبت مورد نیاز گیاه خود توجه بیشتری داشته باشید.

دما و رطوبت
گیاهان طناب هندو از دمای ثابت و گرم استقبال می کنند. هر دمایی زیر 50 درجه فارنهایت مشکل ساز خواهد شد. با توجه به اینکه بیشتر دمای داخل خانه بسیار بالاتر از این است، با این حال، این گونه به عنوان یک گیاه آپارتمانی به خوبی عمل می کند. فقط مطمئن شوید که از آن در برابر تغییرات دمایی ناگهانی محافظت کنید. از قرار دادن گیاه خود در کنار رادیاتور یا روی طاقچه پنجره ای باید اجتناب شود.

سطوح کم رطوبت می تواند منجر به از بین رفتن ظاهر مومی و براقی شود که شاخ و برگ گیاه به آن معروف است. اگر محیط خانه شما خشک است، می توانید از یک مرطوب کننده برای اطمینان از داشتن شاخ و برگ سبز و گل های زیبا استفاده کنید. یک گزینه جایگزین این است که گلدان گیاه را روی یک سینی پر از سنگریزه قرار دهید. این اجازه می دهد تا آب تخلیه شده در زیر گیاه بدون تماس با ریشه ها بنشیند.

روش مراقبت از گیاه طناب هندو

هرس
تقریباً سالی یک بار در بهار، ساقه های ساق پشتی را کوتاه کنید و رشد گیاه مرده را کاهش دهید. با این حال مراقب باشید که دمگل های گیاه را جدا نکنید، زیرا این کار مانع از گلدهی در فصل بعد می شود.

کود
برای اطمینان از اینکه گیاه طناب هندو شما همچنان به تولید شاخ و برگ های شاداب و درخشان و شکوفه های فراوان سالم ادامه می دهد، در طول فصل رشد آن را با دوز کمی کود تغذیه کنید. کافی است فقط هر دو ماه یکبار یک محلول ضعیف را تغذیه کنید و گیاه در زمستان به هیچ تغذیه ای نیاز نخواهد داشت. انتخاب کودی که دارای پتاسیم بالا باشد به بهترین نتیجه از نظر گلدهی کمک می کند.

آفات رایج
این گیاهان مقاوم مستعد جذب آفات نیستند. با این حال، یک گیاه تحت استرس ممکن است طعمه شپشک‌ آرد آلود، فلس یا شته‌ها شود. مراقبت بهتر و استفاده از روغن باغبانی می تواند کمک کننده باشد.

انواع گیاه طناب هندو

بیش از 400 گونه از هویا کارنوزا وجود دارد که بیشتر بر اساس رنگ یا تنوع غالب است. به عنوان مثال، یک نسخه متنوع محبوب از این گیاه وجود دارد که دارای برگ هایی است که دارای حاشیه های صورتی یا سفید مایل به کرم است. انواع محبوب عبارتند از:

  • “کریمسون ملکه” گیاهی رنگارنگ که رنگ های صورتی، کرمی-سفید و سبز دارد.
  • “Crispa Variegata” دارای برگ‌هایی به رنگ سبز روشن با رگه‌های زرد طلایی است.
  • “Crispa” گونه ای با برگ های پیچ خورده است که گل های زیبایی در سایه های قرمز دارد.

روش تکثیر گیاهان طناب هندو

گیاهان طناب هندو را می توان به راحتی از قلمه های ساقه تکثیر کرد. یک تکه در حدود 4 اینچ از یک ساقه سالم بردارید. اطمینان حاصل کنید که حداقل دو یا سه گره روی برش دارید. برگ ها را از قسمت پایینی جدا کرده و اجازه دهید قلمه یک شبه خشک شود. قلمه را می توان در یک خاک گلدان با زهکشی خوب و هوا ریشه دار کرد یا می توانید قلمه را در آب ریشه دار کنید. توجه داشته باشید که قلمه ها کند ریشه می کنند و رشد می کنند – درست مانند گیاهان بالغ.

نحوه رشد گیاهان طناب هندو از بذر

رشد گیاهان طناب هندو از طریق بذر بسیار دشوار است و هیچ تضمینی وجود ندارد که گیاه حاصل شبیه به اصل باشد. بنابراین تکثیر از قلمه ها توصیه می شود.

این گیاهان بسیار کند رشد می کنند و دوست دارند گلدانی شوند، بنابراین نیازی به گلدانزنی مجدد ندارند. معمولا توصیه می شود آنها را در یک ظرف کوچک قرار دهید. آنها به سرعت رشد نمی کنند و اندازه کوچکتر خطر آبیاری بیش از حد را کاهش می دهد.

فقط مطمئن شوید که هر گلدانی که انتخاب می کنید دارای سوراخ های زهکشی کافی باشد تا از ایجاد شرایط خیس جلوگیری شود. اگر مطمئن نیستید که گیاه طناب هندو شما نیاز به گلدان مجدد دارد، به دنبال خشک شدن سریع خاک پس از آبیاری، باشید.

روش تکثیر گیاهان طناب هندو

چگونه گیاه طناب هندو را وادار به گلدهی کنیم؟

در مورد یک گیاه جدید صبور باشید، زیرا ممکن است چند سال طول بکشد تا شروع به تولید شکوفه کند. اگر قبلاً چند فصل صبر کرده اید، این نکات را در نظر داشته باشید:

نور مستقیم و بیش از حد خورشید می تواند باعث سوختگی برگ برای گیاهان طناب هندو شود. نور بسیار کم به این معنی است که عادت رشد آنها بسیار کند خواهد بود و ممکن است گلی تولید نکنند.

اگرچه این گیاه می‌تواند در دوره‌های خشکسالی دوام بیاورد، اما اگر برای مدت طولانی خشک بماند، دچار ریزش گل میشود یا اصلاً شکوفه‌ای نمیدهد. به همین ترتیب، آبیاری بیش از حد می تواند باعث ریزش جوانه شود.

تغذیه بیش از حد این گیاهان می تواند منجر به تولید برگ های کوچکتر از حد متوسط ​​شود که می توانند چروکیده و نامناسب شوند و همچنین باعث عدم شکوفه می شوند.

منبع : الی ماما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا