دسته‌بندی نشده

نابودگران خلط پشت گلو : (گیاهان دارویی برای درمان چرک گلو)

با بهترین دارو گیاهی خلط ‌آور از شر سرفه خلاص شوید

به گزارش دلگرم : داروی گیاهی خلط‌آور برای درمان و رفع سریع سرفه‌های خشک استفاده می‌شود. سرفه معمولی یک رفلکس طبیعی بدن انسان است که در تمیز نگه داشتن ریه‌ها و راه‌های هوا و عملکرد صحیح تنفس کارکرد حیاتی دارد. سرفه اغلب آزاردهنده نیست و سرفه‌هایی که مداوم نباشند، نگران‌کننده هم نیستند. زمانی که سرفه مداوم شده و به نظر نمی‌رسد که از بین برود ممکن است مربوط به بیماری باشد و در این مواقع به فکر پزشک و دارو می‌افتید. داروهای گیاهی روز به روز بیشتر توانسته‌اند در درمان و شادابی مؤثر باشند.

اتفاقاً بیشتر مردم دوست دارند از داروهای طبیعی برای درمان امراض استفاده کنند. بیشتر داروهای طبیعی از گیاهان گرفته می‌شوند و تعدادشان کم هم نیست. خوشبختانه ایران جزو کشورهایی است که از تنوع گیاهی بسیار خوبی برخوردار است و طبیبانی چون بوعلی سینا نیز چراغدار طب سنتی هستند. نوشیدن آب و جوشانده‌های گیاهی خلط‌آور برای پاک کردن و قورت دادن خلط راه اول در برخورد با سرفه است.

در واقع از مهم‌ترین دسته داروهای گیاهی،دارو گیاهی خلط‌آور است که در این نوشته راجع به انواع آن اطلاعات مفیدی به شما می‌دهیم.پزشکان می‌گویند سرفه ناشی از سرماخوردگی یا سرفه فصلی را درمان نکنید، مگر اینکه مزاحم خوابتان شده یا مانع زندگی روزمره شود. این توصیه به این دلیل است که سرفه مخاط را بیرون آورده و ریه‌های شما را تمیز می‌کند. سرفه همراه با خلط می‌تواند خوب باشد و بدن به صورت طبیعی با سرفه کردن جلوی انسداد مجاری تنفسی را می‌گیرد و آن‌ها را پاک می‌کند.

بهترین داروهای گیاهی خلط آور و روش‌های خانگی برای از بین بردن خلط گلو

آشنایی با دارو گیاهی برای سرفه و درمان فوری سرفه خشک

سرفه‌هایی که خیلی خطرناک نیستند را می‌توان با داروی گیاهی خلط‌آور برطرف کرد. داروهای گیاهی خلط‌آور می‌توانند درد و سوزش گلو و سینه ناشی از سرفه را برطرف کرده و کاهش می‌دهند. شربت‌ها و داروهای گیاهی خلط‌آور از گیاهانی ساخته می‌شوند که حاوی مواد تسکین‌دهنده سیستم تنفسی و کاهنده سرفه هستند. دارو گیاهی خلط‌آور ابتدا باید باعث رقیق کردن خلط در گلو شده تا سرفه بتواند بهتر خلط را از گلو خارج کند. وقتی خلط گلو می‌تواند با سرفه خارج شود، در مدت زمان کوتاه‌تری بهبودی حاصل می‌شود.

دومین مزیت دارو گیاهی خلط‌آور افزایش مژک‌های تنفسی است. حرکت مژک‌های تنفسی ریه با کمک داروی خلط‌آور بیشتر شده، میکروب و آلودگی به سرعت و آسانی با هر بار سرفه از گلو خارج یا در فر آیند گوارش هضم و دفع می‌شود. رزماری، این گیاه عجیب و خوشبو برای ایرانیان شناخته شده است و همه‌جا می‌توان مقداری از آن را تهیه کرد. خواص رزماری بسیار زیاد است و یکی از آن‌ها تحریک سیستم ایمنی بدن و درمان سریع سرفه و عفونت است. رزماری می‌تواند کاری کند که سریع‌تر احساس بهبود از هر بیماری را داشته باشید.

عصاره تیموس بهترین دارو گیاهی خلط ‌آور

عصاره تیموس بهترین دارو گیاهی خلط ‌آور

عصاره تیموس برای درمان سرفه ناشی از عفونت دستگاه تنفسی استفاده می‌شود. این عصاره می‌تواند در سرعت درمان سرفه و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید باشد. تیموس یک ماده ضدمیکروبی، ضدالتهاب تنظیم‌کننده دستگاه ایمنی بدن و آنتی‌اکسیدان است که معمولاً آن را از عصاره آویشن و پامچال استخراج می‌کنند. عصاره تیموس به عنوان دارو گیاهی خلط‌آور کمکی در بهبود سرماخوردگی و برای بهبود سرفه توصیه می‌شود.

این عصاره دارای تیمول و کارواکرول است که از آویشن پرورش داده شده گیاهی گرفته می‌شوند. این دارو نوعی اکسپکتورانت و محرک ترشح مخاط است و به خروج موکوس کمک می‌کند. مواد ضدالتهاب و ضد قارچ نیز در این دارو وجود دارند. اثربخشی داروهای حاوی عصاره آویشن که با کمی مواد مصنوعی دارویی ترکیب شده، بسیار بهتر و قابل رقابت با داروهای کاملاً مصنوعی است. جوشانده آویشن در درمان برونشیت‌های حاد و سرفه‌های مکرر موفقیت‌های زیادی داشته است و عصاره تیموس علاقه و اعتماد به آویشن و فرآورده‌های آن را دوچندان کرده است.عصاره تیموس دارو گیاهی خلط آور سرفه است و خاصیت ضد التهابی قوی دارد.

عصاره ختمی و درمان سرفه خشک

عصاره ختمی و درمان سرفه خشک

گیاه گل ختمی بعد از چند سال در تابستان شروع به گل دادن می‌کند. زمانی که ختمی به سن گل دادن می‌رسد از برگ و ریشه آن برای درمان گلو درد و رفع سرفه استفاده می‌کنند. هیچ عوارض جانبی برای گل ختمی و عصاره آن دیده نشده است ولی در مورد فواید آن دلایل بسیاری می‌توان نام برد. برگ و ریشه گل ختمی حاوی موسیلاژ است که داروی ضدسرفه و آرام‌بخش مجاری تنفسی است.

امروزه می‌توانید چای ریشه گل ختمی و یا شربت نوشیدنی گل ختمی را به آسانی پیدا کنید. اگر چای گل ختمی را به صورت گرم بنوشید می‌تواند تأثیر سریع‌تری داشته باشد. چای گرم گل ختمی می‌تواند تسکین‌دهنده سرفه‌هایی که همراه با گلودرد هستند، باشد. استفاده از ریشه گل ختمی برای کودکان توصیه نمی‌شود. برای تهیه جوشانده ریشه ختمی مقدار یک قاشق ریشه خرد شده را در یک لیوان آب جوش بریزید و پس از 15 دقیقه آماده می‌شود. این نوشیدنی را سه نوبت در روز می‌توان میل کرد.تنفس بخار عصاره گل ختمی همراه با افشره خوراکی آویشن در درمان سرفه‌های خشک ناشی از سرماخوردگی به خصوص برای سیگاری‌ها مؤثر است.

رفع سرفه با دارو گیاهی پروپولیس پلاس ساپلاس مدز

رفع سرفه با دارو گیاهی پروپولیس پلاس ساپلاس مدز

پروپولیس پلاس ساپلاس مدز را به عنوان داروی ضد ویروس و تقویت‌کننده سیستم ایمنی می‌شناسیم. داروهای ضدویروس می‌توانند حتی سرفه‌های خطرناک و شدید را که علل ویروسی دارند درمان کنند. پروپولیس پلاس ساپلاس مدز بهبوددهنده دستگاه تنفس و درمان‌کننده سرماخوردگی است. این شربت دارای ترکیب چندین عصاره طبیعی از گیاهان پروپولیس، اکیناسه، مریم گلی، آویشن باغی، خرگوشک، اقطی سیاه، کاج جنگلی، پامچال، بارهنگ و ختمی است. این شربت را بدون نگرانی از ایجاد حساسیت می‌توانید برای افراد بالای 6 سال استفاده کنید.مقداری اسانس‌های گیاهی و عسل برای ایجاد طعم مناسب به این شربت اضافه شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به سرماخوردگی، آنفولانزا و کرونا ضعف سیستم ایمنی بدن است. مصرف این شربت از ورود ویروس به داخل سلول‌ها جلوگیری می‌کند و به خصوص مانع از ابتلای کودکان به عفونت‌های مجاری تنفسی می‌شود.

حتماً بخوانید:

عصاره اکیناسه و درمان انواع سرفه

اکیناسه یا سرخار گل دارویی اصلی دارو گیاهی خلط‌آور عصاره اکیناسه است. ترکیبات فعال موجود در این گیاه نقش آنتی‌اکسیدانی دارند و از بدن در برابر آسیب محافظت می‌کنند. عصاره اکیناسه اثر تقویت‌کننده سیستم ایمنی نیز دارد. این عصاره با مهار ویروس آنفولانزا از ایجاد عفونت و گسترش آن جلوگیری می‌کند. عصاره اکیناسه را می‌توانید برای پیشگیری از آنفولانزا نیز استفاده کنید.خواص ضد میکروبی آن سرفه را درمان می‌کند. این گیاه مدتی است که پرفروش‌ترین گیاه در دنیا شده است و داروهای ساخته شده از اکیناسه بیشترین سهم بازار را در میان داروهای گیاهی به دست آورده است. جالب است بدانید که فرآورده‌های این گیاه به عنوان کمک درمانی در عفونت‌های ناشی از شیمی درمانی استفاده می‌شود.در ایران از سال 1373 این گیاه شناخته شد. اثرات آنتی ویروسی عصاره گیاه اکیناسه بر علیه ویروس‌های سینسیتال تنفسی و ویروس آنفولانزای نوع A و B انسانی خاصیت ضدویروسی قوی دارد.

فعالیت آنتی‌باکتریال مواد مؤثر موجود در عصاره اکیناسه در عفونت‌های دستگاه تنفس تحتانی و فوقانی، خاصیت آنتی‌باکتریال قوی دارد.شربت‌ها و عصاره‌های سنتی زیادی برای رفع سرفه‌های خشک یا معمولی وجود دارند که بعضی از آن‌ها پیشینه چند صد ساله در درمان سرفه و خلط دارند. در بسیاری از موارد سرفه می‌تواند بدون داروهای مصنوعی درمان شود و هیچ‌کدام از ما علاقه نداریم بدنمان را از داروهای شیمیایی و مصنوعی پر کنیم. توجه و محبوبیت دوباره داروهای گیاهی می‌تواند چیز خوبی باشد اگر به بهترین عصاره‌های گیاهی و علوم داروی گیاهی دسترسی داشته باشیم. برای روی آوردن به درمان‌های گیاهی نیازی نیست دست به دامان عطاری‌ها شویم. مهم‌ترین چیزهایی که می‌توانیم از آن‌ها دارویی خلط‌آور و ضدسرفه بسازیم را در خانه داریم و چیزهایی است که به طور معمول جزو خریدهای خانه هستند.

عسل، لیمو، سرکه سیب و نعناع را همه می‌شناسیم و هر هفته می‌خریم. نوشیدن شربت‌ها و جوشانده‌های این مواد می‌توانند سرفه‌های خشک و ملایم و حتی حاد را درمان کرده یا تا اندازه زیادی التیام بخشد. سرفه‌های ایجاد شده بر اثر آلرژی، دود، گرد و غبار و آسم و حتی سرماخوردگی و آنفولانزا می‌توانند با درمان خانگی بهبود یابند.می‌توانید چند دارو گیاهی خلط‌آور ساده را در خانه بسازید. روش‌های درمان خانگی سرفه و خلط شامل شربت عسل آب‌لیمو، عصاره نعناع، عصاره گل ختمی، آویشن و سرکه سیب هستند که روش تهیه هر کدام را شرح می‌دهیم.

رفع سرفه با نوشیدنی لیمو و عسل

رفع سرفه با نوشیدنی لیمو و عسل

این داروی خوشمزه و محبوب را همه می‌شناسند و کم و بیش با خواص آن آشنا هستند. عسل و لیمو سنتی‌ترین درمان رفع سرفه و تسکین گلو است. علاوه بر خواص زیاد درمانی این نوشیدنی، طعم فوق‌العاده خوب این عصاره شفابخش را نمی‌توان نادیده گرفت؛ حتی اگر بیمار نباشید. لیمو و عسل به عنوان یک اکسیر درمانی در جهان سلامت شناخته شده و معروف است.این نوشیدنی چربی‌ها و سموم بدن را خارج می‌کند. لیموترش دارای ویتامین‌های نوع A.B.C است. عسل و لیمو را به ویژه برای رفع سرفه‌های خشک و چرکی مفید می‌دانند. عسل چسبناک و غلیظ بوده و می‌تواند مدتی در گلو بماند و اثر تسکین‌دهنده خود را به عضلات گلو منتقل کند. همچنین می‌تواند مقداری از مخاط گلو را به سیستم گوارش منتقل کرده تا دفع شود.

حتی هسته‌های لیموترش در طب مصرف داشته و از آن لیمونین استخراج می‌کنند. خواص ضدسرطان لیموترش به خاطر وجود فلاونوئید در آن است. فلاونوئید علاوه بر مبارزه با سرطان و تکثیر سلول‌های سرطانی، ضدعفونی‌کننده گلو و خنک کننده حرارت اضافی در بدن نیز هست. معالجه با لیموترش شامل فهرست بلندی می‌شود که برخی از آن‌ها مثل تب، سرفه، تنگی نفس، روماتیسم، درد کمر، ورم کلیه، سیاتیک و دیابت می‌توانند با نسخه‌های مختلف مصرف لیمو درمان شوند. عسل و آبلیمو برای سرگیجه، سر درد و درمان انواع عفونت‌های داخلی مفید است.

زنجبیل داروی گیاهی خلط ‌آور

زنجبیل داروی گیاهی خلط ‌آور

زنجبیل یا زنجفیل Ginger یک گیاه باستانی، مقدس و مورد احترام در همه فرهنگ‌هاست. زنجبیل مملو از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که ضداسترس و ضدفشار خون بوده و مهم‌تر از همه مفید برای ریه و قلب و افزایش‌دهنده عمر انسان است. مواد فعال زیستی موجود در زنجبیل می‌تواند خطر عفونت را کاهش داده و یک محافظ قوی سیستم ایمنی بدن است. حتی مصرف هر روز زنجبیل نمی‌تواند کمترین عوارض جانبی ایجاد کند.زنجبیل ضد ویروس و ضدباکتری است و به دلیل همین خواص می‌تواند برای بیماری‌های گلو و دستگاه گوارش مفید باشد. زنجبیل به دلیل ضدالتهاب بودن باید بتواند سرفه‌های آسم را تسکین دهد. همچنین تهوع و درد گلو را به دلیل مشابه می‌تواند تسکین دهد.

حتماً بخوانید:

یک مطالعه نشان داده که برخی ترکیبات ضدالتهابی موجود در زنجبیل می‌توانند غشاهای موجود در مجاری تنفسی را شل کرده و سرفه را کاهش دهند. این مطالعه توانسته نکته مهم و با ارزشی را در مورد زنجبیل و خواص درمانی آن اثبات کند. خوردن زنجبیل یا داروهای سنتی حاوی زنجبیل حالت تهوع و ناراحتی معده ایجاد شده در اثر آنفولانزارا رفع می‌کند. زنجبیل برای بیماری‌های مختلف،دستور استفاده جداگانه دارد. برای گلودرد وآوردن خلط می‌توان کمی ریشه زنجبیل خام میل کرد یا چای زنجبیل درست کرد. سومین روش، تهیه آب‌نبات مکیدنی و جویدنی از زنجبیل است. آب نبات‌های زنجبیل را می‌توانید در داروخانه‌ها پیدا کنید. استفاده از پودر زنجبیل در ایران مرسوم‌ترین روش است و احتمالاً استفاده از زنجبیل پودر شده، در غذاها و چای بهتر از سایر روش‌ها است.

گیاه خلط ‌آور شیرین بیان

گیاه خلط ‌آور شیرین بیان

ریشه شیرین‌بیان یکی از قدیمی‌ترین داروهای گیاهی جهان محسوب می‌شود و البته گیاه بی خطری نیست. مصرف نادرست و بیش اندازه آن می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد. استفاده دارویی شیرین‌بیان، از مصر باستان آغاز شده و از ریشه آن نوشیدنی شیرینی برای فرعون درست می‌کردند. این نوشیدنی کاهنده التهاب و خلط‌آور گلو است و درمانگر خوبی برای مشکلات تنفسی به حساب می‌آید. چای شیرین‌بیان قدرت بیشتری در خلط‌آوری دارد و باعث تسکین گلو می‌شود. شیرین‌بیان به دلیل گلیسیریزین درون ریشه، طعمی شیرین دارد. شیرین‌بیان بیش از 300 ماده مختلف در خود دارد و اثرات ضدالتهابی و ضدمیکروبی قدرتمند آن است که باعث بهبود شرایط تنفسی می‌شود. ریشه شیرین بیان درمان آسم است و از آن برای تسکین دردهای گلو استفاده می‌شود.آب نبات‌های حاوی شیرین‌بیان برای گلو، دهان و دندان مفیدند و با مواد ضدباکتری که دارند از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کنند. این گیاه برای کاهش وزن و درمان هپاتیت نیز مفید شناخته شده است. خوب است بدانید که مصرف شیرین‌بیان در دوران بارداری، برای رشد مغز کودک خطرناک است و خانم‌های باردار باید از مصرف شیرین‌بیان پرهیز کنند.

سیر و درمان عفونت گلو

سیر و درمان عفونت گلو

پیش از همه‌گیری کووید 19 مصرف دارویی سیر، مخصوص فصل سرماخوردگی و آنفولانزا بود ولی حالا وضع متفاوت شده است. سیر یکی از غنی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی با خواص ضدمیکروبی، ضدویروسی و آنتی‌بیوتیک است. سیر، خلط‌آور و مناسب برای درمان عفونت گلوست. مطالب زیادی سیر را در از بین بردن کامل آنفولانزا و نظایر آن مفید دانسته‌اند. خرد کردن و له کردن سیر بعد از 10 دقیقه استراحت باعث یک واکنش شیمیایی می‌شود که آلیسین آزاد می‌کند.آلیسین یک ضدباکتری قدرتمند است که تا قبل از سرخ کردن و حرارت دادن سیر در آن وجود دارد. به همین دلیل گذشتگان تناول سیرماست و سیر تازه را نیز مهم‌ می‌دانستند. آلیسین موجود در سیر تازه می‌تواند احساس بد و نامطلوب آنفولانزا و کوید را از بین ببرد. بهتر است سیر را با معده خالی نخورید و سیر را با ماست میل کنید.

گیاه خلط ‌آور نعناع و رفع سرفه

گیاه خلط ‌آور نعناع و رفع سرفه

می‌توان با جوشاندن نعناع تازه یا خشک شده چای نعناع درست کرد. برای این کار درست مثل دم کردن چای عمل کرده تا بیشترین منتول از نعناع را به دست آورید. استنشاق بخار نعنا نیز درمان فوری سرفه است. برای این کار نیاز به روغن نعنا دارید. چند قطره روغن یا عصاره نعناع را داخل دستگاه بخور ریخته و آن را تنفس کنید. این روش چند هزار ساله برای درمان سرفه است و علاوه بر آن باعث خوشبو شدن مجاری تنفسی و دهان نیز می‌شود. نعناع را گیاهی مقدس می‌دانند و با آن انواع دارو گیاهی خلط‌آور ساخته می‌شود.

آویشن و رفع التهاب گلو و ریه

آویشن و رفع التهاب گلو و ریه

آویشن اصلی‌ترین گیاه در ساخت دارو گیاهی خلط‌آور و داروهای ضدسرفه است. از دیرباز آویشن را برای بیماری‌های تنفسی استفاده می‌کردند. یک مطالعه انجام شده روی آویشن اثبات کرده که عصاره استخراج شده از برگ‌های آویشن می‌تواند به رفع سرفه و همچنین درمان برونشیت کوتاه مدت کمک کند. در این مطالعه آمده است که برگ‌های آویشن حاوی فلاونوئیدهایی است که روی عضلات گلو مؤثرند و التهاب این نواحی را کاهش می‌دهند. با آویشن بیش از پنجاه نوع شربت دارویی درست می‌کنند. آویشن در صدر گیاهان دارویی قرار دارد و جزو 5 گیاه برتر در ساخت داروهای گیاهی است.دو قاشق چای‌خوری آویشن خشک شده را درون یک لیوان آبجوش ریخته و به مدت 10 دقیقه با حرارت زیاد بجوشانید و سپس آن را صاف کرده و میل کنید. اگر بتوانید چای آویشن با کیفیت پیدا کنید، دم کرده آن مفیدتر است.

دمنوش آویشن از بین برنده خلط پشت گلو

دمنوش آویشن از بین برنده خلط پشت گلو

هنگامی که سرفه‌ها جزو سرفه‌های خطرناک نباشند ،می‌توان آن‌ها را با داروهای گیاهی درمان کرد و آزاردهندگی سرفه خشک را به حداقل رساند. داروهای گیاهی با داشتن مواد مؤثر روی مخاط باعث تجزیه کردن مخاط و دفع آن‌ها از بدن می‌شوند. نعناع، عسل آبلیمو و ختمی، آویشن، سرکه سیب، زنجبیل و بسیاری دیگر از گیاهان و عصاره آن‌ها می‌توانند سرفه خشک را درمان کنند.سرکه سیب حاوی مقادیر زیاد پتاسیم است که می‌تواند میکروب‌ها را تجزیه کند. علاوه بر این اسید استیک موجود در سرکه سیب از رشد میکروب‌هایی که باعث گرفتگی گلو و بینی می‌شوند نیز، جلوگیری می‌کند و سرفه‌های خشک را ملایم می‌کند. این درمان توسط بقراط هم تجویز شده است. درمان سرفه خشک با سرکه سیب را حتماً امتحان کنید و نتیجه را ببینید.

طرز تهیه شربت سرفه سرکه سیب به این صورت است که ابتدا باید نیم فنجان سرکه سیب، یک سوم فنجان عسل، نصف یک لیموی ترش خلال شده، یک قاشق چای خوری زنجبیل و چند عدد برگ رزماری تازه یا خشک شده را آماده ‌کنید. در یک قابلمه کوچک، سرکه و عسل را ریخته و حرارت دهید تا ذوب شده و مخلوط شوند. سپس لیمو، زنجبیل و رزماری را اضافه کرده و هم بزنید. ظرف را از روی شعله برداشته و بگذارید یک ساعت خنک شود. این شربت را می‌توانید تا مدت‌ها در یخچال نگه دارید.این شربت یکی از بهترین گزینه‌های طبیعی برای درمان سرفه خشک و نرم کردن خلط گلوست. سرکه سیب کمک می‌کند تا به سرعت از شر ویروس‌ها خلاص شوید و عسلی که به شربت اضافه می‌کنید، خواب راحتی برای شما به ارمغان می‌آورد. قدیمی‌هایی که با این دستور ساخت آشنایی دارند هر روز از آن درست کرده و میل می‌کنند.

سؤالات رایج : آیا خلط گلو به بیماری کرونا مربوط است؟

سرفه با وجود خلط در گلو جزو سرفه‌های مرطوب است و علل آن سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر مواردی است که با کرونا ارتباطی ندارد و نشانه کرونا نیست. سرفه‌های خشک، تب و لرز، درد عمومی همه بدن، ناراحتی در دستگاه گوارش، درد گلو و سر، ضعف و بی‌حالی شدید همه با هم نشانه‌های کرونا هستند و هر کدام به تنهایی نمی‌توانند نشانه ابتلا به این بیماری همه‌گیر باشند.

کدام دارو گیاهی خلط ‌آوربرای کودکان مناسب است؟

شربت‌های گیاهی توسیان، پدیکاف وشربت تیمیان، تیمورانت، زوفا عسلی، پروسپان، برونکو تی دی، آوی پکت و اپیوکاف همگی انواع اکسپکتورانت گیاهی مناسب برای کودکان هستندکه معمولاً از آویشن گرفته می‌شوند و به عنوان دارو گیاهی خلط‌آور مؤثر برای کودکان در ایران شناخته شده هستند.پدیکاف، اپیوکاف و شربت‌های گیاهی مخصوص گلودرد در کودکان به دلیل وجود آویشن و عشقه که اثرات تأیید شده در درمان سرفه و برونشیت دارند و دارای خواص ضدالتهاب و ضداسپاسم برونش‌ هستند. خاصیت ضدباکتری، ضدقارچی و ضدویروسی آویشن ثابت شده است. تیمول موجود در این شربت‌ها باعث ضد عفونی کردن مجاری تنفسی و قطع سرفه می‌شود. این شربت‌ها همه فاقد الکل، رنگ و طعم‌دهنده‌های مصنوعی هستند.

توسیان نیز دارو گیاهی خوبی است. این دارو، عصاره مایع برگ‌ها و سرشاخه‌های گل‌دار آویشن است. توسیان اثر ضدسرفه، خلط‌آور و ضداسپاسم دارد و بیماران مبتلا به سرفه‌های شدید پس از مدت 5 روز درمان با توسیان اثری مشابه با داروی برم هگزین داشته است. نوجوانان 2 تا 3 قاشق مرباخوری از توسیان را برای 3 نوبت در روز باید دریافت کنند. برای اطفال 1 تا 6 سال روزی سه بار و هر بار یک قاشق مرباخوری توسیان توصیه می‌شود.

آیا شربت تیمکس برای درمان سرفه مناسب است؟

تیمکس یک اکسپکتورانت گیاهی است و ضدسرفه است. این دارو در درمان برونشیت، سرفه و التهاب مجاری تنفسی از کشور آلمان تاییده دارویی گرفته است. سازندگان تیمکس آن را دارویی ضد انواع سرفه اعلام کرده‌اند هر 100 میلی لیتر شربت تیمکس حاوی 660 میلی گرم عصاره خشک گیاه آویشن باغی است. برای کودکان 4 تا 12 سال روزی 3 تا 4 بار و هر بار 5 میلی لیتر شربت تیمکس مناسب است. قطره تیمکس در کودکان باید روزی 3 بار و هر بار 15 قطره خورده شود. لازم به یادآوری است که سرفه‌های خشک که به دلیل ابتلا به کرونا بروز می‌کنند با تیمکس درمان نمی‌شوند.

مهم‌ترین نکاتی که راجع به دارو گیاهی خلط ‌آور باید بدانید گفته شد. حالا می‌دانید که در مواجهه با سرفه و گلو درد چه باید انجام دهید و چه داروهای گیاهی در دسترستان هست. در هنگام گلو درد یا سرفه اگر به هیچ دارویی دسترسی نداشتید، غرغره کردن آب و نمک را امتحان کنید و مصرف ویتامین C را روزانه یا هفتگی شروع کرده و ادامه دهید. اگر چه ممکن است این کار ساده به نظر برسد ولی تجربه نشان داده که شستشو با آب نمک می‌تواند خارش گلو و سرفه را کاهش دهد. همچنین با اجتناب از قرارگیری در معرض مواد آلرژیک باعث تحریک گلویتان و سرفه بیشتر نشوید. به محض شروع سرفه، بینی و دهان خود را بشویید.، مایعات زیاد بنوشید تا هیدراته بمانید و از خشکی گلو جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا