دسته‌بندی نشده

علت تک سرفه کردن چیست؟

چرا زیاد سرفه میکنیم و برای پیشگیری و درمان آن چه کنیم؟

علت سرفه های خشک چیست؟

سرفه‌های خشک و آزاردهنده دست از سرت برنمی‌دارد. نه نشانه‌های سرماخوردگی و مشکلات ریوی داری و نه هوا آنقدر سرد یا آلوده است که توجیهی بر طولانی شدن سرفه‌هایت باشد.متخصصان تاکید می‌کنند سرفه‌هایی که بیش از شش هفته ادامه داشته باشد، سرفه مزمن نامیده می‌شود که علل متعددی دارد و با بررسی سابقه بیماری و گرفتن تاریخچه کامل پزشکی بیمار و خانواده او، معاینه دقیق و در صورت نیاز انجام آزمون‌های آزمایشگاهی از سوی پزشک معالج علت آن تشخیص داده می‌شود، اما سرفه حاد به سرفه‌های کوتاه‌تر از سه هفته گفته می‌شود. در واقع، سرفه‌های حاد به دنبال عفونت‌های ریه، سرماخوردگی‌ها و افتادن جسم خارجی در راه‌های هوایی ایجاد می‌شود.با دلگرم همراه باشید.

 علت سرفه های خشک چیست؟

انواع سرفه ها کدام اند؟

بعضی از سرفه ها خشک هستند، سایر سرفه ها مخلوط یا پربار (productive) نامیده می شوند. سرفه های مخلوط یا پربار سرفه هایی هستند که همراه با خود خلط نیز بهمراه دارند. همچنین سرفه ها را به دونوع حاد و مزمن نیز تقسیم می نمایند:

  • سرفه های حاد که ناگهانی شروع شده و اغلب ناشی از سرماخوردگی، آنفلوآنزا و یا سینوزیت می باشند. این نوع سرفه ها عموما بعد از سه هفته بهبود می یابد.
  • سرفه های نیمه حاد که بین ۳ تا ۸ هفته ادامه دارند.
  • سرفه های مزمن که بیش از ۳ هفته ادامه می یابند.

دلایل سرفه های پربار و یا خشک

سرفه های پربار می توانند ناشی از:

بیماری عفونی

ابتلا به سرفه پربار زمانیکه سرماخورده اید، کاملا طبیعی می باشد. بعضی اوقات سرفه ناشی از خشک شدن خلط در ته گلو می باشد.

عفونت ها

عفونت ریه و یا مسیرهای انتقال هوا می تواند باعث سرفه پربار شود. سرفه پربار می تواند ناشی از بیماری های ریوی چون پنومونی و برونشیت باشد.

بیماری مزمن ریه

سرفه پربار می تواند ناشی از بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) باشد.

بازگشت اسید معده به مری

این نوع سرفه می تواند ناشی از بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) بوده و می تواند باعث بیداری شما حین خواب شود.

آبریزش بینی

ابتلا به مشکل آبریزش بینی می تواند باعث خشک شدن حلق شده و این خشکی می تواند باعث سرفه پربار شود.

مصرف سیگار و تنباکو

سرفه های پربار در افرادیکه سیگار می کشند و یا از سایر انواع تنباکو استفاده می نماید، ناشی از آسیب دیدن و یا سوزش حلق و یا مری باشد.

 علت سرفه های خشک چیست؟

سرفه های خشک می توانند ناشی از:

بیماری ویروسی

بعد از درمان سرماخوردگی، سرفه های خشک برای حدود چندهفته باقی مانده و اغلب در شب ها بدتر نیز شود.

برونکواسپاسم

سرفه های خشک بخصوص در شب می تواند نشان از اسپاسم و گرفتگی نای باشد.

آلرژی ها

عطسه پی در پی و سرفه می تواند ناشی از ابتلا به رینیت آلرژیک (زکام) باشد.

داروهای بنام مهارکننده های ACE

این داروها که برای کنترل فشارخون استفاده می شوند از قبیل کاپتوپریل، انالاپیریل و لیزینوپریل می توانند باعث سرفه خشک شوند.

قرارگیری در برابر آلاینده ها

قرار گرفتن در برابر آلاینده هایی همچون خاک، گرد و غبار و مواد شیمیایی باعث ابتلا به مشکل سرفه خشک می شود.

بیماری آسم

ابتلا به بیماری آسم می تواند نشانه ی بیماری آسم باشد. سایر علایم ابتلا به آسم شامل خس خس، تنگی نفس و احساس سفتی و فشار در قفسه سینه می باشد.

گرفتگی گلو

گرفتگی گلو توسط غذا و داروها.

 علت سرفه های خشک چیست؟

حساسیت

برخی غذاها ممکن است در فردی که زمینه آلرژی دارد، موجب علائمی مثل سرفه، خارش بینی و پوست، آبریزش از چشمان و بینی، کهیر و در کودکان خردسال باعث حالت تهوع و استفراغ، دل پیچه، اسهال یا یبوست شود.
دکتر معین می‌گوید در صورت تشخیص حساسیت غذایی، شاید لازم باشد مدتی بیمار از غذا یا غذاهای مشکوک پرهیز کند. باید توجه داشت غذاهای دریایی، تخم‌مرغ، سویا، شیر و لبنیات، بادام زمینی، فلفل و ادویه، شکلات و کاکائو، بویژه در کودکان بیشتر باعث آلرژی می‌شود. در دود سیگار نیز بیش از 3000 مواد شیمیایی سمی تاکنون کشف شده است که از سوختن تنباکو و ترکیبات نیکوتینی حاصل می‌شود و علت اصلی سرطان ریه است. دود سیگار برای اطرافیان فرد سیگاری هم بسیار مضر است و می‌تواند موجب حمله آسم شود.

ذرات و آلاینده‌های شیمیایی بسیاری در هوای آلوده شهرهای بزرگ و پرترافیک وجود دارد که سمی و بسیار زیان‌آور است.
این متخصص درباره اثرات آلودگی هوا در بروز و تشدید مشکلات تنفسی و ریوی توضیح می‌دهد: ذرات ریز دود دیزل و گازهایی چون ازن، منواکسید و دی‌اکسیدکربن نیز در شرایط آلودگی هوا، بویژه در پاییز و تابستان موجب تشدید علائم آسم و آلرژی می‌شود. کودکان، کهنسالان و بیماران مبتلا به آسم، برونشیت مزمن و بیماران قلبی ـ عروقی قربانیان اصلی آلودگی هوا هستند. در زمان بحران آلودگی هوا، این بیماران بهتر است از منزل خارج نشوند و پنجره‌های اتاق و شیشه اتومبیل را بسته نگه دارند. ریزگردها هم در غلظت‌های بالا می‌تواند برای این بیماران تحریک‌کننده و خطرناک باشد.

درمان سرفه های خشک

به گفته دکتر معین، درمان سرفه‌هایی که به تشخیص پزشک، ریشه در بیماری‌های تنفسی و آلرژی نداشته و بیشتر ریشه عصبی دارد باید به روانپزشک برای بررسی بیشتر ارجاع داده شود. البته این گونه سرفه‌ها بیشتر در کودکان و نوجوانان در سنین شش تا شانزده سالگی شیوع دارد.
رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران در پاسخ به این که در چه مواردی سرفه‌ها خطرناک است، می‌گوید: سرفه‌هایی که همیشه با خلط فراوان، تب و لرز یا ورم در پاها همراه باشد، ممکن است ناشی از ذات الریه، فرو افتادن جسم خارجی در ریه یا نارسایی قلب باشد و نیاز به بررسی سریع دارد. معمولا طول درمان سرفه بستگی به علت آن دارد، اما در آسم و آلرژی و همچنین در برونشیت مزمن و بیماری‌های انسدادی مزمن ریه یا بیماری‌های قلبی، درمان باید در بلندمدت و متناسب با شدت علائم بیمار ادامه یابد.
وی می‌افزاید: چنانچه سرفه در اثر سرماخوردگی، سینوزیت یا عفونت ریه باشد با مصرف داروهای کمکی یا آنتی‌بیوتیک، علائم آن در کوتاه‌مدت برطرف می‌شود. اسپری‌های کورتیکواستروئیدی نیز موثرترین و کم‌عارضه‌ترین داروهای آسم محسوب می‌شود. مصرف داروهای گیاهی نیز به تنهایی یا همراه با داروهای شیمیایی لازم است با بررسی و تجویز پزشک معالج باشد و بدون رویه و سرخود مصرف نشود.

خواهشمندیم اگر سوال یا نکته‌ای برای مطلب علت سرفه های خشک

در ذهن شما باقی مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا